302 blower-koneeseen alukannet?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ruostekasa
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 21:05
Paikkakunta: Pohojanmaa

302 blower-koneeseen alukannet?

Viesti Kirjoittaja ruostekasa »

Moro!

Laitanpa tänne Musti-gurujen sivulle kysymyksiä:

Tulinpa ostaneeksi -66 Mussen, jossa on Fordin 302 mekaanisella ahtimella. Koneessa on ryttyä uusilla takomännillä ja vakiokansilla9:1. Tämä taitaa olla hiukka liikaa enempää ahtamista ajatellen. Nyt olis tarkotus hommata alukannet joilla tavoitteena olis ampua kaksi varista samalla kertaa: Saada paremmin vertaavat kannet ja pienentää puristuksia tuonne 8:1 tai 7,5:1 tietämille. Samaan syssyyn voisin tinkiä lisää ruokarahoista ja laittaa rullanokkapaketin. Tämä projekti herättää noviisille kysymyksiä:

- Mikä on vakio SBF koneen kannen palotilan koko?
- Minkäkokosella palotilan koolla pitäisi olla uudet alukannet, että saisin ryttyä tonne halutuille kukemille?
- Liittyykö blower-koneen nokan valintaan jotain erilaista?

Kiva jos joku tietäisi aiheesta!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 302 blower-koneeseen alukannet?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

ruostekasa kirjoitti: - Mikä on vakio SBF koneen kannen palotilan koko?
- Minkäkokosella palotilan koolla pitäisi olla uudet alukannet, että saisin ryttyä tonne halutuille kukemille?
- Liittyykö blower-koneen nokan valintaan jotain erilaista?
Minä en suosittelisi (tai en itse käyttäisi) kovin korkeita ahtoja, joku 7 psi:tä ~0,5 bar on vielä mukava ja ei pullauttele kansipahveja tai aloita muitakaan ongelmia. 9,1 on melko korkea puristus ahdinkoneelle - oikeassa olet. Puristussuhde pitäisi saada jonnekin 8,5 tuntumaan, jolloin 6psi paineilla ruttu olisi ~ 12.

SBF kansissa on melkoisia eroja riippuen vuosimalleista ja kuutiotuumista. Erot saattavat olla 52cc-64,7cc. Jos aiot ruttua laskea, niin kannet pitää irroittaa jokatapauksessa, niin kaiva esiin kansiesi valukoodi tai mittaa palotilat samantien. Tästä on helppo jatkaa ja laskea tarvitsemasi palotilan koko esim. 8,5 rutulle.

Täältä jotain perusfaktaa ahtamisesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
ruostekasa
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 21:05
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja ruostekasa »

Hyvä linkki. Kiitti!

Tuon puristussuhdetaulukon mukaan koneeseen tulisi siis nykyisten 9psi ahtojen kanssa n. 14:1 puristussuhde. Taitaapi olla vaarallisen paljon, vaikka Suomen bensa jenkki-sellasta puristuskestävämpää varmaan onkin.

Edelbrockilta näyttäisi saavan alukansia 70cc palotilalla (#77389, Victor Jr. 70cc Ford). Onko tollasista kansista kenelläkään kokemuksia?

Pitää viikonloppuna kattella kansia terkemmin. Mistäs ne valunumerot löytyy?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vakio 302Fordin palotilan koko vaihtelee 58-63 välillä 70-luvulla. Eikös 351W:ssä ja 302:ssa ollut sama kansi 70-luvun lopulta lähtien, ainakin W:n kannessa oli 69cc. Mutta eipä noita kannattane hirveästi hinguta.

9:1 58cc kansilla, männän tappi 1.6", 6cc venataskut ja 0.042" pahvilla. Tohon kun vaihtaa kansiksi esim. 64cc (kuinka ollakaan AFR:ltä löytyy 165 ja 185 kannet ahdistettuihin koneisiin tarkoitetuilla pakokanavilla tuossa koossa), niin rutuksi tulee 8.4:1.

Blower tms. autetun hengittämisen koneissa on usein hieman vastaavaa vaparinokkaa suurempi LSA, eli imu- ja pakonenien välinen kulma, koska imupuoli ei tarvitse overlappia aloittamaan seoksen sisäänvirtaamista imutahdin alussa eikä myöskään sitten työnnä voimalla seosta raakana pakokanavaan overlapin aikana. Samoin pakopuolella on usein duraatiota enemmän kuin imupuolella, mutta niinhän Fordeissa on lähes aina. Näissä on mahdollisesti kuitenkin oletuksena, että pakokanavasta on tehty hyvä eikä ole Fordin jäljiltä. Siksi voi olla, että blower-nokkakin ahdistaisi pakopuolta vakio-Fordin kansilta.

Mutta ennen kuin innostut, niin katsopa keskustelua 302-lohkon kestävyydestä, erityisesti Mussemaanin linkki
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... &start=135
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

302:ssa voi olla esim. 289 kannet tai 351w kannet, ja '68-'69 302:ssa palotilan koko on mainitun 52cc - 55cc välissä. Arvuuttelemalla emme tiedä mitkä kannet tai kuinka isot palotilat koneessa nyt on. Jos tunnetaan dekkikorkeus ja männän malli & valmistaja, niin sopivan kokoinen palotila voidaan laskea toivotulle rutulle. Jos ruttua aiotaan laskea, niin eikö järkevintä olisi mitata nykyinen ruttu kaiken varmuudeksi, sitten mitata palotilan koko ja seuraavaksi valita sopivat kannet.

302 lohkon kesto on rajallinen, mutta jos huipputeho tulee alta 6000 rpm niin en usko lohkon ensimmäisenä korkkaavan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Palotilat kannattaa varmuuden vuoksi mitata :!:
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Pistäs ruostekasa sähköpostiosoittees mulle niin saat yhteystiedot keiltä löytyy omankäden osaamista ahdintouhuista. Mulla on kanssa yhdet alukannet tiedossa täydellisinä. Pistä mulle postia jaripentinmaki@POISTATÄMÄyahoo.com
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
ruostekasa
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 21:05
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja ruostekasa »

Laitoin FB sulle postia. Kiitti!
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Minkälainen oli bloveri peli. Katselin ilmoituksia kateellisena pikään kun tuli ostettua itse "projekti" kirkkain silmin. Autossasi on, jos ei muuta niin ahdetun paperit. Se on näinä CE aikona hienoa. Onneksi olkoon.
1966 HT 347 Stroker
ruostekasa
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 21:05
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja ruostekasa »

Viimeksi muokannut ruostekasa, 06 Marras 2006, 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Make_O
Aktiivi
Viestit: 109
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 19:32
Auto: Ford Galaxie XL -68
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Make_O »

Mistäs päi pohojanmaata oot? Itte oon Lapualta kotoosin nii siinä miäles vaa kiinnostaa....? Niin ja mittaa ihimees ne puristus suhteet vielä niin tiedät mikä on todellinen lähtökohta...
foord
Aktiivi
Viestit: 103
Liittynyt: 18 Kesä 2004, 11:42
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja foord »

minä on aikomus ostaa kanssa alumiini kannet blower koneeseen onkohan afr kannet hyvät :?: lähinnä olen ajatellut afr 205 on sitten ainakin tarpeeksi suuret :wink: ja kone on kanssa 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Enne kuin ryhtyy bloweria asentamaan, koneeseen kannattaa koneen alakerta tarkastaa huolella; laakerit, kampiakseli, kiertokanget ym.
Itse jos lähtisin bloweri konetta rakentamaan, niin valitsisin siihen sopivat takomännät puristussuhteen muutokseen. Samalla tulisi hoidettua tuo blowerikoneiden sulake (männät) kuntoon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
mvon919
Addikti
Viestit: 155
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 02:32
Paikkakunta: Hellsinki, FI
Viesti:

Re: 302 blower-koneeseen alukannet?

Viesti Kirjoittaja mvon919 »

ruostekasa kirjoitti:Moro!

Laitanpa tänne Musti-gurujen sivulle kysymyksiä:

Tulinpa ostaneeksi -66 Mussen, jossa on Fordin 302 mekaanisella ahtimella. Koneessa on ryttyä uusilla takomännillä ja vakiokansilla9:1. Tämä taitaa olla hiukka liikaa enempää ahtamista ajatellen. Nyt olis tarkotus hommata alukannet joilla tavoitteena olis ampua kaksi varista samalla kertaa: Saada paremmin vertaavat kannet ja pienentää puristuksia tuonne 8:1 tai 7,5:1 tietämille. Samaan syssyyn voisin tinkiä lisää ruokarahoista ja laittaa rullanokkapaketin. Tämä projekti herättää noviisille kysymyksiä:

- Mikä on vakio SBF koneen kannen palotilan koko?
- Minkäkokosella palotilan koolla pitäisi olla uudet alukannet, että saisin ryttyä tonne halutuille kukemille?
- Liittyykö blower-koneen nokan valintaan jotain erilaista?

Kiva jos joku tietäisi aiheesta!
Minkä tyyppinen ahdin tuossa on?
//Miikka
____________________________________
N54B30
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Miksi jotkut rakentaa edelleen katukäyttöön ahtokoneita 70-luvun oppien mukaisesti? Miksi "hoitaa" ahtamisen myötä tulevat ongelmat (nakutus) järjettömällä puristussuhteen laskemisella ja menettää sitä myöten moottorin ominaisuuksia alakierroksilla? Parhaassa tapauksessa laitetaan jakaja kiinteälle ennakolle ja seos reippaasti rikkalle, jonka jälkeen koneessa ei sitten ole millään kierroksilla seos ja sytkä kohdallaan. Ja kyllä se nakutus särkee ne kalliit takomännätkin ennemmin tai myöhemmin.

Nykyään saa esim. kasatun Megasquirtin alle 200€:lla ja kaupallisiakin ruiskuja reippaalla tonnilla. Toki kaasaripeliin ruiskun rakentaminen vaatii muutakin. Miksi tyytyä sinne päin toimivaan koneeseen ja parhaassa tapauksessa särkeä isolla rahalla tehty alakerta, kun olisi mahdollisuus saada vehkeet toimimaan ja kestämään, kenties jopa lähes vakiokuosissa?

9:1 ei ole yhtään liikaa 1bar ahdoillekaan, jos sytkä ja seos on kohdallaan. Noihin eurovoorttien koneisiin työntävät jopa 9,7 puristuksella oleviin VAKIOkoneisiin (2.9i 24V Cosworth, vakiona 193hv) 1bar ahtoa, eikä kestävyyden kanssa ole ongelmia. Tehoa +400hv ja +500Nm ja moottorinohjauspuolella Megasquirt. Vastaavasti eräässä Sumo Cobrassa vakiosta (ok, nokka oli vaihdettu) 2.3 V6:sta saatu 0,9bar ahdoilla (twin turbo) 241kW ja vajaa 500Nm. Moottorinohjausesta vastaa Autronic. SIIS VAKIOSTA PARILITRAISESTA V6:STA JOKA KEHITTÄÄ VAKIONA SÄÄLITTÄVÄT 108HV!!!! Eli noissa voi sanoa hyötysuhteen oleva ihan hyvin kohdallaan. Mielenkiinnolla luin esim. Razorassin foxin ahtamisprojektia. Jos kone tuotti vähän räplätyllä vakioruiskulla sen 500hv, niin minkä verran lisää tehoa ja OMINAISUUKSIA olisi saatu ohjelmoitavalla ruiskulla?
Vastaa Viestiin