ehdotuksia tallspeediksi?
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
jäihän se sen verra kaivelemaan takaraivoo, toi ku ei oo tullu seurattuu polkemisen tuoksinnassa paljo pata kiertää.pakko se oli vetää tulille ja lämpimäks talwisäilöön siirrossa.ja selvishän se myrskyn seassa,kakistelemati smoke on the water and autometer stop to 7000rpm
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
-
Galaxie61
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
paltant.ponitalli kirjoitti:jäihän se sen verra kaivelemaan takaraivoo, toi ku ei oo tullu seurattuu polkemisen tuoksinnassa paljo pata kiertää.pakko se oli vetää tulille ja lämpimäks talwisäilöön siirrossa.ja selvishän se myrskyn seassa,kakistelemati smoke on the water and autometer stop to 7000rpm
justiin piti sanoa että jotain vikaa siinä on jos ei 7 tuhatta mittariin saa
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
Tuolla max kierrosluvulla ei ole mitään tekemistä max tehon kierrosluvun kanssa. Eikä näin ollen ole edes suunta-antava tieto stallspeedin määrittämiseksi.Galaxie61 kirjoitti:justiin piti sanoa että jotain vikaa siinä on jos ei 7 tuhatta mittariin saapaltant.ponitalli kirjoitti:jäihän se sen verra kaivelemaan takaraivoo, toi ku ei oo tullu seurattuu polkemisen tuoksinnassa paljo pata kiertää.pakko se oli vetää tulille ja lämpimäks talwisäilöön siirrossa.ja selvishän se myrskyn seassa,kakistelemati smoke on the water and autometer stop to 7000rpm
Esim. jos max teho saavutetaan kierroksilla 5500, niin konetta ei juurikaan yli tuon rajan kannata kier-rättää. Koska teho ja vääntökäyrät menee alaspäin eli väärään suuntaan. Hyvin monet koneet kiertää paikallaan vapaalla hyvinkin korkealle. Yksi koneistani tuolla tapaa puhkaisi 8 tonnin rajan helposti mutta käytännössä paras vaihto kierrosluku oli 6500 rpm, max tehon kierrosluvun ollessa 6300 rpm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
Galaxie61
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
tarkotinkin että kyllä se jotain suuntaa antaa tehoalueista kun tuntee millon se veto alkaa hiipumaan. tuskin kukaan kadulla ajelee koneella missä huipputehot on 7 tonnissaMexico65 kirjoitti:Tuolla max kierrosluvulla ei ole mitään tekemistä max tehon kierrosluvun kanssa. Eikä näin ollen ole edes suunta-antava tieto stallspeedin määrittämiseksi.Galaxie61 kirjoitti:justiin piti sanoa että jotain vikaa siinä on jos ei 7 tuhatta mittariin saapaltant.ponitalli kirjoitti:jäihän se sen verra kaivelemaan takaraivoo, toi ku ei oo tullu seurattuu polkemisen tuoksinnassa paljo pata kiertää.pakko se oli vetää tulille ja lämpimäks talwisäilöön siirrossa.ja selvishän se myrskyn seassa,kakistelemati smoke on the water and autometer stop to 7000rpm
Esim. jos max teho saavutetaan kierroksilla 5500, niin konetta ei juurikaan yli tuon rajan kannata kier-rättää. Koska teho ja vääntökäyrät menee alaspäin eli väärään suuntaan. Hyvin monet koneet kiertää paikallaan vapaalla hyvinkin korkealle. Yksi koneistani tuolla tapaa puhkaisi 8 tonnin rajan helposti mutta käytännössä paras vaihto kierrosluku oli 6500 rpm, max tehon kierrosluvun ollessa 6300 rpm.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
-
jyge
- Webmaster
- Viestit: 595
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
OT:
E60 BMW M5, 5.0L V10, 507 hp @ 7750

Poikkeus vahvistaa säännön, vaikka ei tällä tiedolla mitään merkitystä nyt ole:Galaxie61 kirjoitti:tuskin kukaan kadulla ajelee koneella missä huipputehot on 7 tonnissa
E60 BMW M5, 5.0L V10, 507 hp @ 7750
-
Galaxie61
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
jyge kirjoitti:OT:Poikkeus vahvistaa säännön, vaikka ei tällä tiedolla mitään merkitystä nyt ole:Galaxie61 kirjoitti:tuskin kukaan kadulla ajelee koneella missä huipputehot on 7 tonnissa
E60 BMW M5, 5.0L V10, 507 hp @ 7750![]()
no pääsee noihin lukemiin vähemmälläkin kiljuttamisella
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
Joka jamppahan ajelee yli 7000 rundaavalla kadulla-itsekkin tuli kokeiltua
ahvenanmaalla... 6.97/200kmt kadulla muutenkin tuli siellä " kruisailtua"ja auto ajettin laivaan ja takas .Eipä ollu tällä kertaa trailer queen..
