Pro Comp, alukannet: Työstöä.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Pro Comp, alukannet: Työstöä.
Tuollaiset kannet tuli hommatua. Ovat siis 195cc/75cc, 2.06/1.6 alukannet.
Olivat halvat, eivätkä missään nimessä mitkään bolt-on kannet. Täytyy siistiä ainakin palotilat, avata palotiloja venttiilien reunoilta, ja sovittaa imusarjan kanavat. Työn olen jo aloittanut, ja dremelillä sujuu muuten ihan hyvin, mutta...
Ongelmana terien tukkeentuminen. Mikä avuksi. Jyrsinterää saa avata 15 sek työstön jälkeen. Ajattelin itse seuraavaksi kokeilla hieman avoimempaa jyrsinterää, josko se auttaisi. Olen pää asiassa käyttänyt n. 8mm halkaisijalla olevaa palloterää, jolla homma käy aika hyvin. Tarkkaa hommaa vaan ettei telo seettejä. Oliko joku muu porttaillut alumiinikansia?
Olivat halvat, eivätkä missään nimessä mitkään bolt-on kannet. Täytyy siistiä ainakin palotilat, avata palotiloja venttiilien reunoilta, ja sovittaa imusarjan kanavat. Työn olen jo aloittanut, ja dremelillä sujuu muuten ihan hyvin, mutta...
Ongelmana terien tukkeentuminen. Mikä avuksi. Jyrsinterää saa avata 15 sek työstön jälkeen. Ajattelin itse seuraavaksi kokeilla hieman avoimempaa jyrsinterää, josko se auttaisi. Olen pää asiassa käyttänyt n. 8mm halkaisijalla olevaa palloterää, jolla homma käy aika hyvin. Tarkkaa hommaa vaan ettei telo seettejä. Oliko joku muu porttaillut alumiinikansia?
Viimeksi muokannut Antti66HT, 01 Joulu 2006, 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oikeet vehkeet kun on niin ei ongelmia, viimeksi käsittelin veljeni mersun kannen, ja parannusta tuli mukavasti. Kuten tuossa edellä mainittiin alumiinille omat terät homma luista paremmin, ja teräsharja viellä sittenkin kaveriksi, ja kunnon paineilma vinku sen pitää olla.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Jokin vaha estää jonkin verran terän tukkeutumista samoin leikkuu nesteet.
Mielestäni vain 6 mm karaan saa sopivan terän, sen tulee olla riittävän iso ja alumiinille tarkoitettu (noin 10 mm). Kierrosten pudottaminen estää hieman terän tukkeutumista, mutta taitaa Dremelistä voima loppua. Tässä tapauksessa työstökoneen vääntö on tärkeämpi kuin kierrokset. Kerran kokeilin Dremeliä ja kone kesti noin 3-4 tuntia kunnes savut tuli pihalle, eli rautakaupan Dremeli ei sovellu porttaus työkaluksi 3,2 mm karaan ei saa portaukseen soveltuvia teriä.
Yksi syy terän tukkeutumiseen on myös alumiinin laatu.
Mielestäni vain 6 mm karaan saa sopivan terän, sen tulee olla riittävän iso ja alumiinille tarkoitettu (noin 10 mm). Kierrosten pudottaminen estää hieman terän tukkeutumista, mutta taitaa Dremelistä voima loppua. Tässä tapauksessa työstökoneen vääntö on tärkeämpi kuin kierrokset. Kerran kokeilin Dremeliä ja kone kesti noin 3-4 tuntia kunnes savut tuli pihalle, eli rautakaupan Dremeli ei sovellu porttaus työkaluksi 3,2 mm karaan ei saa portaukseen soveltuvia teriä.
Yksi syy terän tukkeutumiseen on myös alumiinin laatu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 01 Elo 2005, 20:41
- Paikkakunta: vantaa
jep,tuossa alumiinin työstössä olosi hyvä käyttää terää viilentävää nestettä esim. A-9 eli tenttu,siis denaturoitu alkoholi.auttaa tuohon tukkeumiseen,dremelin isompi versio on mainio porttaus työkalu,multi-flex nimeltään mutta sen myynti on suomessa toistaiseksi lopetettu vähäisen myynnin vuoksi,siinä käytetään 6,4 mm teriä ja matalillakin kierroksilla vääntöä on riittävästi.muista muuten jos rasitat sitä dremeliä voimakkaasti niin jäähdytä konetta käyttämällä suurilla kierroksilla ilman kuormaa jonkin aikaa,ei käämit pala.noissa kun se on niin tuttu näky kun niitä työkseen huoltaa.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Pro Comp, alukannet: Työstöä.
