Nokka-akselin asennus ja sisäänajo.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Nokka-akselin asennus ja sisäänajo.
Uudet nokkalaakerit on vaihdettu mutta laakerit jäi "herkistämättä". Nokka menee paikoilleen ilman väkivaltaa mutta ei meinaa pyöriä. Kuinka pitäisi toimia, että saa nokan ja uusien laakereiden alkunihkeyden pois, ettei ole vaaraa että laakerit alkavat pyöriä mukana kun koneen sitten joskus laittaa pyörimään.
Mainittakoon että kampiakseli/männät/kiertokanget on jo kiinni ja momenttiin kiristetty.
Mainittakoon että kampiakseli/männät/kiertokanget on jo kiinni ja momenttiin kiristetty.
Nokka jättää jälkensä nokka laakeriin . niistä voit tarkastaa
mistä nokka "kanittaa". Pelkästä rattaasta pyörittämällä käsin
nokan pitää pyöriä ,vaikka nahkeesti.
Jos ei pyöri, niin laakereita pitää kalvata reunoitaan kun leviävät
hieman sisään "lyätäessä "
Nokka-akseli kannattaa ensin aina sovittaa ennen kampikoneistoa
mottirempan yhteydessä,
on vaan helpompi tehdä tarvittaessa korjauksia .
eräs kaverini joutui "hoonaamaan" laakereita ennen kuin nokka pyöri
hyväksyttävästi
mistä nokka "kanittaa". Pelkästä rattaasta pyörittämällä käsin
nokan pitää pyöriä ,vaikka nahkeesti.
Jos ei pyöri, niin laakereita pitää kalvata reunoitaan kun leviävät
hieman sisään "lyätäessä "
Nokka-akseli kannattaa ensin aina sovittaa ennen kampikoneistoa
mottirempan yhteydessä,
on vaan helpompi tehdä tarvittaessa korjauksia .
eräs kaverini joutui "hoonaamaan" laakereita ennen kuin nokka pyöri
hyväksyttävästi
Nokka-akselin tulisi pyöriä vapaasti uusienkin laakereiden kanssa. Ilmeisesti jokin laakereista on hieman vioittunut asennuksessa. Tarkasta kiillottuma jäljistä mikä laakeri on kyseessä ja koita jotenkin korjata vioittuma. Hoonaamalla, tai sitten käsin hiomalla.
Tapsa tuossa jo kuvasi kuinka tuon nokka-akselin asennuksen kanssa tulisi menetellä.
Laahaavan nokka-akselin sisäänajo:
http://www.cranecams.com/pdf/548e.pdf
Ohjeesta löytyy myös selvä vastaus sisäänajossa käytettävään öljyyn.
Joku voi tuonkin suomentaa jos viitsii tai kerkiää.
Tapsa tuossa jo kuvasi kuinka tuon nokka-akselin asennuksen kanssa tulisi menetellä.
Laahaavan nokka-akselin sisäänajo:
http://www.cranecams.com/pdf/548e.pdf
Ohjeesta löytyy myös selvä vastaus sisäänajossa käytettävään öljyyn.
Joku voi tuonkin suomentaa jos viitsii tai kerkiää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Joo, ensin pestävä varastorasvasta, dipattava mottiöljyyn kokonaan ja
ainakin 1/2 tunniksi,
ja varmistaa sitten rullan pyörintä / akselin voitelu , suht herkkä
pitäis olla ja tönärikuppiin öljyä ennen puikkoa
muuten samat kujeet kun laahaavilla
tosin rolleria ei tartte ajaa sisään kuin 15min vaihtelevalla kierrosalueella
ja sitten öljyn vaihto
ainakin 1/2 tunniksi,
ja varmistaa sitten rullan pyörintä / akselin voitelu , suht herkkä
pitäis olla ja tönärikuppiin öljyä ennen puikkoa
muuten samat kujeet kun laahaavilla
tosin rolleria ei tartte ajaa sisään kuin 15min vaihtelevalla kierrosalueella
ja sitten öljyn vaihto
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Takimmainen laakeri vain oli vinossa. Nyt nokka pyörii.
Kuinkahan välttämätöntä on vaihtaa sisäänajon ajaksi vakiot venttiilin jouset?
Vastaus saattaa kyllä löytyä tuosta mexicon antamasta sisäänajolinkistä, mutta en ole sitä vielä ehtinyt sundalla suomentaa
Tuossa yksi ote sundan käännöksestä:6. Jos paras mahdollinen aika voitelujärjestelmä. Kunnostaessanne pyörittäkää moottoria, ainakin yksi com-?-plete?, varmistaa öljyä vallankumous tulee kaikkiin venttiilijunan osiin. Onhan toi nyt parempi kuin ei mitään
Kuinkahan välttämätöntä on vaihtaa sisäänajon ajaksi vakiot venttiilin jouset?
Vastaus saattaa kyllä löytyä tuosta mexicon antamasta sisäänajolinkistä, mutta en ole sitä vielä ehtinyt sundalla suomentaa

Tuossa yksi ote sundan käännöksestä:6. Jos paras mahdollinen aika voitelujärjestelmä. Kunnostaessanne pyörittäkää moottoria, ainakin yksi com-?-plete?, varmistaa öljyä vallankumous tulee kaikkiin venttiilijunan osiin. Onhan toi nyt parempi kuin ei mitään

Tuossahan tuota, itse kyllä allekirjoitan koko jutun sisällön.Crane Cams kirjoitti: Sinkin poistaminen nykyisistä moottoriöljyistä vaatii entistäkin tarkemman sisäänajon laahaaville nokka-akseleille. Sekä mekaanisille että hydraulisille. Laahaavan nokka-akselin eliniän kriittisin aika on ensimmäiset 20 minuuttia, jolloin nostimien pohjat sopeutuvat nokkien muotoihin.
Jotkin öljyt lisäaineineen ovat parempia "sisäänajokäyttöön" kuin toiset. Näihin kuuluvat Shell Rotella T, Chevron Delo 400 ja Mobil Delvac. Nämä ovat dieselöljyjä, mutta toimivat loistavasti laahavien nokkien sisäänajossa. Suosittelemme myös Cranen #99003-1 Break-in luben käyttöä sisäänajossa. Se kaadetaan nokka-akselin ja nostajien päälle ennen sisäänajoa.
HUOM: Emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi sisäänajossa, koska ne ovat liian "liukkaita". Tämä vähentää nostajan pyörimistaipumusta nokan päällä hyvän sovituksen aikaansaamiseksi. Uuden nokan asennuksen yhteydessä tulisi moottoriöljy ja suodatin vaihtaa uuteen.
Oikein tehty laahaavan nokan sisäänajo alkaa nokan asennuksesta ja sisältää seuraavat vaiheet:
1. Pese nokka-akseli ja nostajat puhtaalla öljypohjaisella liuottimella (teollisuusbensiini, esim. liuotinpesu) ruosteenestoaineen poistamiseksi. HOKS: Nyrkkisääntö: puhdista aina uudet osat ennen niiden asentamista moottoriin, älä koskaan oleta niiden olevan puhtaita pakattaessa. Rahtauksessa pakkausmateriaali voi hieroutua osan pintaan.
2. Älä täytä hydraulinostimia öljyllä ennen asennusta. Tämä voi aiheuttaa sen, että nostaja pitää venttiiliä auki startattaessa, jolloin moottori käynnistyy huonosti ja heikentää sisäänajon onnistumista.
3. Voitele nostajien pohjat nokan mukana toimitetulla molyrasvalla ja nostajien kyljet moottoriöljyllä. Voitele nokka-akselin nokat mukana toimitetulla molyrasvalla.
4. Asenna nokka-akseli, nostajat ja jakopää. Voitele työntötankojen päät moottoriöljyllä ennen asennusta.
5. Säädä venttiilivälykset tai nostajan esijännitys (preload). Minimoi moottorin kampiakselin pyörittäminen, koska se voi aiheuttaa nokan ja nostajien molyrasvan poispyyhkiytymisen.
6. Mikäli mahdollista, pyöritä moottorin öljypumppua ennen käynnistystä. Pyöritä kampiakselia ainakin yksi täysi kierros öljyn pääsyn varmistamiseksi joka paikkaan.
7. Aseta sytytysennakko siten, että moottori käy nopeaa tyhjäkäyntiä (fast idle, kylmäkäynti).
8. Käynnistä moottori ja käytä sitä kierrosalueella 1500-3000 RPM. Älä huoli sytytysennakon asettelusta tässä vaiheessa. Pidä huoli, että moottori käy kohtuullisen tasaisesti ja vaihtele kierroslukua 1500-300 kierroksen välillä, hitaalla/keskinopealla kiihdytys, hidastussyklillä. Tarkista paikat vuotojen varalta ja kuuntele, kuuluuko moottorista epätavallisia ääniä. Jos jokin kuulostaa olevan pielessä, pysäytä moottori ja korjaa äänen lähde. Uudelleenkäynnistäessäsi palaa kiihdytys/hidastussykliin. Jatka sisäänajoa vaihtelevalla nopeudella 20-30 minuuttia.
9. Anna moottorin jäähtyä, laske moottoriöljy pois ja poista öljynsuodatin. Täytä moottorille sopivalla öljyllä ja asenna uusi suodatin. Mineraaliöljyllä, ei synteettisellä.
Nyt nokan sisäänajo on valmis. Moottoria voidaan nyt käyttää normaaliin tapaan. Suosittelemme öljyn ja suodattimen vaihdettavaksi 500 mailin (800 km) jälkeen. Suosittelemme vahvasti mineraaliöljyn käyttämistä laahaavien nokkien kanssa nostajien pyörimisen varmistamiseksi. Kannattaisi ehkä ajaa nokalla vielä 5000 (8000 km) mailia ennen synteettiseen öljyyn vaihtamista, mikäli haluat synteettistä käyttää.
Lisätietoja
Jousipaineet: Nokan eliniän jatkamiseksi, laahavia nokkia ei tulisi käyttää yli 330 paunan venttiili auki jousipaineilla. Kilpakäytössä joudutaan usein käyttämään suurempia jousipaineita nokan eliniän kustannuksella. Kuitenkin sisäänajossa tulisi käyttää alle 330 paunan venttiili auki jousipaineita, esim. poistamalla kaksoisjousien sisemmät jouset.
Nostajan pyöriminen: Laahaavien nokka-akselien (hydr. ja mek.) nokat on hiottu hieman kalteviksi ja nostaja on hieman nokan keskilinjasta sivussa. Tämä aiheuttaa nostajan pyörimisen nokan päällä. Pyöriminen kuljettaa öljyä nostajan ja nokan väliin. Mikäli mahdollista, tulisi työtötankoja tarkastella sisäänajon aikana, että varmistetaan niiden pyöriminen joka tarkoittaa, että nostajatkin pyörivät. mikäli jokin työntötanko ei pyöri, pysäytä moottori välittömästi ja etsi syy.
Älä koskaan käytä vanhoja laahaavia nostajia uuden nokka-akselin kanssa. Lahaavien nokka-akselien nokat ja nostajien pohjat sopeutuvat toisiinsa ja mikäli nostajat poistetaan moottorista, ne täytyy asentaa samoihin paikkoihin takaisin.
Rullanokat eivät tarvitse sisäänajoa kuten laahaavat. Mutta ne tulisi pestä ennen asennusta, kuten laahavatkin ja voidella ennen asennusta. Rullanostajat eivät sopeudu nokan muotoihin, joten niitä voidaan käyttää useamman eri nokka-akselin kanssa.
Kuten sanottua, emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi laahaavien nokka-akselien kanssa, koska nostajat eivät pyöri kunnolla johtuen öljyn liukkaudesta. Lisäksi kun synteettisellä öljyllä varustettu moottori säilötään pitkäksi aikaa, synteettinen öljy valuu pois nokka-akselista ja n-akseli on kuiva moottoria jälleen käynnistettäessä. Suosittelemme vain tavallisia mineraaliöljyjä käytettäväksi ajoneuvoissa joita käytetään satunnaisesti tai jotka säilötään pitkiksi ajoiksi.
Viimeksi muokannut SamiM, 12 Maalis 2007, 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattanee mainita, että uusissa nostajissa on useinmiten öljyt valmiina sisällä, joten nostajien purkaminen ja tyhjemtäminen on suositeltavaa.
Helppo keino erottaa täytetty vs. tyhjä nostaja; tyhjä painuu kasaan täytetty ei.
Helppo keino erottaa täytetty vs. tyhjä nostaja; tyhjä painuu kasaan täytetty ei.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Luulisin, että sisäänajo onnistuu noilla jousilla, ilman sisemmän jousen poistamista.Tahavo kirjoitti:Mites tuota, nyt jos poistan sisäänajon ajaksi edelbrockin alukansien venttiilien sisemmät venttiilinjouset, niin voisinko jättää sisemmät jouset kokonaan pois kun nokkana on Compin XE262?
En kyllä mistään tarkasti saanut selville noiden Edelbrockin rpm kansien jousien arvoja. Asennus paine lienee luokkaa 110 - 120 lbs / 1.800". Mutta mikä mahtaa olla auki paine ? lbs / 1.300". Nokka näyttä aukaisevan venttiiliä 0.500".
En oikein tykkää noista valmistajista jotka eivät selkeästi ilmoita käytettyjen osien spesifikaatioita.
Jos yhtään epäilet niin ota sisäjouset pois ennen sisäänajoa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.