Cleven öljynkierto?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Joulu 2004, 19:57
Cleven öljynkierto?
Olen ymmärtänyt että Clevu on muuten oivallinen mylly mutta muutamissa kommenteissa on alakerran voitelua moitittu. Samalla kun kone on irti niin mitä voin tehdä/parantaa asian hyväksi? Onko jotain muita pikku tippejä joita vois tehdä nyt kestävyyden takaamiseksi? Lohko on vuodelta -71.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Cleven öljynkierto?
Riippuu täysin mitä olet koneesta hakemassa? Jos aiot ajaa normaalia katuajoa lähes standardi koneella niin ei tarvitse mitään muutoksia. Voitelun puute kampiakselin runkolaakereille on se Clevelandin ongelma mistä puhutaan. Tätä ongelmaa esiintyy ainoastaan korkealla kierrosluvulla ajettaessa pitempiä aikoja.dearborn65 kirjoitti:Olen ymmärtänyt että Clevu on muuten oivallinen mylly mutta muutamissa kommenteissa on alakerran voitelua moitittu. Samalla kun kone on irti niin mitä voin tehdä/parantaa asian hyväksi? Onko jotain muita pikku tippejä joita vois tehdä nyt kestävyyden takaamiseksi? Lohko on vuodelta -71.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Joulu 2004, 19:57
Moottori on lähes vakio;nokka,imusarja,portatut 2Vkannet ja peltisarjat on muutokset mitä on tehty. No ilmeisesti ei syytä huoleen? Joka tapauksessa öljypohjaa on suurennettu 7litraan ja loiskelevy kiinnitetty. Mitä öljypumppua suosittelette? Käyttö on kuitenkin normaalia katuajoa,satunnaisia pyrähdyksiä lukuunottamatta(suljetulla alueella tietenkin).
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Menisi se vakiokin varmaan miedossa koneessa, itselle panin tosin milodonin HD-pumpun. Käyttöakseli on sitten kanssa vaihdettava jykevämpään samalla. Esim ARP:n korvaavaan.dearborn65 kirjoitti:Moottori on lähes vakio;nokka,imusarja,portatut 2Vkannet ja peltisarjat on muutokset mitä on tehty. No ilmeisesti ei syytä huoleen? Joka tapauksessa öljypohjaa on suurennettu 7litraan ja loiskelevy kiinnitetty. Mitä öljypumppua suosittelette? Käyttö on kuitenkin normaalia katuajoa,satunnaisia pyrähdyksiä lukuunottamatta(suljetulla alueella tietenkin).
Ym järjestelyllä vaan yläkerta suorastaan ui öljyssä, eräs tapa saada tämä hallintaan on Oil restrictor Kit, muistaakseni Morosolta saa valmista sarjaa halvalla.
En ole vaan varma riittääkö sitten öljy hydraulinostajille, kyllä varmaankin.
Jos ei käytetä sitä öljynkierron rajoituskittiä suurtehopumpun kanssa, niin öljypohjan isonnus lienee paikallaan.
Ettei imaise korkealla pitempään laulatettaessa öljypohjaa tyhjäksi.
Omaani isonsin n. litralla, vähän yli.
Ei ole ongelmia ollut, ei luulisi sinullakaan tulevan.
Mullakaan ei ole sitä restrictor kittiä.

- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Menisi se vakiokin varmaan miedossa koneessa, itselle panin tosin milodonin HD-pumpun. Käyttöakseli on sitten kanssa vaihdettava jykevämpään samalla. Esim ARP:n korvaavaan.dearborn65 kirjoitti:Moottori on lähes vakio;nokka,imusarja,portatut 2Vkannet ja peltisarjat on muutokset mitä on tehty. No ilmeisesti ei syytä huoleen? Joka tapauksessa öljypohjaa on suurennettu 7litraan ja loiskelevy kiinnitetty. Mitä öljypumppua suosittelette? Käyttö on kuitenkin normaalia katuajoa,satunnaisia pyrähdyksiä lukuunottamatta(suljetulla alueella tietenkin).
Ym järjestelyllä vaan yläkerta suorastaan ui öljyssä, eräs tapa saada tämä hallintaan on Oil restrictor Kit, Morosolta saa valmista sarjaa halvalla.
Kitti on Roush Racing Teamin suunnittelema ja käyttämä.
http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... Code=13020

