Turvavyöt rikki

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Turvavyöt rikki

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Onkos kellään ideaa miten saisi korjattua etupenkkien turvavyöt, jotka eivät lukkiudu keloilta? Yritin vetäistä vöitä monta kertaa nopeasti, mutta eivät tosiaankaan lukkiudu ollenkaan eli törmäyksessä aivan sama onko turvavyöt kiinni vai eivät. Saako jotain tiettyä korjausosaa vai pitääkö ostaa kokonaan uudet turvavyöt?

Jani
81' Ghia
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Taitaa olla ominaisuus noissa jenkkivöissä?
Samaa mietin joskus että mitenhän käy jos turvavyön tarve yllättää,toimiiko vai ei?
Ei siis kuulukaan lukkiutua kun niitä vöitä nyppii.
-Jukka-
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Turvavöitä ei käsittääkseni saa "korjata", vaan ne on uusittava.
Niitä saa ainakin firmasta nimeltä Turvavyö Oy (!)
Tiedän ko. firman toimittaneen asiallisen näköisiä vöitä ainakin early-Mustangeihin.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Turvavyösi eivät ole todennäköisesti rikki. Jenkkivöiden toimintaperiaate on tosiaan aikalailla erilainen kuin eurooppalaisilla. Vöitä saa nykiä mielin määrin eivätkä lukkiudu. Vyöt lukkiutuvat vasta kun auton hidastuvuus nousee riittävästi, eli siis kolaritilanteessa ja äkkijarrutuksissa. Periaatteessa vyöt saa lukkoon myös ajamalla auton jyrkkään mäkeen.

Tämän toimintaperiaatteen takana on lienee amerikkalainen mukavuudenhalu, turvavyö ei kiristä normaaliajossa. Monissa paremman luokan 80-luvun autoissa (esim. Thunderbirdeissä) ajattelu on viety vielä pidemmälle. Vyötä kelalta ulos vedettäessä se lukkiutuu ja jää roikkumaan löysänä rinnalle ja vetäytyy taaksepäin vasta oven avaamalla :!: . Eipähän taatusti kiristä...
Viimeksi muokannut Late, 07 Syys 2004, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Eli siis Bronco on 'paremman luokan auto' tämä ominaisuus löytyy myös siitä. Kovasti jarruttamalla vyöt saa lukkoon, ainakin mainitussa pikkumustassa. Ajatus perustuu inertiakytkimeen, joka hidastuvuuden kasvaessa napsauttaa kiinni.
Mustangeissa 94-> tätä ominaisuutta ei ole, toimii kuin eruoopassa. Mutta mainio ominaisuus on lastenistuinlukko, vyö lukittuu räikkämäisesti täysin ulos vedettäessä ja antaa vyön kelautua sisään säilyttäen lukituksen. Saa lastenjakkaran ja kameran kolmijalan takapenkille hyvin kiinni. Puhumattakaan riehuvista kakaroista...
Outoa kyllä, tämä ominaisuus on myös etumatkustajan vyössä, turvatyynystä huolimatta, olisiko vaimon paikallaa pitoon???
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Vee8 kirjoitti:Mutta mainio ominaisuus on lastenistuinlukko, vyö lukittuu räikkämäisesti täysin ulos vedettäessä ja antaa vyön kelautua sisään säilyttäen lukituksen. Saa lastenjakkaran ja kameran kolmijalan takapenkille hyvin kiinni. Puhumattakaan riehuvista kakaroista...
Outoa kyllä, tämä ominaisuus on myös etumatkustajan vyössä, turvatyynystä huolimatta, olisiko vaimon paikallaa pitoon???
Toi on nimeltään "auto-locking mode" tms. Manuaalissa luki, että lähinnä se on tarkoitettu lastenistuimen köyttämiseen etu/takapenkille (kunhan turvatyyny on pois päältä), mutta erinomainen idea tuo riehuvan vaimon kiinnitys! :twisted:

99-> eteenpäin on myös takahattuhyllyllä sellaiset koukut läppien alla, joihin saa turvajakkaran jollain erikoiskiinnikkeillä kiinni. En siis pohtinut naisväen kiinnittämistä takapenkille, vaan alkoi ne läpät hattuhyllyllä uteloittamaan ja kaivoin ohjekirjan esiin. 3v ihmettelyn jälkeen, noin puolustukseksi.. :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

No sepäs on hyvä tietää noista vöistä...Kiitoksia!En taida sitten vaihdattaa niitä katsastukseen.
Vastaa Viestiin