Hyödyttääkö vaihtaa pelkkä suurempi mass air meter?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

Hyödyttääkö vaihtaa pelkkä suurempi mass air meter?

Viesti Kirjoittaja Eve »

Onko tästä Mass Air Meteristä kenelläkään käytännön faktaa?
Eli hyödyttääkö tuollaista vaihtaa lähes vakio 5.0l GT:hen?
Vai nouseeko tehojen sijasta ainoastaan kulutus?
Alla oleva mielenkiintoinen stoori kun ei sitä ilmaiseksi paljasta. :(


"Lainattu fordmuscle.comista":

C&L Performance 76mm Mass Air Meter and Pro-Flow Tube for 5.0L Mustangs. Is a bigger mass air meter a worth upgrade for a bone-stock 5.0L? How about for a mildly modified one? We find out in this article...

Like carburetors were in the 60's and 70's, mass air meters are today one of the "bigger must be better" modifications that performance seekers ponder over.

If you own a mass-air 5.0L vehicle, then you are no doubt aware of all the hype surrounding bigger mass air meters and throttle bodies. The stock mass air meter is restrictive, so they say, and you must upgrade to larger bore to allow the engine to breathe -as the argument goes.
TrueFlow
Typically such arguments rarely apply to stock or relatively stock vehicles. Sure, a 5.0L with better heads and maybe cam will need to reduce the upstream restrictions, but is there really anything to gain by doing this on a stock engine?

We decided to find out. We obtained C&L's new 76mm mass air meter and "Trueflow" tube package and tried it on a pair of vehicles. We installed it first on a bone stock AOD 5.0L Mustang, replacing the stock 55mm unit, and track tested it. Then we installed it on a modified 5.0L engine, along with some matching 24lb injectors, and compared the results to the stock 19lb meter/injector combination.
[You must be a subscriber to continue.]
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Vakiomoottorissa hyöty lienee luokkaa 7-12 hv.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Jostakinhan se moottorinkin parantelu on aloitettava eikä mass-air meter mikään huono startti ole. Imusarja ja Throttle body siinä aikalailla jarruttaa virtausta mutta kyllä se artikkeleiden mukaan hiukan tuo potkua.


Tuolta C&L performancen sivuilta:

http://www.cnlperformance.com/index.shtml

löytyy linkki josta avautuu lehtiartikkeleita. Vakio myllystä on kiskottu 16hp enemmän tuolla 76 millisellä kuin alkuperäisellä.

Oma 76mm odottaa vielä kiinni laittoa joten käytännön kokemusta tuosta ei löydy.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Stangnetin forumista oon joskus lukenu että joillai ois ollu ongelmia noiden C&L:n ilmamassamittareiden kanssa. Olikohan näin että tyhjäkäynti nousee johonkin 1500 rpm:ään. Mutta joillain taas ei mitään ongelmaa. Kannattaa katella tarkemmin http://forums.stangnet.com/

suosittelen Pro-M tai granatelli ilmamassamittaria, näissä ruiskusuuttimien koko kalibroidaan mittarin mukana tulevalla elektroniikalla, kun C&L mittariin pitää asentaa auton alkuperäinen elektroniikkaosa, jota huijataan sample tubella. Putki valitaan suuttimen koon mukaan.

http://www.pro-flow.com/ http://www.granatellimotorsports.com/
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Joo, niissä tuntuu joillakin olleen ongelmia, mutta kun oman ostosta päätin, meni edelle tuo helppo calibroinnin muuttaminen tulevaisuudessa varmaankin isommiksi vaihtuvia injectoreita varten.

Kumma tosiaan että toisella foorumilla tuota arvostetaan ja suositellaan ykkösvaihtoehtona ja toisella taas haukutaan pystyyn.

No, näkee sitten keväällä toimiiko, jos ei toimi niin pitää hankkia TwEECer tai PMS :)
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Vastaa Viestiin