En ole vaan varma riittääkö sitten öljy hydraulinostajille, kyllä varmaankin. Tästä tosin varoittelevat.
Jos et laita sitä öljynkierron rajoituskittiä suurtehopumpun kanssa, niin öljypohjan isonnus lienee paikallaan.
Ettei imaise korkealla pitempään laulatettaessa öljypohjaa tyhjäksi.
Omaani isonsin n. litralla, vähän yli.
Ei ole ongelmia ollut.
Mullakaan ei ole sitä restrictor kittiä.

uusi vakiopumppu riittää minun mielestä tollasella kokonaisuudella hyvin normi katukäyttöön ,hv-pumppu tuo ainakin windsor koneissa helposti jakajan ratas kulumis ongelman koska kuormittaa enemmän ratasta+nokkaa ja se myös hukkaa jonkin verran heposia .dearborn65 kirjoitti:Moottori on lähes vakio;nokka,imusarja,portatut 2Vkannet ja peltisarjat on muutokset mitä on tehty. No ilmeisesti ei syytä huoleen? Joka tapauksessa öljypohjaa on suurennettu 7litraan ja loiskelevy kiinnitetty. Mitä öljypumppua suosittelette? Käyttö on kuitenkin normaalia katuajoa,satunnaisia pyrähdyksiä lukuunottamatta(suljetulla alueella tietenkin).
Kuristinsarjoissa on se huono puoli, ettei niillä saa rajoitettua öljynvirtausta yläkertaan kuin vasemmalla puolella. Tähän auttaa kuristimilla varustetut työntötangot, joita valmistaa esim. Smiths Brothers.
Toki sekin auttaa takimmaisen runkolaakerikaulan öljynsaannissa, koska rajoitetaan paineen laskua laakerilla. Riittävä öljynpaine runkolaakereilla on elintärkeää myös kiertokangenlaakereille, koska kk-laakerit saavat voitelunsa runkolaakereiden kautta. Ja lisäksi kk-laakereille öljy pääsee vain toisella puolikkaalla kampiakselin kierrosta, koska runkolaakerissa on öljyura vain toisessa puolikkaassa (Clevite MS1010P). Täten suurilla kierrosnopeuksilla riittävä tilavuusvirta ja paine ovat tärkeitä.
Aivan kuten Fastback jo totesi on alettava torjuviin toimenpiteisiin vasta kun moottoria käytetään korkeilla kierroksilla eli yli 6500 rpm. Tällöin kyllä ovat muutkin asiat vaikuttamassa kokoonpanoon, esim. laakerivälyksiä täytyy suurentaa ja se taas vaatii lisää tuottoa pumpulta.
Kuristimia on käytetty hydraulinostimien kanssa. Esim. jopa alle 3 millin rei'illä vasemman puolen kanavaan on toiminut moitteettomasti. Tärkeää kuristimia käytettäessä on pitää välykset oikeina, myös nostajien välykset.
Mietoon moottoriin vakio laakerinvälyksillä riittää vakiotilavuuksinen ja vakiopaineinen pumppu. Eikä käytetä perus 10W-30 öljyä vaan vähintäänkin 10W-40/15W-40 tai mieluiten 20W-50.
Toki sekin auttaa takimmaisen runkolaakerikaulan öljynsaannissa, koska rajoitetaan paineen laskua laakerilla. Riittävä öljynpaine runkolaakereilla on elintärkeää myös kiertokangenlaakereille, koska kk-laakerit saavat voitelunsa runkolaakereiden kautta. Ja lisäksi kk-laakereille öljy pääsee vain toisella puolikkaalla kampiakselin kierrosta, koska runkolaakerissa on öljyura vain toisessa puolikkaassa (Clevite MS1010P). Täten suurilla kierrosnopeuksilla riittävä tilavuusvirta ja paine ovat tärkeitä.
Aivan kuten Fastback jo totesi on alettava torjuviin toimenpiteisiin vasta kun moottoria käytetään korkeilla kierroksilla eli yli 6500 rpm. Tällöin kyllä ovat muutkin asiat vaikuttamassa kokoonpanoon, esim. laakerivälyksiä täytyy suurentaa ja se taas vaatii lisää tuottoa pumpulta.
Kuristimia on käytetty hydraulinostimien kanssa. Esim. jopa alle 3 millin rei'illä vasemman puolen kanavaan on toiminut moitteettomasti. Tärkeää kuristimia käytettäessä on pitää välykset oikeina, myös nostajien välykset.
Mietoon moottoriin vakio laakerinvälyksillä riittää vakiotilavuuksinen ja vakiopaineinen pumppu. Eikä käytetä perus 10W-30 öljyä vaan vähintäänkin 10W-40/15W-40 tai mieluiten 20W-50.