Automaatin cooleri

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Automaatin cooleri

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Syyläri menossa vaihtoon. Tilalle tulee alumiiininen, missä ei ole laatikkoöljylle jäähdytysmahdollisuutta. Minkähänkokoinen pitäisi sen erillisen coolerin olla? Niitä kun on niin monenkokoista.

Laatikkona C4. Tällä hetkellä vakioturbaani mutta vaihtumassa 2000-2400 stalliseen jatkossa joten sen voisi ottaa huomioon jo nyt.
Pääasiassa autolla ajetaan ns. normaaliajoa - välillä tosin pitää riivata autoa. :twisted:

Mikäs se on hyvä lämpötila laatikkoöljylle?
Viimeksi muokannut 65HT, 28 Tammi 2007, 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mulla on tällanen http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Transcon shiftKitin kanssa AOD:n jatkona. Turbaani 2500 stall
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mihin olet sen asentanut? Mitenkäs tuo turbaani? 2500 stalli ja AOD, paljonko on matka-ajokierrokset, yleensä AOD:llä 2000 rpm:n pintaan jos ei mikään varttimailivälitys? Miten pelaa yhteen?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

65HT kirjoitti:Mihin olet sen asentanut? Mitenkäs tuo turbaani? 2500 stalli ja AOD, paljonko on matka-ajokierrokset, yleensä AOD:llä 2000 rpm:n pintaan jos ei mikään varttimailivälitys? Miten pelaa yhteen?
Se on syylarin etupuolella, syylarissa kiinni, mukanatulleilla kiinnikeillä.

Toi lootaprojekti venähti viimekesänä aika paljon. Siitä ja levyjarruprojektista johtuen jäi ajoaika aika lyhyeksi. Mutta kuiteskin; toimi ihan kivasti 3.55-välityksillä. matka-ajossa jotain 2000 rundia. Ei tiedä tarkasti kun kiekkamittari rupes tietty temppuileen ja nopeusmittaria ei vielä oo kun tää loota on -89 mallinen joka vaatii sähkösen nopeusmittarin. Mittaristoduuni on meneillään...!

Kesään mennessä peräksi tulee Detroit TrueTrack-lukko http://www.eatonperformance.com/differe ... etrac.html
Kun toi moottorikin saa vähän piristystä niin kait peräänkin pitää laittaa vähän uutta kamaa: 3.80-välitys, toi em. lukko, täydellinen korjaus-satsi kaikkine vaihdettavineen osin.... :twisted:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Make67 kirjoitti:Mulla on tällanen http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Transcon shiftKitin kanssa AOD:n jatkona. Turbaani 2500 stall
Mulla arviolta saman kokonen C4.ssa. sijainti Syylarin edessä http://s17.photobucket.com/albums/b79/H ... uva037.jpg .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Jaahas! tarviikos tuota lauhdutinta suomen oloissa, muista en tiedä mut minä olen ajanut jo 7 kesää C4 lotjun kanssa ilman jäähdytystä. Pelannut mainiosti vaikkakin on saanut kenkää joskus kunnollakin, öljytkin olen vaihtanut lotjuun kokonaista 3 kertaa 7 vuoden aikana, vahvoja vehkeitä ovat.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

Ainakin AOD laatikko kuumenee liikaa jos kesällä vetää kärryä eli rasitusta on päällä-- Broncossa on cooleri vakiona. siis AOD:ssä. mutta ei varmaan Mussella hinailla niin kauhiasti :shock:

Jos lähtee autobaanalle luukuttaan --on mahdollisuus polttaa ainakin AOD loota--siksipä saksan tuontiautoissa on tota laatikkovikaa ilmennyt ! eli laatikko öljyt haisee ku venäjän mahorkka :oops:
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Avatar
mussette
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mussette »

Lauhdutinta ei tarvi, jäähdytin riittää :lol:
Vanhoja Fordeja
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

mussette kirjoitti:Lauhdutinta ei tarvi, jäähdytin riittää :lol:
On näitä näsäviisaitakin näköjään nääs päivää vaan. Eikä sitä jäähdytintäkään välttämättä tarvitte.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

niiiin :lippueu: se on Roncossa sellanen direktiivin kokoinen laatikko....johon putki menee ja putki tulee...eli direktiivi 987654321234567890+0987654321 mukaan se on jäähdyttävä lauhdutin joka lauhduttaa jäähdyttäessä.... :shock: mut siis tarviiko sitä kukaan EU:ssa...... :roll:
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Alkuperäinen syylärissä oleva on öljynlämmitin/lauhdutin .
jäähdytin tarvitaan korkeempi stallisen turbiinin kanssa
koska turbiini tuottaa lämpöä enemmän " luistaessa"
välttämättä vakio loota ym kombossa ei tarvita jäähdytintä jos
ei ajeta paljon kaupunki stop/go ajoa kun silloin turbiini ei"luista"
Nyrkkisääntönä lämmöistä , jos lotan mittatikkua voi sormin
polttamatta pyyhkiä
on lootan lämmöt alueella
jos ei ,niin sitten ollaan kuuman puolella .
lämmöt asteina 180F - 100C 200F - 112C
200 F jälkeen öljyn käyttöikä lyhenee dramaattisesti
jos loota öljy haisee vanhalle kahville tai on erityisen ruskeaa
on syytä epäillä ylikuumentumista 8)
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Automaatin cooleri

Viesti Kirjoittaja SamiM »

65HT kirjoitti:Syyläri menossa vaihtoon. Tilalle tulee alumiiininen, missä ei ole laatikkoöljylle jäähdytysmahdollisuutta. Minkähänkokoinen pitäisi sen erillisen coolerin olla? Niitä kun on niin monenkokoista.

Laatikkona C4. Tällä hetkellä vakioturbaani mutta vaihtumassa 2000-2400 stalliseen jatkossa joten sen voisi ottaa huomioon jo nyt.
Pääasiassa autolla ajetaan ns. normaaliajoa - välillä tosin pitää riivata autoa. :twisted:

Mikäs se on hyvä lämpötila laatikkoöljylle?
Eli summaten edelliset kommentit, koska aiot vaihtaa turbiinin, niin laita jäähdytin. Ja laita niin iso kuin varat antaa myöten, levymalliset (stacked plate) parempia. Make67:n mainitsema koko on pienin minkä minä laittaisin.
Make67 kirjoitti:Ei tiedä tarkasti kun kiekkamittari rupes tietty temppuileen ja nopeusmittaria ei vielä oo kun tää loota on -89 mallinen joka vaatii sähkösen nopeusmittarin. Mittaristoduuni on meneillään...!
Miten niin vaatii sähköisen mittarin? Ainakin '71 Mussen mittarivaijeri menee AOD:n mittarinpyörittimen reikään tuosta vaan. Verrattiin '90 sähköiseen pyörittimeen tuota '71 vaijerin päätä niin ovat mitoiltaan identtiset, joten toimii.


AOD:n planeettapyörästö ei kestä pitkään ajoa yli 100 mailin nopeuksilla, sillä planeettapyörissä on alumiinilaakerit. Parhaat pyörästöt on '96 ja uudemmissa 4R70W-vaihteistoissa, ne ovat pronssilaakereilla/neulalaakereilla. 4R:n planeettapyörästön voi vaihtaa AOD:hen, jolloin saadaan suuremmat ykkös- ja kakkosvaihteen välitykset. Tällöin pitää vaihtaa jonkin verran muitakin osia (mm. painelaakereita). Haittapuolena on vaihtokierroslukujen nousu, 1-2 vaihtokohta nousee noin 18 % ja 2-3 vaihtokohta noin 5 %. Eri governorilla voi muuttaa perusasetusta ja venttiilikoneistomuutoksilla hienosäätää. Tarkkaa ohjetta tähän ei ole, hienosäätö tehtävä tapauskohtaisesti.

