Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Maanantaina 15.3 käytetty 351w (357) Sämpyn penkissä, 500:aa lähdin hakemaan mutta ei sitä sieltä irti saatu! Perhana! No yritys oli kova ja ihan asiaa koko reissu muutenkin, suosittelen. Heikko kohta setissä ainakin venttilien jouset, (ei ole mittaria, enkä osannut noita edes "epäillä"), penkissä mitattiin 110-120 lbs:ä, mikä on aivan liian vähän, puutui pahasti yläkierroksilla. Uusilla jousilla ja mahdollisella "rev kitillä" (ei taida vielä tehdä kukaan Fordin kaseihin, pitää tehdä itse?) mennään sitten yli riman, että heilahtaa?
Ei reissu kuitenkaan ihan pipariksi mennyt, 472.2hv @ 5800rpm ja 620Nm @ 5000rpm. . 2500rpm (mittaus aloitettiin tästä) yli 500Nm ja motti toimii muutenkin kuin enkeli...
Kokoonpanosta:
mercstang kirjoitti:
Jotain pohjaa ja perusteluja tehohaaveille, eli sisäisesti tasapainotettu .030" ylikokoon porattu 351w koostuu vakioiskuisesta frpp:n teräsakselista (cleven runkokaulakoolla) , eaglen h-profiili veiveistä (6.2"), rossin matalista mukeista (pienennä pahkalla), nokka xtreme energy 288 hydroller (nokkaa vois olla enemmänkin, mutta päästöistä pitää päästä läpi ja...), kannet portatut victor jr:t, samoin imusarja siistitty victor jr, päällä 750 mighty demon. Ruttua olisi noin 11.2:1 (jos nyt laskin oikein). Kaasut poistetaan Super Comppien kautta. Kipinän antaa Msd.
Viimeksi muokannut mercstang, 21 Maalis 2010, 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aika tarkkaan vuosi sitten käytiin Santalalla dynottamassa 302/342 stroker. Moottorin suunnittelun lähtökohtana oli hyödyntää mahdollisimman hyvin jo omistamani AFR 185 kannet, sekä saada alhaalta vääntävä käyttömoottori joka toimii luonnollisesti 98 e.llä.
Mielestäni tässä onnistuttiin paremmin kuin hyvin, sillä paperille piirtyi kolmannella vedolla kauniit luvut. huipputeho 447,2 hv/6000rpm ja Torque max 574Nm/4800rpm, mikä parasta niin vääntää jo 2500 kierroksella 467 Nm joten passaa hyvin automaatin eteen..
Moottorin olen rakentanut itse ja sen on suunnitellut Tuumamies Teppo Inkinen.
Varttia en ole käynyt kokeilemassa kun hajoitti lukon jostain kumman syystä ensimmäisen viikon aikana, mutta 12 puolelle pitäisi päästä..
65 HT 302 stroker 447 hp Powered By Tuumacid
69 Mach 1, projekti
Oli juttua siitä dynottamisesta 28.10 tuolla jossain toisella osiolla. Joo asia lipsahti väärään paikkaan. Nyt asian käsittely pitäis olla oikeassa topicissa.
Sitten asiaan. Eli huonostihan siinä kävi, mikä ei ole yllätys meikäläisen tuurilla. Ei päästy dynottamaan. Sytytys oli syynä. Jostain syystä se ei pelitä. Minua viisaammat pähkäilevät asian kimpussa ja täytyy toivoa, että löytyy ratkaisu niin saattaisi olla vielä toivoa dynottamisen suhteen eli jos kelit sallii.
Voisihan sitä laittaa vähän jo tietoa tekniikasta. (Voi olla et olen niitä jo muuallekin laittanu)
Lohko -68 302 .030 ylikoossa, vakio isku, alakerta tasapainotettu ja kiillotettu
TRW pattimännät 10,5, joilla saadaan 10,2 laskennallisia puristuksia
Nokka Compcams 268XE
Kannet GT-40 303Y 64cc
Ford racing rullakeinut
Edelbrock Air Gap imusarja
Road Demon jr 625 kaasari
Crane Hi6 sytty boxi
Pertronixin jakaja
Ford racing tulpanjohdot (siniset tottakai)
Näillä eväillä pitäis kokeilla. Ei mikään hirveä tykki, kun loota on c-4, 2400 stall turbiinilla ja 8" perä 2,79 välityksellä. Matka-ajossa toki ok, muttei kiihdytysessä. Olisko kompromissi 3,00 tai 3,25?
Täytyy päivittää tänne kun asia edistyy.
Viimeksi muokannut FFreak, 09 Marras 2010, 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
FFreak kirjoitti:Näillä eväillä pitäis kokeilla. Ei mikään hirveä tykki, kun loota on c-4 ja 8" perä 2,79 välityksellä. Matka-ajossa toki ok, muttei kiihdytysessä. Olisko kompromissi 3,00 tai 3,25?
