Nestekytkin?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja koppa »

Antti66HT kirjoitti:Kelläs niitä Tiltonin tuotteita on autossa? Onko ne toiminut?
olikos jxa:ssa tilttoni? Artoo?
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Jaamäävai ?? :huh1:
Kuusseiskaan taidettiin änkeä Modern driveline sarja. Käyttökokemuksia ei vielä ole mulle kertyny muuta kuin talvelta, säätöö se ainakin nyt huutelee.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Moderndriveline pelaa tilttonin kamoilla. Muistaakseni Uljaksen mustissa oli kans toi modernin sarja, ja toimi.
Jos tuo McLeodi vielä kiukuttelee, niin sitte käännytään Tiltonin tuotteisiin, ainakin täällä. Sitten vaijeri jos ei muu auta.
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja rale »

Nostan vanhan topicin ylös,

Olisiko antaa vinkkiä hyvästä ja toimivasta hydraulisesta kytkimestä 68 mustangiin T5 laatikolla? Cruising käyttöön tulisi. Nykyisellään autoon on asennettu King Cobran levy ja asetelma. Poljin tuntuma on melko raskas mekaanisella välityksellä.

EDIT. Löytyi jonkin verran viestiketjuja, joissa suositeltiin tiltonia. Jos jollain on vinkkejä tai suosituksia vaijerikytkimen toteutuksesta, niin nekin kiinnostaisi. Tarkoitus on päästä eroon jälkikäteen rakennetusta mekaanisesta välityksestä.
Sudenkolo
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Joulu 2015, 02:53

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Sudenkolo »

Tuo MODERN DRIVELINE yläpäähän näyttäis viisaalta ratkaisulta itse olen wilwoodin sylkän kanssa temppuillut ja alapuolella kokeilin alkuun mcleodia mikä pääs sitten heti alussa alussa pyörähtää rikkoen toisen letkun kiinnityksen.Tiltonin hankin sen jälkeen ja kolmas wilwood menossa sekä toinen tiltonin työsylkkä.Nyt viimeisin kokoonpano ja kun kasasin olinkin ajatuksissa jättänyt todennäköisesti pari kolmemillii alkuperäisestä mitasta liika taakse sylkän ja ei kytkin sitten irrota jospa sais motivaatiota tutkia aihetta lisää ja auto ajoon kesäksi :D.Itse jos lähtisin hommaa tekee löytyy varmaan parempia asetelmia mulla on joku mielestäni ehkä liika jäykkä asetelma centerforce.Kaupungissa ajo ollut aina helvettiä ja jos stadissa käynyt lenkin ajaa on ollut ilo päästä motarille lepuuttaa vasenta jalkaa.Vakavasti jo ruvennut harkitsemaan automaatiksi muuttamista ihan vain mukavuuden tason nostamiseksi.Olen nyt rakentanut polkimeen stopparin ettei voi ylipolkea sitä kytkintä.Tais kaverillakin olla novassa mcleod ja centerforcen asetelma kovin on jäykkä sekin paketti ajaa tuolla kaupungissa.Kaippa sen vaijerikytkimen rakentelee itsellä oli sen alkuperäisen kanssa ongelma että kuumuus sulatti aina kaapelin hyvinkin nopeasti.
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Tuohon kytkimen käyttömukavuuteen (keveyteen) on kyllä mekaanisen rakenteen vipusuhteen muutos kaikkein helpoin ja luotettavin tapa.
Mustang -67HT
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Varmasti tämän muuallekkin kirjoittanut, mutta päivitetään nyt tähänkin.

Pääsylkky edelleen Wilwoodin .750, joka hyvin nyt otiminut jo vuosia.

Työsylkky vaihtui aikanaan Toploaderiin tarkoitettuun Tilttoniin, joka toimi mainiosti. Vaihteiston vaihtuessa Jericoksi, ja edelleen Tko-600:ksi, vaihdoin työsylinterin Tiltonin kytkinkoppaan tulevaan malliin. Tämäkin toiminut ongelmitta, ja vaikka McLeod RST kytkimenä, on kytkin kevyt ja tarkka käyttää. Raskaampi tietty kuin nykyautoissa, mutta paljon kevyempi kuin alkuperäisellä vivustolla.
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja rale »

Kiitti vinkeistä,

Ehkä pitää vielä tarkastaa, saisiko mekaanisten vipujen välityssuhteita muuttamalla poljintuntumaa kevennettyä. Rakennelma ei ole alkuperäinen joten omille kokeiluille on sijaa.
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Nestekytkin konversio varmaan hyvä ratkaisu.
Omaan -68 polleen rakensin vaijerikytkimen (kun ei ollut tallissa alkuperäisiä vivustoja ja palautin tehtaan toimituksen mukaisesti manuaaliksi), Lähtökohtana foxin kytkinvaijeri (missä tuli mukana alumiininen sektorikappale). Eli raudanpaloista rälläkällä vastaava sektorikappale (sen verran tymäkkää että siihen sai hiottua vaijerille uran) ja sopivaa kiinnitystä polkimeen niin että vaijerille mahdollisimman pitkä liike polkimen mukana. Läpivienti rintapeltiin ja siihen vahvike mihin kuori tulee. Alapäässä kytkinvipuun reikä mistä vaijeri menee läpi ja vaijerin alapäälle kiinnitys vaihteistoon (eli kuoren alapää liikkuu kun painaa kytkintä. Ja taisin käyttää vaijerin alapään ja kytkinvivun välissä orkkiksesta earlyn vivun "kuulasta" jalostettua välikappaletta nivelenä. Toimii mutta ei ole yhtään liian kevyt käyttää vaikka on koko polkimen liikematka käytössä. Ehkä se sektori pitäisi saada sijoitettua niin että olisi jonkinlaista progressista vivun liikettä?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla earlyssa nestekytkin McLeodin RXT kytkimellä. Kevyt käyttää jopa tällaisen tikkujalan. Lähes yhtä kevyt kuin käyttöGolfin.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja rale »

Eli,

nestekytkimen pääsylinterisarjaksi voisi asentaa tällaisen Modern drivelinen sarjan:
https://threepedals.com/products/clutch ... -700-bore/

ja työsylinteriksi Throw out bearing tyyppisen Tiltonin:
https://www.summitracing.com/parts/til-60-6104
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla on juurikin tuo modern driveline, työsylkkyä en muista...
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

rale kirjoitti: 12 Helmi 2023, 14:17 Eli,

nestekytkimen pääsylinterisarjaksi voisi asentaa tällaisen Modern drivelinen sarjan:
https://threepedals.com/products/clutch ... -700-bore/

ja työsylinteriksi Throw out bearing tyyppisen Tiltonin:
https://www.summitracing.com/parts/til-60-6104

Kyllä toimii. .7 sylinterin tilavuus riittää todennäköisesti, ja on kevyempi kuin isommalla.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Nestekytkin?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tämmöisellä paketilla mentiin muutama vuosi, muuten hyvä mutta sinter kytkin oli kadulle hieman äkäinen. Muutoin on ollut nestekytkin käytössä yli kymmenen vuotta ilma minkäänlaisia ongelmia.
Liitteet
P1030711.JPG
P1040178.JPG
P1030009.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin