Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Ei jaksa pitää pakkokakkosta päällä vaan menee kaasu pohjassa kiihdyttäessä kolmoselle n. 5500 r kohdalla. Missä vika?
Ykkösellä toimii ok.
Alipanemodulaattorin letkun irroittamalla toimii mutta tulee vähän "äkäinen" ajettava.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Eikös se ole niin, että ns. pakko-kakkonen on sellainen, että toimii sekä 2- että 3-vaihde (eikä 1-vaihde päällä ollenkaan eli liikkeelle suoraan 2:lla), ja ns. D-vaihde, jolla liikkeelle lähdettäessä käydään lävitse kaikki 3-vaihdetta. Vai muistanko Owners' Manualia väärin ??
Jos toiminta noin, pitääkin pakko-2:lla vaihtaa 3:lle.
Eikös noita automaatteja ole kahta lajia, eli toinen on se jossa on 1, talvi, D jossa ykkönen on pakko, talvi alkaa kakkosella ja sit on kolmonen ja D on normaali 1-2-3. Sitten on se 1, 2, D jossa 1 ja 2 on pakkovaihteita ja sit on tuo D joka on 1-2-3. Ainakin mun FBssä on tuolla jälkimmäisellä tavalla. Tietenkin manuaalikoneistolla saa sit kaikki pakkovaihteiksi. Eli eiköhän noita lopulta löydy kaikki kombinaatiot kun aletaan etsiä.
C4:ssa on ainakin kahta erilaista valvebodya, joista toisen ominaisuuksiin
tuo taitaa kuulua. Eli lähtee kakkosella ja antaa myös kolmosen. Toinen
toimii "normaalimmin", eli lähtee ykkösellä ja jää kakkoselle.
Muistaakseni...
mulla on kanssa tommonen c4 vm-67 24 boorisella sisäänmenolla mikä vaihtaa kakkosella itestään kolmoselle noin 5000kierroksen tuntumassa (ottaa pattiin kun kerkee maisemia ihaileen vartilla kun toi tekee ton vaihdon itekseen eikä pääse kun ykköseltä kakkoselle kepistä tökkiin),tietääkö joku noista lootista sen verran että voiko noita venttiilikoneistoja vaihdella laatikoista toiseen vai onko noissa laatikoissa muitakin eroavaisuuksia kun noi venttiilikoneistot .
fairlane kirjoitti:mulla on kanssa tommonen c4 vm-67 24 boorisella sisäänmenolla mikä vaihtaa kakkosella itestään kolmoselle noin 5000kierroksen tuntumassa (ottaa pattiin kun kerkee maisemia ihaileen vartilla kun toi tekee ton vaihdon itekseen eikä pääse kun ykköseltä kakkoselle kepistä tökkiin)
Juuri tämä "piirre" minuakin rassaa varsinkin kun kone on muutenkin sellanen että vasta ylhäällä tapahtuu...
mutta nyt kun tiedän että se onkin ominaisuus eikä vika, voin olla huoletta ja aina stripillä napata letkun irti että saan itse päättää vaihtamisajankohdat.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
ÖÖ-hym, mulla on autossa sellainen keppi, että voin siitä valita itse vaihteen pakin, ykkösen ja vitosen väliltä. Jos laatikon pakkovaihtaminen rassaa, niin suosittelen tälläistä kytkimellistä vaihteistoa.
Ahti kirjoitti:Joo, jos viitsii sijoittaa sen takia n. 3000 € tollaseen falconin vessaan niin kun mulla
Kyllä täydellisestä ajonautinnosta voi kärsiä 3t€. Mutta jos välttämättä haluaa ajaa ilman kytkytintä, niin manuaalinen venttiilikoneisto esim. Summitilta 172 USD - 200 USD, TCI:n tekele 199,88 USD. Ei varmasti vaihda kun kepistä käskettäessä.
Anonymous kirjoitti:Kyllä täydellisestä ajonautinnosta voi kärsiä 3t€. Mutta jos välttämättä haluaa ajaa ilman kytkytintä, niin manuaalinen venttiilikoneisto esim. Summitilta 172 USD - 200 USD, TCI:n tekele 199,88 USD. Ei varmasti vaihda kun kepistä käskettäessä.
