Alustan parantelua (Maavara)

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Nuo yllä mainitut Energy Suspensionin uretaanit tuli. Kaikki oli pakkausta ja pakkauksen tuotenumeroa myöden oikein, mutta paketin sisällä oli jotain aivan muuta, kuin olisi pitänyt.

Pari kolme viikkoa menisi, että oikeat saisi, kun Suomessa niitä ei tunnu olevan yhtään. Löysin 5mm kumimattoa ja leikkasin siitä kaksi rinkulaa molemmille puolille. Laitoin alkuperäiset kumit takaisin, mutta käänsin tuon letkun toisin päin niin sain tuoreempaa kumia pohjalle. Lisäksi jätin jousen pään noiden yllä mainittujen reikien kohdalle.

Maavaraa on nyt kattien kohdalla reilu 80mm ja X raudan (tai mikä sen nimi onkaan) kohdalla noin 75-80mm. Kaaresta maahan mitattuna korkeutta tuli tuuma lisää. Nyt ollaan sillä korkeudella millä näillä jousilla pitäisikin olla. Katsotaan mihin asettuu, että tuleeko noita uretaaneja nyt sitten edes laitettua.
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Tänään tuli oikeat uretaanit ja sain ne asennettuakin. Taitaa tuolla jousen asennolla olla aika paljon merkitystä korkeuteen. Edellisellä virityksellö näkyi molemmat reijät ja nyt jätin vain toisen näkyviin. Maavara on nyt noin 70mm. Taidan luovuttaa näiden kanssa.

Vinkkejä otetaan vastaan paremmista etujousista. Ehkä hieman jämäkämmät vakiokorkuiset voisi olla hyvät. Saa toki suositella jotain maltillisesti madaltavaakin, jolla saa kuitenkin maavaran mieluiten lähemmäs kymmentä senttiä jos se kerta vakiona on yli kymmenen. Saa vaikka tarjotakin jos jollain jotain nurkissa lojuu.
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Otinpa vielä neljännen kerran jouset irti. Leikkasin uretaanisesta yläpäästä kaulukset pois jolloin jäljelle jäi 9mm korokepala. Laitoin alkuperäisen kumisen jouseen ja tuon korokepalan väliin. Tällä mennään nyt. Edessä korkeutta maasta kaareen mitattuna noin 68cm ja takana 69cm. Matalimmillaan etupää oli 66cm takapään ollessa reilun 70cm. Korkeusero on nyt saatu tasoitettua ja maavara kasvatettua reiluun 80mm.

Katsotaan mihin asettuu...
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Miten olet päätynyt tähän ajatukseen?
Lähtökohtaisestihan optimi on nokka alempana ja perä ylempänä.

[quote=kaara91 post_id=144445 time=1524990320 user_id=2254]
Auto toimii ajettavuudeltaan paremmin jos takapää on alempana tai enintään vaaka-asennossa
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Mites sitten kun ajetaan suoraa motaria tai 80 mutkatietä? Meinasin vaan, että tähän ketjuun tulevat neuvot olisi hyvä koskea lähinnä Suomen tieliikennettä ennemmin, kuin rataolosuhteita.

Toki molemmat neuvot ja ohjeet hyviä, mutta jos muistuttaisiin näin aloittelijan näkökulmasta mainita mihin olosuhteisiin neuvoja sovelletaan.
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Maailmalla näköjään suosivat Foxin etu iskareita madalletussa SN95:ssa, koska ovat lyhyemmät. Kellään kokemusta aiheesta?
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Tuntuu olevan valmistajakohtaisia eroja. Joissain noin ja jotkut Foxin iskarit ovat lyhyempiä.

e. Sama asia siis...
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

t-muckle kirjoitti: 13 Touko 2018, 13:08 Mites sitten kun ajetaan suoraa motaria tai 80 mutkatietä? Meinasin vaan, että tähän ketjuun tulevat neuvot olisi hyvä koskea lähinnä Suomen tieliikennettä ennemmin, kuin rataolosuhteita.

Toki molemmat neuvot ja ohjeet hyviä, mutta jos muistuttaisiin näin aloittelijan näkökulmasta mainita mihin olosuhteisiin neuvoja sovelletaan.
Kaks vuotta käyttöautossa oli keltaset konit ja lain sallima madallus. Ei enää koskaan käyttikseen... Kesällä 18" vanteilla ihan kamala ajaa. Jos haluaa ajaa ja nauttia niin foxin alustalle voi tehdä vaikka ja mitä koskematta jousiin ja olla madaltamatta. Toki mullakin on "melko" alhaalla tuo oma foxi, mutta silti aion hieman korottaa sitä perus ajoa varten. Suosittelen noita Maximumin säädettäviä takatukivarsia sekä eteen coil overeita. Saa just sellasen kun haluaa. Kunhan saan tuon taas joskus ajoon niin säädän maavaran min 100 mm ja radalle laskee sit hieman.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

