Kromauksen irroitus alumiinivanteista
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Kromauksen irroitus alumiinivanteista
Mikä on paras konsti irroittaa kulunut kromaus alumiinivanteista? Pitääkö vanteet hiekkapuhaltaa, vai onko jokin järkevä kotikonstein onnistuva menetelmä?
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Sorviin ja siivu pois, puhaltamalla pilaat vain ne vanteet. Olen muutamat aluvanteet puhaltanut, ja on pirun varoin tehtävä vaikkakin maalatut vain. Kromi ei irtoakkaan niin helposti kuin maali, sorvi tai happokylpy.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Eieiei.
Kromaamoissakin vanha kromi irroitetaan sähköpesulla.
Operaatio on elektrolyysiin perustuva toimenpide.
Näin vain kromi irtoaa, itse materiaali ei saa siipeensä ollenkaan.
EDIT jaa enpäs olekaan ihan varma että soveltuuko sähköpesu nimenomaan alumiinille.
Kromaamoissakin vanha kromi irroitetaan sähköpesulla.
Operaatio on elektrolyysiin perustuva toimenpide.
Näin vain kromi irtoaa, itse materiaali ei saa siipeensä ollenkaan.
EDIT jaa enpäs olekaan ihan varma että soveltuuko sähköpesu nimenomaan alumiinille.
Viimeksi muokannut Mussemaan, 26 Helmi 2007, 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Otin selvää ja Loimaankromaus niminen firma tekee auton osien kromauksia. Siellä lupasivat irtikeittää vanhat kromit ja menetelmä on tosiaan sähkökemiallinen. Uudelleen kromattua ei alumiiniä saa, mutta eipä ole tarkoituskaan.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Jep, alumiinin saa kyllä kromattua, taitaa vaan tarvita omat altaansa/litkunsa ja kohtuulisen määrän lumputtamista.. hyvä tietää, että kromin poisto alumiinistä onnistuu loimaalla. Joskus rauta osia siellä kromauttanu, ja kun alumiinistä oli puhe sanoivat, ettei onnistu. kuparinkin taitaa nykyään heillä saada kromin alle.
Tuosta alukavioitten santahönkäsystä, käyttökojun aluvanteita olen jotkut hönkäissyt, viimesimmät oli tehtaalla pulveri maalattu ja olivat peijoonin tiukassa. Vanteet puluveri maalattiin, pinta todella siisti/ tasanen tasapainotuksessa ei ongelmia. kysyisin vaan mitä haittaa santahönkäsystä on, jos vanteet, esim puluveri maalataan?
Tuosta kromin poistamisessa sorvissa , siivu pois? reunasta? no, pääasia, että konit on kesäks ehejissä kengissään.
Tuosta alukavioitten santahönkäsystä, käyttökojun aluvanteita olen jotkut hönkäissyt, viimesimmät oli tehtaalla pulveri maalattu ja olivat peijoonin tiukassa. Vanteet puluveri maalattiin, pinta todella siisti/ tasanen tasapainotuksessa ei ongelmia. kysyisin vaan mitä haittaa santahönkäsystä on, jos vanteet, esim puluveri maalataan?
Tuosta kromin poistamisessa sorvissa , siivu pois? reunasta? no, pääasia, että konit on kesäks ehejissä kengissään.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Juttelin kaverin kanssa joka on puuhastellut kromi- ja alumiiniosien kanssa ja hän ei suositellut aluvanteille sähkökemiallista kromin irroitusta. Sanoi ettei vanteita voi sen jälkeen maalata, ei kuulemma pysy maalit siinä pinnassa!? Suositteli myös käyttämään ruiskupakkelia pohjalla jos päädyn ylipäätänsä maalaamaan vanteet.
Parhaan tuloksen hänen mukaansa saa kun hiekkapuhaltaa kromin irti ja sitten vaan kiillottaa vanteet aikaa ja kärsivällisyyttä säästämättä.
Parhaan tuloksen hänen mukaansa saa kun hiekkapuhaltaa kromin irti ja sitten vaan kiillottaa vanteet aikaa ja kärsivällisyyttä säästämättä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Jos tuumaa kiilotella vanteet hiekkapuhalluksen jäläkeen, vois vanteet lasikuulapuhaltaa jos maholista. Kiilotus vois helepottuu kun "montut" tasottuu. Riippuu tiösti vanteen mallista, kuinka kauan aikaa suttaantuu. alumiiniin saa nopeesti kiiltoo, mutta kiillon joka pysyy kohtuu puunauksella, onkin ihan eri juttu ja ainekset joittenka pitäis estää alumiitin hapettumasta (lakat) vaatii virheettömän pinnan. hyvin kiillotettu alumiini on hyvän näköstä ja heleppo pitää siistinä vahalla taikka esim, autosolilla.