Polttoainepumpun valinta earlyyn
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
Starsky mainitsi myös tuon polttoainepumpun tappokatkaisimesta omassa viestiketjussaan.
Etsiskelin netistä ja löysin niitä romiksilta varaosina jostain Fordista purettuina jne.
Järkevää laittaa tuollainen pumpun kylkeen. Luulisi tuollaisen toimivan käytettynäkin?
Etsiskelin netistä ja löysin niitä romiksilta varaosina jostain Fordista purettuina jne.
Järkevää laittaa tuollainen pumpun kylkeen. Luulisi tuollaisen toimivan käytettynäkin?
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
Totta!


Starskylta kun saisin vielä asennusohjetta sähköjen osalta? Ja kytkimen liitin puuttuu. Joudun ehkä tekemään liitokset kytkimeen jotenkin muuten.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
Oma sähköpuolen asennus pumpun suhteen on tämmöinen kyhäelmä.
Tässä tulee ehkä vähän turhaakin ylimääräistä.
Olen varmaan 70% alkuperäisestä johdotuksesta korvannut kokonaan 66 ht korista. mm. alkuperäinen sulakeboksi poistettu (aika yleinen muutos käsittääkseni kun kerran sitä boksia on vilkaissut) ja tilalla Motonetin (se on niin lähellä tässä ja katsoin venepuolen tavaran olevan melko passelia monilta osin autokäyttöön) veneosastolta löytyvillä bokseilla. Päävirtakytkin on venepuolen tavaraa.
Inertiakytkin ja liitin tuli hommattua suomalaiselta yhteistyökumppanilta, joka kyllä sieltä listalta vieläkin löytyy. En periaatteessa foorumilla nimellä suosi ketään meidän yhteistyökumppaneista, jotta valuisi tasaiseen yhteydenottoja jokaiselle listalla olevalle osamyyjälle.
Osat tosiaan:
Fuel Pump Cut-Out Switc, inertiakytkin
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
Pico Wiring Connector Pigtails 5756PT (inertiakytkimen liitin)
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Ruiskun (Terminator EFI) Holley HP keskusyksikkö on kytketty suoraan akun napoihin (se on ruiskun ohjeiden mukaan ehdoton asia ja ainakin reaaliaikakello nollautuu jos laittaa ruiskun päävirtakytkimen taakse, kellonaika on hyvä olla oikein jos jälkikäteen analysoi lokituksia. Minulla menee lokitus aina päälle kun kone käynnistetään.).
Akusta tulee päävirtakytkimen läpi sähkö starttisolenoidin kylkeen akkupuolen liittimeen. Tuo on M8 itse modattu messinkinen pidempi pultti. Siitä lähtee noiden midisulakerasioiden kautta sähkö eteenpäin (6 mm2 muistaakseni nuo piuhat ja 30V nallit noissa sisällä) 1x valoreleille (valoreeet näkyvät tuossa) 1x flektille, 1x takakontin sulakerasialle, 1x puolalle ja 1x kabiinin konsolin alapuolella olevaan sulakerasiaan. Ei ihan kaikki näy kuvassa. Pumppun sähkö lähtee 20A sulakkeella tuosta takakontissa olevasta sulakerasiasta eteenpäin:
ja menee 40A releelle. Ei siis mene inertiakytkimen kautta kuten taitaa olla alkuperäinen tehdasidea.
Inertiakytkimen läpi menee ruiskun ECU:lta tuleva 12V pumpun ohjaus releen käämille. Eli jos joku tuuttaa kontista sisään, niin pitäisi sammua pumppu kyllä kun releen ohjaus katkeaa. Toki rele voi vioittua sisältä ja jäädä johtamaan, mutta tein sen nyt tuolla tavalla.
Releeltä jatkuu sitten suoraan pumpulle:
HUOM. kaikki polttaineletkut on minulla teflonia, koska nitriilikumi falskasi bensan läpi. Eli tein kahteen kertaan letkut. AN-letkuliittimet on vielä eri teflonisille ja nitriililetkuille, eli kannattaa miettiä kumpaa laittaa. Ei haise bensa teflonin läpi. Kovaa alumiiniputkea on edestä taakse väli AN8 meno ja AN6 paluu. Kaikki liitokset on AN-tavaraa mitä bensaputkista ja -letkuista löytyy (AN-liitosjatko löytyy myös kovalle putkelle + erilliset pellin läpivientiä varten olevat AN-palikat).
Tässä tulee ehkä vähän turhaakin ylimääräistä.
Olen varmaan 70% alkuperäisestä johdotuksesta korvannut kokonaan 66 ht korista. mm. alkuperäinen sulakeboksi poistettu (aika yleinen muutos käsittääkseni kun kerran sitä boksia on vilkaissut) ja tilalla Motonetin (se on niin lähellä tässä ja katsoin venepuolen tavaran olevan melko passelia monilta osin autokäyttöön) veneosastolta löytyvillä bokseilla. Päävirtakytkin on venepuolen tavaraa.
Inertiakytkin ja liitin tuli hommattua suomalaiselta yhteistyökumppanilta, joka kyllä sieltä listalta vieläkin löytyy. En periaatteessa foorumilla nimellä suosi ketään meidän yhteistyökumppaneista, jotta valuisi tasaiseen yhteydenottoja jokaiselle listalla olevalle osamyyjälle.
Osat tosiaan:
Fuel Pump Cut-Out Switc, inertiakytkin
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
Pico Wiring Connector Pigtails 5756PT (inertiakytkimen liitin)
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Ruiskun (Terminator EFI) Holley HP keskusyksikkö on kytketty suoraan akun napoihin (se on ruiskun ohjeiden mukaan ehdoton asia ja ainakin reaaliaikakello nollautuu jos laittaa ruiskun päävirtakytkimen taakse, kellonaika on hyvä olla oikein jos jälkikäteen analysoi lokituksia. Minulla menee lokitus aina päälle kun kone käynnistetään.).
Akusta tulee päävirtakytkimen läpi sähkö starttisolenoidin kylkeen akkupuolen liittimeen. Tuo on M8 itse modattu messinkinen pidempi pultti. Siitä lähtee noiden midisulakerasioiden kautta sähkö eteenpäin (6 mm2 muistaakseni nuo piuhat ja 30V nallit noissa sisällä) 1x valoreleille (valoreeet näkyvät tuossa) 1x flektille, 1x takakontin sulakerasialle, 1x puolalle ja 1x kabiinin konsolin alapuolella olevaan sulakerasiaan. Ei ihan kaikki näy kuvassa. Pumppun sähkö lähtee 20A sulakkeella tuosta takakontissa olevasta sulakerasiasta eteenpäin:
ja menee 40A releelle. Ei siis mene inertiakytkimen kautta kuten taitaa olla alkuperäinen tehdasidea.
Inertiakytkimen läpi menee ruiskun ECU:lta tuleva 12V pumpun ohjaus releen käämille. Eli jos joku tuuttaa kontista sisään, niin pitäisi sammua pumppu kyllä kun releen ohjaus katkeaa. Toki rele voi vioittua sisältä ja jäädä johtamaan, mutta tein sen nyt tuolla tavalla.
Releeltä jatkuu sitten suoraan pumpulle:
HUOM. kaikki polttaineletkut on minulla teflonia, koska nitriilikumi falskasi bensan läpi. Eli tein kahteen kertaan letkut. AN-letkuliittimet on vielä eri teflonisille ja nitriililetkuille, eli kannattaa miettiä kumpaa laittaa. Ei haise bensa teflonin läpi. Kovaa alumiiniputkea on edestä taakse väli AN8 meno ja AN6 paluu. Kaikki liitokset on AN-tavaraa mitä bensaputkista ja -letkuista löytyy (AN-liitosjatko löytyy myös kovalle putkelle + erilliset pellin läpivientiä varten olevat AN-palikat).
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
Kiitos taas starskylle kattavasta infosta!
Bensansyötön meinasin toteuttaa yhdellä an8 linjalla keulille. Eli bensapumpun jälkeen tulisi ensimmäisenä polttoaineensäädin josta paluu heti takaisin pumpulle. Säädin olisi ainoastaan takakontissa. Loput linjaan laitettavat osat kuten suodatin sekä sen molemminpuoliset sulkuventtiilit asennetaan pohjan alle tankin sivulle.
Alla kuva ajatuksesta. Kuvassa regu alempana. Ja linkki https://www.pro-touring.com/threads/119 ... Aeromotive
Bensansyötön meinasin toteuttaa yhdellä an8 linjalla keulille. Eli bensapumpun jälkeen tulisi ensimmäisenä polttoaineensäädin josta paluu heti takaisin pumpulle. Säädin olisi ainoastaan takakontissa. Loput linjaan laitettavat osat kuten suodatin sekä sen molemminpuoliset sulkuventtiilit asennetaan pohjan alle tankin sivulle.
Alla kuva ajatuksesta. Kuvassa regu alempana. Ja linkki https://www.pro-touring.com/threads/119 ... Aeromotive
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
Asensin polttoainepumpun tankin sisään viikko sitten. Muuta en ehtinytkään. Bensalinjojen tekemiseen tarvitsee vielä ostella muutamat an-liittimet lisää.
Käännän pumppua vielä pykälän verran siten, että ulostulo-linja jää kohtisuoraan eteenpäin. Ulostulosta ensin pätkä letkua ja siitä 90-asteen kulmalla paineensäätimelle. Säätimen alapuolisesta lähdöstä suoraan pohjapellin läpi toisella 90-asteen kulman an-liittimellä sulkuventtiileille ja suodattimelle jne. Paluukierto takaisin regulaattorilta n.135-asteen kulman an-liittimellä pumpulle. Jotenkin noin.
Käännän pumppua vielä pykälän verran siten, että ulostulo-linja jää kohtisuoraan eteenpäin. Ulostulosta ensin pätkä letkua ja siitä 90-asteen kulmalla paineensäätimelle. Säätimen alapuolisesta lähdöstä suoraan pohjapellin läpi toisella 90-asteen kulman an-liittimellä sulkuventtiileille ja suodattimelle jne. Paluukierto takaisin regulaattorilta n.135-asteen kulman an-liittimellä pumpulle. Jotenkin noin.
Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn
No niin. Näpertelyn tulos: 50 cm valmista polttoainelinjaa ja tuhlattua alumiiniputkea yli 2 metriä.
Pohjan alapuolella epäilyttävä määrä liittimiä kera suodattimen sekä sulkuventtiilin. Kuvasta puuttuu vielä pätkä teräspunosletkua.
Ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin teen homman vielä kolme kertaa… 