STALLSPEED ei tarvitse kadulla olla kuin nokan alarajan yläpuolella niin ajettavuus
säilyy esim 3000 stalli<tarvitsee jatkuvasti eli 3000rpm toimiakseen /jäähtyäkseen
muuten se luistaa jatkuvasti ja kehittää turhaan lämpöä ja automaatin pahin vihollinen
on LIIALLINEN LÄMPÖ. eli noin 2200-2500 rpm limpulla pitäs pärjätä 3.7 ruuvilla
jos vielä perä välkkäkin on pitkä,
SE TAPPAA ensin TURBIININ ja hajotessaan LAATIKON 100varmasti.
Esim
CRANE /COMP antaa suositukset nokkakohtaiset suositukset moottorin koko-puristusvaatimukset- turbiinistalli/vaihteisto-perävälitys-yhdistelmälle .
mutta käyttökin ratkaisee myös ajetaanko lappulattiassa kokoajan, silloin
vain moottorin kierroskyky/vääntö-perävälitys ovat oleelisinta.
ahvenanmaalla... 6.97/200kmt kadulla muutenkin tuli siellä " kruisailtua"ja auto ajettin laivaan ja takas .Eipä ollu tällä kertaa trailer queen..
STALLSPEED ei tarvitse kadulla olla kuin nokan alarajan yläpuolella niin ajettavuus
säilyy esim 3000 stalli<tarvitsee jatkuvasti eli 3000rpm toimiakseen /jäähtyäkseen
muuten se luistaa jatkuvasti ja kehittää turhaan lämpöä ja automaatin pahin vihollinen
on LIIALLINEN LÄMPÖ. eli noin 2200-2500 rpm limpulla pitäs pärjätä 3.7 ruuvilla
jos vielä perä välkkäkin on pitkä,
SE TAPPAA ensin TURBIININ ja hajotessaan LAATIKON 100varmasti.
Esim
CRANE /COMP antaa suositukset nokkakohtaiset suositukset moottorin koko-puristusvaatimukset- turbiinistalli/vaihteisto-perävälitys-yhdistelmälle .
mutta käyttökin ratkaisee myös ajetaanko lappulattiassa kokoajan, silloin
vain moottorin kierroskyky/vääntö-perävälitys ovat oleelisinta.
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
eli olin itse täysin kartalla kun alku puheet tilatessa oli saada tallari 2500-3000 väliin.sen myös huomasin kun pakon sanenelemana olen joutunut Deellä kurmoottoamaan tripilläkin et vaihto ei optimi.eikä ihan antanu kiertää tarpeeks enne ku vaihto.mut nyt kun tulee vaihtovalo ja koneisto muutetaan manuaalisex ni helpottuu.tarvii löytää sopiva vaihto hetki. 
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
joo.. ei se stallspeed paljon vaikuta vaihto pisteeseen . kuvernööri D:llä
ajettaessa tai em mainittu manual valve body niitäkin on kahteen suuntaan,
Forward pattern-3-2-1, Reverse pattern -1-2-3 valmistajasta riippuen .
perävälkkä/rengaskoko vaikuttaa enemmän kierrosten kelautuvuuteen
vetopäällä . pitkällä ruuvilla saa kurmoottaa pitempään tai jopa
varttimailin matka loppuu kesken, on sitä ajettu myös kokeeksi 2vaihteella läpi
ainakin kone kilju kaikkensa...
ajettaessa tai em mainittu manual valve body niitäkin on kahteen suuntaan,
Forward pattern-3-2-1, Reverse pattern -1-2-3 valmistajasta riippuen .
perävälkkä/rengaskoko vaikuttaa enemmän kierrosten kelautuvuuteen
vetopäällä . pitkällä ruuvilla saa kurmoottaa pitempään tai jopa
varttimailin matka loppuu kesken, on sitä ajettu myös kokeeksi 2vaihteella läpi
ainakin kone kilju kaikkensa...
