Modular 4.6 L 2V viritys

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Terve!

Aikeissa olisi ottaa hieman enemmän tehoja ko. moottorista, samalla myös ehkäpä vähentää tuota runsasta bensankulutusta arkiajossa. Auto vm. 2000 joten vakiona jo tuo 260hv. Laatikkona automaatti ja tarkoitus olisi saada vääntöä myös alemmille kierroksille. Tällä kertaa ei mennä koneen sisuksiin, eli tuo saa pysyä vielä vakiona.

Nyt jo tehty:
- BBK CAI
- Bama custom-softat

Aikeissa olisi talven aikana:
- BBK pakosarja
- X-putki esim. Pypes/SLP
- BBK hihnapyörät
- Throttle body ja plenum (mitä lie nämä suomeksi) esim. Professional Products/BBK
- + tietysti kokoonpanolle vastaavat softat Bamalta

Tuon Throttle bodyn mitoituksessa on epävarmuutta. Esim. American Muscle varoittelee: "A 75MM Throttle Body is suggested for pretty heavily modified GT as a stock and mildly modified GT does not flow enough to benefit from the larger Throttle Body."

Eli kysymys kuuluu, olisiko nyt 70 mm oikeampi valinta? Voiko liian suuri kanava aiheuttaa jotain ongelmia?

Jos Modular-guruilla on muuta ideaa tai mitä pitäisi tässä virittelyssä huomioida niin neuvot ovat tervetulleita.
Mustang GT vm.2000 Convertible
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Hei, mulla on vuoden -96 mustangin 2v-modularissa 2001 mallin kannet, nokat ja imusarja, Bbk lyhyet peltisarjat,
Bbk hihnapyörät, Bbk CAI ja Bbk 78mm throttlebody/plenum yhdistelmä.. softa on vielä vakio, samoin Maf.

Ainakin tähän asti on toiminut ihan hyvin tuolla kombinaatiolla, luin kyllä ihan samat varoitukset mutta mitään
ongelmia ei ole ollut, veto on tasaista koko kierrosalueen läpi.Minkäänlaista tukehtumista tai nykimistä ei ole
ollut havaittavissa.Tuo ko. thb/plenum osa oli niin sopivassa hinnassa etten malttanut sitä olla hankkimatta..

Tehonlisä yläkierroksilla on havaittavissa mutta ei se mitenkään huomattava kuitenkaan ole
ja tuskinpa alavääntökään kovin paljon tuon vaihdolla kasvaa.Ei tästä tilavuudesta kovin paljon tuota vääntöä
taida vaparina lisää löytyä..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Joo, taitaa se vääntö vaan heiketä kaikilla näillä pikku viilauksilla ja tehoalue vaan nousee ylemmäs.

Tosin ei ole kokemusta kuin vaan persdynosta.

Jenkkien foorumeilta kannattaa kokemuksia käydä lueskelemassa jos vaan englanti taipuu. Tosin ainahan tarvitaan tiettyä medialukutaitoa joka foorumin juttuja luettaessa. :)
1998 GT
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Täytyypä kysyä BBK techsupportista mitä suosittelisivat kun haetaan nimenomaan alavääntöä. Ihan ok että lähtee ylhäältäkin, kunhan ei muutokset ainakaan alakierroksilla tee tukkoiseksi. Tuota 78 mm BBK yhdistelmää olen itsekin katsellut, vapaan maailman hinnoilla ei paljoa maksa.

Bama-softa + CAI asentaminen toimi paremmin kuin oli odotukset. Alavääntöä tuli reilusti lisää, eron huomasi heti kun kiihdytti niin ettei laatikko vielä vaihtanut alemmaksi. Kyllä naama meni virneeseen. Epäilisin että suurin syyllinen tässä oli tuo uusi Softa ja CAI antoi lisämausteensa. Baman tarjoamista street/performance/race vaihtoehdoista laitoin tuon streetin, jonka pitäisi painottaa alavääntöä yläkierrosten kustannuksella. Tosin lähti kick-downillakin selvästi vahvemmin nyt.

Totta varmaan että nuo pako/imu-kilkkeet eivät ihmeitä tee alemmilla kierroksilla, mutta plussaa kaikki mitä irti saa.
Mustang GT vm.2000 Convertible
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Kyllä minäkin liputan sen softan puoleen, sytytysennakkoa varmasti sen verran enemmän että jaksaa vetää paremmin. Itellä sai laittaa n. 15 astetta lisää kauttaaltaan koko kartalle. Tosin PI moottorissa mikä sullakin on, on jo sellainen 10 astetta tehtaalta uskallettu laittaa enempi.

Yleensä tehtaan softa on myös todella rikkaalla täyskaasulla vedettäessä, mulla oli seokset n. 11/1 alunperin, nyt kun oon saanut sen 12.8-13/1 niin eron kyllä huomaa, tosin ei juurikaan matalilla kierroksilla. Eipä ole kyllä enää vakio nokatkaan paikallaan, niin enää on vaikea verrata, mutta ennen sitä.
1998 GT
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Tpn, miten arvioisit tuota nokkien vaihtoa, oliko käytetyn rahan arvoinen juttu?Paljonkos nyt on asteet
ja paljonko eroa niissä on vakio Pi-nokkiin?Mitenkäs tyhjäkäynti ja vaikuttiko tuohon alavääntöön miten?
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Asteet on 225/223 (265/263 ad.) ja nosto 550/500, ICL on 108, ECL on 108 ja LSA on myös 108.
vakio PI nokat on jotain 200/209 ja nosto 500/530, ICL on 114, ECL on 116 ja LSA on 115.
Melko mieto nokka siis, mutta noi aikaset venttiilin aukeamat ja tiukka LSA pitäs auttaa nimenomaan alavääntöön, haittaamatta kuitenkaan vielä tuossa 6500rpm tienoilla. Ja PI kannet virtaa pakopuolelta paremmin kun imupuolelta, siksi pakoventtiili vähemmän aikaa auki. Näissä PI vaihto moottoreissa venttiilit ottaa myös mäntiin kiinni mikäli imuventtiili aukeaa paljon ennen kuin 5 astetta ennen YKK. Siinä vähän perusteita. Nämä tiedot on kyllä sitten vaan huhuja ja puheita, ei ehkä absoluuttinen totuus..

Nokat maksoi noin 700 ja aikaa projektiin meni 15 tuntia, sisältäen nokkien ajoituksen opettelun ja ajoituksen. mielenkiinoista hommaa kyllä :) Tiedä sitten oliko se sen arvoista, ainahan se mukavaa on ropata ja tälläkertaa ehkä tuli lisää voimaakin vähän. Kun sais aikaseks varata dynoajan. Tosin eipä ole taas vertailupohjaa kun en ole aiemmin käyny. Varttimaililla kun pääsis käymään niin kertoishan sekin jo suuntaa hyvin. Kuitenkin kyllä tuo nyt mun mielestä jo alkaa vähän tuntumaan sellaiselta kuin tuon näköisen auton kuuluukin tuntua. Rajotin on nyt 6500rpm ja sinne asti vetää melko komeesti.

Alaväännössä ei kovin suurta eroa ole. Mun mielestä sen PI vaihdon jälkeen ehkä hukku vähän alavääntöä, mutta vaikea kyllä sanoa kun renkaatkin vaihtu samaan aikaan, vanhat oli niin kovat että suti melkein joka vaihteella jo vakiona.. :)

Tyhjäkäynnnin hakeminen oli ihan kamala homma, siinä meni toista viikkoa ja varmaan 15-20 eri kokeilua uuden softan kanssa, mutta nyt se käy, tosin päästöistä ei ole vielä hajuakaan. Olishan se mukava jos sen vielä sais leimastakin läpi. :)
1998 GT
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Eikös se ollut niin, että jos tehot ei laske 20% enempää, viritys on onnistunut!


tai sitten
http://www.americanmuscle.com/00-04-gt- ... ch-sc.html
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja sami92 »

BBK suositteli 78mm combia. Mutta, mutta, jenkkisaiteilla keskustelua aiheesta löytyy sekä puolesta että vastaan. Ongelmana näiden 75mm ja yli TB:iden kanssa näyttää olleen tyhjäkäynnin aaltoilu, tehoa kyllä löytyy mutta ylhäältä. Ei oikein sitä mitä tuon automaattilootan kanssa hakisin. Accufabilla näyttäisi olevan 70mm combo, tosin aika hinnakas, pitänee tutkia mitä mieltä tuosta ollaan.

Täytyy vielä katsoa vaihtaako ko. osia vai pitäytyykö vakioissa. Vaihtoehtona on myös vain tuon plenumin vaihto esim. C&L/Stack Racing.