Antti66HT kirjoitti:Tuollaiset kannet tuli hommatua. Ovat siis 195cc/75cc, 2.06/1.6 alukannet.
OPvat halvat, eivätkä missään nimessä mitkään bolt-on kannet. Täytyy siistiä ainakin palotilat, avata palotiloja venttiilien reunoilta, ja sovittaa imusarjan kanavat. Työn olen jo aloittanut, ja dremelillä sujuu muuten ihan hyvin, mutta...
Ongelmana terien tukkeentuminen. Mikä avuksi. Jyrsinterää saa avata 15 sek työstön jälkeen. Ajattelin itse seuraavaksi kokeilla hieman avoimempaa jyrsinterää, josko se auttaisi. Olen pää asiassa käyttänyt n. 8mm halkaisijalla olevaa palloterää, jolla homma käy aika hyvin. Tarkkaa hommaa vaan ettei telo seettejä. Oliko joku muu porttaillut alumiinikansia?
terien tukkeutuminen estyy helposti kun suihkuttelet sekaan sumupullolla tenua tai vaikka ihan tavallista pissapojan nestettä

- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Tuossa hieman kuvaa mitä ollaan tekemässä.
http://kuvablogi.com/blog/3570/
Juu, täytyy ruveta sotkemaan. Dremelillä onnistuu ihan hyvin tuollaiset palotilan siistimis hommat. Kanavien porttaus on sitten hieman eri asia.
... ja hommaahan tehdään 15 euron dremel kopiolla, ei dremelillä...
Palataan aiheeseen kun ehdin taas tekemään jotain.
Noniin, vierailin saksalaisten ystäviemme rautakaupassa, jossa näyttää olevan laajin valikoima, löytyy dremelin ja proxonin teriä. Aikaisemmat olivat dremelin. Siispä kilpailijan tuotteille: Proxonin pyöreäpäinen sylinteri toimii mainiosti, ei tukkeudu läheskään niin paljon kuin dremelin pallo, vaikka silmin nähden terissä ei ole juurikaan eroa.
Tentun käyttö aika hankalaa, työstö koneissa hieman helpompaa...
http://kuvablogi.com/blog/3570/
Juu, täytyy ruveta sotkemaan. Dremelillä onnistuu ihan hyvin tuollaiset palotilan siistimis hommat. Kanavien porttaus on sitten hieman eri asia.
... ja hommaahan tehdään 15 euron dremel kopiolla, ei dremelillä...

Palataan aiheeseen kun ehdin taas tekemään jotain.
Noniin, vierailin saksalaisten ystäviemme rautakaupassa, jossa näyttää olevan laajin valikoima, löytyy dremelin ja proxonin teriä. Aikaisemmat olivat dremelin. Siispä kilpailijan tuotteille: Proxonin pyöreäpäinen sylinteri toimii mainiosti, ei tukkeudu läheskään niin paljon kuin dremelin pallo, vaikka silmin nähden terissä ei ole juurikaan eroa.
Tentun käyttö aika hankalaa, työstö koneissa hieman helpompaa...
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
No Niin. Nyt on nooin 14 h työstöä takana, ja alkaa olemaan raaka työstö valmista.. heh eli hidasta on dremelillä, mutta onneksi kerrankin aikaa on.
Laitoin tuonne kuva blogiin yhden kuvan lisää, josko ketään kiinnostaa.
Aluksi tukkeutumis ongelma johtui selkeästi liian koviasta pyörimis-nopeudesta. Nyt kun on puolella teholla ja hyytyy kun painaa, niin syö ihan erilailla, eikä juurikaan tukkeudu. Arvio 7000 rpm?? Tuo dremelin amerikkalaisen jalkapallon muotoinen tosin tukkeutuu silti hieman, Proxonin pallopäinen sylinteri mainio. Pienellä virsikirjalla soveltuu loistavsti palotilan pinnan viimeistelyyn.
Aikomuksenani on raaka työstön jälkeen verrata kohta kohdalta eri kohtia sormi tuntumalta, ja pyrkiä samoihin muotoihin. Seuraavaksi nesteellä saman kokoisiksi palotilat. CR säädetään sitten männillä, ja iskun pituudella
Toisen kansiparin tekisi varmaan jo 3 x 3h jaksoissa tähän vaiheeseen, oppi ja ikä kaikki.
Laitoin tuonne kuva blogiin yhden kuvan lisää, josko ketään kiinnostaa.
Aluksi tukkeutumis ongelma johtui selkeästi liian koviasta pyörimis-nopeudesta. Nyt kun on puolella teholla ja hyytyy kun painaa, niin syö ihan erilailla, eikä juurikaan tukkeudu. Arvio 7000 rpm?? Tuo dremelin amerikkalaisen jalkapallon muotoinen tosin tukkeutuu silti hieman, Proxonin pallopäinen sylinteri mainio. Pienellä virsikirjalla soveltuu loistavsti palotilan pinnan viimeistelyyn.
Aikomuksenani on raaka työstön jälkeen verrata kohta kohdalta eri kohtia sormi tuntumalta, ja pyrkiä samoihin muotoihin. Seuraavaksi nesteellä saman kokoisiksi palotilat. CR säädetään sitten männillä, ja iskun pituudella

Toisen kansiparin tekisi varmaan jo 3 x 3h jaksoissa tähän vaiheeseen, oppi ja ikä kaikki.
Eipä noista kuvista paljoa selvää saa. Olet oikeilla jäljillä mutta silmämääräisesti ei oikein totuus selviä.
Itse olen tarkastanut venttiilikoneiston geometrian maalaamalla venttiilin pään ja pyörittänyt konetta niin, että keinuvipu merkkaa maaliin liikkumaradan. Tulevan merkin tulee olla keskellä venttiilin päätä, alueen laajuuteen vaikutta käytettävä nokka-akseli. Säätö tapahtuu työntötangon pituutta muutamalla. Mittauksessa on syytä käyttää venttiilijousia jotta paine keinuvivun rullan ja venttiili välillä on riittävän suuri, että jälki jäisi maalattuun venttiilin päähän.
Itse olen tarkastanut venttiilikoneiston geometrian maalaamalla venttiilin pään ja pyörittänyt konetta niin, että keinuvipu merkkaa maaliin liikkumaradan. Tulevan merkin tulee olla keskellä venttiilin päätä, alueen laajuuteen vaikutta käytettävä nokka-akseli. Säätö tapahtuu työntötangon pituutta muutamalla. Mittauksessa on syytä käyttää venttiilijousia jotta paine keinuvivun rullan ja venttiili välillä on riittävän suuri, että jälki jäisi maalattuun venttiilin päähän.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Ensin koitin testata tuota maalaamalla tussilla venttiilin pään. Ei jäänyt jälkeä. Seuraavaksi kokeilin ohutta öljy kalvoa, millä sain kin venttiilin keskelle noin 1mm jäljen.
Kuvista näkee sen mitä ei näe silmällä, eli kun ei pää mahdu syylarin ja kannen väliin. Keinuvivun laakerointi piste on kutakuinkin 90º, venttiilin kulmaan verrattuna. Hieman lyhyempi työntötanko olisi kai optimi, mutta taidan tyytyä tuohon...
Kuvista näkee sen mitä ei näe silmällä, eli kun ei pää mahdu syylarin ja kannen väliin. Keinuvivun laakerointi piste on kutakuinkin 90º, venttiilin kulmaan verrattuna. Hieman lyhyempi työntötanko olisi kai optimi, mutta taidan tyytyä tuohon...
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
No niin, palo tilat siistitty. Tilavuudet mitattu cc:N tarkkuudella:
1 65
2 66
3 66
4 66
5 64
6 64
7 65
8 64
cc:n muutos tarkoittaa laskelmieni mukaan noin 0.1 CP eli puristus suhde 9.5 - 9.3 ...
Täytyy vielä hieman jyrsiä palotiloista pois, vai mitä? Eikös hä?
Kuinka tarkasti olette itse mitoittaneet?
1 65
2 66
3 66
4 66
5 64
6 64
7 65
8 64
cc:n muutos tarkoittaa laskelmieni mukaan noin 0.1 CP eli puristus suhde 9.5 - 9.3 ...
Täytyy vielä hieman jyrsiä palotiloista pois, vai mitä? Eikös hä?
Kuinka tarkasti olette itse mitoittaneet?