Tämä mun käsialaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
65 mustangin C4 laatikosta. Omistajan manuaalissa on selvitys laatikon toiminnasta. Normaalikäytössä: O ja sisällä vielä piste, se on normaali D, laatikko vaihtaa 1, 2 ja 3. . eli pelkkä piste, se on liukkaankelin D, liikkeelle kakkosella ja vaihto kolmoselle ( 2 ja 3) . Niin ja normaalit vaihdot alaspäin ( O 3, 2 ja 1 tai . 3 ja 2).
Mutta sitten mikä toi L oikein on (edelleen 65 Mustang C4). L kytkettynä auto lähtee liikkeelle vaihteella 1 eikä vaihda suuremmalle kuin tökkäämällä valitsin O tai . asentoon (D O normaali, D . liukaskeli) näin luiskahtaa vaihde 2 pesään. Nyt mielenkiintoinen asia, kun vaihteisto on vaihtanut kakkoselle vedetään valitsin takaisin asentoon L ja kuinka ollakaan kakkonen pysyy päällä niin kauan kunne taas tökätään valitsin asentoon O tai . vaihtaa laatikko kolmoselle. Näin laatikko toimii kuin manuaalikoniestoinen automaatti. Ja vielä yksi C4:n kivapiirre, jos ja kun haluaa vaihtaa kolmoselta kakkoselle (tai kakkoselta ykköselle) ilman kickdaunia esim. enne ohitusta tai mutkaa. Tarvitsee vain vetäistä valitsin asentoon L ja näin livahtaa nopeudesta riippuen joko kakkonen tai ykkönen sisään ja taas voi vedättää koneesta kaikki kierrokset ulos ja tökätä valitsija asentoon O tai. niin kolmonen tai kakkonen kolahtaa sisään. Näin on ja näin minun C4:n toimi ja toimii myös uudella omistajalla.
Tämä saattaa tuntua hieman ihmeelliseltä ja raa'alta mutta lukekaa asiasta 65 mustangin omistaja manuaalista ja kokeilkaa laatikon toimintaa ja hämmästykää. 65 Mustangin C4 laatikossa jo vakiona manuaalikoneisto!
Löysin netistä aiheeseen liittyvää:
FORD-O-MATICS by Doc Frohmander
These transmissions are often maligned, but in their day, they were quite solid and service-able units. They were what I call "stealth three-speeds". Nearly lost in history is the Ford-O shift trick that allowed you to make use of all three gears. The Ford-O had only two: "low" and "drive". The only way you got low was to manually shift into it. If you started out in drive, you got second gear and a single shift to third. So the trick was to start out in low, wind it up to were you wanted second, and manually upshift to the drive position. Unfortunately, if you stopped there, you got third when the trans wanted to shift-usually a lot lower rpm than you wanted. So to stay in second, you simply upshifted to drive from first and immediately dropped it back into low. The trans would react by shifting to second and staying there until you again shifted into drive. There-three speeds, and once you got the idea it was simple to do.
The Ford-O remains a usable trans and will support a reasonable healthy Y-block if it is in good shape. Another option: Use an adapter kit made by Flat-O Products that allows you to use a C4 transmission. Obviously, the C4 is the premium option; able to handle some serious strong drag engines in beefed form and easily handle everything a Y-block can produce. I personally have never seen this kit, but am told that it is a complete kit of parts that adapts the C4 with little fuss. The obvious advantages are the C4's strength, lightness and shift.
Some other tricks that I have found with experimentation :
(1) Start in low.
(2) Up-Shift into drive for second.
(3) Down shift immediately into low to stay in second.
(4) Up-Shift into drive for third.
(5) Down shift back into low if you need to go back to second for pick up.
(6) Up-Shift into drive which will put you in third again when slowing back down so as not to bang the trans in first while coming to a stop.
(7) Once stopped you then can drop her back into low and start over again.