
Äänieristyksen parannusehdotuksia vanhukseen
- Kesämies!
- Addikti
- Viestit: 161
- Liittynyt: 03 Kesä 2006, 21:35
- Auto: Ford Mustang 1965 conv.
- Paikkakunta: Ylivieska
- Viesti:
Äänieristyksen parannusehdotuksia vanhukseen
Nyt kun penkitkin on verhoomossa niin olisiko joitain vinkkejä mitä kannattaisi laittaa äänieristykseksi maton alle/päälle/jonnekin? Takasohvan alla oleva hapero äänieriste tai ikä lie on aikansa elänyt. Kiitoksia taas!!
Myös kaikki ovien ja ikkunoiden tiivisteet joudun vaihtelemaan joka varmasti auttanee asiaa.

Bitumimattoa sisäpuolelle pohjaan, takakonttiin jne, väh 4mm paksua tai noisekiller nimistä tököttiä samalla tavalla, myös alustamassa toimii tai bitumia isoille pinnoille ja massa kaareville pinnoille. Ja on myös aika monia muita äänieristeaineita tai eri nimellä, yksi matto tais olla dynamat? ja samaa äänieristysmattoa myydään myös dls:n nimellä.
Go tell Alice....
Johan noita tulikin, ehkä hieman haluaisin tarkentaa.
Tärkeimpiä paikkoja vaimennuksessa on pyöräkotelot, lattiapellit, ovien-, takakontin- ja katon sisäpinnat. Myös kontin ja ohjaamon väliä voi kokeilla hiljentää.
Paras vaimentaja on isoille ja tasaisille pinnoille liimattava bitumimatto, on myös helpoin laittaa. Katto, ulkopellit (ovien, takaluukun jne. sisäpinnat) sekä mielen mukaan pohjan alueet voi täyttää tuolla. Ajatuksena lisätä pinnan massaa, jolloin värähtely loppuu / siirtyy toiselle taajuudelle. Asennuksessa alustan hyvä puhdistus ja lämpimän / kuuman ilman puhallus auttavat paljon.
Spray täi siveltävä massa sopii vaikeisiin paikkoihin mutta vaatii usean ohuen kerroksen ja silti vaimennustulos on heikko. On myös melko sotkuista ja aikaa vievää. Voi kuitenkin käyttää, jos haluaa "hifistellä". Toiminta-ajatus on sama kuin bitumilla eli massan lisäys.
Viimeisenä on matto, jota voi laittaa "fylliksi" haluamiinsa paikkoihin. Jos aiemmat kiinnitettiin peltiin, niin maton voi kiinnittää esimerkiksi sisustuksen näkymättömälle puolelle. Myös konepellin alapintaan tätä on laitettu, kylläkin foliopäällysteisenä. Toimii vaihtelevalla menestyksellä vaimentavana materiaalina "imien itseensä" tiettyjä taajuuksia. Omien kokemusten mukaan aika hyödytöntä...
Paikallinen Motonet ja Biltema myyvät ihan kelpo tuotteita vaimentamiseen. Kaikkia aiemmin mainittuja pitäisi olla valikoimassa. Itse en rahojani tuhlaisi "merkkituotteisiin", kuten hifivalmistajien spray-pulloihin ja mattoihin. Elän uskossa, että tavara on samaa, kuin motonetissa, mutta kalliimmassa paketissa.
Näin muisteli Tomi
PS: Muistathan, että vaimennusmateriaali lisää auton massa helposti. Varmista myös että moottorissa riittää puhtia kuljetta hiljaista koppaa riittävästi...
Tärkeimpiä paikkoja vaimennuksessa on pyöräkotelot, lattiapellit, ovien-, takakontin- ja katon sisäpinnat. Myös kontin ja ohjaamon väliä voi kokeilla hiljentää.
Paras vaimentaja on isoille ja tasaisille pinnoille liimattava bitumimatto, on myös helpoin laittaa. Katto, ulkopellit (ovien, takaluukun jne. sisäpinnat) sekä mielen mukaan pohjan alueet voi täyttää tuolla. Ajatuksena lisätä pinnan massaa, jolloin värähtely loppuu / siirtyy toiselle taajuudelle. Asennuksessa alustan hyvä puhdistus ja lämpimän / kuuman ilman puhallus auttavat paljon.
Spray täi siveltävä massa sopii vaikeisiin paikkoihin mutta vaatii usean ohuen kerroksen ja silti vaimennustulos on heikko. On myös melko sotkuista ja aikaa vievää. Voi kuitenkin käyttää, jos haluaa "hifistellä". Toiminta-ajatus on sama kuin bitumilla eli massan lisäys.
Viimeisenä on matto, jota voi laittaa "fylliksi" haluamiinsa paikkoihin. Jos aiemmat kiinnitettiin peltiin, niin maton voi kiinnittää esimerkiksi sisustuksen näkymättömälle puolelle. Myös konepellin alapintaan tätä on laitettu, kylläkin foliopäällysteisenä. Toimii vaihtelevalla menestyksellä vaimentavana materiaalina "imien itseensä" tiettyjä taajuuksia. Omien kokemusten mukaan aika hyödytöntä...
Paikallinen Motonet ja Biltema myyvät ihan kelpo tuotteita vaimentamiseen. Kaikkia aiemmin mainittuja pitäisi olla valikoimassa. Itse en rahojani tuhlaisi "merkkituotteisiin", kuten hifivalmistajien spray-pulloihin ja mattoihin. Elän uskossa, että tavara on samaa, kuin motonetissa, mutta kalliimmassa paketissa.
Näin muisteli Tomi
PS: Muistathan, että vaimennusmateriaali lisää auton massa helposti. Varmista myös että moottorissa riittää puhtia kuljetta hiljaista koppaa riittävästi...

Suzuki DR 650 RSE -93
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Takapenkkiremontin yhteydessa laitoin Fatmat nimista tavaraa penkin alle ja kardaanitunneliin. Samalla viilensi ohjaamoa, kun ne putket paatyy noille main. Toi lampoeristys ominaisuus taisi jaada mainitsematta..? Toimii tietty molemmin pain. Takaa kuuluvaa aanta saa vahennettya laittamalla takapenkin taa pahvin sijaan peltilevyn ja levyyn bitumimattoa tai alustamassaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Joo, itse laitoin bitumim mattoa, tosin auto sitä ennen hiekkapuhallettu, 2k-pohjamaalattu, mustalla akryylillä maalattu. Sen päälle sitten matto, jonka reunat saumattu sikaflexillä. Olihan sinä hommaa, mutta tuskin lähtee muhimaan ihan heti...Speedy kirjoitti:Tuota bitumimattoa en ainakaan itte laittaisi minnekkään, varsinkaan lattiaan, matto kun alkaa irtoamaan niin kosteus tykkää muhia välissä, ja tosiaan tuota turhaa painoakin tulee.
jep, speedyn kans vähän samalla linjalla tuon pitumin kans, aikoinaan t/assa oli puhalletun pellin päällä kunnon maalit ,kotelosuoja,juuttimatto,pitumimatto ja sisä verhousmatto. ääni vaimeni kyllä, mutta muutaman vuoden päästä lattiamattoa uusiessa, kurkkaus pitumin alle, kyllä tuli kohtuulisen pitkäpätkäperkeleitä. muutama vuosi lisää ja varmuudella olisi saanut uusia, koko lattian kokonaisuudessaan.ulkopuolelta lattia oli virheetön. arvelin tuon johtuvan siitä, kun lattia lämpenee ja jäähtyy kondessivettä muodostuu juuttimatto puolestaan "hotas" vetet sisäänsä ja pitumi piti huolen siitä, ettei kondessivesi päässyt haihtumaan kapiiniin? no pakkoko sitä juuttimattoa on laittaa? kaveri laittoi pelkkää pitumia jätti "sienen" pois pellin ja pitumin välistä, lopputulos melkolailla sama. alkuperin näissä koppuroissa on ollut lattian ääni/lämpöeristeenä jonkin sortin pitumi/juuttimatto palat ja pintamatto. ellikkäs pitumi on kyllä hyvä äänieriste, mutta jos sitä laittaa pitäisköhän se saaha laitettua täysin ilimatiiviisti? ja säännöllisesti kurkkia onko tullut vesitaskuja. tiänäistä, joku sano aikoinaan matto paikolleen ja paanalle!
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Mulla on lattioissa pari sivua sanomalehteä ja sen päällä bitumimaton palat. Olen välillä kurkannut onko kosteutta muodostunut. Sitten kardaanitunnelin päällä, takapenkin alla ja pyöräkoteloissa on liimailtu hukkapaloja siitä konehuoneeseen tarkoitetusta äänieristeestä(vaahtomuovi/folio-systeemi)
Minusta paras äänieristys olisi se, kun saisi tuulen suhinan loppumaan. Varsinkin kun avaa ilmanottoventtiilin kesäkuumalla, niin ikkunat pitää kovaa suhinaa ja vinkunaa. Vinkunan saa loppumaan vain avaamalla ikkunaa mutta sitten kuuluu taas kovaa suhinaa ja kohinaa
Minusta paras äänieristys olisi se, kun saisi tuulen suhinan loppumaan. Varsinkin kun avaa ilmanottoventtiilin kesäkuumalla, niin ikkunat pitää kovaa suhinaa ja vinkunaa. Vinkunan saa loppumaan vain avaamalla ikkunaa mutta sitten kuuluu taas kovaa suhinaa ja kohinaa

- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Kuulosuojaimet?FBFIN65 kirjoitti:Löytyykö lisää ajatuksia äänen eristysmateriaaleista, jotka eivät aiheuta auton äkillistä ruostumista ?


-
- Tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 03 Tammi 2006, 17:07
- Paikkakunta: toijala
- Viesti:
Ilma kun on semmoinen aine, joka pääsee lähes joka paikkaan, ja aina mukana kulkee sen kaveri vesi, joka ei pääse niin helposti pois kuin se ilma, ja vesi tykkää kerääntyä yhteen, ja jäädä muhimaan...
Kaikista paras on antaa sen kasin hörpöttää ja perän vähän antaa sitä omaa ääntänsä, eihän nämä klassikot mitään avensiksia ole...
Kaikista paras on antaa sen kasin hörpöttää ja perän vähän antaa sitä omaa ääntänsä, eihän nämä klassikot mitään avensiksia ole...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
No nyt puhutaan asiasta niiden oikeilla nimillä. Jos vakion pikkulohkon "karjunta" on liikaa niin pitää ostaa uusi Volvo tai Mersu ja jos haluaa pysyä jenkeissä niin Lincoln tai Cadillac. Ne ovat hiljaisia lullia.superhessu kirjoitti:Kaikista paras on antaa sen kasin hörpöttää ja perän vähän antaa sitä omaa ääntänsä, eihän nämä klassikot mitään avensiksia ole...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3