kaara91 kirjoitti: 13 Touko 2018, 12:24 Ainakin omassa kotterossa homma toimii näin paremmin. Jos perää nostat, niin yliohjautuminen lisääntyy. Vakiojousituksella etupää roikkuu ulkokaarteen puoleisen pyörän varassa ja puskee.Samalla etuvarsien geometria kallistuskeskiö menee maan alle. Sitten tietyssä tapauksessa takapää lähtee irti, mitä ei ainakaan takapään nostaminen paranna, kun etupään pidon saa kohdalleen, pyöräkulmien ja jousituksen puolesta. Omista kokemuksistani perää ei saa nostaa. Tähän tietysti vaikuttaa tukivarsien asennot.
Tossa Mexicon ottama kuva Ahveniston lähtötornin kohdalta. Vauhtia jotain +140km/h veto päällä.
S197 Mustangille annetaan ohjeeksi coil-over alustalla tätä "Rake" kulmaa 0.5 astetta niin että perä on ylempänä.
Tämä kulma mitataan ovi aukaistuna kynnyskotelosta astemittarilla.

Linkittämissäsi kuvissa S197 Mustangeissa taitaa olla kaikissa G-Stream takasiipi joka painaa perää vauhdissa maksimissaan 270 kilon voimalla alaspäin. Etupään splitteri ei pysty kompensoimaan tuota voimaa jo senkin takia että takana jouset ei ole yhtä jäykät kuin edessä.
Kaikissa muidenkin korimallien kuvissa ollaan tulossa ulos mutkasta tai suoralla veto päällä jolloin perä painuu vähän alemmas on siipeä tai ei.

Kuitenkin esimerkiksi noissa kuvien S197 Mustangeissa uskoisin kaikissa olevan vähintään tuon 0.5 astetta rakea varikkopilttuussa.
Jos F1 maailmaa tähän lainataan niin siellä kulma on 2-3 astetta.

Roll centteriin tuo perän korkeus toki vaikuttaa mutta sitähän saa halutessaan säädettyä jos säätömahdollisuuksia alustasta löytyy.

Aerodynamiikan kannalta on oleellista että nokka on alempana ja perä ylempänä. Jo ihan katuautossakin.
Downforcea kun syntyy myös auton alla, pääosin perässä.
Jos nokka on perää ylempänä, virtaa auton alle enemmän ilmaa joka synnyttää liftiä ja ollaan enemmänkin hukkaamassa pitoa asfalttiin.

Onhan alustassa toki monta muuttujaa niin että Rakea ei välttämättä saa säädettyä optimiksi muuttamatta montaa muuta tekijää mutta mielestäni lähtökohta olisi perä ylempänä ja roll centteri sitten sen mukaan edessä ja takana :)

Oletko muuttanut Foxin roll centteriä taka-akselilla?
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Olen omassa -06GT Mustangissa tuota takapään Roll Centteriä kokeillut eri korkeuksilla ja sillä on kyllä suuri ero millä korkeudella mennään. Puhutaan ihan 1.5 sentin vaihtelusta joka vaikuttaa jo paljon käyttäytymiseen.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Firebolt kirjoitti: 14 Touko 2018, 09:29
t-muckle kirjoitti: 13 Touko 2018, 13:08 Mites sitten kun ajetaan suoraa motaria tai 80 mutkatietä? Meinasin vaan, että tähän ketjuun tulevat neuvot olisi hyvä koskea lähinnä Suomen tieliikennettä ennemmin, kuin rataolosuhteita.

Toki molemmat neuvot ja ohjeet hyviä, mutta jos muistuttaisiin näin aloittelijan näkökulmasta mainita mihin olosuhteisiin neuvoja sovelletaan.
Kaks vuotta käyttöautossa oli keltaset konit ja lain sallima madallus. Ei enää koskaan käyttikseen... Kesällä 18" vanteilla ihan kamala ajaa. Jos haluaa ajaa ja nauttia niin foxin alustalle voi tehdä vaikka ja mitä koskematta jousiin ja olla madaltamatta. Toki mullakin on "melko" alhaalla tuo oma foxi, mutta silti aion hieman korottaa sitä perus ajoa varten. Suosittelen noita Maximumin säädettäviä takatukivarsia sekä eteen coil overeita. Saa just sellasen kun haluaa. Kunhan saan tuon taas joskus ajoon niin säädän maavaran min 100 mm ja radalle laskee sit hieman.
Se voisi olla noi coiloverit seuraava ratkaisu. Iskarit uusin eteen vielä tänä keväänä, koska ovat alkuperäiset, mutta suurempia muutoksia en ala tekemään.

Mukavaahan näitä on testailla ja tutustua.
Avatar
t-muckle
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
Auto: Mustang GT Convertible -95
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja t-muckle »

Siinä hyviä vinkkejä. Kävi mielessä tuo jousien katkaisu, mutta annetaan näille vielä mahdollisuus.