Voi olla että kun näiden kanssa pelailee niin kohta on myynnissä vähänkäytettyjä virityspalikoita.
Mustang GT vm.2000 Convertible
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Mä vaihdoin pelkän plenumin, Professional Productsin tuotteeseen, niitä on monesti moitittu huonosta laadusta, esim. vuotaa ja pitää kummia ääniä. Mutta mun ainakin oli ihan ok, ainoa vaan että mukana tullut tiiviste oli väärän mallinen, ei olis millään tiivistäny läppärunkoa. Tiedä sitten oliko mitään hyötyä, mutta mitään haittaa ei ainakaan vaihdosta ollut. :)
1998 GT
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Mikä siinä plenumissa pitää ääntä? Eikö tuosta vain ilma virtaa läpi ilman sen kummempaa mekaniikkaa?

Taidan vaihtaa ainakin aluksi imupuolelle vain tuon, jos ei tehoja ja vääntöä katoa/tule lisää, niin ainakin on lisäkiiltoa konehuoneessa. Pysyköön läppärunko vielä vakiona.

Mites sytkä ja suihkutussuuttimet, oletteko pitäneet vakioina vai asentaneet tehotavaraa?

Jenkkithredeissä sanovat että näitä tuplatehocoileja ei tarvi kuin ahdetut vehkeet, ei tosin ole noista ilmeisen haittaakaan. Noita suuremman Lb (esim.24) arvon injectoreita mainostetaan(AM) että vähentävät kulutusta, olisikohan noin.
Mustang GT vm.2000 Convertible
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Kai ne äänet on tullu siitä väärästä tiivisteestä, kyllähän se vislaa, kun on parin sentin reikä :)

Mullahan on vielä kaks puolaa ja perinteisesti johdot menee tulpille, ihan vakiot. Suuttimet vaihdoin varmuuden vuoksi 24# kun varoittelivat että 19# alkaa olemaan kokoajan auki että riittää polttoaineen virtaus.

Sitä en kyllä ymmärrä miten suuttimien vaihdolla vois polttoainetta säästää.. Seoksethan on normi ajossa tietokoneen säätämänä sen n. 14.7/1, happitunnistimet ja MAF anturi pitää siitä huolen. Jos vaan laittaa isommat suuttimet niin samalla aukioloajalla menee vaan enempi polttoainetta moottoriin.
1998 GT
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja sami92 »

No ei ihme että hieman voi tulla ylimääräistä imuääntä.

Noista suuttimista en keksi minäkään muuta perustetta bensansäästölle, kuin että jokin vanha suutin toimii väärin ja spruuttaa liikaa tavaraa pyttyyn. Eli itse tuo LB arvon kasvatus ei olisi tekijä tähän bensansäästöön vaan oikeintoimivat uudet suuttimet. Näin maalaisjärjellä ajatellen, eli ei välttämättä kovin suurta viisautta.

Täytyy alkaa mittailla tuota kulutusta, viekö masiina epätavallisen paljon vai ei. Vielä en ole kuin käynyt (usein) tankilla. Taisipa muuten olla Haynesin korjauskirjassa ohje miten noiden suihkutussuuttimien toimivuutta voi mitata, täytyy tutkia tarkemmin tuolta.
Mustang GT vm.2000 Convertible
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

En ole tuossa omassa huomannut thb/pleumin vaihdon jälkeen mitään kummaa tyhjäkäynnissä,
aaltoilua tms, muutakuin ilmastointi päälle se hieman heittelee mikä lienee normaalia kompuran
kytkeytyessä päälle/pois.Bbk:n ohjehan on että tuon vaihdon jälkeen pitää auton antaa lämmetä
tyhjäkäynnillä normaalilämpötilaan että EEC "oppii" tyhjäkäynnin asetukset kohdalleen..

Editoidaan vielä sen verran tätä että myös katsastus meni kaikkine muutoksineen päästöjenkin
puolesta hienosti läpi.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mites modulaari-miehillä toi ketun häntä..? Varsinkin uudella softalla? Ainakin vakio softalla tuntuu WOT:lla (täyskaasukiihdytys) vaihtohetkellä hienosti ampuvan putkissa. Varsinkin jos kone joutuu oikeesti hommiin, eli kolmoselta neloselle 6-tuhannessa ja samoilla kierroksilla taas vaihdettaesa isommalle. Niinkuin tuossa yllä olikin mainittu, niin vakio kartalla on tosi rikkaalla. Ja varsinkin mulla kun on katiton putkisto.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Vastaa Viestiin