Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Foksissa on seuraavanlainen ongelma: Kun autolla kiihdyttää reippaasti perä tuntuu tulevan sivulle ihan omalla ajolinjallaan. Tarkoitan reipasta kiihdytystä, ilman että renkaat sutivat. Saman huomasi kun autolla ajoi tasaista vauhtia suoraa tietä. Vauhtia oli n. 60 km/h. Suoran aikana huomaa, että rattia pitää kevyesti kääntää toiseen suuntaan, koska perä tuntuu tulevan edelle. Tunne on sellainen kuin takarenkaat olisivat kääntyvää mallia ja kääntö on jäänyt pikkuisen päälle. Ajosta on nyt jo jokunen päivä mutta muistelisin,että perä tuntui vetävät vasemmalle, eli rattia joutui kääntämään samaan suuntaan.
Perästä on uusittu ylätukivarret ja alatukivarsiin on laitettu uudet puslat. Iskarit tuntuu kohtuullisen terveiltä mutta vaakaiskarit on jo päälle päin selvästi täysin loppu.
En tiedä onko tässä jo vastaus vikaan, mutta onko taka- alatukivarret foxissa identtiset vasemmalla ja oikealla vai onko molemmille puolille oma peilikuva tukivarsi. Omassa huomasin puslien vaihdon yhteydessä että molemmat tukivarret olivat samanlaisia.
Oireen haluan korjata mohdollisimman pian, joten pikaisia vastauksia kiitos.
Perästä on uusittu ylätukivarret ja alatukivarsiin on laitettu uudet puslat. Iskarit tuntuu kohtuullisen terveiltä mutta vaakaiskarit on jo päälle päin selvästi täysin loppu.
En tiedä onko tässä jo vastaus vikaan, mutta onko taka- alatukivarret foxissa identtiset vasemmalla ja oikealla vai onko molemmille puolille oma peilikuva tukivarsi. Omassa huomasin puslien vaihdon yhteydessä että molemmat tukivarret olivat samanlaisia.
Oireen haluan korjata mohdollisimman pian, joten pikaisia vastauksia kiitos.
ei se tähän jää..
--1988 GT--
--1988 GT--
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Ihan aluksi kannattaa käyttää keskustelupalstan hakutoimintoa. Näistä ja muistakin alustanparannusasiosta täällä
on paljon tietoa aikaisemissa keskusteluissa.
Alustalle ja sen "ilmiöille" löytyy kyllä lääkkeet.
on paljon tietoa aikaisemissa keskusteluissa.
Alustalle ja sen "ilmiöille" löytyy kyllä lääkkeet.
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Hakutoiminto on koluttu. En hae nyt varsinaista parannusta, eli performance palikat ei ole hakusassa, ellei se ole ainoa keino korjata tilannetta. Niihin liittyen kyllä löytyy keskustelu jos toinenkin.
Enemmänkin nyt on hakusassa "korjaus vikaan"- tyyppistä ratkaisua. Tietääkö joku sanoa millä tuo saadaan kuntoon? Alustan viripalikat kyllä kiinostaa mutta ei nyt tässä kohtaa.
Enemmänkin nyt on hakusassa "korjaus vikaan"- tyyppistä ratkaisua. Tietääkö joku sanoa millä tuo saadaan kuntoon? Alustan viripalikat kyllä kiinostaa mutta ei nyt tässä kohtaa.
ei se tähän jää..
--1988 GT--
--1988 GT--
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Niin, minkälaiset puslat pistit? Uretaaniako? Omasta mielestä foxista tuli hiukan "hakeva" uretaanipuslilla....
Go tell Alice....
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Uretaania alatukivarsiin. Ylätukivarret Ford Racingin heavy dutyt.
ei se tähän jää..
--1988 GT--
--1988 GT--
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Kulmien mittaaminen nelipyöräsuuntauksena olisi aika hyvä idea. Siitä saat tiedon onko akseli vinossa vai onko vika sittenkin etupään säädöissä.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Niin vaihdoitko puslat peräänkin vai pelkät tukivarret?
Go tell Alice....
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Hakala performace on tietty se paikka mistä Mustangin alusta-asioista kannattaa kysellä tarkemmin. Myös muut Corralissa ilmoittavat
firmat osaavat neuvoa alusta-asioissa.
tuo nelipyöräsuuntaus on se mistä itse lähtisin liikkeelle. Selviää varmasti hyvin minnepäin pyörät oikeasti osoittavat.
Minkälaista käyttöä mustangisi saa kokea? Onko moottoria piristetty?
muita ideoita.
-liian löysä alusta jos tehoa on paljon.
-etupään säädöt pielessä
-iskarit
-renkaat
-asennusvirhe puslia asentaessa
-klappia jossain ohjauskomponentissa
-ruosteinen (joskus piilosellainen) kori kriittisissä paikoissa ja joustaa hassusta (tämä on kyllä vähän kaukaa haettu, mutta on tullut vastaan)
-jouset kuluneet, epätasaiset jousiarvot, tai jouset asennettu jotenkin hassusti..
viisaammat jatkakoot listaa..
firmat osaavat neuvoa alusta-asioissa.
tuo nelipyöräsuuntaus on se mistä itse lähtisin liikkeelle. Selviää varmasti hyvin minnepäin pyörät oikeasti osoittavat.
Minkälaista käyttöä mustangisi saa kokea? Onko moottoria piristetty?
muita ideoita.
-liian löysä alusta jos tehoa on paljon.
-etupään säädöt pielessä
-iskarit
-renkaat
-asennusvirhe puslia asentaessa
-klappia jossain ohjauskomponentissa
-ruosteinen (joskus piilosellainen) kori kriittisissä paikoissa ja joustaa hassusta (tämä on kyllä vähän kaukaa haettu, mutta on tullut vastaan)
-jouset kuluneet, epätasaiset jousiarvot, tai jouset asennettu jotenkin hassusti..
viisaammat jatkakoot listaa..
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Kokeileppa napata ne vaakaiskarit irti ja aja sitten, onko mitä muutosta ajoon?
Go tell Alice....
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Katotaas kun ehdin auton alle. Kysymys akselissa olevista puslista oli aivan aiheellinen. Mustin nimittäin, että toinen akselissa olevista puslista on vaihtamatta. Korjaus on siis parhaimmillaan aika helppo.
ei se tähän jää..
--1988 GT--
--1988 GT--
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Ja kuulemma nuo rikkinäiset vaakaiskaritkin vaikuttavat menoon yllättävästi 

