Spacer vai ei?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Spacer vai ei?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ketkä olette moottoreitanne dynottaneet oletteko ajaneet samaa kokoonpanoa spacerilla (imusarja ja kaasarin välissä) ja ilman? Tuloksia tai muita tietoja kaivataan.

Kiitos. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: Spacer vai ei?

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

Moro,

Eräässä pikkulohkossa testattiin muutaman spacerin vaikutusta:

Ilman spaceria: Laajahko vääntöalue, lambdat suht. ok.
1'' avoin spaceri: Vääntöalue pieneni, vääntöhuippu tuli korkeammilla kierroksilla ja tehon nousu lopahti n. 1000rpm. ennen 4-reikäistä(kuitenkin samassa teholuokassa oli), lambda-arvot hieman sekaisin.
1'' 4-reikäinen spaceri: Laajin vääntöalue(huippuvääntö''piikki'' noin 2% pienempi kuin avoimella), korkein teho, tasainen nuosu koko kierrosalueella, lambdat aikais tasaiset.

Tehoerot eivät kauhean merkittäviä ole, n. 6 hevosvoiman eroja, mutta vääntö vaihtelee suhtellisen paljon.
Esim. 4-reikäisellä vääntö yli 500Nm n. 3600-5400rpm, kun taas avoimella 4200-5500rpm.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Spacer vai ei?

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Tuossa omia dynolappuja selailin jossa oli avoin ja nelireikäinen spacer, 600db ja vac samassa kokoonpanossa, ottamatta lukuun vielä imarin vaihtoa :shock: Nelireikäisellä spacerilla oli pari hevosvoimaa huonompi huipputeho ja väännössäkin hävisi siis verrattuna avoimeen. Eli ei mitenkään yksiselitteistä kumpi on parempi.
Go tell Alice....
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Spacer vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Aivan yksiselitteistä vastausta ei voi antaa. Tilanteeseen vaikuttaa niin monet asiat; nokka-akseli, imusarja, kaasari ym.
Mutta yleispätevästi voisin sanoa, että yksitasoiselle imusarjalle avoin speiseri ja 4-reikäinen kaksitasoiselle imusarjalle lisäksi yleisesti, että aina speiseristä on hyötyä.
Vain kokeilemalla löytää oikean mallin ja korkeuden. Tämä vaati vain dynossa speiserin vaihdon ja uuden vedon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin