260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Elikkäs minulla nyt kohtuu tuoreena Mustangistina ei vielä ole oikein kokemusta näistä moottoreista. Minulla autossa siis 260:n ja se mielestäni huohottaa hieman liikaa. Öljyn täyttökorkista huohottelee ja tästä seuraa että öljyä jonkun verran lentää flektin ja ajoviiman avustama pitkin konehuonetta. Miten tuo houhotus tulisi olla oikeasti järjestetty? Minulla ei ollut mitään venttiiliä, vaan suora letku sieltä imusarjan takaosan laipasta ilmanputsariin. Otin myös tuon laipan auki ja sillä oli sellaista metallivillaa ja sitten kauheasti öljypaska mössöä kun sormella tonki sieltä laipan reijästä.https://drive.google.com/file/d/1QzeXBN ... sp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/123sGac ... sp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/19mLKPg ... sp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/1bnWWpF ... sp=sharing
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
En niin tuon 260 moottorin erikoisuuksista tiedä mutta eikös noi kuvissa olevat osat ole jostain alkeellisesta egr systeemistä?
Ilmeisesti tuossa 260 moottorissa ei huohotusta venttiili kopissa ollenkaan vaan ainoastaan ulkoilmaan huohottava öljykorkki
Ilmeisesti tuossa 260 moottorissa ei huohotusta venttiili kopissa ollenkaan vaan ainoastaan ulkoilmaan huohottava öljykorkki
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Venakopat voi vaihtaa tai on voineet vaihtuakkin? Eiköhän toi kone toimi samalla periaatteella kun normi 302kin. Luulis, että huohotuskin....
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Mikäli nyt siis oikein ymmärsin, niin minun tapauksessa tuo tulisi toimia niin että tuolta imusarjan takaa tulevasta putkesta imetään kaasut ilmanputsasin kautta takaisin koneeseen. Tuo puhdas ilma koneeseen tulisi mennä tuolta öljyn täyttökorkin kautta (täyttöputki menee jakokoppaan)? Nyt kun tuo imusarjan yhde näyttää olevan täynnä sitä itteään, niin ei välttämättä toimi ihan oikein päin tuo systeemi.kaara91 kirjoitti: ↑12 Loka 2020, 16:27 Se huohotusventtiili kopissa on hengitysventtiili, joka voi olla korkin yhteydessä ja on toteutettu vanhoissa automalleissa. Uudemmissa hengitys tulee ilmanputsarilta venttiilikoppaan tai korkkiin. Kun ohivuoto kasvaa tarpeeksi, ei hengitysventtiilistä mene enää ilmaa koneeseen, vaan se muuttuu huohotusventtiiliksi..
Usein vaan näissä virijutuissa ei tuoda kampikammioon puhdasta ilmaa, vaan sekä nostajalaaksosta että molemmista venttiilikopista on vain poistot imusarjaan..Tämä ei ole oikein suunniteltu tuuletusjärjestelmä..Todellisuudessa harrasteautossa tällä ei ole merkitystä, koska kilometrejä ei kerry paljon..Tämän seurauksena öljyn käyttöikä lyhenee oleellisesti, kun kampikammiossa on jatkuvasti palamatomia kaasuja osakaasullakin, jotka reagoivat öljyn kanssa liueten siihen..
Tällä tosin ei ole merkitystä jos öljyjä vaihdellaan useammin.. Asiaa voi verrata vanhanajan kapakkaan, jossa ei ollut ilmastointia..Pikkasen oli kokoajan savuista![]()
Olette kai lukeneet.."Kampikammion tuuletusjärjestelmä"..Eli koneeseen tuodaan puhdasta ilmaa..jotta kampikammio tuulettuu..Paljon huohottavassa koneessa ei ilmaa enää kulkeudu kampikammion läpi vaan, puhdas tuloilmaputkikin muuttuu
huohottimeksi...
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Melkein meni oikein:Kari1304 kirjoitti: ↑13 Loka 2020, 09:25
Mikäli nyt siis oikein ymmärsin, niin minun tapauksessa tuo tulisi toimia niin että tuolta imusarjan takaa tulevasta putkesta imetään kaasut ilmanputsasin kautta takaisin koneeseen. Tuo puhdas ilma koneeseen tulisi mennä tuolta öljyn täyttökorkin kautta (täyttöputki menee jakokoppaan)? Nyt kun tuo imusarjan yhde näyttää olevan täynnä sitä itteään, niin ei välttämättä toimi ihan oikein päin tuo systeemi.
imusarjassa/kaasarin laipassa oleva putki imee apukuskin puoleisesta venttiilikopasta huohotuskaasut koneeseen poltettavaksi, se PCV venttaali on siinä 90 asteen kulmapalassa joka yhdistää putken siihen koppaan. Joskus voi olla venttiili siinä letkussakin jolloin adapteri putken ja venttiilikopan yhdistämiseen on blanco.
Korvausilma kampikammioon menee öljykorkista, joka voi olla semmonen "sarvimalli" joka yhdistyy letkulla ilmanputsarin koppaan tai sitten se on ns. sokea, mutta korkin alareunasta näkyy suodatin villa ja reijjät joista ilma imeytyy.
Ilman kulku puhtaasta päin siis: ilmanputsarikotelo-> letku -> öljykorkki -> kampikammio -> pcv venttiili -> letku -> imusarja tai kaasari.
Kaikki puhtaaksi ja erityisesti se venttiili, kuten kaara sanoi, ja sitten kohti uusia analyysejä.
Tuossa pari hyväö kuvaa niistä eri mallin korkeista:
https://www.vintage-mustang.com/attachm ... pg.694418/
https://storeimages-westcoastclassic.ne ... themeid=26
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Moro
Eikös tässä tapauksessa imetä imarin takaosasta pcv venan kautta kuvan mukaisesti?
Täällä juttua.
https://www.allfordmustangs.com/threads ... em.998217/
Eikös tässä tapauksessa imetä imarin takaosasta pcv venan kautta kuvan mukaisesti?
Täällä juttua.
https://www.allfordmustangs.com/threads ... em.998217/
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Jep. Ei minulla ole kummassakaan venttiilikopassa mitään reikiä, eli ovat ihan umpinaiset. Tuollainen laippa just on imarin takaosassa. Ja öljyt kaadellaan sinne jakokopaan menevään putkeen. Siinä on juuri tuollainne teräsvilla täytteinen korkki, mutta ei siitä kyllä mitään letkua mene. Eikä toisaalta ole kyllä tuo pcv:venttiiliäkään, vaan joku puutarhaletku isketty paikaille. Pitää varmaan käyttää tuo imusarja poissa ja koittaa liottaa tuo korkki ja jostain hommata tuo verkkorulla tuonne imusarjan laipan sisään.
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
ÄÄhh, olis pitänyt muistaa, että näitä on useampiakin eri tavoin toteutettuja, osa Kalifornian ja joidenkin muiden osavaltioiden vaatimusten mukaan toteutettuja. Ja osa periFordmaiseen "laitetaan mitä hyllyssä on niin kauan kuin riittää" tyyliin tehtyjä. Kuvassa vielä yksi versio lisää hämmentämään.
Tuo minkä selitin tuolla ylempänä, on silloisten Kalifornia vaatimuksien mukainen.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Re: 260 huohottaminen ja huohotuksen oikea toiminta.
Kuvista selviää miten 221, 260 ja 289 huohotus alkuaikoina on hoidettu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.