Kaasari-asiaa
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kaasari-asiaa
Tarkoitus päästä Carterista eroon ja holley on yksi mahdollinen vaihtoehto.
Holley Street avenger 570 cfm vs. 600 cfm vakuumi hollikka. Mitenkäs nuo eroaa?
Holley itse suosittaa 302 cid koneelle joka kiertää yli 5500 rpm 670 cfm kokoista kaasaria. Tuntuu vähän isolle... Laskureilla 289 cid ja 6500 rpm jää 0.9 hyötysuhteella (mikä sekin lienee liioittelua) yleensä jopa alle 550 cfm.
Holley Street avenger 570 cfm vs. 600 cfm vakuumi hollikka. Mitenkäs nuo eroaa?
Holley itse suosittaa 302 cid koneelle joka kiertää yli 5500 rpm 670 cfm kokoista kaasaria. Tuntuu vähän isolle... Laskureilla 289 cid ja 6500 rpm jää 0.9 hyötysuhteella (mikä sekin lienee liioittelua) yleensä jopa alle 550 cfm.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kaasari-asiaa
Tuolla mielenkiintoinen artikkeli. 383 GM 440 hp/440 lb-ft oli koemuulina. Kokeilivat sitä holley DP kaasareilla kokoja 390, 600, 650, 750, 830, 950 ja 1,000.
390 oli selkeesti liian pieni (409 hp), mutta 600 (438 hp) ylöspäin ei selkeitä eroja tullut (444 hp - 444 hp - 449 hp - 443 hp - 445 hp). Nämä nyt on vain piikkitehoja. Tarkemmat vääntö- ja tehotaulukot voi käydä itse lukemassa. On siellä myös muuten perusteltu isompien kaasareiden hyötyjä jos niitä modifioidaan buustereiden avulla. Mutta laatikosta suoraan erot 600-1000 välillä yllättävän pieni.
390 oli selkeesti liian pieni (409 hp), mutta 600 (438 hp) ylöspäin ei selkeitä eroja tullut (444 hp - 444 hp - 449 hp - 443 hp - 445 hp). Nämä nyt on vain piikkitehoja. Tarkemmat vääntö- ja tehotaulukot voi käydä itse lukemassa. On siellä myös muuten perusteltu isompien kaasareiden hyötyjä jos niitä modifioidaan buustereiden avulla. Mutta laatikosta suoraan erot 600-1000 välillä yllättävän pieni.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- Drummer
- Mega-addikti
- Viestit: 632
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
- Paikkakunta: Ristiina
Re: Kaasari-asiaa
Ja artikkelihan taitaa olla tämä: http://chevyhighperformance.automotive. ... index.html65HT kirjoitti:Tuolla mielenkiintoinen artikkeli. 383 GM 440 hp/440 lb-ft oli koemuulina. Kokeilivat sitä holley DP kaasareilla kokoja 390, 600, 650, 750, 830, 950 ja 1,000.
390 oli selkeesti liian pieni (409 hp), mutta 600 (438 hp) ylöspäin ei selkeitä eroja tullut (444 hp - 444 hp - 449 hp - 443 hp - 445 hp). Nämä nyt on vain piikkitehoja. Tarkemmat vääntö- ja tehotaulukot voi käydä itse lukemassa. On siellä myös muuten perusteltu isompien kaasareiden hyötyjä jos niitä modifioidaan buustereiden avulla. Mutta laatikosta suoraan erot 600-1000 välillä yllättävän pieni.

-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kaasari-asiaa
Hohoi administraattorit, eikö kukaan puutu näihin chevy linkkeihin!!! vitsi vitsi...Drummer kirjoitti:Ja artikkelihan taitaa olla tämä: http://chevyhighperformance.automotive. ... index.html65HT kirjoitti:Tuolla mielenkiintoinen artikkeli. 383 GM 440 hp/440 lb-ft oli koemuulina. Kokeilivat sitä holley DP kaasareilla kokoja 390, 600, 650, 750, 830, 950 ja 1,000.
390 oli selkeesti liian pieni (409 hp), mutta 600 (438 hp) ylöspäin ei selkeitä eroja tullut (444 hp - 444 hp - 449 hp - 443 hp - 445 hp). Nämä nyt on vain piikkitehoja. Tarkemmat vääntö- ja tehotaulukot voi käydä itse lukemassa. On siellä myös muuten perusteltu isompien kaasareiden hyötyjä jos niitä modifioidaan buustereiden avulla. Mutta laatikosta suoraan erot 600-1000 välillä yllättävän pieni.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kaasari-asiaa
Kiitoksia. Jotain olennaista unohtui...Drummer kirjoitti: Ja artikkelihan taitaa olla tämä: http://chevyhighperformance.automotive. ... index.html

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Kaasari-asiaa
"One of the most commonly asked questions is, "What carb should I get?" The answer is simple, "As big as possible." The trick is to get the big carb to work well at all throttle angles, even at low rpm (launch and street). A drag racecar operates at wide-open throttle."
Onkohan tämä artikkeli jo tuttu.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
Minun ohjeeni on, jos aiot käyttää tuota kone kombinaatiota pitkäänkin niin laita kaasuttimeen niin paljon rahaa kuin vain voit, se tulee kuitenkin lopulta halvemmaksi kuin hakea oikean kokoista ja säätöistä halpis mallia.
Jos mahdollista teetä kaasutin konettasi varten, niin loppu säätö tulee olemaan suhteellisen helppoa. Mikä parasta noin saat suoraan asennettuna kaasuttimen joka tuottaa koneestasi maksimi tehon ja väännön. Näin tuon kaasuttimen hinta on hieman kalliimpi mutta lähes aina toimiva. Hinnat taitaa asettua noin 500 - 800 dollarin väliin. HUOM! tuohon hintaan ei saa edes kalibroituja ruiskukoneen suuttimia, jos nyt puhutaan oikeista suuttimista.
http://www.prosystemsracing.com/index1.html
Onkohan tämä artikkeli jo tuttu.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
Minun ohjeeni on, jos aiot käyttää tuota kone kombinaatiota pitkäänkin niin laita kaasuttimeen niin paljon rahaa kuin vain voit, se tulee kuitenkin lopulta halvemmaksi kuin hakea oikean kokoista ja säätöistä halpis mallia.
Jos mahdollista teetä kaasutin konettasi varten, niin loppu säätö tulee olemaan suhteellisen helppoa. Mikä parasta noin saat suoraan asennettuna kaasuttimen joka tuottaa koneestasi maksimi tehon ja väännön. Näin tuon kaasuttimen hinta on hieman kalliimpi mutta lähes aina toimiva. Hinnat taitaa asettua noin 500 - 800 dollarin väliin. HUOM! tuohon hintaan ei saa edes kalibroituja ruiskukoneen suuttimia, jos nyt puhutaan oikeista suuttimista.
http://www.prosystemsracing.com/index1.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kaasari-asiaa
Niimpä. "Niin paljon kuin mahdollista". Vaikea käsite. Kaikki osathan mieluiten hommaisi parasta mahdollista jos ei tarvitsisi miettiä budjettia. Yrittäessä pysytellä "järkevässä" budjetissa pyrkii löytämään sopivia kompromissiosia ja -ratkaisuja. Äärimmäinen huipputeho ei ole tavoitteena. Lähinnä hyväksi havaittuja perusosia, luotettavia ja helppoja säätää. Mieluummin karsii vaikka muutaman hevosen jos sillä säästää selkeästi rahaa. Se vaan missä osissa voi ja kannattaa säästää ja missä taas ei? Mieluummin 3000 € ja 350 hp kuin 5000 € ja 400 hp-periaatteella. Tässä kaasariasiassakin jos 350 € kaasarilla tulee hyvin toimeen eikä siinä merkittävästi häviä kalliimpaan, en halua sijoittaa 600 € vähän paremmin toimivaan.Mexico65 kirjoitti: Minun ohjeeni on, jos aiot käyttää tuota kone kombinaatiota pitkäänkin niin laita kaasuttimeen niin paljon rahaa kuin vain voit, se tulee kuitenkin lopulta halvemmaksi kuin hakea oikean kokoista ja säätöistä halpis mallia.
Tämä on minun ajatusmallini rajallisella budjetilla toimiessa. Eteenpäin (lisää tehoa


(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Kaasari-asiaa
Vähän parempi osa (yleensä myös kalliimpi, ei välttämättä), vähemmän ongelmia enemmän ajoa. Esim. kaasari puolella noin 500€.
Vähän halvempi osa (yleensä myös vähän huonompi, ei välttämättä), enemmän ongelmia vähemmän ajoa josta seuraa uuden vähän paremman hankinta. Esim. kaasari puolella 250€ + 300€ = 500€+.
Tämän jälkeen voi vain todeta, että onneksi opin ja jouduin opettelemaan kaasarin säätöä, vaika ei siitä hyvä tullutkaan. Tai on se kiva kun on toimivat laitteet autossa, voin keskittyä pääsääntöisesti ajamiseen. (Ok jos välttämättä haluaa ruuvata, säätää ja vaihtaa osia niin silloin kannattaa lähteä tuohon jälkimmäiselle linjalle.
Jotenkin kun pitäisi tätä kokemusta jakaa ja on kulkenut tuon pidemmäntien kautta, niin näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuisi tuo toinen vaihtoehto helpommalta. Mutta olen huomannut että, nuo virheet pitää yleensä toista ennen kuin oppii.
No, jaarittelu sikseen.
Jos autosi on 289 noin 350 hepokwattia / 5500 - 6000rpm, manuaali vaihteistolla ja noin 3.50:1 peräruuvi niin;
Holley 600 - 650 db # 0-4776C ($339,95) tai 0-4777C ($355,95), nämä toimii myös jotenkin automaatin kanssa.
Jos kädetön (automaatti vaihteisto) niin;
Holley 600 - 700 vac, #0-80783C ($355,95) tai # 0-80670 ($373,95), nämä toimii myös jotenkin manuaalin kanssa.
Ja jos löytyy race henkeä löytyy niin;
Holley 600 - 650 db # 0-80540-1 ($679,95) tai # 0-80541-1 (($679,95) tai jopa # 0-80674 ($889,95).
Voisin sanoa, että jos noista jonkun valitset, niin ei tarvitse katua.
Vähän halvempi osa (yleensä myös vähän huonompi, ei välttämättä), enemmän ongelmia vähemmän ajoa josta seuraa uuden vähän paremman hankinta. Esim. kaasari puolella 250€ + 300€ = 500€+.
Tämän jälkeen voi vain todeta, että onneksi opin ja jouduin opettelemaan kaasarin säätöä, vaika ei siitä hyvä tullutkaan. Tai on se kiva kun on toimivat laitteet autossa, voin keskittyä pääsääntöisesti ajamiseen. (Ok jos välttämättä haluaa ruuvata, säätää ja vaihtaa osia niin silloin kannattaa lähteä tuohon jälkimmäiselle linjalle.
Jotenkin kun pitäisi tätä kokemusta jakaa ja on kulkenut tuon pidemmäntien kautta, niin näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuisi tuo toinen vaihtoehto helpommalta. Mutta olen huomannut että, nuo virheet pitää yleensä toista ennen kuin oppii.
No, jaarittelu sikseen.
Jos autosi on 289 noin 350 hepokwattia / 5500 - 6000rpm, manuaali vaihteistolla ja noin 3.50:1 peräruuvi niin;
Holley 600 - 650 db # 0-4776C ($339,95) tai 0-4777C ($355,95), nämä toimii myös jotenkin automaatin kanssa.
Jos kädetön (automaatti vaihteisto) niin;
Holley 600 - 700 vac, #0-80783C ($355,95) tai # 0-80670 ($373,95), nämä toimii myös jotenkin manuaalin kanssa.
Ja jos löytyy race henkeä löytyy niin;
Holley 600 - 650 db # 0-80540-1 ($679,95) tai # 0-80541-1 (($679,95) tai jopa # 0-80674 ($889,95).
Voisin sanoa, että jos noista jonkun valitset, niin ei tarvitse katua.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kaasari-asiaa
Kiitos selkeästä vastauksesta.
Autoni on 289:llä ja C4:lla, jossa 2400 rpm stalli ja 3.4 perävälitys. Lienee rajoilla toimiiko DP:n kanssa. Kiinnostaisi kyllä kovin tuo 600 DP. Holleyn suosituksen mukaan ei toimi. Holley suositteli tuplapumppua vain jos auton paino max 1400 kg kuskin kanssa ja välitys vähintään 3.7 ja stalli vähintään 4000 rpm.
Kaikenlaisia kokemuksia ja kaasari-moottori-auto-comboja saa mielellään esitellä.

Autoni on 289:llä ja C4:lla, jossa 2400 rpm stalli ja 3.4 perävälitys. Lienee rajoilla toimiiko DP:n kanssa. Kiinnostaisi kyllä kovin tuo 600 DP. Holleyn suosituksen mukaan ei toimi. Holley suositteli tuplapumppua vain jos auton paino max 1400 kg kuskin kanssa ja välitys vähintään 3.7 ja stalli vähintään 4000 rpm.
Kaikenlaisia kokemuksia ja kaasari-moottori-auto-comboja saa mielellään esitellä.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Kaasari-asiaa
Vakuumihollikka jos ei satu olemaan säädettävällä 2-piirillä niin sinne saa näppärästi pari toimivaa ja hyvää vaihtoehtoa:
1. Quick Fuelilta löytyy muunnossarja, joka menee perinteisen vakuumihollikan 2-kohokammion sisään. Tulee billettialumiininen suutinpaletti, jossa paikat ihan normaaleille hollikan suuttimille sekä uusi koho, joka väistää niitä suuttimia (viistetty malli). Menee piiloon eikä pidennä kaasaria yhtään.
2. usealla valmistajalla suutinpaletti 2-puolelle. Kaasari pitenee paletin verran joten saattaa aiheuttaa sydämentykytyksiä bensalinjoihin/kammioiden väliseen putkeen jne. riippuen miten on tehty.
Lisäksi 2-puolen vakuumin jousijumpasta voi päästä kokonaan eroon. Quick Fuelilta saa siihen säädettävän vakuumikellon, jolloin "jousen" jäykkyyttä säädetään suoraan kyljestä ruuvilla eikä tarvita jousen quick change -kittejä ja jousivalikoimia sun muita.
Lataamalla nämä muutokset vakuumihollikkaan niin säädettävyyttä kyllä alkaa löytyä, tosin jo ennestäänkin ihan hyvin säädettävään kaasariin. Molemmat tekeleet nähtävillä Upon kuutosen päällä olevassa 390 vakuumissa, siis tuo piiloon menevä 2-puoli (nähtävissä?? heh) ja tuo säädettävä 2-piirin vakuumikello.
1. Quick Fuelilta löytyy muunnossarja, joka menee perinteisen vakuumihollikan 2-kohokammion sisään. Tulee billettialumiininen suutinpaletti, jossa paikat ihan normaaleille hollikan suuttimille sekä uusi koho, joka väistää niitä suuttimia (viistetty malli). Menee piiloon eikä pidennä kaasaria yhtään.
2. usealla valmistajalla suutinpaletti 2-puolelle. Kaasari pitenee paletin verran joten saattaa aiheuttaa sydämentykytyksiä bensalinjoihin/kammioiden väliseen putkeen jne. riippuen miten on tehty.
Lisäksi 2-puolen vakuumin jousijumpasta voi päästä kokonaan eroon. Quick Fuelilta saa siihen säädettävän vakuumikellon, jolloin "jousen" jäykkyyttä säädetään suoraan kyljestä ruuvilla eikä tarvita jousen quick change -kittejä ja jousivalikoimia sun muita.
Lataamalla nämä muutokset vakuumihollikkaan niin säädettävyyttä kyllä alkaa löytyä, tosin jo ennestäänkin ihan hyvin säädettävään kaasariin. Molemmat tekeleet nähtävillä Upon kuutosen päällä olevassa 390 vakuumissa, siis tuo piiloon menevä 2-puoli (nähtävissä?? heh) ja tuo säädettävä 2-piirin vakuumikello.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****