Moottorin sitominen kuormalavalle

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Vinkkejä ko. asiaan.
Voiko laskea öljypohjan varaan (kestääkö?)?
Pitäisisikö rakentaa jotain lisätukia (millaisia?)?
Vai saako kuormaliinoilla sidottu tarpeeksi tukevasti.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Ei ole kokemusta, mutta oma kone on tallin lattialla, taljan varassa. Tuntuu löysätessä, että olisi plopsahtanut öljypohjasta sisäänpäin, niin kiristin taljaa uudestaan. Sanoisin, että kannattaa tukea. Itse aattelin laittaa pöllit mootoorikannakkeiden paikalle ja ehkä lisätuki dampperin alle.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Riittävän leveä rengas (ilman vannetta, luonnollisesti :mrgreen: ) alle, öljypohjan pahka reikään niin aika hyvin jo pystyy kuormaliinallakin sitomaan. Voihan niiden kiinnikkeiden alle vielä jotkut pöllit laittaa varmistukseksi. Mut jos ei tervii kuljetella niin rengaskin voi olla riittävä.
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja Fastback »

yksi vaihtoehto on nostaa moottori lavan päällä moottorinosturilla. Sen perusteella naulata esim. metriset kakkosneloset juuri että öljypohja mahtuu väliin. Naulaat ne kiinni tukevasti ja teet vielä sivusuuntaisesti tuet kakkosnelosille. Laske motti siihen - tarkasta ettei ole ö-pohjan varassa ja korota tarpeen tullen kakkosnelosia. Motti pysyy siinä. Sitten vaan kaksi liinaa sitomaan moottoria vasten lavaa. Järki mukana, räikkäliinoilla saa juntattu puulavan paskaksi, eli sopiva tiukkuus. Mun moottori tuli noin lahden toiselta puolela ilman mitään ongelmia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Rakennat kuormalavan päälle 2x4 lankusta telineen siten että laitat ensin poikittain (moottoriin näden) tupla 2x4 pätkät tai 4x4 yksinkertaisena ajaa saman asian, no kuitenkin niin paksulti puutavarraa että öljypohja ei ulotu lavaan kiinni seuraavan vaiheen jälkeen. Näiden pätkien tulee olla niin pitkät että päälle tulevien pitkittäis lankkujen (moottorin pituussuuntaan) väliin saadaan öljypohjan mentävä väli mutta vain juuri ja juuri sopivan levyinen koska tarkoitus on se että kun lasket koneen tähän telineeseen sen pääasiallinen paino jää lepäämään moottorityynyjensä varaan jossa sen painon on tarkoituskin olla.
Sel jälkeen tuet moottorin etu- ja taka päästään sopivan paksuisilla uretaani levyn palasilla tai voihan uretaanin palat laittaa jo ennen koneen telineeseen laskua paikalleen sopiiviin kohtiin koneen mokempien päiden kohdalle. Sitten vain sopivasta kohtaa kunnollisella, ja tarkoitan tässä tapausessa nimenomaan kunnollisella, kuormansidonta liinalla kiinni.
Telineellä, josta ohje edellä, on muuten nimeltään muuntajan kuljetus teline.

Konetta ei missään tapauksessa saa kuljettaa öljypohjansa varassa...vaikka ei oma olisikaan :wink: oilpump saattaa vauriotua! ja jos konetta ei pureta edes öljypohjan pois otonkaan vertaa niin saattaa tapahtua moottorin vakava vaurioituminen, kuten jenkit asian ilmaisevat varoituksissaan esim. kissan mikroon laittamisen mahdollisista riskitekijöistä :twisted: :twisted: :D :D

P.S. Soitte jos on kysymyksiä...homma on sut simppeli :D :D

T,
tese 040 311 4230

EDIT:No nyt FB ehti edelle mutta jäin hopealle vin minimaalisesti :D :D :D :D :D
Mustang -67HT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja Fastback »

tese kirjoitti:EDIT:No nyt FB ehti edelle mutta jäin hopealle vin minimaalisesti :D :D :D :D :D
nopeet syö pyyt oksalta vai miten se meni??? Melkoinen yhteensattuma ja pitää suorastaan kehua suunnitteluasia!!! :lol:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kiitos vinkeistä. Tarkoitus on kuljettaa moottoria, joten rengastuenta lienee liian heppoinen.

Annettuja ohjeita tulkinneena tuumailin tällaista ratkaisua:
Kuormalavalle poikittain laitan kakkosnelosta lavan päästä päähän kaksi kerrosta. (Poikittain siksi että olisi tukevampi kun ei tule pelkästään yhden laudan päälle vaan kaikkien lavan lautojen päälle.) Kakkosneloset yhdistän toisiinsa päistä ykkösnelosella. Moottori siihen ja kuormaliinoilla moottorin yli kiinnitys lavaan.

Kyseessä 289 cid normiöljypohjalla.

Kakkosnelosia kaksi kappaletta päällekkäin öljypohjan molemmin puolin, riittääkö korkeus (10 cm) ettei öljypohja ota lavaan? Etukäteen olisi tarkoitus rakentaa kuljetuslava, kun joudun moottorin noston teettämään maksullisella pajalla, niin olisi teline jo valmiina.

Kiitos vielä. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin sitominen kuormalavalle

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Sellasen 25cm tarviit tillaa moottorikiinnikkeen paikoista alaspäin, ettei jää öp.sta kantamaan. Jos moottorityynyt on kiinni koneessa, vähennät niiden paksuuden tosta 25cm.stä. Itse ostin ketjutaljan tarvikeputkasta, n. 80€. Ei tarvii irrotuksen tai paikalleen noston takia viedä mihinkään.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin