Virranjakaja pois ja takaisin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Onkohan jakajassa jokin säädettävä haitta, jolla voidaan säätää kuinka paljon jakaja antaa keskipakoennakkoa?
Sinulla on varmaan nuo "hopeiset" jouset ennakko käyrää varten 1000-2800 rpm. Perus ennakon mittauksessa tulee huomioida, että kone käy varmasti alle 1000rpm tyhjäkäyntiä. Muutoin keskipakoennakkoa tulee jo tyhjäkäynnillä ja näin ollen kokonaisennakko jää alhaiseksi.
Kokonaisennakko tulee mitatta selvästi yli 2800rpm niin, että kaikki ennakot on tullut ulos jakajasta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ongelman ydin alkaa löytyä. Jakajassa on keskipakolimput siten päin, että antavat parhaiten ennakkonsa kun jakaja pyörii myötäpäivään! Kun foortissahan se vissiin pyörii vastapäivään...

Mallory laatua!
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Eli pitääkö se pohja pyöräyttää toisinpäin -> alapuoli ylöspäin? Silloinhan sen tuntuis antavan ennakot toisinpäin - ehkä...
-71 HT 351C 4v
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitenkä tänne saisi kuvan laitettua? Laittaisin kuvan jakajan sisältä. Voitaisiin sitä sitten yhdessä ihmetellä.

Tutkittuani vielä tarkemmin jakajaa huomasin, että kun limput leviää ulospäin kääntää se pyörijää vastapäivää - siis samaan suuntaan kuin se pyörii. Tämänhän pitäisi vähentää ennakkoa, mutta käytännössä näin ei kummiskaan tapahdu, vaan jakaja antaa sen 10 astetta lisää ennakkoa.

Mystistä...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

65HT kirjoitti: Tutkittuani vielä tarkemmin jakajaa huomasin, että kun limput leviää ulospäin kääntää se pyörijää vastapäivää - siis samaan suuntaan kuin se pyörii. Tämänhän pitäisi vähentää ennakkoa, mutta käytännössä näin ei kummiskaan tapahdu, vaan jakaja antaa sen 10 astetta lisää ennakkoa.

Mystistä...
Vai onko sittenkään...?
Eli jos limput leviää niin pyöriä siirtyy vastapäivään? Eli eikös se kohtaa jakajan kannessa olevat vastineensa silloin aiemmin :wink:
-71 HT 351C 4v
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

joo... :oops:

Ei mystistä ollenkaan. Alkaa olla vaan pää aika sekaisin näistä myötä- ja vastapäivään, alipaine-, perus-, mekaaninen-, ja keskipakoennakko yms. asioista...

Voi kun joskus toimisi kunnolla...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Sainkin kuvahomman selville ihan ite.

Tässä kuvia:

"Perusasento"
Kuva

"Limput levällään"
Kuva
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Eihän nuo limput voi kuulua olla noin päin? Tuntuu ainakin oman pään mukaan, että limppujen kuuluu olla noin päin jos jakaja pyörisi myötäpäivään.

Tuolla juttua DUI-jakajasta joka ilmeisesti samantyyppinen. Näyttäisi kovasti limput olevan samalla lailla "väärinpäin".
Tässä se linkki:
http://www.fordmuscle.com/archives/2004 ... /index.php


Muistaako joku tai onko peräti kuvaa limpuista miten päin ne on suhteessa pyörimissuuntaan?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Eikö kukaan... :cry:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
karjal
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2005, 19:02
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja karjal »

Empä usko että jakajassa olisi jokin suunnitteluvirhe.

Asensin kesällä itselle uuden Accelin jakajan ja se ei antanut ollenkaan keskipakoennakkoa vaikka irtiollessa kaikki näytti olevan ok. Jakaja kiinni, ennakot 36 astetta ja ajelemaan > 15 min ja jakaja toimi kuten pitikin. Eli vaati hieman sisäänajoa :D .

Eli jakajassa oli jotain uutuuden jäykkyyttä vaikka kaikki näytti toimivan notkeasti..
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Joo... Toivottavasti näin. On tuossa palstan ulkopuolellakin selvitelty asiaa ja näyttää siltä, että limput kuuluu olla noinpäin.

Toivottavasti kesään mennessä alkaa ennakkoa tulla lisää.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Saiskos tähän pikaohjeen kuinka asennan jakajan paikalleen nyt kun moottori on ollut auki :nörd: . Meinaan ettei sytkäjärjestys mene aivan pieleen.
Ajoitusmerkit kohdalleen ja jakaja paikalleen pyörijän osoittaessa ykköspytyn piuhaa??
nimimerkillä. minä myös lähinnä tulpan vaihtoa sivusta seurannut.
Viimeksi muokannut Tahavo, 25 Huhti 2007, 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Tahavo kirjoitti:Saiskos tähän pikaohjeen kuinka asennan jakajan paikalleen nyt moottori on ollut auki :nörd: . Meinaan ettei sytkäjärjestys mene aivan pieleen.
Ajoitusmerkit kohdalleen ja jakaja paikalleen pyörijän osoittaessa ykköspytyn piuhaa??
nimimerkillä. minä myös lähinnä tulpan vaihtoa sivusta seurannut.
Sitten varmistat ettei ole pata 360 astetta pielessä.
Eli että ykkösessä on puristustahti eikä pakotahti tulossa tiensä päähän.
Ykkösen tulppa irti ja peukalo tulpan reiälle, konetta pyörittäessä alkaa antamaan painetta peukaloon kun on puristustahti menossa.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Tattis! Mutta hetkinen, kuinkas varmistan jakajan oikean asennon siinä vaiheessa kun ykköspytystä on varmistettu ettei ole 360astetta pielessä ja merkit ovat kohdallaan? Vai meneekö jakaja paikalleen vain kahdessa asennossa? Tää asia ei meinaa nyt avautua vaikka kuinka fundeeraa :? .

Lisätty: No niin. Tämäkin asia selvisi! Kun merkit on kohdallaan, niin pyörijä osoittamaan ykkös-sylinterin piuhaa jakajan kopasssa ja sitten jakaja paikalleen. Tätäkin asia ajattelin liian monimutkaisesti, kun meinasin, että jakaja pitää olla juuri samassa asennossa kuin irroittaessa.
Viimeksi muokannut Tahavo, 25 Huhti 2007, 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jakajahan menee paikalleen niin monessa asennossa kuin jakanrattaassa on lovia, joten mahdollisuus saada jakaja väärään asentoon on suuri. Tässä vielä leikattuna mexico65:n ohje:

"Pyri asettamaan uusi jakaja niin että pyöriä asettuu samaan asentoon kuin vanhassa jakajassa ennen irrotusta, huomioi tuo nokka-akselin ja jakajan rattaiden kulma ja sen aiheuttama kiertyminen asennuksessa. Voipa olla, että jakaja ei ensi yrittämällä mene perille eli pohjaan, älä yritä väkivalloin äläkä ota lekaa käyttöön. Kun jakaja on melkein pohjassa mutta ei mene perille, niin pyöritä hieman kampiakselia eteen ja taaksepäin samalla hieman painaen jakajaa alaspäin. Näin toimien jakaja jossain vaiheessa menee pohjaan, ellei jo ensiyrityksellä mennyt.

Tämän jälkeen tarkastelet, että uuden jakajan pyöriä osoittaa suunnilleen samaan paikkaan kuin vanhakin ja ajoitusmerkki on 10:ssä. Siten vain kansi päälle niin että pyöriä osoittaa edelleen ykköspyttyyn sytytys johdon lähtöön. Laita kiinnitys kappale ja ruuvi paikoilleen ja kokeile käynnistää kone, jos käynnistyy niin hyvä muutoin vaatii hieman lisää säätöjä."

Lisävinkkiä/yksi mahdollisuus toimia:
Tökkää jakaja paikalleen kun kampiakseli on oikeassa asennossa.
Laita kansi päälle ja katso osoittaako pyörijä kohti jonkin tulpanjohdon kiinnityskohtaa ja tee siitä ykköspytyn johto. Tarvittaessa jakaja ylös ja kääntöä jompaankumpaan suuntaa.
Laita siitä eteenpäin tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä paikalleen.
Jatkot sitten ylläolevan mukaan.

Jos se näin ei onnistu, korjatkoon viisaammat.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin