NOKAN SISÄÄNAJO
NOKAN SISÄÄNAJO
Kammottaa perinteinen paikallaan huudattaminen peltisarjat punaisena. Mitäs jos laitan vaihdetta silmään ja pidän 2500 kierrosta pelissä paikallisilla pikkuteillä. Hitsaan Lambdat molempiin peltisarjoihin anyvay.
1966 HT 347 Stroker
- Jackripper
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
Kauanko tätä sisäänajoa pitäisi harrastaa kun laittaa ihan pränikän nokan, ja millä kierroksilla? Talvellahan on autotallissa kiva sisäänajaa ja haaveilla keväästä...MONTTU kirjoitti:Kammottaa perinteinen paikallaan huudattaminen peltisarjat punaisena.

Viimeksi muokannut Jackripper, 05 Tammi 2008, 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jackripper
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
Jaa, tässähän olikin hyvä ohje... mutta kaksi asiaa hyppää silmille: Tuplajouset pois sisäänajon ajaksi (saako ne helposti irroitettua kannet paikoillaan?) ja että nostajia ei esitäytetä...?
Crane Cams kirjoitti: Sinkin poistaminen nykyisistä moottoriöljyistä vaatii entistäkin tarkemman sisäänajon laahaaville nokka-akseleille. Sekä mekaanisille että hydraulisille. Laahaavan nokka-akselin eliniän kriittisin aika on ensimmäiset 20 minuuttia, jolloin nostimien pohjat sopeutuvat nokkien muotoihin.
Jotkin öljyt lisäaineineen ovat parempia "sisäänajokäyttöön" kuin toiset. Näihin kuuluvat Shell Rotella T, Chevron Delo 400 ja Mobil Delvac. Nämä ovat dieselöljyjä, mutta toimivat loistavasti laahavien nokkien sisäänajossa. Suosittelemme myös Cranen #99003-1 Break-in luben käyttöä sisäänajossa. Se kaadetaan nokka-akselin ja nostajien päälle ennen sisäänajoa.
HUOM: Emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi sisäänajossa, koska ne ovat liian "liukkaita". Tämä vähentää nostajan pyörimistaipumusta nokan päällä hyvän sovituksen aikaansaamiseksi. Uuden nokan asennuksen yhteydessä tulisi moottoriöljy ja suodatin vaihtaa uuteen.
Oikein tehty laahaavan nokan sisäänajo alkaa nokan asennuksesta ja sisältää seuraavat vaiheet:
1. Pese nokka-akseli ja nostajat puhtaalla öljypohjaisella liuottimella (teollisuusbensiini, esim. liuotinpesu) ruosteenestoaineen poistamiseksi. HOKS: Nyrkkisääntö: puhdista aina uudet osat ennen niiden asentamista moottoriin, älä koskaan oleta niiden olevan puhtaita pakattaessa. Rahtauksessa pakkausmateriaali voi hieroutua osan pintaan.
2. Älä täytä hydraulinostimia öljyllä ennen asennusta. Tämä voi aiheuttaa sen, että nostaja pitää venttiiliä auki startattaessa, jolloin moottori käynnistyy huonosti ja heikentää sisäänajon onnistumista.
3. Voitele nostajien pohjat nokan mukana toimitetulla molyrasvalla ja nostajien kyljet moottoriöljyllä. Voitele nokka-akselin nokat mukana toimitetulla molyrasvalla.
4. Asenna nokka-akseli, nostajat ja jakopää. Voitele työntötankojen päät moottoriöljyllä ennen asennusta.
5. Säädä venttiilivälykset tai nostajan esijännitys (preload). Minimoi moottorin kampiakselin pyörittäminen, koska se voi aiheuttaa nokan ja nostajien molyrasvan poispyyhkiytymisen.
6. Mikäli mahdollista, pyöritä moottorin öljypumppua ennen käynnistystä. Pyöritä kampiakselia ainakin yksi täysi kierros öljyn pääsyn varmistamiseksi joka paikkaan.
7. Aseta sytytysennakko siten, että moottori käy nopeaa tyhjäkäyntiä (fast idle, kylmäkäynti).
8. Käynnistä moottori ja käytä sitä kierrosalueella 1500-3000 RPM. Älä huoli sytytysennakon asettelusta tässä vaiheessa. Pidä huoli, että moottori käy kohtuullisen tasaisesti ja vaihtele kierroslukua 1500-300 kierroksen välillä, hitaalla/keskinopealla kiihdytys, hidastussyklillä. Tarkista paikat vuotojen varalta ja kuuntele, kuuluuko moottorista epätavallisia ääniä. Jos jokin kuulostaa olevan pielessä, pysäytä moottori ja korjaa äänen lähde. Uudelleenkäynnistäessäsi palaa kiihdytys/hidastussykliin. Jatka sisäänajoa vaihtelevalla nopeudella 20-30 minuuttia.
9. Anna moottorin jäähtyä, laske moottoriöljy pois ja poista öljynsuodatin. Täytä moottorille sopivalla öljyllä ja asenna uusi suodatin. Mineraaliöljyllä, ei synteettisellä.
Nyt nokan sisäänajo on valmis. Moottoria voidaan nyt käyttää normaaliin tapaan. Suosittelemme öljyn ja suodattimen vaihdettavaksi 500 mailin (800 km) jälkeen. Suosittelemme vahvasti mineraaliöljyn käyttämistä laahaavien nokkien kanssa nostajien pyörimisen varmistamiseksi. Kannattaisi ehkä ajaa nokalla vielä 5000 (8000 km) mailia ennen synteettiseen öljyyn vaihtamista, mikäli haluat synteettistä käyttää.
Lisätietoja
Jousipaineet: Nokan eliniän jatkamiseksi, laahavia nokkia ei tulisi käyttää yli 330 paunan venttiili auki jousipaineilla. Kilpakäytössä joudutaan usein käyttämään suurempia jousipaineita nokan eliniän kustannuksella. Kuitenkin sisäänajossa tulisi käyttää alle 330 paunan venttiili auki jousipaineita, esim. poistamalla kaksoisjousien sisemmät jouset.
Nostajan pyöriminen: Laahaavien nokka-akselien (hydr. ja mek.) nokat on hiottu hieman kalteviksi ja nostaja on hieman nokan keskilinjasta sivussa. Tämä aiheuttaa nostajan pyörimisen nokan päällä. Pyöriminen kuljettaa öljyä nostajan ja nokan väliin. Mikäli mahdollista, tulisi työtötankoja tarkastella sisäänajon aikana, että varmistetaan niiden pyöriminen joka tarkoittaa, että nostajatkin pyörivät. mikäli jokin työntötanko ei pyöri, pysäytä moottori välittömästi ja etsi syy.
Älä koskaan käytä vanhoja laahaavia nostajia uuden nokka-akselin kanssa. Lahaavien nokka-akselien nokat ja nostajien pohjat sopeutuvat toisiinsa ja mikäli nostajat poistetaan moottorista, ne täytyy asentaa samoihin paikkoihin takaisin.
Rullanokat eivät tarvitse sisäänajoa kuten laahaavat. Mutta ne tulisi pestä ennen asennusta, kuten laahavatkin ja voidella ennen asennusta. Rullanostajat eivät sopeudu nokan muotoihin, joten niitä voidaan käyttää useamman eri nokka-akselin kanssa.
Kuten sanottua, emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi laahaavien nokka-akselien kanssa, koska nostajat eivät pyöri kunnolla johtuen öljyn liukkaudesta. Lisäksi kun synteettisellä öljyllä varustettu moottori säilötään pitkäksi aikaa, synteettinen öljy valuu pois nokka-akselista ja n-akseli on kuiva moottoria jälleen käynnistettäessä. Suosittelemme vain tavallisia mineraaliöljyjä käytettäväksi ajoneuvoissa joita käytetään satunnaisesti tai jotka säilötään pitkiksi ajoiksi.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
tuo vähän ihmetyttää, että älä esitäytä nostajia ja sitten kuitenkin öljypumppua pitäisi pyörittää. Minä kun nostin öljyt koneeseen pumppua pyörittämällä niin kyllä nostajat täyttyivät ainakin osittain koska tönärit painuivat vasten vippoja. Jouset saa vaihdettua kätevästi kansien paikalla ollessa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
Kantapään kautta opittua: Jos autossasi on sähköflekti, varmista että johdot ovat oikein päin kiinnitetty. Eli flekti pyörii varmasti oikeaan suuntaan.
Muutenkin kaikki mahdollliset asiat kannattaa varmistaa huolella vaikka kuinka himottaisi jo aloittaa sisäänajo. Nukkuu vaikka yön yli vaikka kuinka tuntuisi, että sisäänajon voi aloittaa juuri nyt.
Sisäänajon aikana jos tulee ongelmia, niin tuleepa ainakin testattua oma paineensietokyky
Muutenkin kaikki mahdollliset asiat kannattaa varmistaa huolella vaikka kuinka himottaisi jo aloittaa sisäänajo. Nukkuu vaikka yön yli vaikka kuinka tuntuisi, että sisäänajon voi aloittaa juuri nyt.
Sisäänajon aikana jos tulee ongelmia, niin tuleepa ainakin testattua oma paineensietokyky

- Jackripper
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
No, tuo jousi-homma selvisi ainakin, sillä valmistajan kotisivuilta löysin tiedon että jousieni "seat pressure / open bind" on 290 @ 1.180 eli alle tuon 330.
Yhden nostajan joudun ainakin täyttämään, jotta pääsen tutkiskelemaan keinujen geometriaa ja oletan että tyhjällä nostajalla se ei onnistu. Pitäisi hommata uudet työntötangot ja niiden pituuden pitäisi nyt tässä yhteydessä katsoa kuntoon kun kannet ja nokka vaihtuu... tai voinhan käyttää vanhaa nostajaa tähän jos ne ovat samanlaiset!?
Yhden nostajan joudun ainakin täyttämään, jotta pääsen tutkiskelemaan keinujen geometriaa ja oletan että tyhjällä nostajalla se ei onnistu. Pitäisi hommata uudet työntötangot ja niiden pituuden pitäisi nyt tässä yhteydessä katsoa kuntoon kun kannet ja nokka vaihtuu... tai voinhan käyttää vanhaa nostajaa tähän jos ne ovat samanlaiset!?

Re: NOKAN SISÄÄNAJO
Ei välttämättä onnistu täytetylläkään. Jos sulla on vanhoja nostajia, niin tee yhdestä suosiolla kiinteä. Eilen juuri katselin ohjetta, mutten nyt tietenkään muista mistä.Jackripper kirjoitti:Yhden nostajan joudun ainakin täyttämään, jotta pääsen tutkiskelemaan keinujen geometriaa ja oletan että tyhjällä nostajalla se ei onnistu. Pitäisi hommata uudet työntötangot ja niiden pituuden pitäisi nyt tässä yhteydessä katsoa kuntoon kun kannet ja nokka vaihtuu... tai voinhan käyttää vanhaa nostajaa tähän jos ne ovat samanlaiset!?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- Jackripper
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: NOKAN SISÄÄNAJO
No, äkkiä tulis mieleen täyttää nostaja jollain liimamassalla tai sitten purkaa ja laittaa prikkoja tai jotain muuta rojua sopiva määrä...? En ole koskaan purkanut nostajaa mutta näin räjäytyskuvan jossain NPD:n lehdessä tai jossain muussa kirjassa. Täytyypä tutkia.