MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
Valvoja: Ville K
MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
Tilanne: Paremmalla puoliskolla tarvetta autolle ympärivuotiseen käyttöön ja kyselee josko hommattaisi Volkkarin Polo/ vastaa pieni kauppakassi!!!! EIIIIIIII HYVÄ.
Kyselenkin nyt miten pärjää Mustangilla -94 -> talven läpi. Kertokaahan omista kokemuksista jos olette ajelleet ympäri vuoden Mustangilla.
Eli onko mitään järkeä kyseisessä vaihtoehdossa? Vai onko hermo tiukalla kun ei lämpöä puhalla/ ei starttaa/ auto poikittain helposti lumikeleillä jne...
Mahdollisesti -65 HT myyntiin ja uudempaa tilalle.
Kiittäen
Niko Nyman
Kyselenkin nyt miten pärjää Mustangilla -94 -> talven läpi. Kertokaahan omista kokemuksista jos olette ajelleet ympäri vuoden Mustangilla.
Eli onko mitään järkeä kyseisessä vaihtoehdossa? Vai onko hermo tiukalla kun ei lämpöä puhalla/ ei starttaa/ auto poikittain helposti lumikeleillä jne...
Mahdollisesti -65 HT myyntiin ja uudempaa tilalle.
Kiittäen
Niko Nyman
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Hyvin pärjää, jos on järkeä mukana. Lämmitin toimii ihan ok, mutta vehje on sitten vähän raskaampi kuin joku suzuki swift. Meinaan kun lähtee rasasta liukkaalla, niin sitten ollaan matkustajia kaikki. Kuitenkin sellaiset tyylikkäät 30 deg kahvat saa helposti hanskaan, kunhan ei ole pääkallokeli ja renkaissa on kynnet.
Tässä vähän ostoslistaa:
- Alustan ja koteloiden massaus (ts. ruostesuojaus kuntoon)
- Lohkolämmitin ja sisähaaroitus (ei kannata pihdata asennuksessa..)
- Nastarenkaat
- Hiekkaa takapaksiin
Massaus: Käytä jollakin ammattilaisella ja tarkista tulpat. Mm. takapaksin topparit voi olla löysällä, samoin takaspoileri ym. Bensatankin "aukkoon" voi alkaa kertymään vettä suojakelillä -> kuivaa tankatessa ettei jäädy ja tee temppuja.
Lohkolämmitin: Defan 2.0 DOHC Sierra. Laita 2 jos haluat ajoon alle 2h kovemmalla pakkasella. Asennuksen jälkeen kannattaa vilkaista liemien taso ja lisätä nesteitä pakkassiedon mittauksen jälkeen. Oletusmömmöillä muistaakseni kestää 30-35deg, joka on pilvettöminä tammikuun öinä hieman liian tarkalla. Itsellä on 42 joka ei vielä kuitenkaan aiheuttanut kesälläkään ongelmia. 1.3kW sisälämmitin piisaa suurimman osan ajasta, jos sen asentaa oikein eli puhaltamaan tuulilasiin. Huomhuom. Konepelliltä, tuulilasilta, katolta ym sulava vesi jäätyy oven etureunaan/koriin, joten sitä pitää säännöllisesti tökkiä pois jäätymästä raapalla. Muuten oven väliin kertyy jääkökkö, kuuluu narinaa ja rutinaa ja alaetureuna voi loppuviimein taipua, kun ovi ei enää aukeakkaan. Kokeiltu juttu.
Nastarenkaat: Osta kunnolliset ja muista, että nastarenkaista lähtee hieno kipinäsuihku, jos kiihdyttää jalka suorana..
Talvella 15/205/65 on hyväksi havaittu.
Hiekka: Osta myös pikkulapio, esim. kenttälapio. Hiekat kannattaa laittaa pariin kannelliseen lelulaatikkoon (10-30l), niin ne voi sitten keväällä kantaa pois selkää nyrjäyttämättä. 10l hiekkaa == about 20-30kg. Kiinnityksen voi tehdä parilla kuormaliinalla takapenkin selkänojan saranan ympäri, niin ei fyllit tykkää kytyrää. Yksi pikkuliina on muistaakseni hieman nafti pituudeltaan eli liinat ketjutetaan. Päälle 10-15cm mustekala laatikko <-> hihna pitämään liinaa ylhäällä. Tuolla patentilla pääsee käsiksi varapyöräänkin ilman koko systeemin purkua ja samoin toisen hiekkalaatikon sisältöön, KUN jää jumiin parkkipaikalla..
Eiköhän noilla pääse talviautoista hauskimman kanssa alkuun..
Tässä vähän ostoslistaa:
- Alustan ja koteloiden massaus (ts. ruostesuojaus kuntoon)
- Lohkolämmitin ja sisähaaroitus (ei kannata pihdata asennuksessa..)
- Nastarenkaat
- Hiekkaa takapaksiin
Massaus: Käytä jollakin ammattilaisella ja tarkista tulpat. Mm. takapaksin topparit voi olla löysällä, samoin takaspoileri ym. Bensatankin "aukkoon" voi alkaa kertymään vettä suojakelillä -> kuivaa tankatessa ettei jäädy ja tee temppuja.
Lohkolämmitin: Defan 2.0 DOHC Sierra. Laita 2 jos haluat ajoon alle 2h kovemmalla pakkasella. Asennuksen jälkeen kannattaa vilkaista liemien taso ja lisätä nesteitä pakkassiedon mittauksen jälkeen. Oletusmömmöillä muistaakseni kestää 30-35deg, joka on pilvettöminä tammikuun öinä hieman liian tarkalla. Itsellä on 42 joka ei vielä kuitenkaan aiheuttanut kesälläkään ongelmia. 1.3kW sisälämmitin piisaa suurimman osan ajasta, jos sen asentaa oikein eli puhaltamaan tuulilasiin. Huomhuom. Konepelliltä, tuulilasilta, katolta ym sulava vesi jäätyy oven etureunaan/koriin, joten sitä pitää säännöllisesti tökkiä pois jäätymästä raapalla. Muuten oven väliin kertyy jääkökkö, kuuluu narinaa ja rutinaa ja alaetureuna voi loppuviimein taipua, kun ovi ei enää aukeakkaan. Kokeiltu juttu.
Nastarenkaat: Osta kunnolliset ja muista, että nastarenkaista lähtee hieno kipinäsuihku, jos kiihdyttää jalka suorana..

Hiekka: Osta myös pikkulapio, esim. kenttälapio. Hiekat kannattaa laittaa pariin kannelliseen lelulaatikkoon (10-30l), niin ne voi sitten keväällä kantaa pois selkää nyrjäyttämättä. 10l hiekkaa == about 20-30kg. Kiinnityksen voi tehdä parilla kuormaliinalla takapenkin selkänojan saranan ympäri, niin ei fyllit tykkää kytyrää. Yksi pikkuliina on muistaakseni hieman nafti pituudeltaan eli liinat ketjutetaan. Päälle 10-15cm mustekala laatikko <-> hihna pitämään liinaa ylhäällä. Tuolla patentilla pääsee käsiksi varapyöräänkin ilman koko systeemin purkua ja samoin toisen hiekkalaatikon sisältöön, KUN jää jumiin parkkipaikalla..

Eiköhän noilla pääse talviautoista hauskimman kanssa alkuun..

Hyvin pärjää talvella. Ei ole sen kummempi ajettava kuin Taunus tai joku muu isompi takavetonen
VeeKoo jo luetteli tarvittavat talvivarusteet. Mulla oli talvirenkaina -97 V6:ssa kitkarenkaat mutta suosittelen nastarenkaita. Riittävän uusissa on jo luistonestot ja ABS-jarrut, joilla talviajo sujuu leikiten.
Lämmintäkin riitti pohjois-Suomen pakkasissa (-32 astetta) eikä mitään käynnistysongelmia kun käytti lohkolämmitintä.
Penkinlämmittimet olisivat kyllä hyvät...
Ja peräkonttiin kannattaa tosiaan laittaa painoa. Pari kertaa jäi kiinni ylämäkeen ilman perän painoa...
Mutta se puhtaanapito talvella! Ainakin pääkaupunkiseuden suolaloskassa ajaminen tekee pahaa auton pelleille. Joka päivä saa pestä ja kiillottaa että pysyy puhtaana!

VeeKoo jo luetteli tarvittavat talvivarusteet. Mulla oli talvirenkaina -97 V6:ssa kitkarenkaat mutta suosittelen nastarenkaita. Riittävän uusissa on jo luistonestot ja ABS-jarrut, joilla talviajo sujuu leikiten.
Lämmintäkin riitti pohjois-Suomen pakkasissa (-32 astetta) eikä mitään käynnistysongelmia kun käytti lohkolämmitintä.
Penkinlämmittimet olisivat kyllä hyvät...
Ja peräkonttiin kannattaa tosiaan laittaa painoa. Pari kertaa jäi kiinni ylämäkeen ilman perän painoa...
Mutta se puhtaanapito talvella! Ainakin pääkaupunkiseuden suolaloskassa ajaminen tekee pahaa auton pelleille. Joka päivä saa pestä ja kiillottaa että pysyy puhtaana!
Laitetaan naisnäkökulmaa peliin...
Mulla on hiukan vanhempi (-88) GT ympärivuotisessa käytössä. Ostin sen helmikuussa 2004. Alla oli kesärenkaat, joissa luki M+S, eli on MUKA kitkarenkaat
tms. Kyllä niillä joten kuten pärjää... paitsi peilijäällä ja suojalumessa, jos sitä on paljon. Itsellä ei ollu viime talvena painoa takakontissa, mutta jumiin jäin vain kerran, renkaista huolimatta (ei ollut talkkari aurannut pihasta 20cm suojalunta pois). Enemmän yllätys sladeja mulla on ollut vesisateella
, mutta ei mitään hallitsematonta
.
Kaiken kaikkiaan mukava talviauto tuo vanhempikin. Ensi talveksi tulee nastarenkaat alle ja painoa peräkonttiin... Taidanpa hankkia lohkolämmittimenkin

Mulla on hiukan vanhempi (-88) GT ympärivuotisessa käytössä. Ostin sen helmikuussa 2004. Alla oli kesärenkaat, joissa luki M+S, eli on MUKA kitkarenkaat



Kaiken kaikkiaan mukava talviauto tuo vanhempikin. Ensi talveksi tulee nastarenkaat alle ja painoa peräkonttiin... Taidanpa hankkia lohkolämmittimenkin

Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Re: MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
Yhden talven olen ajanut omallani, mutta sen jälkeen suosiolla ostin (lähinnä pk-seudun suolamäärien takia) talveksi käyttöauton. Omien kokemusten mukaan 95 GT:stä 5 litrasella V8:lla:NN kirjoitti:Tilanne: Paremmalla puoliskolla tarvetta autolle ympärivuotiseen käyttöön ja kyselee josko hommattaisi Volkkarin Polo/ vastaa pieni kauppakassi!!!! EIIIIIIII HYVÄ.
Kyselenkin nyt miten pärjää Mustangilla -94 -> talven läpi. Kertokaahan omista kokemuksista jos olette ajelleet ympäri vuoden Mustangilla.
Eli onko mitään järkeä kyseisessä vaihtoehdossa? Vai onko hermo tiukalla kun ei lämpöä puhalla/ ei starttaa/ auto poikittain helposti lumikeleillä jne...
+ Lämpöä puhaltaa nopeammin ja kuumempaa kuin mikään muu auto minkä olen koskaan omistanut
+ On startannut paremmin yli 20 asteen pakkasessa kuin mikään muu auto minkä olen koskaan omistanut
+ Ekat 2 viikkoa on tosi hauskaa kun risteykset mennään aina kahva edellä ilman että vauhti kasvaa
+ Jännitysfaktoria elämään kun takafillarit rupeavat sutimaan vielä ylivaihteellakin kun suolattu pinta jäätyy
- Vaatii perään paljon lisäpainoa (itsellä oli kolme 25kg:n sepelisäkkiä vararenkaan tilalla, oli vähän turhan vähän)
- Vanhasta '89 Camarosta realisoidut BFG:n nastarenkaat 80-luvun lopusta olivat erittäin huono vitsi talvirenkaiksi, rupee ärsyttämään kun ei pysy liukkailla muun liikenteen mukana kiihdytyksissä
- 2 viikon jälkeen on tosi ärsyttävää kun risteykset mennään aina kahva edellä ilman että vauhti kasvaa
- Jännitysfaktori saattaa aiheuttaa kuskin penkin istuinosan verhoilun turmeltumisen
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Re: MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
Tuohon on pakko muistuttaa, että ainakin 99 -> ohjekirjassa sanotaan, ettei saisi startata -10C kylmemmässä ilman lämmitystä. Sinänsä ihan ymmärrettävää, sillä auton atk lämmittää moottorin aika nopeasti, kuten Sami jo kertoikin. Ilmeisesti vähentää päästöjä tms tylsää.Sami95GT kirjoitti: + On startannut paremmin yli 20 asteen pakkasessa kuin mikään muu auto minkä olen koskaan omistanut
Juujuu. Tyypillinen parkkeeraus viimetalvena:Sami95GT kirjoitti: - Jännitysfaktori saattaa aiheuttaa kuskin penkin istuinosan verhoilun turmeltumisen



Vielä jäi pari nastaakin jäljelle..

Muuten viimeisestä kuvasta ei näy kunnolla, mutta lohkarin pistokkeen saa vedettyä näppärästi toisen sumuvalon aukon kohdalta. Jos valot on jo paikallaan, niin sitten kannattanee keksiä jotain muuta.
Re: MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
No ei saa ja ei saa. Ei kai missään saisi näin kylmä olla kuin suomessa on talvellaVeeKoo kirjoitti:Tuohon on pakko muistuttaa, että ainakin 99 -> ohjekirjassa sanotaan, ettei saisi startata -10C kylmemmässä ilman lämmitystä. Sinänsä ihan ymmärrettävää, sillä auton atk lämmittää moottorin aika nopeasti, kuten Sami jo kertoikin. Ilmeisesti vähentää päästöjä tms tylsää.

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Re: MUSTANG -94 ja uudemmat KÄYTTÖAUTONA YMPÄR VUODEN????
Omien testailujen perusteella alle +5C lämpötiloissa lohkolämmitin pienentää työmatkoilla kulutusta n. 2-3l /100km. Ja pata on lämmin muutaman minuutin nopeammin.Sami95GT kirjoitti:Kyllä mulla lohkolämppäri tuossa on, mutta ei sitä nyt ihan joka -10c käynnistyksellä tullut käytettyä. Öljyt oli tietenkin asianmukaiset. Ja mitä tuohon moottorin lämpiämiseen tulee, niin kaipa se EGR (Exhaust Gas Recirculating) osansa antaa.
Hyvä pointti tuo öljy! Se melkein unohtuikin... Toisaalta sen suositellun jenkkikuran löytäminen täältä tilaamatta olisikin jo... Hmm.. Ei kai joku sentään myy sitä saatika laita moottoriinsa?

Itse ajelin viime talven ´79 Mustangilla.Sami95GT kirjoitti:Hur så?Jukka kirjoitti:Ohan vaikeata teillä tuo talviautoilu??
Eipä ollut hiekkaa mukana.
Nastarenkaat kyllä oli ja oikein lohkoläppärikin sisähuaralla.
Kovilla pakkasilla mulla oli 2 sisälämppäriä autoa lämmittämässä.
Lisävaruste mistä olin talvella moneen kertaan kiitollinen:takalasin lämmitin.Vaikka siitä onkin vuosien varrella pari lankaa katkennut niin silti pysyy takalasikin auki.
Ainut mitä talvella kaipasin oli lukkoperä mutta nyt sekin asia on korjattu.Kiitos siitä Ikaalisiin.

-Jukka-
Vaikkakin huudeltiin 94-up niin heitän rikkani rokkaan vanhemmalla: Upo eli Mjustang modello 1980 meni viime talvena hienosti lukkoperällä ja 16" kitkarenkailla (käytettynä halavalla ostin, siis kaiken edellää mainitun). Ei siis mitään ongelmia sen suhteen, etteikö oltaisi edetty ja oikeaan suuntaan. No Upossahan ei ole tuota kasin tuomaa ylemmäistä vääntöä ja tehoa, jolla saisi isoimmallakin vaihteella hien pintaan. Eikä kontissa ollut mitään lisäpainoja. Auto vielä käyttäytyi erittäin ihmismäisesti ja liukkaalla kelillä mieluummin puskee kuin menee kahva edellä, kiitos suht jytäköiden vakaajien...
Tämän postin ehkä merkittävin tieto oli että kitkarenkaillakin pärjää...
Tämän postin ehkä merkittävin tieto oli että kitkarenkaillakin pärjää...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Pssst..Pony kirjoitti:Vaikkakin huudeltiin 94-up niin heitän rikkani rokkaan vanhemmalla: Upo eli Mjustang modello 1980 meni viime talvena hienosti lukkoperällä ja 16" kitkarenkailla (käytettynä halavalla ostin, siis kaiken edellää mainitun). Ei siis mitään ongelmia sen suhteen, etteikö oltaisi edetty ja oikeaan suuntaan. No Upossahan ei ole tuota kasin tuomaa ylemmäistä vääntöä ja tehoa, jolla saisi isoimmallakin vaihteella hien pintaan. Eikä kontissa ollut mitään lisäpainoja. Auto vielä käyttäytyi erittäin ihmismäisesti ja liukkaalla kelillä mieluummin puskee kuin menee kahva edellä, kiitos suht jytäköiden vakaajien...
Tämän postin ehkä merkittävin tieto oli että kitkarenkaillakin pärjää...
Ei tää ollu meille,ollaan hiljaa kun ajetaan noilla vanhoilla nelivalo-Foxeilla.

-Jukka-
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Joo o"
Itse tuli ajeltua -91 GT:llä viime talvi uusilla kitkoilla ja voin kertoa EI minkäänlaisia ongelmia.Musta tuntuu että on enempi asennekysymys ajella V-8 jenkillä talvella,ajellaan kelien ja sään mukaan niin homma toimii hyvin.On lohkolämmitin ja sisätilalämmitin(sisätilalämmittimen ainoa huono puoli on jäitten muodostuminen auton ovien ja helmojen väliin),mutta onhan se mukava lähteä lämpösellä autolla.Ja samaa mieltä muiden kanssa,Lämmintä piisaa erittäin hyvin, ei tarvitse -25 pitää edes lämppäriä täysillä.Siitä huolimatta aion jättää Mussen talviteloille(olin ensimmäinen joka ko.autolla edes koskaan talvella ajoi),mutta tulipahan sekin koettua monien ihmisten ennakkoluuloisista puheista välittämättä.
P.S.
Kovemmat tai ainakin samanmoiset kelit jenkeissä on ja ajetaan ympärivuoden.
Itse tuli ajeltua -91 GT:llä viime talvi uusilla kitkoilla ja voin kertoa EI minkäänlaisia ongelmia.Musta tuntuu että on enempi asennekysymys ajella V-8 jenkillä talvella,ajellaan kelien ja sään mukaan niin homma toimii hyvin.On lohkolämmitin ja sisätilalämmitin(sisätilalämmittimen ainoa huono puoli on jäitten muodostuminen auton ovien ja helmojen väliin),mutta onhan se mukava lähteä lämpösellä autolla.Ja samaa mieltä muiden kanssa,Lämmintä piisaa erittäin hyvin, ei tarvitse -25 pitää edes lämppäriä täysillä.Siitä huolimatta aion jättää Mussen talviteloille(olin ensimmäinen joka ko.autolla edes koskaan talvella ajoi),mutta tulipahan sekin koettua monien ihmisten ennakkoluuloisista puheista välittämättä.
P.S.
Kovemmat tai ainakin samanmoiset kelit jenkeissä on ja ajetaan ympärivuoden.