Virranjakaja pois ja takaisin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pitkä tanko tuli hammasrattaineen päivineen, mutta mielestäni tässä suurin ongelma on se että jakajan alapäässä oleva akseli on niin paksu ettei se sovi siihen reikään. Eihän siinä voine olla 0.9 mm välystä? Siis edellisellä akselilla olisi ollut 0.9 mm välystä jos tämä nykyinen 0.9 mm paksumpi akseli siihen mahtuisi. Mut kun ei mahdu. Jää just sen verran ylös mitä rattaan alla on mittaa jäljellä.

Jos jollain nyt sattuisi olemaan mahdollisuus mitata jakajan alapäässä rattaan alapuolella olevan akselin paksuus niin selviäisi kumpi on "oikean" paksuinen. Tässä vielä muistutuksena minkä paksuiset akselit minulla täällä nyt on:
- vanhan, koneessa olleen jakajan, akselin paksuus on 11.6 mm
- uuden, malloryn jakajan, akselin paksuus 12.5 mm
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tarkennusta näihin omiin teksteihin.
Käyttöakseli (=kuusikulmainen) on siellä reiässä paikallaan, eikä noussut mukana niin kuin aiemmin kirjoitin. Jakajan akselin alapäässä on öljypumpun käyttöakselia vastaava kuusikulmainen reikä. Reikä on samankokoinen kuin käyttöakselin pää. Eli sen suhteen ei ongelmaa.

Ongelma on se, että jakajan alapää, joka pitäisi sopia reikään missä se öljypumpun käyttöakseli on, on paksumpi kuin reikä mihin se pitäisi mahtua. Jakaja jää sen reiän päälle ja tämän vuoksi noin 3 cm liian ylös. Hammasrattaat eivät vielä kohtaa.

Valmistetietojen perusteella ostamani jakajan pitäisi käydä seuraaviin moottoreihin:
260 cid 1962 - 1964
289 cid 1963 - 1968
302 cid 1968 - 1995

Mutta ei käy 351 koneisiin.

Voisiko koneessani (289) olla 351:n öljypumppu tai mikä se osa on siinä öljypumpun päällä mihin jakajan akseli pitäisi upota?
Kiitos
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Näköjään ilmeni ropleemaa..
ilmeisesti 351>pumppu..

Ford 289/302/390/428 with 1/4'' Hex Pump Shaft

Ford 351W/351C/400/429/460 with 5/16'' Hex Pump Shaft
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

vielä asiasta, kyseisiin koneisiin ainakin sopivat Öljypumput , vakiot.
MELLING NO: M-68 260-302ci
MELLING NO: M-83 351W ci
ja akselin halkaisija mitat: 1/4" , milleissä.6.3mm
5/16", milleissä 7,9mm
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

AUTTAKAA !!!

Voisitko mitata jakajan hammasrattaan alapuolella olevan akselin paksuuden. Pitäisi saada selville, onko 289:n ja 351:n akseleissa eroja. Jos sinulla on mahdollista mitata jommankumman akselin halkaisija, olisin erittäin kiitollinen tiedoista. Mielellään 0.1 mm tarkkuus.

Tämä auttaisi selvittämään mitä palikoita koneeseeni on lyöty ja pääsisin projektissa eteenpäin.


Kiitos erittäin paljon.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

289:ssä on n 11.6 mm Malloryn tuplakärkijakajasta digimauserilla mitattuna :bang:
71 Mach1 351C 4v
Ford Mondeo Wagon 2017 1,6 Ecoboost
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sillä öljypumpulla ei ole mitään tekemistä tämän jakaja ongelman kanssa, vaan sulle on tullut väärän mallisella jakajan akselilla oleva jakaja. Paat meneen vaan takasin ja ilmoita entisen jakajan akselin paksuus, siitä rattaan alapuolelta mitattuna , sillä siitä selviät. Älkää enää sotkeko kaveria enempää.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

jee, ei ollut varmaan tarkoitus hämmentääkään
kaveria eiköhän toi dilemma ole jo ratkennut... :wink:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kopekka oli näköjään saanut saman mitan kuin minullakin alkuperäisessä jakajassa.

Ongelman ratkaisuun on saatu avuksi kaksi proota. Joten eiköhän tämä tästä selviä. Ja jos pää sekoittuu viesteistä kyllä se siitä lopulta selviää. Älä roki huoli... Mutta kiitos vaan neuvoista ja huolenpidosta.

Yhä saa auttaa ja antaa vinkkejä.

Kiitos.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Useampia jakajia mitattu 289/302 koneista ja halkaisija on luokkaa 11,5/11,6. Eli sama kuin minun alkup. jakajassani. Eli väärän jakajan olen saanut, tai ainakin väärän paksuiselle akselilla.

Joku kun vielä pystyisi mittaamaan 351:n jakajan akselin paksuuden hammasrattaan alapuolelta.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
JZT-54
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 01:01
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JZT-54 »

Duraspark jakaja 351W 13,0mm.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ongelma selvitetty. Kyseessä on 289:n jakaja, jonka akselista on jäänyt sorvaamatta muutama millin osa pois. Ameriikan toleranssia! Jakajan akselilla ja vastekappaleessa on kuitenkin vain 0.1 mm välys!

Ongelma ratkaistaan sorvaamalla liika pois. Tilattaessa ja vaihtamalla osa voi tilalle tulla toinen samanlainen...

Kiitos kaikille ongelman ratkaisuun osallistuneille.

Raportoin kunhan kone pyörii.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Nyt on akselista sorvattu ylimääräinen 0.9 mm pois. Tänään sain jakajan paikoilleen. Meni pienellä pyörittelyllä hyvin pohjaan asti. Kertaalleen ampui liekit kaasarista, mutta lopulta lähti käyntiin. Jostain syystä strobo vaan ei ota toimiakseen. Vaihdoin samalla 9 mm Ford Racing johdot, voikohan vaikuttaa asiaan? Kokeilin käyttiksessä ja strobo kyllä toimii. Pitää kokeilla vanhalla tulpanjohdolla niin selviää onko se johdosta kiinni.

Ilmanputsaria joutui myös ruttaamaan, että sopi paikoilleen. Jakaja oli odotettua suurempihalkaisijainen. ROKI:han kyllä varoitteli siitä...

Kiitos M. Laakkoselle erittäin hyvästä asiakaspalvelusta tämän ongelmallisen jakaja-asian tiimoilta. Kiitos myös kaikille auttaneille.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

No niin. Kone käy ja kukkkuu. Muuttuipa tyhjäkäynti tasaiseksi ja kiertääkin tärisemättä. Mutta, mutta... Kokonaisennakko ei nouse kuin 24 asteeseen. Perusennakkoa on 12. Jos ymmärsin manuaalista oikein pitäisi keskipakoennakkoa tulla 24. Joten eikös kokonaisennakkoa pitäisi tulla 36 (12+24)?

Ja strobo ei pelaa uusilla tulpanjohdoilla. Pistin vanhan tulpanjohdon ykköspytylle niin heti rupesi toimimaan. Ihmeellinen maailma.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Millä kierroksilla tuo +12 on pelissä? oletko tarkistanut keskipakolimppujen vapaan liikkumisen? Ja että sulla ei nyt liian löysien jousien takia ole kokoajan 12 astetta keskipakoennakkoa?
-71 HT 351C 4v
Vastaa Viestiin