sytyshommia

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja kno1 »

1969 kirjoitti:Itse olen verrannut MSD 6AL boksia Crane HI6:een. Molemmissa boksille suositeltu puola (MSD Blaster 3 ja Crane LX92). Crane toimii paremmin hankalissa olosuhteissa kun tulpat karstaantuvat, sylinteripainetta on enemmän tms. Itse todettu, kun kaasarin cruise-seokset olivat rikkaalla ja tulpat karstoittuvat matka-ajossa. Siinä missä MSD kyykkäsi, niin tilalle vaihdettu Crane kukkui samoilla tulpilla iloisesti. Osaltaan varmasti vaikuttaa tuo Cranen E-Core puola, mutta onhan tuo MSD6AL aika antiikkista tavaraa. Normaalihärvelissä, joka on kohtuullisen oikeissa säädöissä, ei liene suurempaa väliä kumpaa käyttää. Cranessa vara parempi jos kaikki ei mene kuin elokuvissa.
Noista kahdesta sytytyspurkista sen verran, että molemmissa yhden kipinän energiamäärä on hyvin tarkasti samanlainen eli noin 105 millijoulea per kipinä. Molemmissa primäärijännite on noin 450 volttia ja riippuen puolasta ( joka kapasitiivisessä sytytysjärjestelmässä ei ole varsinaisesti puola, vaan muuntaja) molemmat tuottaa 40-45 kilovoltin jännitteen toisiopuolelle. Teknisesti ne eroavat energianmuodostuksessa kondensaattorille ( kapasitiivisessa sytytysjärjestelmässä energia varastoidaan kondensaattoriin, ei puolaan kuten induktiivisessa systeemissä) jonkin verran, mutta tämä ero ei vaikuta kipinän tehokkuuteen millään lailla.

Tuo "antiikkinen" sana herätti minussa kysymyksen missä mielessä MSD on antiikkinen? Onko se purkin muoto vai ne tekniset ominaisuudet, joita tavallisessa katuautossa ei tarvita?

Uskalsin esittää mielipiteeni sillä perusteella, että olen piirtänyt molemmista purkeista sähkökuvat vuosia sitten ja korjannut niitä molempia kymmeniä vuosien varrella. Molemmat purkit ovat oikein kytkettynä erittäin hyviä sytytyslaitteita ja luotettavia. Jos todella tarvitsee "digitaalisuuden" tuomia lisäominaisuuksia kuten ennakon pudottamista starttauksessa, ennakon pudottamista isoimmalla vaihteella jne, niin silloin kaikki "digiversiot" saattavat olla parempia, koska ulkoisia lisäpurkkeja ei tarvita. Kipinän vahvuuteen digitaalisuudella ei ole mitään vaikutusta. Ajoitukseen sillä on vaikutusta varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää edellä mainittuja ominaisuuksia, joita olen nähnyt käytettävän varsin harvassa katuautossa.
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

joku varmaan osais jelpata kön ei hi-6+crane pro curve+accel puola anna syystä tai toisesta kipunaa.johdot on tietääkseni suurinpiirtein oikein.avainta kun kääntää niin startti solenaatin naksahtaessa kerran lyö tuikun puolan johdosta.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

pikkustang kirjoitti:joku varmaan osais jelpata kön ei hi-6+crane pro curve+accel puola anna syystä tai toisesta kipunaa.johdot on tietääkseni suurinpiirtein oikein.avainta kun kääntää niin startti solenaatin naksahtaessa kerran lyö tuikun puolan johdosta.
Aika vahva veikkaus että jakajasta "lukijaboksi" paskana....
Go tell Alice....
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

saapikos sitä mitattua mitenkään?myyjä ei antanu hi-6 mitään takuuta notta toimiiko mutta on siellä jotain eloa kuitenkin.jakaja on kyllä uuden veroinen.jakajasta muistaakseni vihreä ja violetti meni boksille ja punainen virtalukolle.voiko olla että boksille menevät olis väärin päin?
Viimeksi muokannut pikkustang, 02 Maalis 2009, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja 1969 »

kno1 kirjoitti:
1969 kirjoitti:Itse olen verrannut MSD 6AL boksia Crane HI6:een. Molemmissa boksille suositeltu puola (MSD Blaster 3 ja Crane LX92). Crane toimii paremmin hankalissa olosuhteissa kun tulpat karstaantuvat, sylinteripainetta on enemmän tms. Itse todettu, kun kaasarin cruise-seokset olivat rikkaalla ja tulpat karstoittuvat matka-ajossa. Siinä missä MSD kyykkäsi, niin tilalle vaihdettu Crane kukkui samoilla tulpilla iloisesti. Osaltaan varmasti vaikuttaa tuo Cranen E-Core puola, mutta onhan tuo MSD6AL aika antiikkista tavaraa. Normaalihärvelissä, joka on kohtuullisen oikeissa säädöissä, ei liene suurempaa väliä kumpaa käyttää. Cranessa vara parempi jos kaikki ei mene kuin elokuvissa.
Noista kahdesta sytytyspurkista sen verran, että molemmissa yhden kipinän energiamäärä on hyvin tarkasti samanlainen eli noin 105 millijoulea per kipinä. Molemmissa primäärijännite on noin 450 volttia ja riippuen puolasta ( joka kapasitiivisessä sytytysjärjestelmässä ei ole varsinaisesti puola, vaan muuntaja) molemmat tuottaa 40-45 kilovoltin jännitteen toisiopuolelle. Teknisesti ne eroavat energianmuodostuksessa kondensaattorille ( kapasitiivisessa sytytysjärjestelmässä energia varastoidaan kondensaattoriin, ei puolaan kuten induktiivisessa systeemissä) jonkin verran, mutta tämä ero ei vaikuta kipinän tehokkuuteen millään lailla.

Tuo "antiikkinen" sana herätti minussa kysymyksen missä mielessä MSD on antiikkinen? Onko se purkin muoto vai ne tekniset ominaisuudet, joita tavallisessa katuautossa ei tarvita?

Uskalsin esittää mielipiteeni sillä perusteella, että olen piirtänyt molemmista purkeista sähkökuvat vuosia sitten ja korjannut niitä molempia kymmeniä vuosien varrella. Molemmat purkit ovat oikein kytkettynä erittäin hyviä sytytyslaitteita ja luotettavia. Jos todella tarvitsee "digitaalisuuden" tuomia lisäominaisuuksia kuten ennakon pudottamista starttauksessa, ennakon pudottamista isoimmalla vaihteella jne, niin silloin kaikki "digiversiot" saattavat olla parempia, koska ulkoisia lisäpurkkeja ei tarvita. Kipinän vahvuuteen digitaalisuudella ei ole mitään vaikutusta. Ajoitukseen sillä on vaikutusta varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää edellä mainittuja ominaisuuksia, joita olen nähnyt käytettävän varsin harvassa katuautossa.
Kuten kirjoituksestani on luettavissa, mielipiteeni perustan ainoastaan omaan käytännön kokemukseeni viime kesältä. Kokeilin siis Cranea piruuttani niillä törkeän karstaisilla tulpilla millä MSD alkoi missaamaan (MSD toimi siis ihan ok puhtailla tulpilla) ja kone kukkui ihan mainiosti. Käytön jälkeen keskielektrodit näyttivät hieman puhdistuneen karstasta.
Itse olen tehnyt töitä amerikkalaisessa elektroniikan testausjärjestelmiä valmistavassa yrityksessä noin 15 vuotta, ja voin kokemusperäisesti todeta, että on aivan tavallista, että elektroniikkalaitteiden speksejä kirjoitetaan eri yrityksissä hyvin erilaisista lähtökohdista. Niihin kun usein liittyy kilpailullisia tekijöitä.
Itse päädyin Cranen hankintaan kyseltyäni kokemuksia molempia purkkeja käyttäneiltä. Olen käyttänyt MSD 6 boksia kymmenkunta vuotta ihan hyvällä menestyksellä, joten minulla ei ole mitään syytä sitä dissata. Tiedä sitten johtuuko ero pääasiassa boksien suorituskyvystä vai cranen toisentyyppisestä puolasta/muuntajasta. Ilmeisesti olet itse mitannut molempien boksien sähköistä suorituskykyä kommentistasi päätellen? Valokaareen tarvittava jännitehän on pystytty tuottamaan melkin millä tahansa vehkeillä ja muuntajilla jo sytytystulppien keksimisestä lähtien. Ironista kyllä, Boschin automotive handbookin(painos vuodelta 2000) mukaan kapasitiivistä järjestelmää (joita kummatkin ovat) ei suositella jälkiasennuskäyttöön ollenkaan lyhytkestoisen kipinän takia :D!! Ihan uteliaisuudesta olisi kiva kuulla miten mittasit tuon kipinän energiamäärän noista bokseista?
MSD:n antiikkisuuskommetti tuli lähinnä boksin sisälle kurkistamisesta. Voidaan toki sanoa, että perinteiset läpivientikomponentit sietävät modernia pintaliitostekniikkaa paremmin esim. tärinää, mutta kun hetken miettii elektroniikan tuotantotekniikan kehitystä ja autoteollisuuden nykyään käyttäämiä valmistusprosesseja, niin mieleen kyllä tulee, että komponenttien ja valmistusmenetelmän valintaan ovat vaikuttaneet muut syyt. Minun boksini on tosin viime vuosituhannelta, joten onhan asiaan voinut tulla muutoksia sittemmin.
Summa summarum, vanha MSD:nikin toimisi nykyään hyvin, kun cruisealueen seokset ovat paremmalla tolalla, mutta olen tyytyväinen Cranen käyttäjä, koska se säästi monelta tulppahässäkältä kaasarin säätöjä haettaessa.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

pikkustang kirjoitti:saapikos sitä mitattua mitenkään?myyjä ei antanu hi-6 mitään takuuta notta toimiiko mutta on siellä jotain eloa kuitenkin.jakaja on kyllä uuden veroinen.jakajasta muistaakseni vihreä ja violetti meni boksille ja punainen virtalukolle.voiko olla että boksille menevät olis väärin päin?
Joku toinen starttaamaan ja katot vilkkuuko boksissa mikään valo. Ohjekirja kertoo minkä pitäis vilkkua.
Go tell Alice....
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

msd:n 6al:stä olen lukenut jenkkifoorumeilta asiantuntevien henkiolöiden negatiivista kommenttia(ei mitään Fm/corral BSää)

Cranen boksia kun ei enään varmaan saa, ja kun jakajakin on mallory: Onko malloryn 6al:stä kokemusta? säädettävä limiitteri löytyy ja muuten näyttää "summitin" specsit aika samalta kuin edellä mainitut boksit.
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

Aku_81 kirjoitti:
pikkustang kirjoitti:saapikos sitä mitattua mitenkään?myyjä ei antanu hi-6 mitään takuuta notta toimiiko mutta on siellä jotain eloa kuitenkin.jakaja on kyllä uuden veroinen.jakajasta muistaakseni vihreä ja violetti meni boksille ja punainen virtalukolle.voiko olla että boksille menevät olis väärin päin?
Joku toinen starttaamaan ja katot vilkkuuko boksissa mikään valo. Ohjekirja kertoo minkä pitäis vilkkua.
starttasin solenoidin perästä eikä se yx ainoa ledi villkunu startatessa.jossain vaiheessa ledi palo yhtä jytyä ja välillä välähti kun räpläsin.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Antti66HT kirjoitti:msd:n 6al:stä olen lukenut jenkkifoorumeilta asiantuntevien henkiolöiden negatiivista kommenttia(ei mitään Fm/corral BSää)

Cranen boksia kun ei enään varmaan saa, ja kun jakajakin on mallory: Onko malloryn 6al:stä kokemusta? säädettävä limiitteri löytyy ja muuten näyttää "summitin" specsit aika samalta kuin edellä mainitut boksit.
Tuo voisi olla mielenkiintoinen kokeilu:
http://www.iceignition.com/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: sytyshommia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:msd:n 6al:stä olen lukenut jenkkifoorumeilta asiantuntevien henkiolöiden negatiivista kommenttia(ei mitään Fm/corral BSää)

Cranen boksia kun ei enään varmaan saa, ja kun jakajakin on mallory: Onko malloryn 6al:stä kokemusta? säädettävä limiitteri löytyy ja muuten näyttää "summitin" specsit aika samalta kuin edellä mainitut boksit.
En näe mitään negatiivista Malloryn boxien osalta.
Samoin Acellita löytyy sytkävehkeitä.
MSD:llä on mielestäni riittävästi valikoimaa sytytyslaiteiden osalta vaativaankin käyttöön, MSD 6 on vain yksi monista boxeista kannatta tutustua myös digi laitteisiin.
Omalta osaltani päädyin M&W:n boxiin Pro 18 c eight channel Autronic multiplex input cdi ignition.
http://www.mwignitions.com/
Moteciltakin löytyy jotain sytkä- ja moottorin ohjaus systeemeitä.
http://www.motec.com.au/home

Tämä alue on osittain hankala kun tarjontaa on niin paljon tai sitten ei.
Sen takia Cranen hi 6 ja MSDn 6 AL eivät ole ainoita vaihtoehtoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin