67 mustangin outo tärinä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

Eli ongelmana ollut jo useamman vuoden sellainen, että kun ajaa oikealle kääntyvään kurviin yli 50km/h vauhdilla niin ratissa ja lattiassa alkaa tuntumaan ns. hakkaavaa tärinää. Suoraan ajaessa ja vasempaan kääntäessä ei tätä tunnu. Mistä tämä voisi johtua?
Auto vakio korkuinen ja tehostettu ohjaus.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1683
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja starsky »

Joku paikkahan siellä pääsee elämään. Auto nosturille ja käy kaikki pyöränlaakerit, nivelet ja puslat läpi onko väljää. Lisäksi moottorin ja vaihdelaatikon kiinnitys + kumit tarkistettava.
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

Pyöränlaakerit, niveliä, puslia ja moottorin kannatinkumit vaihdettu. Tuo vaihdelaatikon kumi tarvii vielä tarkastaa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1683
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja starsky »

Perän hevoskärryjouset antaa sivusuunnassa melkoisesti periksi mutkissa jos ei ole Panhard-tankoa. Eli perän eläminen voi aiheuttaa liikettä moneen paikkaan. Mutta mielenkiinnolla tätäkin tulee seurattua, että missä se juurisyy siten oli.
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

En usko että renkaissa vikaa. Kokeiltu 205 radial t/a renkailla ja toisilla 215 radial t/a renkailla. Myös eri vanteilla koitettu.
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

kaara91 kirjoitti: 09 Syys 2020, 17:16 Joku osuu johonkin kiinni. Onko moottorin korvat ok.
Moottorin korvat oli surkeat ja vaihdettu siinä toivossa että tärinä loppuisi, mutta ei. Äsken vaihdoin vielä laatikon kannatinkumin ja ei silläkään vaikutusta.
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

kaara91 kirjoitti: 09 Syys 2020, 17:36 Ompahan mielenkiintoinen tapaus. Kertoileppa hieman lisää tosta ongelmasta..Onko se resonointia vai että joku ottaa johonkin kiinni. Jos ottaa kiinni pitää jossain olla jälkeäkin. Onko iskareita vaihdettu puslat väljänä kyllä voi täristä..
No siis, iskaritkin vaihdoin n. vuosi sitten mahdollisimman normaaleihin toivoen että tärinä häviäisi siitä. (Ennen oli kybin hopeat). Cragar ss vanteet oli alla aikasemmin ja vanteen puola oli tosi lähellä jarrusatulaa, ajattelin että se nappaa kiinni joissain tilanteissa. Nyt magnum 500 vanteet ja satula ei lähelläkään. Kyllä se enemmän vaikuttaisi että joku ottaisi kiinni. Kuskinpuolen etupyörän laakerin ajattelin vielä vaihtaa.. vaikka nekään ei vanhat ole :lol:
Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

kaara91 kirjoitti: 09 Syys 2020, 21:22 Etupyörän laakerin kunnon voi tarkistaa kun kääntelee suoralla ohjausta. Selvä jurnutus lisääntyy, kun viallinen laakeri puolikas joutuu kuormitukseen. Yleensä vastasuuntaan ääni häviää kokonaan.
Laakereiden kireys..irtolaakereilla ( kaksi kartiorullalaakeria) tapahtuu seuraavasti. Vedät momenttiavaimella mutterin 25Nm ja löysäät yhden kulman verran (10min).
Monesti ulompi laakeri on väljä akseliin, joka lisää klappia, mutta ei laakerivälystä. Tämä voi tuntua, että laakerissa on väljää, vaikka laakerin välys olisikin säädetty oikein. Tällöin pari pistepuikolla lyötyä jälkeä laakerin sisäpinnan kohdalle akselin yläpintaan poistaa kalpin. Ja tällöin todellinen laakerivälys tuntuu vain renkaassa. Sama voidaan tehdä sisäpuolen laakeripinnan kohdalle akselille..
Otin laakerit löysäl ja kiristin sun ohjeiden mukaan. Pari lenkkiä käynyt ajamassa ja tärinä lähes kadonnut kokonaan. Ei ainakaan ole niin voimakas kuin ennen.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2548
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

65 Shop manuaalissa Falcon, Comet, Faikku ja Mustang kaikki 15-20 FT.LBS. ja sitten sen verran pikkaisen auki, että saa saksisokan paikalleen kruunumutteriin.

Käytetyillä lakruilla takapihamekatsu kiristää vannetta pyörittäen kunnes kinnaa, sitten ½ kiekkaa auki ja uudelleen pikkaisen kirraa kunnes vapaasti pyörittäen pyörä pysähtyy. Se ei ole ihan siinä mutta siellä päin.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1683
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti: 16 Syys 2020, 16:36 Tän vois kyllä siirtää johonkin parempaan topiikkiin, meinaan kuudenkymmenenseitsemän mustangin oudoista tärinöistä tätä ei kyllä osaa kukaan hakea...
FAQ viestiin on tarkoitus koostaa viesteistä linkkikokoelmia, lisäsin tämän ketjun.

Sinne voi erikseen linkata myös esim. laakerin kiristyksiin liittyvää aihetta ja linkata viestiketjujen keskelle ko. viesteihin. Kielitte vaan minulle siellä FAQ-ketjussa ideoita, niin koetan toteuttaa.
Vastaa Viestiin