lämmöt nousee......

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

lämmöt nousee......

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Joskohan täältä sattuisi löytymään niksiä mitä kokeilla seuraavaksi:

Ongelmana on uusilla osilla läjätty 351C2V.
Puristusta on 10.2 ja nokka on suht mieto powermaxi.

Jäähdyttäjänä on omatekoinen puimakoneen alumiinisista välijäähdytinelementeistä kasattu niin iso syylari kuin -69:n keulalle mahtuu.
Jäähdyttäjässä ei ole korkkia, vaan täyttö on paisarin kautta.
Jäähdyttimen korkeimmasta kohdasta tulee ilmaus paisuntasäiliöön.
Paksuutta syylarilla on n.60mm, joten oman järkeni mukaan pitäisi riittää tehoa 2-3 pikkulohkon jäähdyttämiseen

Vesipumppu on uusi ryyditettynä "impeller platella" eli kavitointia estävällä levyllä siiven kyljessä.
Jenkkien mainoshehkutuksen mukaan jo tämä nostaa pumpun tehoa 30%, mene ja tiedä.

Ongelma:
Kun kiuas pörskyttää tyhjäkäyntiä niin lämmöt nousevat hitaasti mutta varmasti kohti 100C:tä. 15" sähköflektin käyttö hidastaa nousemista, mutta ongelma ei poistu.
Termostatti on 82C johon vielä porasin 3kpl 3.5mm ilmaus/ohivuotoreikiä.
Ensimmäinen (uusi) termari oli rikki, joten totesin uuden toimivuuden kattilassa ennen asennusta. Alkaa aueta 79C ja on täysin auki vähän 80C:n jälkeen.

Ajelin autolla viikonloppuna (ulkolämpö n.16C) n tunnin verran ja lämmöt pysyvät nätillä ajolla nöyrästi 190F eli 87C. Taajamassa hiljaa ajettaessa on kuitenkin käytettävä flektiä jotta lämmöt eivät nousisi.
Maantiellä tasaisella ajolla lämmöt pysyvät alle 192F JOS ajaa tasakaasulla, esim täyskaasulla parin auton ohitus näkyy heti lämpömittarissa ja yli 90 menee että heilahtaa.


Olen itse epäillyt että onkohan vesipumpun välitys liian hidas, nimittäin alkuperäinen vesipumpun pyörä puuttui koneesta kun sen ostin.
Nyt paikoillaan oleva on niin iso (hidas välitys) että pyörän reuna on lähes kiinni damperin hihnapyörässä.
Oman järkeilyni mukaan hidastetun pumpunkin pitäisi kyllä keretä mukaan 15C tms keleillä.
Noh, joka tapauksessa aion koettaa pumppuun nopeampaa välitystä.

Lisäksi inmetyttää kun alavesiletkussa oleva flektiä ohjaava kosketin (82 päälle/76 pois) ei toimi vasta kuin pata on liki kiehumispisteessä, olen joutunut käyttämään ohitusta käytännössä koko ajan
Mielestäni tästä voisi päätellä että paluuvesi on kyllin viileää, mutta eikö kierto riitä?

Vai onko pata kerta kaikkiaan niin kuuma sisäänajon alkuvaiheessa aina, etenkin kun myllyssä on KB:n männät jotka sovitetaan harvinaisen pienillä välyksillä?


Ideat ja kommentit otetaan ilomielin vastaan!
Kuva
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Onhan koneen vesitila puhdas ruosteesta ym.?
Parissa koneessa on ollut ämpärillinen möhjöä sylinteriputkien ympärillä ja lämpöongelmat jokseenkin kuvailtuja. Kunnon siivous (=kaikki proput irti ja vettä, harjaa ja rassia) jälkeen on ruvennut toimimaan ihan peruspumpuin/syylärein
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

"Vanhalla" keskustelufoorumilla oli melkolailla puhettä eri syistä, miksi lämmöt nousee. esim: 1) onko vesipumppu oma, eli siipipyörät on tarpeeksi isot eli ei vatvo nestettä paikoillaan, tai 2) että pumpun siivet pyörii (akseli poikki), tai 3) alavesiletkun sisällä oleva kierrejousi ehjä (=ei mene kierroksilla lyttyyn), 4a) syylärin kanavat tukossa, 4b) syylärin jäähdytyskyky on riittävä, 5) moottorissa ruostemönjää eli neste ei kierrä oikein ja riittävästi, 6) koko joukko muitakin harvinaisempia syitä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tulipa vielä mieleen että pyöriihän vesipumppu oikein päin?
-Jukka-
Avatar
Janne
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:14

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onko lohkossa termarin alla tallella se messinkinen "restrictor plate"? Saman näköinen kuin iso vesitilan proppu johon on stanssattu keskelle reikä. Termarin pohjassa muistaakseni pitäisi olla stanssatun reiän päälle passaava levy.

