Kilisee kilisee kansissa...

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Kopsasin tuolta ilonaiheista höpinäni tänne kun enemmän asiapuolella tänne kuitenkin kuuluu.
Drummer kirjoitti:
Fastback kirjoitti:
Drummer kirjoitti:JurriMusti ensimmäistä kertaa vuosiin kotipihassa yötä :) Mukuloitten kanssa ajeltiin jätskille ja pesutarvikkeita noudettiin paikalliselta Nesteeltä, olipa kivvoo... Ainut mikä vaan pistää mietteliääksi että onkohan ruttua kuitenkin liikaa tuolle nokkakepille kun tuntuu aika helposti kilistelevän :uuh:
1) ennakkoa myöhäisemmälle
2) ottaako liian äkkiä maksimi ennakot
3) rajumpi keppi!!!! Sellainen missä overlappia, että alkaa clevelandin kanavat toimia.
En hirveesti viittis ennakkoa enää peruuttaa, perus on 10 astetta, siitä käppyrä nousee 12 astetta 2200 rpm:ään ja sitten loivemmin 6 astetta 3200 rpm:ään jossa siis kaikki 28 astetta mukana. Miksikö tuollainen kurvi? Tuntui olevan koneelle kauhistus jos yli kolmenkympin totaali ennakkoa tarjosin, ei uskaltanu vedättää oikeestaan yhtään :uuh:

Keppi on kyllä mieto, int 204 ja exh 214 @ .050", advertised arvot muistaakseni 284 ja 292. Kyllähän tuo on mielessä käyny että näille Aussi kansille vois sopia tymäkämpi keppi paremmin, vaikka tämä nykyinen oli Johanssonin Jukan suositus koskapa alavääntöä haettiin. Pitäs juu varmaan päästä vähän vuotamaan ettei paineet kasva hervottomiks :lol:
Tänään kävin tankaamassa V-Poweria puolentankillista ja kilinät tais loppua, ysiviitosta oli ehkä viitisen litraa jäljellä tankin pohjalla. Tuntui vaan että ainakin pyörittelyajossa kone lämpeni reilummin, pitänee väännellä flektin säädintä tiukemmalle että reagoi nopeemmin. Mut sinällään koneeseen tuli lisää herkkyyttä tuon voimabensan tankkauksen jälkeen, ja jopa lootakin, joka on ollut haluton vaihtamaan ylivaihteelta pienemmälle, nöyrtyi pedaalia painettaessa arpomaan alaspäin :lol:

Eli sitä tässä lähinnä mietin että olisko nyt sitten syytä pitäytyä kokonaan tuossa V-Powerissa, koskapa en oikein haluaisi laiskistaa konetta ennakkojen pienentämisellä, maksimit ovat nytkin vähintäänkin maltilliset :wink: Ruttua pitäis laskureitten mukaan olla se 10.5:1, paitsi jos palotilat ovatkin pienemmät kuin piti (62cc=>58cc) niin silloinhan ruuttua on enemmänkin. Näistä Aussien hatuista ei tunnu aina olevan takeita kun päällepäin samoja kansia on käytetty sekä 302 että 351 Cleveissä. Eikä oikein huvittaisi lähteä nokkakepin vaihtoruljanssiin, ainakaan vähään aikaan, vaikka sieltä voisi apua onkelmaan löytyäkin.

Olisko kellään ehdotuksia suuntaviivoiksi millaiseksi tuota ennakkokäyrää voisi rukata? Jakaja on Malloryn E-Fire, jota voi kurvitella läppärillä mielin määrin, käyrästä saa vaikka ässän muotoisen jos niikseen haluaa ;) Tuolla ylempänä on kuvattu nykyinen käppyrä, olisko tuohon mitään kommentoitavaa?
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

