Samanlaisten nokkien erot

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Samanlaisten nokkien erot

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kaksi paperilla lähes identtistä nokkaa. CompCams 268/280 vs. Crane Z Series 274/280. Paperilla siis lähes kuin kaksoset, mutta voiko nokka-akseleista sanoa, no comp on silti yleensä sellainen ja crane tällainen. Vai voiko sokeasti verrata vaan numeerisia arvoja?

Tuolla nenäkepit vertailussa:
http://store.summitracing.com/Compare.a ... CRN-360331
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Samanlaisten nokkien erot

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Kaksi paperilla lähes identtistä nokkaa. CompCams 268/280 vs. Crane Z Series 274/280. Paperilla siis lähes kuin kaksoset, mutta voiko nokka-akseleista sanoa, no comp on silti yleensä sellainen ja crane tällainen. Vai voiko sokeasti verrata vaan numeerisia arvoja?
Eipä juuri noiden numeroiden valossa voi verrata kahta eri nokkaa keskenään. Mutta voi sanoa, no Comp on silti yleensä sellainen ja Crane tällainen.

Yleensä missään ei kerrota eri nokkien profiileja. Vain valmistajilla on tiedossa nuo profiilit. Onhan samalla valmistajallakin lähes saman numeerisia nokkia, mutta niiden luonne on erilainen.

Ostajan pitäisi jotenkin pystyä määrittämään tavoitteensa ja halunsa. Mahdollisesti siten joku taho pystyy esittämään sopivat vaihtoehdot.
Tai siten voi hankia muutaman erilaisen nokan ja testata ne joko dynossa tai käytännössä.

Jos kuitenkaan ei tunnu löytyvän mieleistä vaihtoehtoa niin aina on mahdollista teettää nokka tarpeisiin juuri sopivaksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mitenkähän arvokasta se mittatilaus nokan teko mahtanoon olla.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

ROKI kirjoitti:Mitenkähän arvokasta se mittatilaus nokan teko mahtanoon olla.
Jaa, mulle sanoi Isky Racing Cams viime vuonna että $40 lisää niin tekevät custom-kepin. Eli ei tautisen kallista, mutta kannattaa varmaankin tietää mitä haluaa.

Pitäisi varmaan minunkin teettää customina tuohon seuraavaan hullutukseen keppi, kun ei missään kaupan hyllyllä olevassa riitä nosto hyödyntämään sylinterinkannen potentiaalia :twisted:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Niin. Nokan profiilin jyrkkyys voi olla erilainen. Eli asteet mitattuna .050 -nostolla kertovat jo hieman enemmän. Lisäksi lobe separation angle keroo jotain. esim. 110 rajumpi kuin 118, joka taas soveltuu saaste rajoitettuihin paremmin, vaikka aukiolo ajat asteina olisivat molemmissa samat. Korjatkaa jos olen väärässä...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ROKI kirjoitti:Mitenkähän arvokasta se mittatilaus nokan teko mahtanoon olla.
Ei kait se kauhean kallista ole. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin "custom"nokka tehdään olemassaolevista pako- ja imunokan lobeista, joista voi valita ja sitten antaa nokkakulman. Eikä se voi olla kauhean ihmeellistä, kun esim. Comp kertoo custom nokan valmistusaikoja tunneissa eikä viikoissa. Eli jos haluaa, niin tekeehän ne vaikka 180 imu /260 pako (.050 nostolla) ja .300"/.650" nostoilla ja 100 asteen LSA.

Ed Curtis, Camshaft Innovations ja vastaavat kaverit voivat tehdä valinnan, kun niille kertoo asiaan vaikuttavat koneen ja auton yksityiskohdat.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Vastaa Viestiin