Puslien vaihto onkin aloitettu jo ja uudet raidetangonpäät pitää vielä vaihtaa. Alapallot vaihdettiinkin jo syksyllä.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Late »

Varovasti sitten kannattaa katkoa jousia. Itse nappasin reilun puoli kierrosta oman foxin alkuperäisistä etujousista ja putosi huomattavan paljon, liikaa, muistaakseni n 4 cm. SVO:ssa on normaali V8:a pidemmät jouset, tällä saattaa olla merkitystä asiaan. Tapahtui juuri se tässäkin ketjussa varoiteltu ilmiö, etupää putosi liian alas perään nähden ja tukivarret ja raidetangot jäivät väärään kulmaan. Sittemmin säädelty kohdalleen toisilla jousilla, uretaanipäillä ja ylimääräsillä kumirenkailla.

Mutta siis varovasti, ensin varttikierros pois ja sitten lisää tilanteen mukaan.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Jos on talvikäyttöä niin keltaiset Konit (Sportit) ruostuu kuoristaan puhki ennen kuin iskari on muuten lopussa. Ruostuminen alkaa jo todella nopeasti ja lopulta maali ensin kuplii ja sitten irtoaa levyinä ja peli on menetetty. Kahdet ovat menneet vuosien mittaan tästä syystä jo roskiin "ennen aikojaan". Sitä voi koittaa estää tai edes hidastaa ruiskuttamalla niihin joku väritön suoja-aine, epoksi tms. pintaan, jos ei muuta keksi niin lakka.

Kesäkäytössä ei tulle probleemia mutta ehkä kantsii vaikka vahata ne ennen asennusta ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

kaara91 kirjoitti: 14 Touko 2018, 15:45 42mm laskettu vakiokiinnikkeistä.

Formuloita ei kannata verrata näihin kulkulaitteisiin. Niissä takasiipi painaa autoa 1000kg voimalla 300km/h vauhdissa ja kun siipi pitää olla auton jousitetussa osassa kiinni ja siiven forcea ei ajossa saa säätää, voi vain kuvitella miten jäykät takajouset siihen 600kg autoon pitää laittaa, että se pysyy edes jollain lailla raapimatta hanuria kovassa vauhdissa. Veikkaan että se kulkee kuitenkin tossa vauhdissa perä alempana.

F1 maailman laitoin tähän vain toiseksi ääripääksi koska käytännössä lähes kaikessa autourheilussa rake on aina niin että perä on ylempänä.

Diffuusorin voi rakentaa oli auto missä asennossa hyvänsä.

Voi kyllä rakentaa. Mutta jotta diffuusori ylipäätään toimii, pitää auton nokan olla pilttuussa alempana kuin perä.

Samoin etusiivellä saadaan sama vaikutus oli etupään korkeus mikä hyvänsä. Sen voi säätää maasta mihin korkeuteen hyvänsä.

Voi säätää mutta auton alle tarvitaan kuitenkin ilmaa jotta downforcea saadaan auton alapuolelta. Olen lukenut tapauksista joissa virtaus on "kuristettu" niin että splitterin ja asfaltin väliin jää liian vähän rakoa ja downforce kärsii. Jos taas puhutaan oikein etusiivestä F1 tyyliin niin etusiiven korkeus vaikuttaa myös perän Downforceen.

Samoin kynnyskotelon suunta ei välttämättä ole sama kuin auton pohjan linja. Silmää voidaan kusettaa monella tapaa. Sun tapauksessa se on hyvä lähtökohta jos siihen on säädön puolesta annettu ohjeet.

Joo, tässä korimallissa se on tehty helpoksi.

Mutta kuitenkin pienilläkin muutoksilla on kyllä vaikutusta. Sen olen huomannut näitä kotteroita ropanneena.Aina ei mennä oikeaan suuntaan tai jostain taas joutuu tinkimään toisen kustannuksella. Harva näistä alusta asioista kuitenkaan oikeasti ymmärää myös säädön päälle. Vaatii paljon kokeiluja ja kuskitkin haluaa erillaisia säätöjä toisiin nähden. Riittää vaan kun on kallista palikkaa ruuvattu kiinni. Mutta ei muuta kuin :peukku:

Takapään Roll Centterin säätöön riittää Panhard Barin säädettävä kiinnike korin päähän. Ajattelen että sillä saisi autosta tasapainoisen ajettavan myös perä ylempänä? Aika halpa modi jos on jo käyttänyt rahaa panhardin ostamiseen.

Hyvä ratkaisu maavaraan on myös renkaan halkaisijan muuttaminen pienemmäksi. Siinä alustan geometria pysyy muuttumattomana, mutta maavara pienenee.

Tätä on käytetty Fordin tehdaskilpuri FR500GT4 mallissakin niin että perässä rengasprofiili on korkeampi ja edessä matalampi. Varmasti siis toimii :)
Hauskaa kun on kesäloma ja on aikaa kirjoitella. :backtotopic:
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Vastaa Viestiin