'67 ohjaus vaeltaa
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: '67 ohjaus vaeltaa
Vähän karkaa aiheesta mutta foxiinkin on ollut tehostamatonta ohjausta tehtaalta tarjolla, Suomessakin välillä näkynyt myynnissä moisia, lähinnä suoraanajoon tarkoitetun oloisia vehkeitä.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: '67 ohjaus vaeltaa
Vaihdan uudet uniballitangot, kun tulevat (sekä digitaalinen suuntaus alan virmasa, kun casteri on vaikiampi mitata kotikonstein) ja lumien sulatessa käyn Klan testisuoralla, jolloin mollaan ainakin jonkin verran viisaampia. Saan casteria hieman lisää, säätämällä etupyöräin camberit nollaan, kun nyt sielon -1 astetta.kaara91 kirjoitti: ↑20 Maalis 2019, 18:18 Niin kyllähän Ford on suunnitellut ohjauksen niin, että ohjaustehostimen pumpun ja hydrauliikkaosien/tai öljyjen kadotessa ohjauskyky edelleenkin säilyy. Riippuen kulumisen ja säätöjen oikeellisuudesta tuon rakenteen mukaan välystä syntyy jos paineet katoaa.
Vaikeahan se on pitää autoa suorassa, jos ohjauksessa on väljää 5-10 minuuttia kelloasteikolla. Ja mitä nopeampi välitys, sen enemmän hakee samalla liikkeellä. Tällöinhän tien voimamomentit renkaaseen määräävät suoraan renkaiden liikettä, jota et voi korjata ratista, enenkuin välys vaihtaa puolta ja saat kopin taas ratilla, mutta silloin auto on ehtinyt jo muuttaa suuntaa. Pienikin klappi huonontaa ohjaustuntumaa. Jos joku on ajanut Neuvostomerkkisellä lattaraudalla, niin näissähän tuo oli ominaisuus eikä vika. Eikä niissä ollut tehostinta, vaan yksinkertaisesti ohjaussimpukassa oli aina väljää, kun materiaali oli lämpökäsittelemätöntä se kului nopeasti ja koneistukset oli varmaan puusorvilla tehtyjä.
Mitä tohon ohjaukseen tulee hakemisen puolesta, niin lisätkää casteria, se auttaa. +5-10 asteen caster toimii hyvin. Eli tuo sama kulma mikä polkupyörässäkin on etupyörässä.
En kyllä tiedä ketään joka olisi esim. foxilla ajanut ilman tehostinta. Siinä rakenne on sellainen, ja välitys nopea, että välystä ei tule koska paine vaikuttaa suoraan ohjausräkkiin johon mekaaninen hammaspyörä tulee suoraan rattiakselilta.
Tosin paikallaankääntö ei onnistu ilman hydrauliikkaa ja siksi rättinivelessä on stopparit, ettei rakennetta rikota, tai vaurion sattuessa ohjaus ei kokonaan katoa. Ei muuten ajaminenkään onnistu pikkuvauhdissa.
Hyvä topiikki muuten ton hakemisen puolesta, jota voisi laajentaa esim. vaikka otsaketta hieman muuttamalla yleisemmäksi koskien muitakin vuosimalleja.
- jtam289
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 23 Loka 2013, 19:00
- Auto: Ford Mustang 408W (ex-289, ext-351W) HT 1968. Auto on tuonti / tuotu West Virginiasta.
- Paikkakunta: Lahti
Re: '67 ohjaus vaeltaa
Kaara91 tätä juuri tarkoitin.. välykset pois.. ei vaella.. on tehostin tai ei.. tämä oli syy miksi itse vaihdoin ala- ja yläpallonivelet esimerkiksi (reaktiotangoissa ei ollut yhtään välystä, eikä raidentangojen päissä, eikä muissa ohjausnivelissä.. osa varmastikkin vaihdettu elin kaaren jossakin vaiheessa) oli liikaa välystä ja näitä välyksiä kun poistelee niin kyllä se ohjaus siitä paranee kummasti.
ja ei sitä tarvi paikallaan veivata, pienessä liikkeessä kyllä ne renkaat kääntyvät vaikka tehostinta ei ole..
Toi Musse mulla on nyt ollut ilman tehostimia ei ohjaus eikä jarru.. kaksi piiri jarruthan siinä on, mut siinä kaikki. oli vielä rummuilla kokonaan aikaisemmin ja viime edellis talvena laitoin levyt eteen.. ja edelleenkään en tarvi tehostimia, kyllä ne jarrut pitävät ilman tehostimiakin..
tosin mä en aja kisaa, ja en tarvitse mitään huippu juttui.. mutta edelleenkään jos kisaa ajaisin miettisin tarkkaa laittaisinko tehostimia, niistä kertyy painoa yllättävän paljon (mokomista), ja sen painon liikuttamiseen tarvitaan taas lisää tehoa.. oravanpyörä..
ja ei sitä tarvi paikallaan veivata, pienessä liikkeessä kyllä ne renkaat kääntyvät vaikka tehostinta ei ole..
Toi Musse mulla on nyt ollut ilman tehostimia ei ohjaus eikä jarru.. kaksi piiri jarruthan siinä on, mut siinä kaikki. oli vielä rummuilla kokonaan aikaisemmin ja viime edellis talvena laitoin levyt eteen.. ja edelleenkään en tarvi tehostimia, kyllä ne jarrut pitävät ilman tehostimiakin..
tosin mä en aja kisaa, ja en tarvitse mitään huippu juttui.. mutta edelleenkään jos kisaa ajaisin miettisin tarkkaa laittaisinko tehostimia, niistä kertyy painoa yllättävän paljon (mokomista), ja sen painon liikuttamiseen tarvitaan taas lisää tehoa.. oravanpyörä..
//Jussi
1968 Mustang HT 408W (ex-289, ex-351W..)+ C4
1968 Mustang HT 408W (ex-289, ex-351W..)+ C4
Re: '67 ohjaus vaeltaa
Päivitetään tää nyt vähä viiveellä: Laitoin Hotskinssin säädettävät reaktiotangot ja ruuvasin niillä camberit -1 asteeseen (casteria tuli mitä tuli). Ei tartte enää ohjata yli 170kmh vauhdissa. Kyllä ne orkkistankojen kumipuslat vaan antaa pituussuunnassa periks, vaikka olivat kuin uudet.