Go tell Alice....
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Tähän väliin ois kiva saada kommentti Ikaalisten suunnasta.Aku_81 kirjoitti:Ja kuulemma nuo rikkinäiset vaakaiskaritkin vaikuttavat menoon yllättävästi

Mikä on vaakaiskareiden tarve jos on uretaanipuslat takana joka paikassa?

-Jukka-
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Jos on uretaanit taka-akselilla joka paikassa, niin vaakaiskareita ei tarvita. Akseli ei enää pääse kiertymään isojen joustavien puslien antaessa periksi ja aiheuttamaan akselin "hyppimistä". Nimenomaan tuota hyppimistä estämäänhän ne pääasiassa on suunniteltu. Puslien vaihtaminen uretaanisiin on paras remontti, mitä omaan autoon on tehty, uraherkkyys ja kaikenlainen veteleminen väheni hurjasti. Vaihda Juselius viimeisetkin puslat uusiin, eiköhän asia pitkälti sillä korjaannu.Jukka kirjoitti:Tähän väliin ois kiva saada kommentti Ikaalisten suunnasta.Aku_81 kirjoitti:Ja kuulemma nuo rikkinäiset vaakaiskaritkin vaikuttavat menoon yllättävästi![]()
Mikä on vaakaiskareiden tarve jos on uretaanipuslat takana joka paikassa?
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Latehan tuon jo selvensi, ei muuta kuin mäelle vaakaiskarit.Jukka kirjoitti:Tähän väliin ois kiva saada kommentti Ikaalisten suunnasta.Aku_81 kirjoitti:Ja kuulemma nuo rikkinäiset vaakaiskaritkin vaikuttavat menoon yllättävästi![]()
Mikä on vaakaiskareiden tarve jos on uretaanipuslat takana joka paikassa?
Re: Foxin perä "seilaa" omia menojaan
Sain eilen vaihdettua taka-akselissa olleen kumipuslan uretaaniin. Testilenkillä totesin, että oireet tuli kuntoon. Auto kiihtyy täydellä kaasulla nätisti suoraan. Rauhassa ajellessa ei tullut samaa vaeltelun tunnetta kuin aikaisemmin.
Taidan tarkastaa jossakin välissä etupäästä rengaskulmat. Ny kun perä alkaa olemaan kunnossa, korostuu etupää heikkous. Vaakaiskarit jäi vielä taakse paikoilleen mutta ne näyttää kyllä olevan jo päälle päin niin heikossa kunnossa, että niillä ei mahda olla mitään virkaa.
Taidan tarkastaa jossakin välissä etupäästä rengaskulmat. Ny kun perä alkaa olemaan kunnossa, korostuu etupää heikkous. Vaakaiskarit jäi vielä taakse paikoilleen mutta ne näyttää kyllä olevan jo päälle päin niin heikossa kunnossa, että niillä ei mahda olla mitään virkaa.
ei se tähän jää..
--1988 GT--
--1988 GT--