1966 PONIN OHJAUSKULMAT

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

1966 PONIN OHJAUSKULMAT

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Kaksi viikkoa sitten ostin 1966 HT Ponin. Kaiken nähnyt Tamma pantiin pikaiseen alapäähuoltoon. HD jouset ja KONIn säädettävät ympäri, uretaani puslat jne. Etupyörät osoittaa mihin sattuu, alatukivarren säädöt eivät riitä. Onko OK säätää ylätukivarsia prikoilla? Enta SHELBY muutokset ? Tamma on ollut kovassa käytössä, taka lokarit on kumia täynnä.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Otahan yhteyttä kerholehden toimitukseen jos sitä kautta saisit loppuunmyydystä Corral 3/2000 kopion.
Kyseisessä lehdessä on hyvä artikkeli koskien juurikin tuota aihetta.
-Jukka-
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Otsikkoon hieman liittyen, itse olen huomannut, ettei polyuretaania kannata tunkea joka paikkaan jos musse on vain katukäytössä. Minä tungin ja nyt olen vaihtelemassa takaisin kumisiin.
mm. reaktiotangon polyuretaanipuslat on myytävänä.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Well, Jyxissä uretaania on jokainen muu pusla paitsi takajousten etummaiset ja etuvakaajan runkopuslat muistaakseni, hyvin tuolla ajelee...

Pyöränkulmat (caster, camber) nimenomaan säädetään ylätukivarren ja iskaritornin väliin laitettavilla prikoilla. Kaikki huollot ei tee, mutta esim. Hesassa Ruskeasuon Neste tekee mielellään.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Vai oliko se Ruskeasuon TB? Mutta oli kumpi vaan, niin siellä hoituu ohjauskulmien säätö.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ästäm, onhan se TB, tuli ajatuskatkos (taas).
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Pyöränkulmat (caster, camber) nimenomaan säädetään ylätukivarren ja iskaritornin väliin laitettavilla prikoilla. Kaikki huollot ei tee, mutta esim. Hesassa Ruskeasuon Neste tekee mielellään.
Tämä siis 64½-66 malleissa. Uudemmissa säätö tapahtuu epäkeskulevyn avulla.
Ja PU:ta on munkin jousituksessa - liekö tuo jousta jo rungostaan, siihen vaivaan auttaa onneksi hieman ratakiskon pätkät ja mikkiliima.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1966 PONIN OHJAUSKULMAT

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

[quote="MONTTU"]Etupyörät osoittaa mihin sattuu, alatukivarren säädöt eivät riitä. Onko OK säätää ylätukivarsia prikoilla? Enta SHELBY muutokset ? [quote]

65-66 Camber ja Caster säädetään nimenomaan vain niillä prikoilla. Ei siitä alatukivarren etutuesta, eli strut rodista. Kaikki säätäjät eivät ole innostuneita availemaan niitä ylätukivarsien pultteja. Jos sellaisen löydät, niin sopivat kulmat
Camber 0 tai jos tykkäät lähennellä kurveja, niin -0,5 astetta.
Caster 2-3 astetta, tai niin paljon kun saatte, jos hauperia piisaa parkkipaikalla kääntelyyn
Toe-in 1/16-3/16", elikkäs säädetään raidetangon päiden väliputkea kiertämällä.

Entä Arning-muutos? Juu kyllä.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 02 Helmi 2007, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Vanhoissa Shop Manuaaleissahan on maininta noisa ohjauskulmien arvoista, mutta ne arvot on tarkoitettu 60-lukuisille rättirenkaille.
Siksipä kannattaa ennemmin käyttää juuri esim Arto65FB:n oheistamia arvoja. Ja mikäli tosiaan lähdet ajettavuutta hakemaan, niin tee ihmeessa ylätukivarsien madallusoperaatio.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 66poni »

Owner`s manual sanoo toe-inniksi 9/32". Onkohan se nykyrenkaille sopiva arvo? Mää niistä ominaisuuksista, mutta kallis renkas ei sais kuluu...
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

64puolikas kirjoitti:Owner`s manual sanoo toe-inniksi 9/32". Onkohan se nykyrenkaille sopiva arvo? Mää niistä ominaisuuksista, mutta kallis renkas ei sais kuluu...
Yhäkin palaisin tuohon loistavaan alustaspektaakkeliin.
Jos ette omista tuota kyseistä lehteä niin koittakaa hommata se.

Ainakin omassa ex-´64½HT:ssa aurausta oli noin 3,5mm ja se toimi.
-Jukka-
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Löytyiskö keltään tuota alustaspesiaalia kopiona tai skannattuna.Omasta -65:sta tällä hetkellä etupää osina ja nyt olisi oiva hetki tehdä noita muutoksia.Niin kesällähän pitäs olla auto ajossa mutta kun homma karkaa käsistä niin...
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jaro55 kirjoitti:Löytyiskö keltään tuota alustaspesiaalia kopiona tai skannattuna.Omasta -65:sta tällä hetkellä etupää osina ja nyt olisi oiva hetki tehdä noita muutoksia.Niin kesällähän pitäs olla auto ajossa mutta kun homma karkaa käsistä niin...
Kysys tuolta:
corral@mustangclub.fi
Mä luulen että päätoimittaja hoitaa sen nimellistä korvausta vastaan??
-Jukka-
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Niin luulen mäkin
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Eli suositteletteko tuon shelby-muutoksen tekemistä vaikka mustilla ei rataa tultaisikaan kurvailemaan.Tradepartsin JJ ei pitänyt sen tekemistä aiheellisena jos auto vaan "normaali" kesäajossa.
Vastaa Viestiin