Virranjakaja pois ja takaisin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Jahas, tänne tulikin lisää tietoa samalla kun lisäsin tekstiä omaan viestiin. Kiitoksia!
Uskaltaako muuten öljypumpun käyttöakselin pudottaa koloonsa vai onko vaara, että akseli nitkahtaa öljypohjaan? Vai olisiko syytä yrittää laittaa akseli ja jakaja samaan aikaan?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kilahtaa. Tai jos ei kilahda niin suurella todennäköisyydellä ei ainakaan kohtaa koloansa öljypumpussa.

Mutta eikös Tahavon kone ollut levällään, se akselihan kannattaa laittaa sinne siinä vaiheessa kun öljypumppu on irti. Akselissa on kaulus (joka tulee ylös) joka estää akselia nousemasta sieltä ylös esim. kun jakajan nostaa pois. Myöhäistä jälkiviisautta tässä vaiheessa...

Toinen tapa kampiakselin oikean asennon tsekkaamiseen: Sillä hetkellä kun ykkösen pitäisi sytyttää niin molemmat venttiilithän ovat kiinni. Sen taas näet helposti kun ykkösen puolen (pelkääjän puoleinen) venakoppa on irti.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Joo kone on levällään, mutta kun kirjoissa suosittelivat ennen starttia pyörittämään porakoneella öljypumppua jakajan reiästä, niin jätin akselin ja jakajan asennuksen viimeiseksi.
Tuota "venttiilit kiinni" systeemiä minäkin olen käyttänyt.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Miten ajattelit pyörittää öp:tä porakoneella ilman öp-akselia?

Tätä varten on olemassa ihan oma työkalu, joka liittyy paikalleen asennetun öp-akselin päähän. Se on kuin pitkä tikku, jonka toiseen päähän sitten helposti saa porakoneen. Ootkos tehnyt ekstrapitkän DIY-työkalun vaikkapa vanhasta öp-akselista hitsaamalla pitkän pätkän jotain tankoa siihen kiinni?

Jos kone on vielä levällään niin kuin sanot niin suosittelisin kauluksellisen akselin laittamista sinne alakautta, niin ei ole tuskaa sen asentamiselle yläkautta eikä se ole vaarassa putoilla pohjalle jakajaa irrotettaessa. Ja vahva ARPpilainen saman tien, noita spiraaleja on nähty.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

GT-350 kirjoitti:Jos kone on vielä levällään niin kuin sanot niin suosittelisin kauluksellisen akselin laittamista sinne alakautta, niin ei ole tuskaa sen asentamiselle yläkautta eikä se ole vaarassa putoilla pohjalle jakajaa irrotettaessa. Ja vahva ARPpilainen saman tien, noita spiraaleja on nähty.
Hep! Suosittelen kauluksellista kanssa. Se oljypumpun akselin putoamisesta kuuluva aani oljypohjasta aiheuttaa runsaasti kiroilua.. Oil pump primer tool summitista on jotain $15, tai sitten pitkalla jatkovarrella, 5/16" (?) hylsylla ja kunnon teippauksella. Ton hylsyjutun kanssa on taas riskina se oljypohjan irrotus, jos nostaessa kuuluu kolinaa... :cry:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Tuli kirjoitusvirhe, eli kone oli levällään. Hitsasin kierretankoon sopivan mutterin ja porakoneella pyöritin pumppua. Sitten..öh..liimasin :oops: vähän akselia jakajan koloon kiinni että sain sen pysymään kun laitoin jakajan paikalleen. En tosin päässyt testaamaan kuinka kone pyörii kun ei tullut virtaa virtalukolle :shock: .
Vastaa Viestiin