Ilman ylivaihdelootaa 3.25 on ihanne välitys katuautoon, pystyy vielä notkeasti tekemään pitkiäkin siirtymiä. Jos pistät AOD.n, niin 3.55. Kaupungissa ero tulee selville, ja varsinkin maantielle lähdettäessä satasessa sisämelu putoaa pirusti ! 3.7 rupeaa olemaan sitten jo maku kysymys.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
FFreak kirjoitti:Näillä eväillä pitäis kokeilla. Ei mikään hirveä tykki, kun loota on c-4 ja 8" perä 2,79 välityksellä. Matka-ajossa toki ok, muttei kiihdytysessä. Olisko kompromissi 3,00 tai 3,25?
Ilman ylivaihdelootaa 3.25 on ihanne välitys katuautoon, pystyy vielä notkeasti tekemään pitkiäkin siirtymiä. Jos pistät AOD.n, niin 3.55. Kaupungissa ero tulee selville, ja varsinkin maantielle lähdettäessä satasessa sisämelu putoaa pirusti ! 3.7 rupeaa olemaan sitten jo maku kysymys.
Jaa, mulla AOD:n kans nyt 4.11-välitys. Melua on jokatapauksessa aina... Kokeiltu 3.55, 3.80 ja 4.11 välitykset tähänmennessä... satasen vauhdissa mulla kierrokset 2300rpm 17" kiekoilla.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
Nyt irti kaasusta ja eturenkaat takaisin tarmakkiin.
On yhdentekevää spekuloida välityksistä tai vaihteistoista, mikäli ei takarenkaan profiiili ja ennenkaikkea kokonaishalkaisija ei ole tiedossa - tältä sivulta en niitä löytänyt. Takarenkaan halkaisija vaikuttaa suoraan välityksiin joko loiventamalla tai tihentämällä kokonaisvälitystä. 4,11 perävälitys on ajettaessa harva jos takana on 30" halkaisijaltaan oleva rengastus. 3.25 tuntuu tiheältä jos autossa on 22" korkeat renkaat taka-akselilla. Renkaan korkeudella voi pelata välityksiä mieleisekseen auton käyttötarkoituksen ja pyöräkotelon koon mukaan. Ennenkuin tekee kalliita hankintoja, kuten perävälityksiä, vaihteistoja yms, niin arvioi kokonaisuus toiminnan kannalta. Kaikki matkakierrokset mukaanlukien on laskettavissa kun kaikki muuttujat tunnetaan. Tärkeimmät muuttujat:
1) vaihteiston suurimman vaihteen välitys esim. 1.00, 0,83, 0,70 jne
2) perän välitys
3) takarenkaan halkaisija
[4) manuaali vai automaatti, luistaako turbiini, turbiinin tartuntakierrokset, onko lukkoturbiini?]
Toiseksi, välitykset kontra vaihteisto ei nyt kuulu tähän todellisia tehoja topickiin. Moderaattori voisi nämä siivoilla omaan topickiinsa esim. nimellä "sopiva välitys & vaihteisto renkaan halkaisijan funktiona...." tms.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Make67 kirjoitti:Vähä taas lipsasti aiheesta, Sorry...!
Niin - minähän en lipsu ikinä. Keskusteluhan on ihan aiheellista, mutta väärässä paikassa. Suurimpana "hold your horses" on, se että jos välityksiä valittaessa ei huomioida takarenkaan halkaisijaa niin on suuri riski mennä metsään auton kokonaisvälityksen kanssa. Takarengas, perän välitys ja vaihteiston välity(k)s(et) ovat tärkeitä asioita auton käytettävyyttä silmällä pitäen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
Vastaan tähän nyt kuitenkin. Mulla on siis C4/8", välitys 3,25, renkaat 16/225/50. Erihyvä kompromissi, mielestäni. Vartilla päässy 13,085 ja motarilla pystyy ajamaan. ...TÄ?
Kylkiputkilla on hyvä käyttää korvatulppia, kun istuu putken päässä. ...TÄh?
Näemmä se on sama missä näitä puidaan. 3.89 välitys, 275/60-15 (28") rengas ja nelonen suora 1.00 ja vitonen 0.64. Tuolla kombinaatiolla nopeudella
100 km/h:
nelosella 3000 rpm
vitosella 1900 rpm.
200 km/h
nelosella 6000 rpm
vitosella 3800 rpm
300 km/h
nelosella...
vitosella 5700 rpm (epäilys on, ettei ihan jaksa kone vääntää nopeuden neliössä nousevan ilmanvastuksen voimaa em. nopeudella)
Mikäli ei olisi ylivaihdetta, niin 3.50 ruuvi tietäisi em. rengastuksella 2700 rpm matkajenkaa. Itseasiassa rengastus mikä kiinnostaisi niin laskisi jenkoja 100 rpm läpi linjan.
mun välityksillä ja renkailla kulkee just 200 kun kierroksia on vähän yli 6000. tuo siis nelosella. ykkösellä menee samoilla kierroksilla 85-90
kakkosta ja kolmosta en edes katellu..
missäs vaiheessa mulle tollanen addiktin arvonimi on laitettu
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen