Kromauksen irroitus alumiinivanteista

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Kromauksen irroitus alumiinivanteista

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Mikä on paras konsti irroittaa kulunut kromaus alumiinivanteista? Pitääkö vanteet hiekkapuhaltaa, vai onko jokin järkevä kotikonstein onnistuva menetelmä?
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sorviin ja siivu pois, puhaltamalla pilaat vain ne vanteet. Olen muutamat aluvanteet puhaltanut, ja on pirun varoin tehtävä vaikkakin maalatut vain. Kromi ei irtoakkaan niin helposti kuin maali, sorvi tai happokylpy.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Hiekkapuhallus muutenkin taitaa olla turhan raju operaatio aluvanteille, lasikuulapuhallus on parempi.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Lasikuula puhallus on säästävä operaatio ja suositeltava, vaan ei tehoa komaukseen, eli sorviin tai happo kylpyyn.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Toi happokylpy alkaa tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Täytyy ottaa selvää mistä päin maata löytyis tekijöitä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Eieiei.

Kromaamoissakin vanha kromi irroitetaan sähköpesulla.
Operaatio on elektrolyysiin perustuva toimenpide.
Näin vain kromi irtoaa, itse materiaali ei saa siipeensä ollenkaan.

EDIT jaa enpäs olekaan ihan varma että soveltuuko sähköpesu nimenomaan alumiinille.
Viimeksi muokannut Mussemaan, 26 Helmi 2007, 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

No niin tietoa löytyi.

ON tosiaan kromauksen puhallus ongelmallista. On sen verran kovempaa materiaalia kuin toi alu... Tulee aaltoja.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

JYK-90 kirjoitti:Toi happokylpy alkaa tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Täytyy ottaa selvää mistä päin maata löytyis tekijöitä.
Missähän hapossa vanteita kylvetetään?

Soitteles mulle joku päivä.
Voisin kokeilla jos meidän myrkyt tehoaa eikä maksa mitään.
-Jukka-
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Otin selvää ja Loimaankromaus niminen firma tekee auton osien kromauksia. Siellä lupasivat irtikeittää vanhat kromit ja menetelmä on tosiaan sähkökemiallinen. Uudelleen kromattua ei alumiiniä saa, mutta eipä ole tarkoituskaan.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

JYK-90 kirjoitti:Uudelleen kromattua ei alumiiniä saa, mutta eipä ole tarkoituskaan.
Saa sen, mutta ensin pitää kikkailla tartunta-metalli alle. Käyttävät ymmärtääkseni yleisemmin kuparia. Suomessakin on puljuja joilta onnistuu.
Kuva
voorti
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Helmi 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja voorti »

Jep, alumiinin saa kyllä kromattua, taitaa vaan tarvita omat altaansa/litkunsa ja kohtuulisen määrän lumputtamista.. hyvä tietää, että kromin poisto alumiinistä onnistuu loimaalla. Joskus rauta osia siellä kromauttanu, ja kun alumiinistä oli puhe sanoivat, ettei onnistu. kuparinkin taitaa nykyään heillä saada kromin alle.

Tuosta alukavioitten santahönkäsystä, käyttökojun aluvanteita olen jotkut hönkäissyt, viimesimmät oli tehtaalla pulveri maalattu ja olivat peijoonin tiukassa. Vanteet puluveri maalattiin, pinta todella siisti/ tasanen tasapainotuksessa ei ongelmia. kysyisin vaan mitä haittaa santahönkäsystä on, jos vanteet, esim puluveri maalataan?

Tuosta kromin poistamisessa sorvissa , siivu pois? reunasta? no, pääasia, että konit on kesäks ehejissä kengissään.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Juttelin kaverin kanssa joka on puuhastellut kromi- ja alumiiniosien kanssa ja hän ei suositellut aluvanteille sähkökemiallista kromin irroitusta. Sanoi ettei vanteita voi sen jälkeen maalata, ei kuulemma pysy maalit siinä pinnassa!? Suositteli myös käyttämään ruiskupakkelia pohjalla jos päädyn ylipäätänsä maalaamaan vanteet.
Parhaan tuloksen hänen mukaansa saa kun hiekkapuhaltaa kromin irti ja sitten vaan kiillottaa vanteet aikaa ja kärsivällisyyttä säästämättä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
voorti
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Helmi 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja voorti »

Jos tuumaa kiilotella vanteet hiekkapuhalluksen jäläkeen, vois vanteet lasikuulapuhaltaa jos maholista. Kiilotus vois helepottuu kun "montut" tasottuu. Riippuu tiösti vanteen mallista, kuinka kauan aikaa suttaantuu. alumiiniin saa nopeesti kiiltoo, mutta kiillon joka pysyy kohtuu puunauksella, onkin ihan eri juttu ja ainekset joittenka pitäis estää alumiitin hapettumasta (lakat) vaatii virheettömän pinnan. hyvin kiillotettu alumiini on hyvän näköstä ja heleppo pitää siistinä vahalla taikka esim, autosolilla.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mites, ensin kromin poisto, ja sitten puhallus? Ei olis kova kromi häiritsemässä puhallusta?
Vastaa Viestiin