SHELBY EUROPA 71

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Tänään tupsahti postiluukusta Mustang Monthly:n toukokuun 2005-numero: esitelty 1971 Shelby Europa avot 4-sivuisessa artikkelissa sivuilla 54-57.

Mitenhän lienee: onkohan aiemmin esitelty suomalaisia (saati eurooppalaisia) Mustangeja/Shelbyjä Mustang Monthly:ssä ?
Girlie
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:58

Vai Spinneri ja Shelby Europa...?

Viesti Kirjoittaja Girlie »

Hyvä herra "raunoh". Get real!
Jenkkilässä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia Shelbyistä:

When was the Shelby Mustangs Produced?

The Shelby Mustang was produced for 1965 to 1970 model years. The first GT 350's were manufactured on Sptember1964 and the last Shelby Mustang was manufactured on September 1969. A 1970 model Shelby was not planned and was the result of having left-over 1969 cars. By then most of the performance features that were offerred exclusively on the earlier Shelby's were included in the Ford-controlled Mach 1's and Bosses, which resulted in the demise of the Shelby Mustang.


raunoh kirjoitti:Ei ollut. Autoissa (lukuunottamatta yhtä 429SCJ) oli piristetty 351C, erikoisnopeusluokan renkaat (ER70-15VR) 15x7" Shelby Cal 500 alumiinivanteilla ja Clauden Duboisin omaan kilpailukokemukseen perustuva modifioitu competition suspension, ja autoillahan oli tarkoitus ajaa myös Saksan, Belgian ja Ranskan, jne. Autobahn:oilla. :D

Tänään on ilmestynyt uusin Spinneri Magazine 1/2005, jossa on esitelty molemmat Shelby Europa avot.
:idea:
"For youth need never fade away
As long as I can dream and play
On wistful horses I will ride
With other dreamers at my side"
Mustangnisti

Viesti Kirjoittaja Mustangnisti »

Tyttö on hyvä ja lukee mitä kirjotettu. Shelby _EUROPA_. opettele ensin stangin historia. ruikuta sitten.
esim: http://people.freenet.de/pony/sheleur_main.htm
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Vastauksena Girlielle:

1971-72 Shelby Europa EI OLE SAMA kuin Shelby AMERICAN 1965-1970, lisätietoja saat katsomalla esim. Shelby American World Registry 1997-kirjasta sivut 1252-1253 (jonka kirjan on tehnyt SAAC = Shelby American Automobile Club ! ), tai jo edellämainitussa web-sivussa, tai hankkimalla Mustang Monthly May 2005-numeron, jonka tilausosoite ohessa:
http://www.americanautomags.com/america ... nes_n.html

Ellet hallitse englanninkieltä kunnolla, voit lukea Suomen kielellä seuraavia lähteitä: Corral 1/2005 tai Spinneri 1/2005. Myös uusimmassa Corral 2/2005:ssa on asiaa sivuttu, kun esiteltiin Shelby Europa GT-250, ja samalla on taulukko kaikista Shelbyistä, eli 1965-1970 Shelby American, 1967-1972 Shelby de Mexico ja 1971-1972 Shelby Europa. Myös jos onnistut löytämään parinvuoden takaisen Ilta-Sanomat pe 25.07.2003 (ss. 30-31), niin siitäkin.

Mutta myös http://www.overdrive.fi -palstoilla oli toissa keväänä vastaavaa keskustelua Shelby Europan olemuksesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ht=#385202.

Silloin tiedät mikä on Shelby Europa. Lukemalla jotakin vain Shelby American:ia koskevaa tietoutta et saa tietoja Europa-versioista.
Girlie
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:58

Viesti Kirjoittaja Girlie »

PS. raunoh, osaan Englantia, yllätys.

Ja alla olevassa kirjeessä maininta siitä autosta mihin raunoh niin usein palaa vertaillessaan omia autojaan ja kaivelee epäkohtia vaikka nyt esim onko Shelby ajanut samanlaista autoa itse niinkuin erään lehden tekstissä oli väitetty. Sen vuoksi tuo kyseinen auto siis kirjeessä vertailun kohteena koska herra raunoh on vertailun palstoilla jo aloittanut.

Ja muuten uskokaa tai älkää ihan hyvässä hengessä tässä nyt ollaan.
Mutta ei ole pelkästään minun mielipiteeni milloin Shelbyjen valmistus lopetettiin kuten alta voitte lukea. Nimenomaan lähdin siitä olettamuksesta että kysessä on todellakin vain MINUN
mielipiteeni ja pyysin asiantuntevaa henkilöä korjaamaan käsitykseni (uskoisin että he tuolla tietävät mistä on kyse).

Anteeksi jos olen pahoittanut mieliä.
Täällä itse kateellisena läähätän ja haaveilen edes jonkinlaisesta avosta!



Dear XXXXXXXX:

Thanks for the e-mail. The production ended in 1970. So you are right on the money!

Kind regards,

John Luft

-----Original Message-----
From: XXXXXXXXXXX [XXXXXXXXXXXXXXX]
Sent: Wednesday, July 13, 2005 2:25 AM
To: jluft@shelbylicensing.com
Subject: Shelby Europe?
Hi!

Here in Finland there are people talking about issue
are Claude Duboises -71 Europe Shelbys real Shelbys?

There is a car owner who have two -71 convertibles by Claude Duboise.
My understanding is that Shelby Production was ended -69 and -70 was only "left overs" sold.
No manufacturing anymore -71.

My oppinion is that those Belgium cars are not real Shelbys, only same stripes was pasted to to look like Shelbys.

Please correct me if I am wrong. It is only my oppinion.
Owner of those two Shelby Europeans is telling that
his cars should be worth of more money than foreaxmple -67 Shelby GT500 conv. because European Shelby -71 GT350 was only made two pieces.
-Imean striped two pieces....

With all respect,
hoping to hear soon from you

XXXXXXXXX
Finland



Mustangnisti kirjoitti:Tyttö on hyvä ja lukee mitä kirjotettu. Shelby _EUROPA_. opettele ensin stangin historia. ruikuta sitten.
esim: http://people.freenet.de/pony/sheleur_main.htm
"For youth need never fade away
As long as I can dream and play
On wistful horses I will ride
With other dreamers at my side"
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Girlie esiintyy rohkeasti nimettömyyden takaa. Liekö yksin mielipiteidensä kanssa vai esim. yhteistyössä jonkin muun tahon kanssa, tätä jäin miettimään. Tietoa on runsaasti saatavissa, muualtakin kuin allekirjoittaneelta.

John Luftille ja Girlie:lle lähetetty yv.
---------------------------------------------------------------
Osa ohessa:

Shelby Europas were not only striped. For example, the following improvements were made to add performance for a standard M-code 351-4V Mustang with 285HP (I do have copies of Shelby Europa dealer broschures, price lists etc):
1) Shelby-aluminum high rise intake for 351-Cleveland (part #351D-9424-D) to give about 35 horsepower more to 320 HP (and intake #429D-9424-A for GT500 with a 429SCJ to give 405-410 HP; and for comparison, a 429SCJ Mustang gives 375HP)
2) for GT500's with the 351-HO engine: a high-performance cam D1ZZ-6250-A and bigger carburator (780 Holley) with Shelby-Mallory Dual-point distributor to give 360HP (for comparison, a 1971-HO 351-Boss-Mustang gives 330HP)
3) based on Claude Dubois' race experience, additional impromevents for standard Mustang's Competition suspension.
4) special lighter 15x7" Shelby Cal 500-aluminum slotted wheels with Avon ER70-15VR high-performance/speed tires

These changes are rather similar that are seen in 1969-70 Shelbys having 351-W / 428 engines.

Moreover, Carroll Shelby personally himself was together with Claude Dubois in the Brussels Motor Show in January 1971 where these cars were presented for public.

---------------------------------------

Olisin todella kiinnostunut tietämään, mistä on tieto vertailusta prototyyppi 1967-GT500 avoon, joka esiteltiin Maaliskuun 2005 Mustang Monthly-lehdessä.

Viittaus Suomen 1969-GT500-avoon: V8-Magazinessa sanottiin yhdellä tavalla, ja Mustang Monthly-lehdessä toisella tavalla. Nuo ovat faktatietoja, jotka toin esille, ja lukija voi tehdä itse omat päätelmät, kumpaa uskoa, itse uskon MM:ää. Oli V8-artikkelissa muitakin asiavirheitä, joita en ole huomannut oikaistun. Mutta jos oikaisu on tehty, toivottavasti tuodaan esille, missä on.

Myös faktaa: 1971 Shelby Europat oli rekisteröity 1969/70 Shelbynä Belgiassa, vaikka korimalleina ovat täysin erilaiset ! Tämä lienee ainutlaatuista maailmassa. Siten on perusteltua verrata 69-Shelbyyn.

On syytä korostaa, että 1971 Shelby Europat eivät ole Shelby American-autoja, vaan Shelby Europat olivat jatkumo Shelbyjen tuotannossa, Europa-versioina Euroopassa Carroll Shelbyn lisenssillä ollen yhtä aitoja kuin 69-Shelbyt. Myös 69-Shelbyt olivat vastaava lisenssi-Shelby, tehty Fordin tehtailla Dearbornissa eikä Carroll Shelby edes osallistunut 69-Shelbyjen suunnitteluun ! Shelby Europat alunperin tehtiin Mustangina Dearbornissa, ja muutettu Belgiassa Shelby Europaksi.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1136
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Edelliseen viitaten, eikös kaikki -67 alkaen tehdyt ole lisenssi-shelbyjä, Carrolhan oli jo tuossa vaiheessa Africassa sarvikuonoja metsästämässä, kun hermostui mustangin kasvaneista mitoista ja Fordin toiminnasta yleensä.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vee8 kirjoitti:Edelliseen viitaten, eikös kaikki -67 alkaen tehdyt ole lisenssi-shelbyjä, Carrolhan oli jo tuossa vaiheessa Africassa sarvikuonoja metsästämässä, kun hermostui mustangin kasvaneista mitoista ja Fordin toiminnasta yleensä.
Oma lainaukseni aiemmin:
"Mitenkäs noi Shelbyjen koneet eroaa vakio Fordilaisesta? Etenkin -67 alkaen tehot / vääntö. 65 - 66 GT350 ja GT 350 R on asia erikseen koska ne oli oikeita ralli autoja. Mielestäni 67 ylöspäin Shelbyt ovat vain hauskasti koristeltuja Mustangeja joihin on liimattu kivoja tarroja ja käärme merkkejä mukavasti muotoiltujen lasikuitu koristeiden päälle. Kauniita autoja kuitenkin mutta ei mitään kunnon meniöitä."

Ja kaikihan jotka ovat tutustuneet Dyno keskusteluun tietää ettei aina ilmoitetut tehot ihan aina ole todennettavissa dynossa. +10 hp kromattu pakoputkenpää jne...

Noi 65 - 66 GT 350 oli sarja autoja jotka oli valmistettava yleiseen myyntiin tietyn kokoisena sarjana niin, että ko, tyyppinen auto olisi saanut kilpailu hyväksynnän so. luokitusta varten valmistetava määrä kyseisiä autoja. (tuttu juttu meille suomalaisille esim. ralli puolelta). Mutta ilmeisesti 67 ylöspäin ei vastaavaa tarvetta ollut. Vaan loppu löylyillä kerättiin rahat pois ja tehtiin ns. Shelby mustangeja vuoteen 69 (70) saakka. Tämä sama tarina toistui sitten Mexikossa ja Euroopassa.

Toisaalta jos auton luonne ja imago pysyy ennallaan vaika se tehdään lisensillä missä sattu, niin eikös Lada olekkin ihan yhtä laila FIAT kuin aikansa FIAT 124, jne.