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
kiihtyi vielä selvästi 400metris,vois olla aika hyvä välitys noilla 28.2.5-15 gummeilla,ku saa lingottua alkuun muutamaa kymppejä ajemmin kierosten noston johdosta lisäks en saanu lämmitettyä tarpeeks burnikses uusilla kumeilla nyt linelockki paikal.60ft
päälle 2.1.brakettia kuitenkin pää asias ens kesän haarukka 12,5-13 riittää siihen.pikku hiljaa nipsien aikaa pois äkkiä se stoppi tulee.mut 15,2ta (kaasarin läppä ongelma)
on lähdetty ja ihmetelty.parannusta on onnex siitä tullu.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
Itse itseäni lainaten... Valmistaja ilmoittaa tuon 6000 rpm huipputehoksi. Mitä jätin kirjoittamasta, on että todellisuudessa dynotuksissa huipputeho vastaavilla C460 kepillä, 3,850" iskulla ja CJ tason kansilla on tullut 6400 rpm:llä. Tämä on verrattain yleinen kokoonpano, kuten kaikki M-6009-C460 crate moottorit ovat juurikin em. kokoonpanolla. Syy miksi huipputeho on ilmoitettu 6000 rpm:lle on se, että FRPP tai entisen SVO:n crate isolohko koneet ovat/olivat välyksiltään niin tiukkoja.Fastback kirjoitti:Nokan huipputeho on valmistajan mukaan 6000 rpm. Iskua on kuitenkin vaan 3,850” tuumaa
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
Useitten dyno ajojen pohjalta voin sanoa, ettei nokan valmistajan ilmoittamat max tehon kierrosnopeudet täysin pidä paikkaansa, korkeintaan ne antavat jonkinlaista suuntaa, hyvä näin. Olemme saaneet noin +/- 500 rmp:n heittoja eri nokille ilmoitettujen max tehon kierrosnopeuksille, samoin max väännölle.Fastback kirjoitti:Itse itseäni lainaten... Valmistaja ilmoittaa tuon 6000 rpm huipputehoksi. Mitä jätin kirjoittamasta, on että todellisuudessa dynotuksissa huipputeho vastaavilla C460 kepillä, 3,850" iskulla ja CJ tason kansilla on tullut 6400 rpm:llä. Tämä on verrattain yleinen kokoonpano, kuten kaikki M-6009-C460 crate moottorit ovat juurikin em. kokoonpanolla. Syy miksi huipputeho on ilmoitettu 6000 rpm:lle on se, että FRPP tai entisen SVO:n crate isolohko koneet ovat/olivat välyksiltään niin tiukkoja.Fastback kirjoitti:Nokan huipputeho on valmistajan mukaan 6000 rpm. Iskua on kuitenkin vaan 3,850” tuumaa
Lopullinen max tehon kierrosnopeus riippuu täysin koneen kokonaisuudesta.
-puristukset
-männän muoto
-seetipaineet
-venttiilit
-venttiili seetit
-venttiilikoneisto
-imusarja
-kaasutin
-kaasarin välilaippa
-pakosarjat
-käytettyjen osien kohdistus ja blueprintaus
-sytkä vehkeet
-jne. jne...
Tietenkin voi perstuntumalla hakea optimia muutaman vuoden ja käyttää aikansa ja rahansa säätämiseen. Tämä on hyvin usein valittu tie, harrastus saa sitä myöten uusia ulottuvuuksia ja kokemuksia. Toinen vaihtoehto on viedä kone dynoon ja hoitaa asia hieman halvemmalla ja noin muutaman päivän ahertelulla. Dynoaikaa menee noin 4 - 6 tuntia, eikä sen jälkeen tarvitse arvailla koneen ominaisuuksia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
Mexico65 kirjoitti: Useitten dyno ajojen pohjalta voin sanoa, ettei nokan valmistajan ilmoittamat max tehon kierrosnopeudet täysin pidä paikkaansa, korkeintaan ne antavat jonkinlaista suuntaa, hyvä näin. Olemme saaneet noin +/- 500 rmp:n heittoja eri nokille ilmoitettujen max tehon kierrosnopeuksille, samoin max väännölle.
Lopullinen max tehon kierrosnopeus riippuu täysin koneen kokonaisuudesta.
-puristukset
-männän muoto
-seetipaineet
-venttiilit
-venttiili seetit
-venttiilikoneisto
-imusarja
-kaasutin
-kaasarin välilaippa
-pakosarjat
-käytettyjen osien kohdistus ja blueprintaus
-sytkä vehkeet
-jne. jne...
Tietenkin voi perstuntumalla hakea optimia muutaman vuoden ja käyttää aikansa ja rahansa säätämiseen. Tämä on hyvin usein valittu tie, harrastus saa sitä myöten uusia ulottuvuuksia ja kokemuksia. Toinen vaihtoehto on viedä kone dynoon ja hoitaa asia hieman halvemmalla ja noin muutaman päivän ahertelulla. Dynoaikaa menee noin 4 - 6 tuntia, eikä sen jälkeen tarvitse arvailla koneen ominaisuuksia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: ehdotuksia tallspeediksi?
kyllä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3