kilinän voi tehdä myös jos käy laihalla...lämpötila nousee. ja sitä kilinää ei kestä kauan kuunnella :oops: voip ol et alkaa pistonit sulamaan :o
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Juu, laihaa epäilin ensin itekkin (laiha on aina epäilyttävä, ainakin tämmösen vähemmän laihan mielestä :LMAO: ), mutta seosmittari kertoi muuta ja hajustakin aikaisemmin päättelin, reilusti rikkaalla oli aiemmin ja kilinää oli. Nyt mittarin mukaan ainakin tasakaasulla on lähes optimi, hieman rikkaan puolella ihan vain mielenrauhan puolesta.
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Klassinen virhe moottorin suunnittelussa eli puristussuhde ja nokka eivät ole tasapainossa, ja tässä tapauksessa aiheuttaa dynaamisen puristussuhteen liian korkeaksi. Noille puristuksille nokkaan 20-25 astetta lisää .050 -nostolla niin homma korjattu.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Drummer kirjoitti:Eli sitä tässä lähinnä mietin että olisko nyt sitten syytä pitäytyä kokonaan tuossa V-Powerissa,
No mä kääntäisin tämä kysymyksen toisinpäin, onko joku syy miksi ei käyttäisi V-poweria? Tai 98-oktaanista jos ei Shelliä lähettyvillä ole tai sitten kun se yhtiö Suomesta poistuu. Jos moottoria on lisähevosten toivossa muokkailtu niin korkeampioktaanista vaan tankkiin. Hintaerohan on oikeasti mitätön. Minä tankkasin vakiokoneellakin olevaan V-poweria ja käänsin jakajaa niin paljon kuin vaan antoi myöden.
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Joo ei tuo liemen hinta tässä konkurssissa tunnu missään :lol: Tänään oikein yrittämällä yritin saada edes pientä kilinää aikaiseksi mutta en ainakaan korvalla kabiiniin erottanut moisen läsnäoloa. Lämmötkin pysyivät ok tasolla kaupunkipyörittelyssä, helteestä huolimatta, itelläni kyllä pukkas lajin verran tuota työvettä otsanahkan läpi...

Nokan suhteen oon jo aikaisemminkin miettinyt vaihtoa tymäkämpään. Nykyisellä on kyllä aika rutosti tuota alavääntöä, mutta sylinteripaineet (eli lienee Lontooksi cranking pressure) taitavat nousta aikamoisiksi. Oliskohan kellään mitään ehdotelmaa korvaavaksi nokkakepiksi, oon noita KompsinKampsin keppejä vertaillu ja niissäkin olisi muutamia ehdokkaita, samaten Cranen kepeissä. Nokan vaihtaminen ei taida edellyttää koneen ja kopan toisistaan erottamista, eli jos edestä saa purettua roinat pois niin onnistunee...?
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jos ei kilistä niin sittenhän paineet kohdallaan. Korkeat paineet tarkoittavat hyvää hyötysuhdetta, ja vääntöä ,noin yksinkertaistettuna.

Viisaammilta kuullut että kaksi samalla .050 nostolla olevaa nokkaa voi antaa melko erilaisia tuloksia. Enpä tiedä miksi nuo dcr mittarit tuota .050 arvoa käyttävät. Päinehan kuitenkin tuosta 1,2mm raoasta jo karkaa. Venttiilien virtaavaa nousu aluetta tuo mittaa hyvin.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Antti66HT kirjoitti:Viisaammilta kuullut että kaksi samalla .050 nostolla olevaa nokkaa voi antaa melko erilaisia tuloksia. Enpä tiedä miksi nuo dcr mittarit tuota .050 arvoa käyttävät. Päinehan kuitenkin tuosta 1,2mm raoasta jo karkaa. Venttiilien virtaavaa nousu aluetta tuo mittaa hyvin.
JES! Hyvä Antti. Tässä tapauksessa ratkaiseva tekijä on imu ja pakoventtiilien aukioloajat ja kauanko ne ovat yhtäaikaisesti auki. Pakoventtiilin auki pitäminen ja imu venttiilin yhtäaikaa avaaminen suorastaan vetää kakkua sylinteriin. Mitä pitempään kestää kun pakoventtiili sulkeutuu, niin sitä pitempään siitä karkaa painetta pois. Horot 4V kannet kaipaisivat toimiakseen nokkakeppiä jossa on overlappiä tarpeeksi jotta kaasu kulkee, kuten yleensäkin liian isokantiset moottorit. Useasti koneenrakentajat teettävät kustom keppejä oman makunsa mukaan moottorissa käytettäviä komponentteja silmälläpitäen, joilla tehtävästä moottorista saadaan tasan ne ominaisuudet joita tilaaja toivoo.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Viisaammilta kuullut että kaksi samalla .050 nostolla olevaa nokkaa voi antaa melko erilaisia tuloksia. Enpä tiedä miksi nuo dcr mittarit tuota .050 arvoa käyttävät. Päinehan kuitenkin tuosta 1,2mm raoasta jo karkaa. Venttiilien virtaavaa nousu aluetta tuo mittaa hyvin.
JES! Hyvä Antti. Tässä tapauksessa ratkaiseva tekijä on imu ja pakoventtiilien aukioloajat ja kauanko ne ovat yhtäaikaisesti auki. Pakoventtiilin auki pitäminen ja imu venttiilin yhtäaikaa avaaminen suorastaan vetää kakkua sylinteriin. Mitä pitempään kestää kun pakoventtiili sulkeutuu, niin sitä pitempään siitä karkaa painetta pois. Horot 4V kannet kaipaisivat toimiakseen nokkakeppiä jossa on overlappiä tarpeeksi jotta kaasu kulkee, kuten yleensäkin liian isokantiset moottorit. Useasti koneenrakentajat teettävät kustom keppejä oman makunsa mukaan moottorissa käytettäviä komponentteja silmälläpitäen, joilla tehtävästä moottorista saadaan tasan ne ominaisuudet joita tilaaja toivoo.