Ideaali maksimilämpötila ATF:lle on ~80 astetta jatkuvassa käytössä. Jäähdyttimen tehtävä ei ole ainoastaan poistaa turbiinissa öljyyn sitoutunut lämpö, vaan myös jäähdyttää öljyä riittävästi, jotta se jäähdyttäisi kytkinpakkoja ja planeettapyörästöä.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Automaatin cooleri

Viesti Kirjoittaja Make67 »

SamiM kirjoitti: Miten niin vaatii sähköisen mittarin? Ainakin '71 Mussen mittarivaijeri menee AOD:n mittarinpyörittimen reikään tuosta vaan. Verrattiin '90 sähköiseen pyörittimeen tuota '71 vaijerin päätä niin ovat mitoiltaan identtiset, joten toimii.
Jaa, no mulla nyt sattuu kuiteskin oleen sellanen AOD vm -89 jossa ei oo edes sitä reikää mihin sen nopeusmittarin vaijerin pään laittais ja siks toiseks siinä laatikon kyljessä oleva liitin on 5-napanen eikä 4-napanen niinkuin se yleensä on. Se viides nasta on sähköiselle nopeusmittarille, vrt Ukkoslintu -89 -> ???

Vaikka mä mistään mitään ainakaan vielä tiedä... :shock:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Automaatin cooleri

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Make67 kirjoitti:
SamiM kirjoitti: Miten niin vaatii sähköisen mittarin? Ainakin '71 Mussen mittarivaijeri menee AOD:n mittarinpyörittimen reikään tuosta vaan. Verrattiin '90 sähköiseen pyörittimeen tuota '71 vaijerin päätä niin ovat mitoiltaan identtiset, joten toimii.
Jaa, no mulla nyt sattuu kuiteskin oleen sellanen AOD vm -89 jossa ei oo edes sitä reikää mihin sen nopeusmittarin vaijerin pään laittais ja siks toiseks siinä laatikon kyljessä oleva liitin on 5-napanen eikä 4-napanen niinkuin se yleensä on. Se viides nasta on sähköiselle nopeusmittarille, vrt Ukkoslintu -89 -> ???

Vaikka mä mistään mitään ainakaan vielä tiedä... :shock:
Ai jaa, no nyt tietää tämänkin. Siihen varmaan sais sen mittarinpaikan kun vain vaihtais hännän. Veikkaan, että akselissa on hampaat vaikkei pyöritintä olekaan. Vai oletko tarkistanut?
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Automaatin cooleri

Viesti Kirjoittaja Make67 »

SamiM kirjoitti:
Make67 kirjoitti:
SamiM kirjoitti: Miten niin vaatii sähköisen mittarin? Ainakin '71 Mussen mittarivaijeri menee AOD:n mittarinpyörittimen reikään tuosta vaan. Verrattiin '90 sähköiseen pyörittimeen tuota '71 vaijerin päätä niin ovat mitoiltaan identtiset, joten toimii.
Jaa, no mulla nyt sattuu kuiteskin oleen sellanen AOD vm -89 jossa ei oo edes sitä reikää mihin sen nopeusmittarin vaijerin pään laittais ja siks toiseks siinä laatikon kyljessä oleva liitin on 5-napanen eikä 4-napanen niinkuin se yleensä on. Se viides nasta on sähköiselle nopeusmittarille, vrt Ukkoslintu -89 -> ???

Vaikka mä mistään mitään ainakaan vielä tiedä... :shock:
Ai jaa, no nyt tietää tämänkin. Siihen varmaan sais sen mittarinpaikan kun vain vaihtais hännän. Veikkaan, että akselissa on hampaat vaikkei pyöritintä olekaan. Vai oletko tarkistanut?
Oli kyllä viime kesän lopulla häntä pois kun piti hiukan keskipakosäädintä rukata ShiftKittiä vastaavaks...en huomannu kattoo sillon, oliko hampaita akselissa.

BTW. Mulla on muutenkin mittaristo menossa kokonaan "uusiksi", siinä samalla saa nopeusmittarikin vaihtua. Tulee kaikki mittarit noita Autometerin Sport-Comp-sarjaa...!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Vastaa Viestiin