Solenoidiko reistaa???

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
mach1
Addikti

Solenoidiko reistaa???

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Tältä palstalta puuttuu muuten otsake SÄHKÖT!
Mutta asia on tämä: Musse on tehnyt seuraavat "temput" lyhyen ajan sisällä.

1. Tapaus: Virrat päälle kuuluu naks, startti ei pyöri. Pelti auki ja akkuhapot on jo tulossa ensimmäisestä + navan reunimmaisesta korkinreijästä pihalle. Ainuttakaan työkalua ei tietenkään ole mukana. 5 min kestää ennen kuin lenkki on kädessä ja akun kenkä irti. Akku on jo niin kuuma, että ei meinaa uskaltaa mennä sen lähellekkään ja hapot tulee jo kolmesta kennosta höyrynä ulos. Mitään järjellistä syytä ei synäämisen jälkeen löydy. Solenoidi, startti ym pelaa niinkuin pitää. Yhtään johtoa ei ole kärähtänyt. Sähköryypyn releestä on yksi piuha irti, joka on saattanut ottaa runkoon. Piuha kiinni ja vuoden vanha akku pois ja toinen tilalle. Toimii niin kuin mitään vikaa ei oliskaan.
Diagnoosi. Ensimmäisestä kennosta levyt tärisseet irti ja akku mennyt sen takia oikoseen. (taisi kuitenkin olla väärä diagnoosi)

2. Tapaus: Auto hyytyy aamulla töihin tulleessa kun kaikki virrat häviää hiipumalla. Illalla kaapeleilla virtaa, lähtee käyntiin ja virtaa riittää ilman valoja ja jarrutuksia kotipihaan saakka, jossa musse taas hyytyy.
Diagnoosi: Missään ei näyttäis olevan oikosta joka purkaa akkua. Laturista on yksi diodisilta palanut. Vaihtoon akku lataukseen ja taas menoksi. Laturi on vaihdettu aiemminkin parivuotta sitten kun latausrele pamahti norjassa ja täysi lataus jäi päälle.

3. Tapaus: Käännän virrat pois ja auto ei sammu. Toistan virran katkaisun monta kertaa nopeasti peräkkäin siltä varalta, että viratlukko reistaisi. (71:ssä ei ole perinteistä virtalukon pohjaa, vaan katkaisija on alempana rattiputken juuressa, joten ei kannata ehdottaa väljää virtalukon pohjaa) Auto ei sammu kuin puolanjohto irti nyppäämällä. Johto takasin kiinni. Starttaa ja sammuu niinkuin pitääkin. Mistään ei taaskaan nouse oikoseen viittaavaa käryä. Virtalukon katkaisin näyttää olevan ok.

Kysymys: En oo koskaan purkanut mussen solenoidia, muita kylläkin ja tämä ei tunnu uskottavalta, mutta: Voiko solenoidi mennä sillai hajalle, että se olis välillä oikosessa ja jäis välillä taas asentoon jossa sen läpi menis sytysvirta ilman että startille menee virtaa? Ja kaiken tämän lisäksi toimia välillä vielä ihan normaalisti?

Kaikki hyvät ehdotukset tarkistettavista paikoista kelpaa. Startti toimii, solenoidi toimii ok, virtalukon katkasin toimii ok. Sulakkeet on ehjät. Auton käydessä jännite nousee n. 15-16 v. niin kuin pitääkin. Yhtään johtoa ei ole palanut, eikä "oikosulun käryä" ole ollut koskaan sisällä eikä konehuoneessa. Sulakkeet on ehjät.
Ei kai vika voi olla latausreleessä?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
ari66ht
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja ari66ht »

Eiks toi 15- 16 Volttia ole aika reippaasti? Vai onko mulla tyhjäkäyntilataus 13,5-14 alakanttiin?
Mussemaan
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Teoriassahan kaikki on mahdollista:

Tuo että auto ei sammu viittais kyllä jonkin osan (diodin) hajoamiseen joko lataussäätimessä ja/tai laturissa.

Eli sähkö pääsee kiertämään jostain mutkan kautta "väärin päin" jostain lataussäätimen kautta sytytyspurkkiin. Siis sinne mihin normaalisti tulee virtalukolta se "virta päällä" -sähkö.

Edellyttäen siis että autossa on d-sparkki tms sytytys.

Toinen kauhu-skenaario selittäisi molemmat oireet tilanteessa jossa auto ei sammu (ja solenoidi vetää joskus itsekseen)

Eli:
Virtalukko -startasento menee startin solenoidin kautta ensin solenoidin vasemmanpuoleiseen tappiin ja jatkaa sieltä eteenpäin ensin kojelaudan alle, sitten tulipellin läpi konehuoneeseen ilmanputsarin viereen.
Eli siis siihen töpseliin jossa on myös mittariston öljynpainepiuha ja moottorin lämpö (puhun 69:stä)
Tältä töpseliltä piuha jatkaa puolan plussaan, ja solenoidi saa maadoituksensa siis puolan ensiökäämin läpi maihin.

Johtopäätös:
Jos solenoidille menevä heräteipuha saa jostain +12V (tai pienempikin kitujännite riittää solenoidin havahtumiseen, n.6-7V), niin silloin solenoidi voi vetää "omia aikojaan".

Ja jos voltit ovat tarpeeksi matalalla, niin on mahdollista että solenoidi ei jaksa vetää, mutta puola saa senverran voltteja etuvastuksen ohi (vaikka virtalukko on nollilla) että auto pysyy käynnissä.
Omien kokemuksieni mukaan SB käy hyvin vielä 6.5V jännitteellä.

Eli tutki tarkkaan se avain start- piuha virtalukolta solenoidille ja tarvittaessa vielä solenoidilta puolalle asti.

En tiedä faktana onko juttu näin, mutta ainakin
kaikki oireet selittyisivät yhdellä vialla.
Siis akun purkautuminen/solenoidin päälle jääminen/auto ei sammu vaikka avain nollilla
Kuva
mach1
Addikti

ari66ht kirjoitti:Eiks toi 15- 16 Volttia ole aika reippaasti? Vai onko mulla tyhjäkäyntilataus 13,5-14 alakanttiin?
Niin mites se on? Paljos sen jännitteen kuuluu olla?

Onko latausrele taas paskana ja laturi työntää täyttä virtaa? Tää selittäis diodisillan kärtsäämisen, mutta ei vielä muuta.
mach1
Addikti

Mussemaan kirjoitti:Teoriassahan kaikki on mahdollista:

Tuo että auto ei sammu viittais kyllä jonkin osan (diodin) hajoamiseen joko lataussäätimessä ja/tai laturissa.
Mussemaan kirjoitti:
Rele on sitä tyhmempää mallia oleva kärjellinen isompi laatikko, jossa ei kai ole diodeja?
Mussemaan kirjoitti: Eli sähkö pääsee kiertämään jostain mutkan kautta "väärin päin" jostain lataussäätimen kautta sytytyspurkkiin. Siis sinne mihin normaalisti tulee virtalukolta se "virta päällä" -sähkö.
Kun oliskin piuhan eristeet jostain puhki!!!
Kiitos opastuksesta.
Mussemaan
Mega-addikti

mach1 kirjoitti:
ari66ht kirjoitti:Eiks toi 15- 16 Volttia ole aika reippaasti? Vai onko mulla tyhjäkäyntilataus 13,5-14 alakanttiin?
Niin mites se on? Paljos sen jännitteen kuuluu olla?

Onko latausrele taas paskana ja laturi työntää täyttä virtaa? Tää selittäis diodisillan kärtsäämisen, mutta ei vielä muuta.
Mjaa, olen kyllä kuullut että yleensä vanhemmissa jenkeissä tuo latausjännite huitelee 15-16 voltin tietämissä merkistä riippumatta.
Eli nykytietämyksen mukaan yläkantissa.
Vaikka ei mielestäni tuosta 15V tai vähän yli pitäisi sinällään mitään haittaa olla, mitäs nyt akku kuluu hieman nopeampaa, samoin polttimot.

Muuten hyvä pikakonsti laturin diodien kunnonselvitykseen on kädellä kokeilu. Jos sillasta menee yksikin diodi niin alkaa laturi kuumeta.
Toki voi ehjäkin laturi kovalla kuormalla lämmetä paljonkin, mutta kaikki diodivikaiset laturit joita olen ihmetellyt ovat kuumenneet niin että "ei oikein kädellä kärsi"

Em brobleemit ovat muuten yksi syy miksi mun mussessa on moderni bosch -laturi...
Kuva
Mussemaan
Mega-addikti

Juu jäi vielä että renklaa virtaa päälle-pois samalla johtonippuja nykien kojelauden alla ym.

Samalla seuraa yleismittarin voltti-näyttämää.
Eli kytke yleismittarin + solenoidin herätteen + puolelle ja miikkajohto suoraan akun miinukseen.

Kitusähköä ei saisi solenoidille tulla yhtään kun virta ei ole päällä.

Ja kaikkihan tietenkin lähtee siitä että maadoitukset ovat kunnossa!

Eli akku-kori-moottori-laturi pitää olla varmasti yhteydessä toisiinsa ja akun miikkaan.
Kuva
mach1
Addikti

Mussemaan kirjoitti:Em brobleemit ovat muuten yksi syy miksi mun mussessa on moderni bosch -laturi...
Saksalaista tuninkia!!! Mitähän seuraavaksi - weebereitä? Paitsi että en kyllä itsekkään enää ymmärrä miksi parivuotta sitten väkisin halusin uuden motorgraftin, jota ei meinannut mistään löytyä, kun hyllyssä olis ollut sopiva bosch. Tää sairaus alkoi varmaan Autoliten ruuvaamisesta Holleyn tilalle. Mihin vielä johtaakaan...
Nimimerkki: Löydä sisäinen pussihoususi :oops:
Mussemaan
Mega-addikti

Arto65FB kirjoitti: käsitystäni, ettei sähköä oikeasti ole olemassakaan, insinöörit vain huijaa meitä tyhmempiä.
. Mutta minähän en usko sähköön, joten tämä on nyt vähän tällaista ateisti opetaa rippikoulussa.

Sähköalan ammattilaisena voi vahvistaa epäilysi todeksi.
On asioita joista ei ammattikunnan ulkopuolella hiiskuta, eli samaan tyyliin kun on lääkäreiden kollegiaalisuus/vapaamuurarithommelit.

Yhden paljastuksen voin kuitenkin tehdä:
Sähkölaitokset kautta maailman ovat salaliittoutuneet saadakseen toiminnalleen enemmän katetta.
Todellisuudessa maapallolla olisi aina valoisaa, ja keinotekoinen globaali pimeys saadaankin aikaan lähettämällä kaikkiin katu -ym lamppuihin yöllä ns. "mustaa valoa" tai "pimeää sähköä"

Näin saadaan urvelo-maallikoille myytyä öisin sitten lisää sähköä erilaisiin lamppuihin ja valaisimiin.

Eli kun lamppu on pois päältä, se todellisuudessa lähettääkin pimeyttä jotta saataisiin keinotekoisen valaisun tarve aikaiseksi.

P.S.
Mäkki, jos sähköissäsi on vielä jotain epäselvää niin annan asiantuntevia neuvoja mielelläni.
Kuva
TomiKoo
Aktiivi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Arto65FB Lähetetty: Maa Syy 20, 2004 12:29 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Kertomuksesi vain vahvistaa käsitystäni, ettei sähköä oikeasti ole olemassakaan, insinöörit vain huijaa meitä tyhmempiä.
Kaksi totuutta jotka olen oppunut tässä pitkällä ja kivisellä tiellä autosähköinsinööriyteen...

Kaikki sähkölaitteet toimivat itseasiassa savulla; kun savu karkaa, laite lakkaa toimimasta... Tämä testattu viimeksi tänään parilla ohjainyksiköllä!

Ja toiseksi, sähkö on sinistä ja sattuu... Havainto perustuu eiliseen oma-aloitteisuuteeni sähköasennusten saralla!

Tomi

PS:
Mussemaan Lähetetty: Tii Syy 21, 2004 11:41 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Todellisuudessa maapallolla olisi aina valoisaa, ja keinotekoinen globaali pimeys saadaankin aikaan lähettämällä kaikkiin katu -ym lamppuihin yöllä ns. "mustaa valoa" tai "pimeää sähköä"

Näin saadaan urvelo-maallikoille myytyä öisin sitten lisää sähköä erilaisiin lamppuihin ja valaisimiin.

Eli kun lamppu on pois päältä, se todellisuudessa lähettääkin pimeyttä jotta saataisiin keinotekoisen valaisun tarve aikaiseksi.
Tuossa voisi olla järkeä noin autojenkin kannalta. Joku on joskus väittänyt, että kylminä (ja pimeinä) pakkasöinä autojen akut menettävät tehoaan...

Eli toisin sanoen, tällöin autot itseasiassa osallistuvat "pimeän valon" tuottamiseen ja samalla kuluttavat akkua???
Suzuki DR 650 RSE -93
Ahti
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Olettekos te kaikki syöny samaa seitikkikeittoa :lol:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

TomiKoo kirjoitti:
Arto65FB Lähetetty: Maa Syy 20, 2004 12:29 Viestin aihe:

Kertomuksesi vain vahvistaa käsitystäni, ettei sähköä oikeasti ole olemassakaan, insinöörit vain huijaa meitä tyhmempiä.
Kaksi totuutta jotka olen oppunut tässä pitkällä ja kivisellä tiellä autosähköinsinööriyteen...

Kaikki sähkölaitteet toimivat itseasiassa savulla; kun savu karkaa, laite lakkaa toimimasta... Tämä testattu viimeksi tänään parilla ohjainyksiköllä!

Ja toiseksi, sähkö on sinistä ja sattuu... Havainto perustuu eiliseen oma-aloitteisuuteeni sähköasennusten saralla!
Ensinmäinen väite ei pidä paikkaansa.
Olen itse henkilökohtaisesti todennut tämän akkuporakoneella.
Porailin akkuporakoneella kuorma-auton runkoon 14mm:n terällä reikiä.
Kone oli niin kuuma että oli pakko laittaa hanskat käteen ettei nakit palaneet.Hetken kuluttua se kuuluisa savu sitten jo siitä koneesta pihalle tulikin.
Sama akkupora toimii vielä tänäkin päivänä.
Oliskohan siihen pakattu tuplasavu? :roll:

Toinen väite pitää paikkansa.
Tämähän on nähtävissä ainakin Hämeenlinnassa aivan moottoritien vieressä.
Sähkötolpat hohtaa sinisenä. :shock:
-Jukka-
musse67
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Jukka kirjoitti: Ensinmäinen väite ei pidä paikkaansa.
Olen itse henkilökohtaisesti todennut tämän akkuporakoneella.
Porailin akkuporakoneella kuorma-auton runkoon 14mm:n terällä reikiä.
Kone oli niin kuuma että oli pakko laittaa hanskat käteen ettei nakit palaneet.Hetken kuluttua se kuuluisa savu sitten jo siitä koneesta pihalle tulikin.
Sama akkupora toimii vielä tänäkin päivänä.
Oliskohan siihen pakattu tuplasavu? :roll:
Voin todistaa Jukan akkuporateorian todeksi. :) Pora otti itteensä kun 302:n öljypumppua pyöritin jakajan reijästä. :) Savut karkas ja pora toimi aikansa sen jälkeen. Nyt kun poran liipaisinta painaa, ei mitään tapahdu, mutta savun sijaan ulos tulee palaneen käry...
mach1
Addikti

Mussemaan kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti: käsitystäni, ettei sähköä oikeasti ole olemassakaan, insinöörit vain huijaa meitä tyhmempiä.
. Mutta minähän en usko sähköön, joten tämä on nyt vähän tällaista ateisti opetaa rippikoulussa.

Sähköalan ammattilaisena voi vahvistaa epäilysi todeksi.
On asioita joista ei ammattikunnan ulkopuolella hiiskuta, eli samaan tyyliin kun on lääkäreiden kollegiaalisuus/vapaamuurarithommelit.

Yhden paljastuksen voin kuitenkin tehdä:
Sähkölaitokset kautta maailman ovat salaliittoutuneet saadakseen toiminnalleen enemmän katetta.

P.S.
Mäkki, jos sähköissäsi on vielä jotain epäselvää niin annan asiantuntevia neuvoja mielelläni.
Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, mitä olen jo pidempään itsekin epäillyt: Sähkölaitokset ovat todella liittoutuneet keskenään ja mikä pahinta ilmeisesti myös USA:n armeijan ylijäämävarastoon jäänyt Tähtien sota hanke on valjastettu sähkölaitosten kartellien käyttöön!!!

Nyt tapahtuu öisin näin, että tähtien sota satelliitista imetään virrat autojen akuista avaruuteen ja heijastetaan se takaisin maahan jonkin sähkölaitoksen keräimeen.

Mites on Musemaan ja muut, pitäiskö auto yöksi verhoilla esim jollain alumiinifoliolla, joka estäisi imusäteen tunkeutumisen konehuoneen puolelle? Vai mikä olisi paras tapa suojautua?
Jään odottelemaan asiantuntevia neuvoja. :?:
Mussemaan
Mega-addikti

mach1 kirjoitti: Nyt tapahtuu öisin näin, että tähtien sota satelliitista imetään virrat autojen akuista avaruuteen ja heijastetaan se takaisin maahan jonkin sähkölaitoksen keräimeen.

Mites on Musemaan ja muut, pitäiskö auto yöksi verhoilla esim jollain alumiinifoliolla, joka estäisi imusäteen tunkeutumisen konehuoneen puolelle? Vai mikä olisi paras tapa suojautua?
Jään odottelemaan asiantuntevia neuvoja. :?:
Onneksi polttavaan ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu!
Akunkenkä vaan irti niin jäävat pentagon, vattenfall ja heidän liittolaisensa nuolemaan näppejään!

Toinen noin äkkiä mieleen juolahtava hyvä,toimiva ja helposti toteutettava ratkaisu olisi hankkia puhallettava 1:1 kopio-mustang omasta aidosta.
Eli parkeeraa aidon puun alle satelliittikatveeseen ja jättää sen pumpattavan mussen "syötiksi" niin saa siinä sitten national aeronautics and space administrationin pojat ihmetellä että miksei energiaimusäde toimi vaikka on tarkasti suunnattu.

Noniin...kröhöm.

asiasta ->3:een.
Saitko mäkki mitään uutta selville siitä alkuperäisestä ongelmasta?
Kuva
Vastaa Viestiin