ainakin muutama vuosi sitten 100€ lisää niin sai "mittojen mukaan" nokkakepin. valmistaja halusi vaan autosta aika tarkat tiedot.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Moi,

Aussikannet ovat palotiloiltaan aika pienet. Tuntuuko kansien irroittaminen ja palotilojen muokkaaminen liian isolta hommalta?

-Janne
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kilisee kilisee kansissa...

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Pienethän ne on, mutta en ihan ens hätään ainakaan meinannu niitä alkaa suurentelemaan, onhan mulla hyllyssä myöskin ehjät normi 2V kannet isommilla palotiloilla :wink: Ja toisaalta kyllä noita koneita on saatu toimimaan noillakin kansilla ja tasapäämännillä.

Joo, eipä oo kilissy Woimabensalla, elikkä tää kesä ajellaan sit sillä. En suurin surminkaan jätä tätä kautta ajamatta, tuli sen verran monta kesää haaveiltua vain :lol:

Aussilasta kyselin nokkakeppisuositusta tuollaisesta paikasta http://www.crowcams.com.au . Sieltä tuli parin tunnin kuluttua vastaus, kustomia suosittelivat. Aika tarkkaan kyselivät käytönluonteen ja auton speksit ja sen perusteella tuommoista ehdottelivat:



MODEL TYPE 302-351 CLEVELAND
---------------------------CROW COMPUTER CARD----------------------------
| PART NUMBER 21689 L/C 109 Date 19-APR-10 |
| Cam type: Hydraulic type Profile MIN LIFTERCUSTOM GRIND |
| ----------------------------------------------------------------------|
| Advance Ground on Cam: 1 Lobe separation: 109 |
| .050 VALVE TIMING |
| Inlet opens: 3 BTDC Closes: 39 ABDC .050 Duration: 222 |
| Exhaust Opens: 45 BBDC Closes: 5 ATDC .050 Duration: 230 |
| ADVERTISED VALVE TIMING |
| Inlet opens: 32 BTDC Closes: 68 ABDC ADV Duration: 280 |
| Exhaust Opens: 75 BBDC Closes: 35 ATDC ADV Duration: 289 |
| Inlet lobe lift at TDC on the over lap:.061 |
| ----------------------------------------------------------------------|
| Valve lift Inlet: .5129 Inlet Rocker Ratio: 1.73 |
| Valve lift Exhaust: .5190 Exhaust Rocker Ratio: 1.73 |
| |
| ----------------------------------------------------------------------|
| RECOMENDED VALVE TRAIN COMPONENTS |
| Valve Springs: Spring height: Collets: |
| Retainers: Pushrod: Lifters: |
| H/D Timing Set: |
| ----------------------------------------------------------------------|

Mitäs gurut tuumaa tuosta?
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Vastaa Viestiin