Singerikö konehuoneessa ?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Singerikö konehuoneessa ?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mikäs se on kun koneesta kuuluu ääni kuin vanhaa polettavaa singeriä polkisi? Nostajat vai mitkä?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Innostuin irrottamaan venttiilikopan ääntä ihmetellessäni. Löytyi sieltä numeroita 289 ja 66 sekä 5J21
(liekö tuo viimeinen 1 vai I ?)

289 ja 66 lienevät aika loogisia mutta 5J21 kiinnostaa mikä se on. Olisikos siellä muita numeroita ja mistä kohdin pitäisi etsiä?

Kiitos.

ps.
Saa arvella myös mikä sen tikittävän (=singerin) äänen aiheuttaa. Tikitys ajelee kierrosten mukaan.
Viimeksi muokannut 65HT, 08 Kesä 2006, 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

65HT kirjoitti:Innostuin irrottamaan venttiilikopan ääntä ihmetellessäni. Löytyi sieltä numeroita 289 ja 66 sekä 5J21 (liekö tuo viimeinen 1 vai I ?)

289 ja 66 lienevät aika loogisia mutta 5J21 kiinnostaa mikä se on. Olisikos siellä muita numeroita ja mistä kohdin pitäisi etsiä?

Kiitos.

ps.
Saa arvella myös mikä sen tikittävän (=singerin) äänen aiheuttaa. Tikitys ajelee kierrosten mukaan.
Taitaa olla valupäiväkoodi? Muistista:
A=tammi
B=helmi, jne.

Kirjain "I" jää aakkosissa välistä ettei sekaantuisi numeroon "1"

5 = 1965
J = syyskuu
21 = 21. päivä

Ei liity suoraan tähän tapaukseen, mutta USAssahan on käytäntö että syyskuussa vaihtuu mallivuosi.
Esimerkiksi 9/1995 valmistettu auto on ihan virallisestikin vuoden 1996 malli.

Varaosat ovat tietty asia erikseen, samaa osaa päntättiin vuosia, eikä "ylivuotisten" löytyminen tarkoita välttämättä sitä että osa olisi vaihdettu vanhempaan.

tästä näet missä valimossa on tehty:

"Top: Four variants of the Cleveland Foundry code. Bottom: Dearborn Iron Foundry code (left) and Michigan Casting Center code (right)"

Kuva


Tikitystä voi jäljittää ottamalla kopat pois ja kuuntelemalla käyvää konettä vaikka puukepillä tmv ääntä johtavalla esineellä:
Kepin toinen pää tiukasti korvakäytävää vasten, ja toinen pää kohteeseen, vaikka vuorotellen jokaisen keinun kiinnityspulttiin.
Viimeksi muokannut Mussemaan, 08 Kesä 2006, 18:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ok. Kiitos näistä tiedoista. Osa koodeista lienee kannen alla?

Mitenkäs se jos konetta käyttää ilman koppia, eikö öljyä roisku pitkin konehuonetta?

Sitten vielä tiivisteasiaa. Vanha tiiviste tietysti repeytyi irrotuspuuhassa. Käykö tiivisteeksi sellainen pursotettava tahna, vai pitääkö olla "virallinen" tiiviste?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

65HT kirjoitti:Ok. Kiitos näistä tiedoista. Osa koodeista lienee kannen alla?

Mitenkäs se jos konetta käyttää ilman koppia, eikö öljyä roisku pitkin konehuonetta?

Sitten vielä tiivisteasiaa. Vanha tiiviste tietysti repeytyi irrotuspuuhassa. Käykö tiivisteeksi sellainen pursotettava tahna, vai pitääkö olla "virallinen" tiiviste?
noiden pitäis löytyä venttiilikopan alta, joku koodi tosin tais olla kannentiivisteen puolella.

Jos sulla ei ole suurtehopumppua, pitäisi pikaisen tyhjäkäyttö-kuuntelun onnistua ilman valtaisiaa öljy-katastrofia. Kierroksilla tietty lentää tavaraa sitten kunnolla.
Vähän riepua eteen ettei satunnaiset pikku-roiskeet käryä pakosarjassa ja kirvellä silmiä.

Voit periaatteessa käyttää öljynkestävää moottorin kasaukseen tarkoitettua silikonia tiivisteen sijasta, älä vaan käytä varsinaista sika-liimaa jos haluat kopat vielä joskus irti yhtenä palasena.

Määrän kanssa sitten kohtuus, jos ylimääräistä pursuaa "lärpättämään" kopan sisäpuolelle niin irrotessaan knööli voi tukkia öljyn paluukanavan ja sitten tulee plingplongpoks+suru puseroon.
Kuva
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pyöritin konetta ilman venttiilikoppaa. Ei roisku öljy, valuu lähinnä alareunasta kohti pakosarjoja. Yritin pahviläpyskän avulla hillitä öljyn valumista, osittain onnistui. Haju ja savu oli melkoinen. :D

Napsutus kuuluu nyt selkeämmin, ja paikansinkin sen yhteen keinuun. Seuraavan säätöohjeen mukaan :
Tehdään moottori käynnissä
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että voimakas naksutus alkaa
- kiristä mutteria kunnes voimakas naksutus lakkaa
- kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria
Sain napsutuksen loppumaan, mutta tilalle tuli "helinä" jota ei kuulu tyhjäkäynnillä mutta kierroksia antaessa kuuluu jos on konehuoneen puolella kuuntelemassa. Tätä ei voi paikallistaa mistä kuuluu (tai kummalta puolelta lohkoa, muttei sen tarkemmin). En saanut käytyä kaikkia keinuja läpi työkaluteknisistä syistä, mutta jospa helinä loppuu kun olen käynyt kaikki läpi. Mietin vaan tuota helinää, että onko se uusi ääni vai paljastuiko se vain nyt kun sain sen nakseen pois.

Keinut, "saako" ne heilua jos niitä sivusuunnassa yrittää liikutella?
Kun sormella kokeili keinun keskimutterin päältä, muutamissa tuntuu selkeä "napse"?

Mitä muuta nyt voisi tarkastaa kun on kopat auki?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

65HT kirjoitti:
Mitä muuta nyt voisi tarkastaa kun on kopat auki?
No ainakin vois katsoa että kaikki työntötangot (siis nostajat) pyörii.
Vaikka toisaalta, jos joku nostaja olisi jumissa niin nokka on varmaan siltä osin jo selvä. Mutta se voisi periaatteessa olla yksi syy kummallisiin ääniin.
Mutta ei nyt maalailla piruja jos kerran kone pelaa muuten hienosti.

Muita merkillisten äänien lähteitä voi tietty olla jakopää ja jakajan ratas/itse jakaja.
Toinen itseäkin joskus harhauttanut voi olla vuotava pakosarjan tiiviste, pieni vuoto voi aiheuttaa yllättävänkin terävän mekaaniselta kuulostavan naputuksen.
Kuva
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mussemaan:
No ainakin vois katsoa että kaikki työntötangot (siis nostajat) pyörii.

Pyörii, siis kokeilen pyörittää niitä, käsin? :oops:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mussemaan kirjoitti:
65HT kirjoitti:
Mitä muuta nyt voisi tarkastaa kun on kopat auki?
No ainakin vois katsoa että kaikki työntötangot (siis nostajat) pyörii.
Vaikka toisaalta, jos joku nostaja olisi jumissa niin nokka on varmaan siltä osin jo selvä. Mutta se voisi periaatteessa olla yksi syy kummallisiin ääniin.
Mutta ei nyt maalailla piruja jos kerran kone pelaa muuten hienosti.

Muita merkillisten äänien lähteitä voi tietty olla jakopää ja jakajan ratas/itse jakaja.
Toinen itseäkin joskus harhauttanut voi olla vuotava pakosarjan tiiviste, pieni vuoto voi aiheuttaa yllättävänkin terävän mekaaniselta kuulostavan naputuksen.
Omakohtaisia kokemuksia vuotavista sarjoista, meinaan hiukan tuli kuunneltua naputusta ja sehän oli "vaan" vuotava peltisarja. Nehän tahtoo aina vuotaa. Nyttenkin kuuluu naputus, kylmänä. Tiivistyiskö lämpölaajenemisen myötä, vai olisko "Kanada"? :aate:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pakosarjojen vuotamisesta ei tämä johdu. Nyt on sopivat työkalut preloadin säätämiseen. Käyn tänään laittamassa ne kohdalleen. Jospa äänetkin häviää. 8)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Preloadit säädetty nyt kohdalleen toiselta puolelta. Loppui kolinat ja helinät. Hieno homma! Pitää käydä toinenkin puoli läpi, vaikkei sieltä mitää kuulukaan. Ei varmaan haittaa ole. 8)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

65HT kirjoitti:Mussemaan:
No ainakin vois katsoa että kaikki työntötangot (siis nostajat) pyörii.

Pyörii, siis kokeilen pyörittää niitä, käsin? :oops:
Ei kun: koneen käydessä pöyrivä nostaja pyöritää myös työntötankoa.
Jos nostaja ei syystä tai toisesta pyöri, niin nokka on hetken päästä hei-hei.
Kuva
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Preloadin säätämisen jälkeen näyttää, että kone kävisi viileämpänä ja jäähtyisi nopeammin. :o Voiko näillä olla jotain yhteyttä?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kierrokset on ruennut hummaamaan tasakaasulla ajettaessa sekä tyhjäkäynnillä. Voisiko olla, että preloadit ei osunut ihan kohdalleen? Vai etsinkö syytä muualta?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Olisko menneet liian tiukalle ja joku imu vähän kantaa? Hyvä lähtökohta on, että erehtyy mieluummin löysälle kuin tiukalle.

Toinen vanha klassikko: imuvuotoja?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Vastaa Viestiin