kno1 kirjoitti:1969 kirjoitti:Itse olen verrannut MSD 6AL boksia Crane HI6:een. Molemmissa boksille suositeltu puola (MSD Blaster 3 ja Crane LX92). Crane toimii paremmin hankalissa olosuhteissa kun tulpat karstaantuvat, sylinteripainetta on enemmän tms. Itse todettu, kun kaasarin cruise-seokset olivat rikkaalla ja tulpat karstoittuvat matka-ajossa. Siinä missä MSD kyykkäsi, niin tilalle vaihdettu Crane kukkui samoilla tulpilla iloisesti. Osaltaan varmasti vaikuttaa tuo Cranen E-Core puola, mutta onhan tuo MSD6AL aika antiikkista tavaraa. Normaalihärvelissä, joka on kohtuullisen oikeissa säädöissä, ei liene suurempaa väliä kumpaa käyttää. Cranessa vara parempi jos kaikki ei mene kuin elokuvissa.
Noista kahdesta sytytyspurkista sen verran, että molemmissa yhden kipinän energiamäärä on hyvin tarkasti samanlainen eli noin 105 millijoulea per kipinä. Molemmissa primäärijännite on noin 450 volttia ja riippuen puolasta ( joka kapasitiivisessä sytytysjärjestelmässä ei ole varsinaisesti puola, vaan muuntaja) molemmat tuottaa 40-45 kilovoltin jännitteen toisiopuolelle. Teknisesti ne eroavat energianmuodostuksessa kondensaattorille ( kapasitiivisessa sytytysjärjestelmässä energia varastoidaan kondensaattoriin, ei puolaan kuten induktiivisessa systeemissä) jonkin verran, mutta tämä ero ei vaikuta kipinän tehokkuuteen millään lailla.
Tuo "antiikkinen" sana herätti minussa kysymyksen missä mielessä MSD on antiikkinen? Onko se purkin muoto vai ne tekniset ominaisuudet, joita tavallisessa katuautossa ei tarvita?
Uskalsin esittää mielipiteeni sillä perusteella, että olen piirtänyt molemmista purkeista sähkökuvat vuosia sitten ja korjannut niitä molempia kymmeniä vuosien varrella. Molemmat purkit ovat oikein kytkettynä erittäin hyviä sytytyslaitteita ja luotettavia. Jos todella tarvitsee "digitaalisuuden" tuomia lisäominaisuuksia kuten ennakon pudottamista starttauksessa, ennakon pudottamista isoimmalla vaihteella jne, niin silloin kaikki "digiversiot" saattavat olla parempia, koska ulkoisia lisäpurkkeja ei tarvita. Kipinän vahvuuteen digitaalisuudella ei ole mitään vaikutusta. Ajoitukseen sillä on vaikutusta varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää edellä mainittuja ominaisuuksia, joita olen nähnyt käytettävän varsin harvassa katuautossa.
Kuten kirjoituksestani on luettavissa, mielipiteeni perustan ainoastaan omaan käytännön kokemukseeni viime kesältä. Kokeilin siis Cranea piruuttani niillä törkeän karstaisilla tulpilla millä MSD alkoi missaamaan (MSD toimi siis ihan ok puhtailla tulpilla) ja kone kukkui ihan mainiosti. Käytön jälkeen keskielektrodit näyttivät hieman puhdistuneen karstasta.
Itse olen tehnyt töitä amerikkalaisessa elektroniikan testausjärjestelmiä valmistavassa yrityksessä noin 15 vuotta, ja voin kokemusperäisesti todeta, että on aivan tavallista, että elektroniikkalaitteiden speksejä kirjoitetaan eri yrityksissä hyvin erilaisista lähtökohdista. Niihin kun usein liittyy kilpailullisia tekijöitä.
Itse päädyin Cranen hankintaan kyseltyäni kokemuksia molempia purkkeja käyttäneiltä. Olen käyttänyt MSD 6 boksia kymmenkunta vuotta ihan hyvällä menestyksellä, joten minulla ei ole mitään syytä sitä dissata. Tiedä sitten johtuuko ero pääasiassa boksien suorituskyvystä vai cranen toisentyyppisestä puolasta/muuntajasta. Ilmeisesti olet itse mitannut molempien boksien sähköistä suorituskykyä kommentistasi päätellen? Valokaareen tarvittava jännitehän on pystytty tuottamaan melkin millä tahansa vehkeillä ja muuntajilla jo sytytystulppien keksimisestä lähtien. Ironista kyllä, Boschin automotive handbookin(painos vuodelta 2000) mukaan kapasitiivistä järjestelmää (joita kummatkin ovat) ei suositella jälkiasennuskäyttöön ollenkaan lyhytkestoisen kipinän takia

!! Ihan uteliaisuudesta olisi kiva kuulla miten mittasit tuon kipinän energiamäärän noista bokseista?
MSD:n antiikkisuuskommetti tuli lähinnä boksin sisälle kurkistamisesta. Voidaan toki sanoa, että perinteiset läpivientikomponentit sietävät modernia pintaliitostekniikkaa paremmin esim. tärinää, mutta kun hetken miettii elektroniikan tuotantotekniikan kehitystä ja autoteollisuuden nykyään käyttäämiä valmistusprosesseja, niin mieleen kyllä tulee, että komponenttien ja valmistusmenetelmän valintaan ovat vaikuttaneet muut syyt. Minun boksini on tosin viime vuosituhannelta, joten onhan asiaan voinut tulla muutoksia sittemmin.
Summa summarum, vanha MSD:nikin toimisi nykyään hyvin, kun cruisealueen seokset ovat paremmalla tolalla, mutta olen tyytyväinen Cranen käyttäjä, koska se säästi monelta tulppahässäkältä kaasarin säätöjä haettaessa.