65HT kirjoitti:Ilmeisesti jakaja lähtee irti kun irrottaa ruuvit, mitkä löysäämällä jakajaa pystyy pyörittämään?
Sittenkö vaan nostamalla jakaja "juurineen" tulee pois? Eikö tarvitse pelätä, että jokin (akseli?) tippuu reiästä sisään? (muistelen tällaista lukeneeni joskus... ehkä)
Entäs uuden jakajan laitto, siitäkö vaan "tiputetaan" reiästä alas? Ja menee siitä mukavasti paikoilleen?
Jep, jakaja on kiinni yhdellä ruuvilla jonka alla on kappale joka pitää jakajan paikoillaan. Samaa ruuvia vain löysäämällä voi jakajaa kiertää myötä- ja vastapäivään, näin tapahtuu ennakko säätö.
OK ruuvi on irti samoin se kappale (älä hukkaa). Olithan asettanut jakajan pyörijän edellä mainittuun asentoon ja sytkä merkin noin 10 asetta ennakkoon. Kun nostat nyt jakajaa pois paikoiltaan huomaat, että pyöriä kiertyy hieman, tämä johtuu nokka-akselin ja jakajan hammaspyörien kulmasta.
No niin jakaja on pois ja tyhjä reikä odottaa uutta.
Pyri asettamaan uusi jakaja niin että pyöriä asettuu samaan asentoon kuin vanhassa jakajassa ennen irrotusta, huomioi tuo nokka-akselin ja jakajan rattaiden kulma ja sen aiheuttama kiertyminen asennuksessa. Voipa olla, että jakaja ei ensi yrittämällä mene perille eli pohjaan, älä yritä väkivalloin äläkä ota lekaa käyttöön. Kun jakaja on melkein pohjassa mutta ei mene perille, niin pyöritä hieman kampiakselia eteen ja taaksepäin samalla hieman painaen jakajaa alaspäin. Näin toimien jakaja jossain vaiheessa menee pohjaan, ellei jo ensiyrityksellä mennyt.
Tämän jälkeen tarkastelet, että uuden jakajan pyöriä osoittaa suunnilleen samaan paikkaan kuin vanhakin ja ajoitusmerkki on 10:ssä. Siten vain kansi päälle niin että pyöriä osoittaa edelleen ykköspyttyyn sytytys johdon lähtöön. Laita kiinnitys kappale ja ruuvi paikoilleen ja kokeile käynnistää kone, jos käynnistyy niin hyvä muutoin vaatii hieman lisää säätöjä.