Jos tuo lohkon restrictor plate puuttuu (esim. hävitetty konereempan yhteydessä), niin liemet eivät kierrä lohkossa oikein ja kauas lämmöt karkaavat.

-Janne
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Juu, eli:
-restictor plate tosiaan puuttui (minunkin moottoristani) ostaessa.
Tein messingistä uuden, ja reikä siinä on nyt 20mm minkä pitäisi olla tietojeni mukaan oikea koko.

-Vesipumppu on uusi, eli siivet ja pesä olevat lienee samaa paria. Ja tosiaan lisäsin sen levynkin siiven kylkeen ameriikanhehkutusten ja teollisuuspumpuista saamani esimerkin innoittamana

-Pumpun pyörimissuunta ei liene voi olla väärä, vai voiko? Eihän sitä voi kääntää kun kampiakseli pyörii aina samaan suuntaan. Noh pitää koittaa järkeillä vanha pumppu kädessä konehuoneessa, mielestäni siinä oli siipi tismalleen samanlainen ja samoin päin.

-Letkut ovat mallia joissa on tuo kuoran jäykiste punos "sisäänrakennettu". Eilenkin kun sammutin talliin ajolenkin jälkeen auton lähes kiehumispisteessä niin tarkistin letkut heti. Kaikki ainakin näytti olevan ok.

-Syylari on uusi ja ISO alumiinininen

-Lohkosta löin kasatessa kokeeksi yhden plommin irti ja totesin että uudet plommit on laitettu ja vesitilat jynssätty vimpan päälle.




Edelleen on epäselvä se pumpun välitys. Pitäis löytää jostain alle 150mm halk vesipumpun pyörä...
Kuva
Avatar
Janne
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:14

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kannattaa kokeilla niitä hihnapyöriä. Yksi juttu, mikä kannattaa tarkistaa, on sytkän ennakko. Jos on myöhäisellä, niin soppa palaa turhan pitkään sylinteriputkessa ja lämmittää kiuasta.
Yksi kokeilemisen arvoinen jippo on lisätä pari tippaa nestemäistä saippuaa jäähdytysnesteeseen. Vähentää veden pintajännitystä ja edesauttaa lämmön siirtymistä.
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Oma 289 kehitteli rempan jälkeen kanssa niin paljon lämpöjä, että ensimmäiset tunnit sitä piti käytellä paikallaan tiuhaan sammutellen ja ensimmäiset n. 1000 kilsaa ajaa ilman termaria, että lämmöt pysyi kurissa. Termari tuntui ahdistavan vesikiertoa yllättävän paljon. Tuon jälkeen lämpöongelmia ei enää ollut.

Se on vissiin niin, että jos kone on tehty oikein tiukaksi kitkaa syntyy kunnes osat on hakeneet paikkansa. Jotain uusia koneita ei kuulemma tehtailla nykyisin edes hoonata, vaan se tapahtuu sisäänajossa. Mahtaa olla öljyt melkosta rautapuuroa. Auttaiskohan ohuempi 10/30 öljy tossa alkuvaiheessa lämpöongelmaan?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Juu tosiasiahan on että uusi kone käy aina kuumempana ensimmäiset x00km kunnes sisäiset kitkat alkavat vähentyä ja paikat hakeutua kohdalleen.
Mutta jos jäähdytys on tarpeeksi juluma ei pitäisi tällaisia ongelmia tulla edes uudella koneella.


Autolla on nyt ajettu "kusi sukassa" n 3h yhteensä + nokan sisäänajo n 30min.
Termostaattikin on jo tosiaan kolmas joka on menossa (ensimmäinen UUSI rikki, toinen epäilyttävä ja kolmas aukesi 79C) ja alkaa muistuttaa jo edam -juustoa lisäreikineen. Lukemani mukaan cleveistä ei pitäisi mennä termaria kokonaan poistamaan, termostaatin puuttuminen sekoittaa moottorin sisäistä vedenkiertoa joka voi sekin aiheuttaa lämpöongelmia.


Vesipumpun pyörä on nyt tarkistettu monestakin paikasta, välityssuhde varmasti oikea ja alkuperäinen, eli jos ei riitä niin vika on muualla.(ja vielä impeller platen vaikutus virtaukseen n. +30%)
Pienempää pyörää ei löydy ja menisi sorvaushommiksi jos sitä haluaisi kokeilla...mutta tietääkseni kaikki clevelanditkin on ajettu sisään ilman koijauskonsteja ja kommenverkkejä joten en jaksa siihenkään uskoa uskoa että koneeni olisi poikkeus.


Juttelinkin juuri puhelimessa syylarin tekiän kanssa ja tuumattiin että otan irti ja muutetaan virtaus "nurkasta nurkkaan" poikittaisvirtaavaksi.
Näinhän se tapaa yleensä olla myös tarvikealusyylareissä.
Nyt kun sekä tulo että lähtö ovat apukuljettajan puolella niin jouduttiin jakamaan vesitila kahtia ja vesi tekee vilvoittelureisullaan vaaka-U:n.
Tästähän seuraa varmasti ainakin se että vesi ei virtaa niin tasaisesti kuin em tapauksessa. Lisäksi virtausvastus lisääntyy kun ohutta putkea on pidemmästi vedellä kuljettavana. Suurta eroa ei tosin kaiken järjen mukaan pitäisi olla kun kenno on rakenteeltaan muuten varmasti ainakin 5* paremmin virtaava kuin vakiopillit.

Lisäksi paluuputki on vakioon verrattuna n. 2* pidempi joka aiheuttaa sekin pumpun siirtotehon laskemista, näin minulle eräs cleveland -orientoitunut prosessi-inssi kertoili kun hänelle tuntojani itkin ja vuodatin puhelimessa.

Tämä kömmänä johtuu siitä kun mallasin syylarin lähtöjen paikat 302 pumpun mukaan ja tietenkin se clevelandissa oli sitten eri suuntaan,eli siis viistosti kuljettajan puolen kylkeä kohti....XXXX#¤¤""%&¤!!!



Seuraava vaihe jos mikään ei auta on metanoolilla ajo..
Kuva
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Oisit ryskytellyt sitä vaan paikallaan pintakaasulla. Olis se kone siitä pikkuhiljaa väljentynyt, mutta saatpahan näpräämällä tehokkaan jäähdytyksen vastaisen varalle.

Meinas mullakin mennä usko koneistamon ammattitaitoon, mutta niinpä vaan alko vähitellen lämmöt asettua. Kyllä sitä veden kiertoa siinä tutkittiin ja letkuja revittiin irti, mutta termari oli pakko kuitenkin ottaa pois kun ei käyttämisestä muuten tullut mitään. Kai sitä kahtena eri päivänä yhteensä 6-8 tuntia piti käyttää tyhjää ennenkuin ajamaan oli mitään asiaa. Sitten kun lämpö pysyi kahvin juonnin ajan säällisenä uskalsin lähteä ajamaan, eikä sittenkään pystynyt vedättämään vaan ihan hissuksiin vaan.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Ehkä lämmöt laskee, ehkä ei, so not!

MITÄÄN ei riskeerata tässä vaiheessa kesäkuuta.
Ajoin suoraan töistä tallille (taas) ja tempaisin vesikauhuisen apinalauman raivolla syylarin irti ja rälläköin sen siihen malliin että vesi tulee virtaamaan nurkasta nurkkaan.

Näinhän se tapaa tarvikealumiinisissäkin olla.
Katsotaan kuinka äijän käy, hovihitsarini kanssa sovittiin jo miitinki to illalle.


Vois vaikka odotellessa korjata ohjaustehostimen...
Kuva
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Ootko mittaillut paljonko sen puimakoneen syylärin kennojen läpivirtaus pinta-ala on ja verrannut sitä likimain alkuperäseen - tai esim virtausaukkoon termarin luona? Jos se ahistaakin niistä pilleistä? Minkäkokonen reikä oli puimakoneessa?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Yks näkökulma asiaan lisää:
Voihan myös olla, että sillä ihmepatentilla onkin samansuuntainen vaikutus kuin joskus termostaatin pois otolla. Joskus nimittäin käy myös niin, että kun tempasee sen termostaatin helevettiin, alkaa virtausnopeus olla liian suuri ja "vesi" ei kerkeä jäähtymään syylärissä.
Vakio vesipumppu ja termostaatin kyseessä ollessa käy hyvin todennäköisesti näin, tehtaan setä on kuitenkin suht tarkasti miettinyt noita kokonaisuuksia.
Toisaalta tulee mieleen, että jos sulla on noussut virtausnopeus suhteellisen isoksi, niin entäs jos se aiheuttaa kavitaation kaltaisen kuplimisilmiön jossain muualla kuin pumpulla? Vaikkapa siellä termostaatin luona?
Arvailua ja teoretisointia, paitsi tuon termostaatin poiston osalta, siitä on kiehutuskokemukset kyllä.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Joo kävihän se mielessä se liiankin hyvän virtaaman mahdollisuus kun kaupassa käpistelin niitä kenno-elementtejä.
Kennossa ei siis varsinaisesti ole pillejä vaan kavava(t) mitaltaan 55*10mm. Tämä kanava on jaettu hiirenpil**n kokoisilla alumiinilevyillä vielä pienempiin pinta-alaa raakasti lisääviin osiin, Summa summarum, virtaa varmasti ainakin tarpeeksi.

Aprikoin itsekin jo aiemmin tallilla asiaa hermoromahduksen partaalla tuumaillessani että pitäisiköhän kuristaa alevesiletkua virtauksen hidastamiseksi.

Kuuman paikoillaankäyneen auton sammutettuani tunnustelin jäähdytintä kämmenellä ja "poppa-poppa-iso-poppa" oli lähes joka kohdassa syylaria. Ei tehnyt yhtään mieli pitää kättä kennon päällä pl. flektin kohta joka oli juuri sammutettu.
Eli siis ainakin lämpöä siirtyy jäähdyttäjään julumasti.

Tuo "kaadetun u:n" mallinen kierto alkoi kuitenkin vaikuttaa siltä että ei se ainakaan ihanteellinen ole joten päädyin sitten muuttamaan sen kierron stantartiksi. Noh, jos vielä kuumuu niin ajellaan sitten ilman konepeltiä niin kauan että alkaa jäähtyä, pakkohan se on alkaa uskoa että kaikki on kunnossa.





P.S. Auton huoltoniksi: :idea:
Jos uuden kunnostetun moottorisi uusi nostaja alkaa naputtaa jostain käsittämättömästä syystä moottorin lämmettyä ja haet kaveriltasi lainaan virallisen kumiletku-metallipuikko stetoskoopin naputuksen tarkkaa paikannusta varten niin:

:!: Älä jätä laitetta akun päälle odottamaan esimerkiksi jäähdyttimen irroituksen valmistumista. Puikko voi aiheuttaa oikosulun akun napojen välille, sulattaa tuliterän akun kanteen 10cm pitkän lähespuhki -kolon ja sytyttää samalla (stetoskoopin kumiletkun lisäksi) konehuoneessa olevan puhdistuspaperitupon ilmiliekkeihin.
Kokeneimmilla asentajilla onkin kaiken varalta sammutusta varten vieressä piripinnassa oleva glygoli-vesiseos jäähdytysnesteämpäri.

Tämä vaan tiedoksi tumpeloimmille palstanlukijoille...
Kuva
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mussemaan kirjoitti:P.S. Auton huoltoniksi: :idea:
Jos uuden kunnostetun moottorisi uusi nostaja alkaa naputtaa jostain käsittämättömästä syystä moottorin lämmettyä ja haet kaveriltasi lainaan virallisen kumiletku-metallipuikko stetoskoopin naputuksen tarkkaa paikannusta varten niin:

:!: Älä jätä laitetta akun päälle odottamaan esimerkiksi jäähdyttimen irroituksen valmistumista. Puikko voi aiheuttaa oikosulun akun napojen välille, sulattaa tuliterän akun kanteen 10cm pitkän lähespuhki -kolon ja sytyttää samalla (stetoskoopin kumiletkun lisäksi) konehuoneessa olevan puhdistuspaperitupon ilmiliekkeihin.
Kokeneimmilla asentajilla onkin kaiken varalta sammutusta varten vieressä piripinnassa oleva glygoli-vesiseos jäähdytysnesteämpäri.

Tämä vaan tiedoksi tumpeloimmille palstanlukijoille...
Birggo-lehti antaisi tähän jatkovinkin:
Alkaneen palon voinee kuitenkin kätevästi sammuttaa rakentamalla sukkahousuista ja tallin nurkasta lojuvasta jalkapallomaalista ritsan, jolla sitten ammutaan kahden kilon jauhopaketti kohti palopesäkettä.
- Eipä loimota enää liekki konehuoneessa

Toivottavasti kuume paranee pian, on tuttua puuhaa. Mulla auttoi lopullisesti niin iso alusyylari kun keulille mahtuu ja siihen suurin mahdollinen sähköflekti.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Vastaa Viestiin