Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Omassani on valkoiset uudet KYB:t ja alkuperäiset 4 lehtiset. Puslat lehtijousien edessä ja takana uudet. Kevään ensimmäisillä koeajoilla 245/45x16 8" tuuman vanteilla 4,5 BS:llä raapii koriin. Jäykistäiskö 5 lehtiset niin paljon että ongelmsta pääsisi? Samalla voisi takapään ominaisuudet parantua (lenuaa omasta mielestäni liikaa suhteessa keulaan, en ole tyytyväinen). Takavakaajankin laitoin talvella. Kuinkahan paljon paranisi jos investoisi uudet 5-lehtiset ja sellaiset iskarit joissa olisi jouset ympärillä (kai sellaisia on). Jos 5 lehtiset niin jäykistääkö niin paljon jotta voisi olla middle eye tyyppiä. Kuinkahan paljon 5 lehtinen nostaa perää verratuna 4 lehtiseen? Vanhan 4 lehtisen ja uuden 5 lehtisen ero voi olla jo jonkin verran. Onko porukoilla kokemusta?
5-lehtiset middle eyet tilattiin tuli 4 lehtiset normaalisilmukalla (Made in Eaton). Joku vanha rata kettu jenkeissa puuttui tilaukseeni ja sanoi ko jousien olevan paras ratkaisu ongelmaani. No, nyt ei 245/50/16 renkaat kosketa korii täys kiihdytyksessäkään ja auto madaltui takaa niin paljon että on jo liian matala (kulkee keula pystyssä vaikka edessä arning muunnos), koska pakoputkien laipat kolahtelee jollei varo. Kyyti on jämäkämpää kuin vanhoilla jousilla. Uudet jouset vaan menee "nurin/yli" jo auton omasta painosta , jolloin jousitusta ei voi kovin paljon olla. Onko muilla kokemusta ko. jousista. Ko. jouset oli nimen omaan tehty 65 musseen ja etupuslakin oli valmiiksi aikallaan. Voin palauttaa ko. jouset jos en ole tyytyväinen. Ollakko vai ei tyytyväinen siinäpä vasta pulma
Laita takasin moiset, ja teetä vallilantakomolla yksi paksu ljousi eli norra, ja sitten kierre jouset akselin ja korin väliin. Mulla on tehtynä se jousien asennus sarja, pitää vain teettää se yksi paksu lehti , se toimii tavallaan pitkittäis tukivartena , ja panharttanko sivutueksi. sorvasin ja jyrsin alumiinistä tarvittavat osat ja kiillotin sitten lopuksi, jahka ne joskus sais paikoilleen.
1010jm kirjoitti:Terkennusta hieman; takajouset on vaakatasossa auton omasta painosta, mutta ylihän ne menee jouston yhteydessä.
Mää mitään tiiä, mutta mites jos niihin lisäisi yhden lehden, vaikka vanhoista jousista. Itse joskus 15v. sitten käytin lehdet takomossa ja laitoin yhden lisälehden. Siitä tuli kyllä tosi Hi-rider, kolme äijää istu takapaksin reunalla eikä edes notkahtanu . Otin sitten sovinnolla sen uuden lisälehden pois ja olen ajellut taotuilla alkuperäisillä. Lisälehdet odottaa löysempiä aikoja.
Mitäs jos ajaisi koko pelin Vallilan takomoon ja itkisi huolet pois ammattimiehen lohduttavaa olkapäätä vasten? Ajelisi sitten kotiappäin toimivalla takajousituksella.
Ei vaan. Itsellä on 5-lehtiset, eikä nekään ainakaan liian jäykät ole. Jurvassa taas koitetaan toimiiko, viime kesänä ei ollut takapää ongelma. Tosin Jarrut orgis levyt, mikä rajoittaa menoa jonkunverran... Itse olisin vaan ottanut ne mid-eye 5 lehtiset...
Itsellänihän otta kiinni jo 225 näillä, mutta se on vanteiden vika...
Olen hankkinut osia TradePartsilta (Porvoo) ja pääasiassa Nymannin Peterin kautta (Pietarsaaressa) yli 14v ajan. Middle eyet tulee Nymannin kautta. Toimitusaika 2-3vko. Kummatkin paikat ovat asiallisia ja palvelu haluisia.