Eikö jokaisen itse tekemä Hot Rod ole originaali ja oma uniiki kappaleensa ja omaa näin tietyn arvon ja imagon siinä missä nämä lisensi autotkin?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Girlie
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:58

Ok.

Viesti Kirjoittaja Girlie »

Se kyllä passaa. En lähde vääntämään. Itse asiassa kiitos informaatiosta!!
:D
Vee8 kirjoitti:Edelliseen viitaten, eikös kaikki -67 alkaen tehdyt ole lisenssi-shelbyjä, Carrolhan oli jo tuossa vaiheessa Africassa sarvikuonoja metsästämässä, kun hermostui mustangin kasvaneista mitoista ja Fordin toiminnasta yleensä.
"For youth need never fade away
As long as I can dream and play
On wistful horses I will ride
With other dreamers at my side"
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

SHELBY DECADE POSTER

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Shelby American Automobile Club:sta saa moniväristä Shelby-posteria, koko 24" x 36". Tässä on kuvat 72 eri mallista, mukaan luettuna CSX2000, Shelby Europa ja Shelby de Mexico, hinta 25,00 US-dollaria sisältäen postikulut (tukevassa pahviputkessa) USA:aan toimtettuna, mutta Eurooppaan postikulut ovat jkv enemmän, mutta lisää joutuu maksamaan vain postimaksukulujen erotuksen (en tiedä paljonko, muttei tod. näk. kovin mahdottomia).

Ilmoitusmainosteksti:
SHELBY DECADE POSTER. The ultimate Shelby poster - detailed illustrations of 72 different models - everything Shelby had his hands on from CSX2000 to the Shelby Europa and de Mexico models. Full color, 24" x 36" shipped in a heavy tube.

Lisäksi on saatavissa 1997 Shelby American World Registry-kirjaa (1336 sivua, 850 kuvaa) hintaan 125,00 USD, postikulut USA:ssa 10,00 USD, mutta Eurooppaan toki enemmän.

Osoite: SAAC Headquarters, P.O.Box 788, Sharon, CT 06069, USA
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Re: SHELBY EUROPA 71

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Nyt pitkän ajan jälkeen voin tuoda esille tässä, että päivitin SAAC:n Rick Kopecin pyynnöstä yhdessä saksalaisen Wolfgang Kohrnin ja hollantilaisen Edwin van Beurdenin kanssa 2014 Shelby World Registry- kirjan Shelby Europa-kappaleen, joka paisui 2-sivuisesta kappaleesta aiemmassa 1997 kirjassa nyt 6-sivuiseksi, kun perustietoa oli tullut runsaasti lisää, ja lisäksi kaikki 9 valmistettua autoa oli kuvattu yksilöllisin historiatiedoin kuvineen. Mutta 2014 maailmanrekisteri piti nyt painaa 3-osaisena kirjasarjana, Shelby Europa-kappale on Vol III:ssa ss. 1419-1424. Työn mahdollisti, kun sain Claude Duboisin kirjanpidon myyntiesitteineen ja Kevin Martilta Mustangien tuotantotiedot, jotka yhdistelemällä varmisti sen, että autoja valmistettiin vain 9 autoa, eikä 14 autoa, kuten aiemmin oli luultu 1997 kirjassa. Samoin ilmeni, että kaikki Shelby Europat perustuivat 1971 Mustangiin, ei yksikään 1972 Mustangiin. Lisäksi en lainkaan ollut pettynyt, kun ilmeni, että molemmat avot ja hollannin toinen fastback olivatkin GT-500-malleja 351-HO:lla, vaikka rekisteröitiin GT-350:nä, jotta säästettiin rekisteröintimaksuissa. Lisäksi 1971 Shelby Europat rekisteröitiin Belgiassa 1969 Shelbynä... en ota kantaa juridisiin näkökohtiin - varsinkaan näin 50 vuoden jälkeen - mutta nyt edesmennyt Claude tiettävästi oli nuuka mies mutta menestynyt kilpa-ajaja, myös LeMansissa 65-GT350R-autolla...
Vastaa Viestiin