Kaasari ongelma
- ak72
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Re: Kaasari ongelma
Alkas olemaan korvakuulolta ja alipainemittarilla säädettynä kaasari suht kohillaan mutta tuo vinkuva ääni kyllä häirittee. En löytänyt alipainevuotoja enkä laturin remmistä(remmi oli irti niin ääni ei voi kuulua laturista tai vesipumpusta) mitään häikkää. Se ääni on enempi sellainen vinkuva/laahaava ääni jonka taajuus nousee kierrosten mukaan. Alkaa kuulua noin 1500rpm ja häviää reilussa 2000:ssa kun muu melu kasvaa. Eihän esim ääni voi kuulua nokka laakerista, rullanostajista tai mistään muusta nokkaa liittyvästä?
- ak72
- Mega-addikti
Tulipa taas todettua että valmistajan ohjeisiin ei kannata luottaa. Hemmetti olen säätänyt Quick Fuelin bensapinnat ohjeen mukaan jossa bensa pitäisi näkyä keskivaiheilla olevaa ikkunaa. No joku viisas ameriikasta kertoi minulle että pinnat täytyykin olla ihan alhaalla ja kun kevyesti heiluttaa autoa kyljestä niin bensaloiske näkyy kaasarin "sivuikkunasta" Nytkun pinnat on kohdallaan ja muutin vielä pääsuuttimet 64 --> 62 niin tulpat oli oikein nätinnäköiset noin 15-20min maantieajon jälkeen. Voi perkules sentään että tämänkin asian kanssa on saanut tapella melkein pari kesää. Varmaan bensaa on mennyt reippaasti liikaa ja kaikki tulpat ihan kirjavia valkoisesta piki mustaan.
- ak72
- Mega-addikti
Vieläkin painin tämän kaasarin kanssa...
Sain viimein asennettua Innovaten AFR mittarin ja seuraavin tuloksin.
Tyhjäkäynti 12.5-13
Light cruise alle 2000rpm niin seos todella rikas, 11.5-12.5 tuolla alueella pyörii.
Sitten maantienopeus RPM yli 2500 niin siellä 13.8 paikkeilla.
WOT menee pirun laihalle 16-17 about eli toisiopuolle pitää isompaa suutinta laittaa.
Miten ihmeessä saan tuon light cruisen laihemmalle??? Mulla on pääsuuttimet jo ensipuolella 5 pykälää pienemmät ku vakiot eli 63:set.
Sitten Idle air bleedit on 72:set, joita aattelin muuttaa isommiksi, 74 tai 76.
IFR on tällähetkellä 28 (vakio 31), tuota pitää kanssa kokeilla muuttaa vaikkapa 25:ksi.
Idle mixture ruuvit on tällähetkellä noin 1/2 kierrosta auki, silloin paras vacuumi. Toisenpuolen ruuvi ei toimi kunnolla kun voi ruuvata sen kiinni eikä idle muutu ollenkaan. Eli seoksia pitää saada paaaaaaljon laihemmalle. Transfer sloti on neliön mallinen ensiöpuolella kuten pitääkin olla.
Sain viimein asennettua Innovaten AFR mittarin ja seuraavin tuloksin.
Tyhjäkäynti 12.5-13
Light cruise alle 2000rpm niin seos todella rikas, 11.5-12.5 tuolla alueella pyörii.
Sitten maantienopeus RPM yli 2500 niin siellä 13.8 paikkeilla.
WOT menee pirun laihalle 16-17 about eli toisiopuolle pitää isompaa suutinta laittaa.
Miten ihmeessä saan tuon light cruisen laihemmalle??? Mulla on pääsuuttimet jo ensipuolella 5 pykälää pienemmät ku vakiot eli 63:set.
Sitten Idle air bleedit on 72:set, joita aattelin muuttaa isommiksi, 74 tai 76.
IFR on tällähetkellä 28 (vakio 31), tuota pitää kanssa kokeilla muuttaa vaikkapa 25:ksi.
Idle mixture ruuvit on tällähetkellä noin 1/2 kierrosta auki, silloin paras vacuumi. Toisenpuolen ruuvi ei toimi kunnolla kun voi ruuvata sen kiinni eikä idle muutu ollenkaan. Eli seoksia pitää saada paaaaaaljon laihemmalle. Transfer sloti on neliön mallinen ensiöpuolella kuten pitääkin olla.
- ak72
- Mega-addikti
Purin kaasarista ensiöpuolen ja paineilmalla putsasin kaikki kanavat. Ei ollut vaikutusta. Toisiopuolella on vakiosuutin 74 ja siellä on 76:nen, eli ainakin pari pykälää pitää sitä suurentaa. Harmi kun nuita Air ja Idle feed restrictor suuttimia ei saa Suomesta juuri sitä mitä tarvii, aina joutuu tilaamaan Summitilta.
- ak72
- Mega-addikti
Hyvännäkönen käyrä, kyllä EFI:n kanssa on helpompaa 

Minä lähdin kokeilemaan custom made kaasaria.
Auton, koneen ja ajotarkoituksen mukaan custon rakennettu kaasari by Prosystems.
Miten se toimii, varmistunee vasta ensi keväänä.
Mitoitus lienee juuru ja juuri sopiva 289 rautakantisen koneen päälle 780 cfm body.
http://www.prosystemsracing.com/index1.html
Auton, koneen ja ajotarkoituksen mukaan custon rakennettu kaasari by Prosystems.
Miten se toimii, varmistunee vasta ensi keväänä.
Mitoitus lienee juuru ja juuri sopiva 289 rautakantisen koneen päälle 780 cfm body.
http://www.prosystemsracing.com/index1.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
Näyttää päältäpäin ihan Quick Fuelilta. Säätövarat ei varmasti lopu 

Holleyn pohjalle rakennettu!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
- ak72
- Mega-addikti
Lisää testikilometrejä ja suutinvaihtoja, nyt on idle ilmasuutin 75 (vakio 70), toisio ilmasuutin 45 (vakio 39), IFR 28 (vakio 31), primaarisuutin 61 (vakio 68) ja secondary 78 (vakio 74) Seokset tyhjäkäynnillä edelleen noin 12 paikkeilla, tasasella cruisella 13.5 ja maantievauhdissa 2500+rpm noin 15. WOT on sitten palttiarallaa 12.5.
Jos pienestä vauhdista 4 vaihteella survasee reippaasti kaasua nykii ja menee laihalle noin 16 afr, muuten pelittää aika hyvin. En tiedä saako mun taidoilla tuota enää paremmaksi, tarttis jonku Holley velhon loppuhienosäätöön.
Jos pienestä vauhdista 4 vaihteella survasee reippaasti kaasua nykii ja menee laihalle noin 16 afr, muuten pelittää aika hyvin. En tiedä saako mun taidoilla tuota enää paremmaksi, tarttis jonku Holley velhon loppuhienosäätöön.
Seos mittari kuvien tarkennus. Tuo alempi kuva otettu kun moottori kylmä. Seuraava otettu tasamaalla moottorin lämmettyä
tasamaalla, nopeus 80km.h.Pintakaasulla. kolmas kuva kaasu pohjassa sarkolan mäkeä ylös.
tuo kaasari käyttätyy kevyesti kiihdyttäen,seos siirtyy laihalle. innovaten mittarissa arvoon n.17 kunnes povervalve aukeaa.
Normi ajossa toisiopuolen läpät juuri auki ole.
itse sääätämis rupeama oli hiaman haasteellinen.
Mun mielestä pitää ensiksi valita tiet niin syheröstä pikatiehen. pyrkiä ajamaan samanlaisesti.
mitä tarvitaan välineisiin.
-ajoitus kohdalleen
-alipainemittari
-suutinsarja
-KYNÄ JA PAPERI kun vaihdat suuttimia.
-Kohokammion tiivisteet.
-Seos mittari
-toki pakosarjan tiivisteet PITÄÄ OLLA EHJÄT muuten asiasta ei tule mitään
- Vain yksi muutos kerralla joten muutos tuntuu tai näkyy seosmittarissa
tasamaalla, nopeus 80km.h.Pintakaasulla. kolmas kuva kaasu pohjassa sarkolan mäkeä ylös.
tuo kaasari käyttätyy kevyesti kiihdyttäen,seos siirtyy laihalle. innovaten mittarissa arvoon n.17 kunnes povervalve aukeaa.
Normi ajossa toisiopuolen läpät juuri auki ole.
itse sääätämis rupeama oli hiaman haasteellinen.
Mun mielestä pitää ensiksi valita tiet niin syheröstä pikatiehen. pyrkiä ajamaan samanlaisesti.
mitä tarvitaan välineisiin.
-ajoitus kohdalleen
-alipainemittari
-suutinsarja
-KYNÄ JA PAPERI kun vaihdat suuttimia.
-Kohokammion tiivisteet.
-Seos mittari
-toki pakosarjan tiivisteet PITÄÄ OLLA EHJÄT muuten asiasta ei tule mitään
- Vain yksi muutos kerralla joten muutos tuntuu tai näkyy seosmittarissa