V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Opastapa vähän: ilmoitetaanko noi asteet myös Mustangeissa @.050"? Ja onko noi nostot nimenomaan 1.6 keinareilla? Mikä on '95 GT:n vakionokan LSA?

EDIT: LSA on näköjään 115°

EDIT2: toi sun custom nokan 115 LSA on kyllä Fordin peruja, ei tommosia Chevyissä käytetä. 110-112 LSA kattaa 80+% Chevy EFI-nokista. En ole ennen nähnytkään virinokkaa noin isolla harituksella. Enkä oikein ymmärrä koko 115 LSA:ta vapari katukoneessa? Kyllä, tasaisempi tyhjäkäynti ja ehkä hilpun pienemmät päästöt mutta matalampi vääntö ja huippuvääntö korkeammilla kierroksilla. IMO, juuri päinvastainen olisi haluttavaa. 112 ei vielä huononna tyhjäkäyntiä mainittavasti (tai about yhtään) mutta vaikuttaa vääntökäyrään positiivisesti. Kun ajattelee millä kiekoilla katuautolla yleensä ajetaan niin tämä olisi ainakin minun mielestäni haluttavaa. No, kai siinä joku juoni on, jota en tajua, mutta näin äkkiseltään tuntuu, että se on tehtaan valitsema ultramiedosta mummonokasta jäänne, jolla ei olisi ehkä asiaa mietoihinkaan virinokkiin ;) Tähän disclaimeri, että voi hyvinkin olla joku Ford-specifinen syy moiselle ja mielelläni kuulen ja opin lisää jos näin on.
Viimeksi muokannut ToniH, 16 Tammi 2016, 12:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ahdettuihin en ota kantaa, niihin varmaan tässäkin asiassa ihan eri vaatimukset. No, homman voi ja pitääkin voida hoitaa monella tapaa ja makuja ja mielipiteitä on monia ja hyvä niin. Olisi aika hiljainen foorumi jos olisi yksi tapa tehdä asiat. ;)

Chevyn vaparit tulivat miltei järjestäen tehtaalta 112:lla ja se on ehdottomasti yleisin virinokkienkin haritus, rallimmat tietty alle tuon. Samoin tuntuu olevan virinokkien suhteen Fordeissakin. Summitilta näyttää löytyvän hakusanoilla 1995, Ford 302, hydraulic roller 38kpl 112, 23kpl 114, 15kpl 110 ja 3kpl 115 + about yksittäisiä muita. Allaolevan artikkelin suositukset näyttivät olevan järjestäen 112 vapariin ja 112 tai 114 ahdettuun.

No, hyvä - näin tämä tieto kertyy kokeneempia haastatellessa ja alkaa hahmottumaan pikkuhiljaa nämä Ford-jututkin eikä nämä nyt niin karmean erilaista näytä olevan. Ja se tämän ketjun perimmäinen tarkoitus olikin. Tilasin pari kirjaakin aiheesta mutta tässä vapailla surfatessa näyttää tietoa löytyvän siihen malliin, että toivottavasti kirjoja ei tullut tilattua turhaan.

Tossa on lyhyt testi aiheesta miten LSA vaikuttaa yhdessä (GM) esimerkkimoottorissa: klik
Ja tossa nokkatehtailijat ehdottavat 5.0:aan nokkia: klik
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mulle tuli silloin cobraan se compin 270XE sillä 114 harituksella, ja olen ymmärtänyt että se on parempi ruiskulle. Ja hienosti se toimikin. :D
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Topias74 kirjoitti:Mulle tuli silloin cobraan se compin 270XE sillä 114 harituksella, ja olen ymmärtänyt että se on parempi ruiskulle. Ja hienosti se toimikin. :D
Varmasti toimii ja hienosti! Sun autossa oli alunperin 118.25 LSA nokka, joka oli optimoitu vääntönokaksi. Joten tietysti "rallimpi" nokka tuntuu paremmalta 8) (ja olihan siinä pakopuolella 6° enempi, imupuolella sama kuin orkkis). IMHO tehtaalta hassu valinta sinänsä, kun ottaa huomioon, että Cobra oli se huippumalli. Tällä siis meinaan sitä, että sun auto olisi muuten vakiona tod. näk. tuottanut enempi tehoa vakio GT:n nokalla. Ja todennäköisesti tuottaisi vielä enempi aftermarket-nokalla, joka olisi lähempänä noita ammattilaisten suosituksia (vapariin). ;) No, itse pidän myös maksimiväännöstä, joka tulee päälle mahdollisimman alhaalla. Tähän tietty kaveriksi mahdollisimman pitkärunnerinen imari. Tämä siis mun näkökulmasta normikaupunkiajoon. Sopii myös slalomiin ;)

Eihän tämä tosiaan mitään helppoa ole eikä nämä mene kellään tosta vaan joka kerta putkeen kuin tuurilla. Mulle on osunut tässä vuosien mittaan ainakin kaksi kertaa, kun valitsin liian jyrkän nokan (asteita liikaa, ei LSA:ta). Eli taipumusta enempi überannostukseen ja se on ehkä vielä hankalampi tilanne kuin liian mieto nokka...
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti:Kaasariaikana näistä saastelaitteista ei ollut vielä määräyksiä, silloin alussa vaan puhalleltiin ilmaa pakokanavaan ja ajeltiin halvalla pensalla tehokkailla nokilla. Eipä tuo GM testinokkakaan varmasti mene enää päästöistä 248/254 0,050 XR300HR oli toi haritus sitten mitä hyvänsä.
Joo, ei varmasti ollut mitkään saastekärsä ;)

Tästä näin huvin vuoksi muutama Chevy EFI-nokka, jotka menee läpi saasteista Califormiassakin hyvin säädettynä, satunnaisessa järjestyksessä suoraan minun arkistoista kopioituna (nostot vakiona 1.5 ellei sitten mainita 1.6):

Nämä kuusi mun lemppareita:
TPIS:
ZZ9- 212/226 @050", .483/.520, 112 LSA
ZZ-409- 226/226 @050", .520/.520, 112 LSA
GM:
LT4 Hotcam - 219/228 @050", Lift-.535/.535 w/1.6RR, 112 LSA (Lift is .492/.492 w/ 1.5RR) <- tämä mulla on nyt 350:ssä ja 1.6 rullakeinareilla (Chevyssä 1.5 vakiona)
Lingenfelter:
74211 211/219 .530/.560 HR112
74216 213/219 .493/.502 HR112
74219 219/219 .560/.560 HR112

EDIT: vähän lyhensin listaa
Viimeksi muokannut ToniH, 17 Tammi 2016, 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tähän kohtaan täytyy sanoa, että kiitos tästä. Tutkin asiaa lisää huomenna. Nyt on pari-kolkyt annosta alkoholia nautittu enkä enää uskalla kommentoida paljoa enempää!.. ;) Suosittelen muillekin Spotifystä hakemaan mm. Hoglaw ja Mike Snowden...

Good night to everybody...
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja porttari »

En nyt jaksanut kahlata läpi koko tarinaa, mutta eiköhän tuota saisi virkistettyä sopivilla kansimuutoksilla? Eivät liene vakiona mitenkään kummoiset, vai ovatko? Enkä tarkoita nyt mitään hirveän suuria muutostöitä tässä tapauksessa, vaan istukan alueen muutokset ja korkeintaan sinne ohjaimille saakka sopivaa muotoilua, sekä ehkä jotain venttiilien muotoilua.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Bongasinkin tommosen katillisen BBK X-putken, joka istuu orkkispakosarjoihin. Se yhdistettynä johonkin hyvään cat-backiin voisi olla hyvä ratkaisu miedosti piristettyyn käyttöautoon.

Mikä näistä yleisimmistä cat backeistä muuten on tunnettu olemattomasta tai hyvin vähäisestä resonoinnista ja mielellään vielä asentuukin ilman varsinaista pajottamista?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja jyge »

ToniH kirjoitti: Mikä näistä yleisimmistä cat backeistä muuten on tunnettu olemattomasta tai hyvin vähäisestä resonoinnista ja mielellään vielä asentuukin ilman varsinaista pajottamista?
Vakioputki on hiljaisin :)

Omassa on Magnaflown rosterinen catback -putkisto. Muuten vakio.
Nykyvälityksillä (2.73-> 100kph = ~1800rpm) oikein sopiva tänne pohjoiseen. Resonointi (drone) on häiritsevä about siinä 2000-2200 rpm paikkeilla.
Tuolle pitänee tehdä joskus jotain, jos tulee enemmän +120kph motariajoa tai perävälityksen vaihto eteen.

Kuskin puoli asentui nätisti, mutta pelkääjän puoli oli viimesen päälle PITA.
Netistä löytyi paljon juttuja että ei millään asetu ja aina ratkaisu oli että "vein pajalle". Ongelma on kuitenkin se että putki katin ja vaimentimen välillä *voi olla* liian pitkä -> lyhesin tuuman että ylipäätään sai asennettua, mutta pitää ottaa vielä 1-2 senttiä lisää pois, että tulee hyvä. Toinen ongelma on uusi keskikannake, se on liian lyhyt sivuttaissuunnassa. Tästä johtuu sitten se että ei voi kumipuslalla roikottaa kuin toisesta piikistä.

Martelius tekee semmoset kun haluat räätälöintinä. Mutta vie sinne vasta kun kaikki muut (sarjat, midpipe, koneen tuunaus yms) on tehty.
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja jyge »

Ja Kaaralle kiitos imusarjaspekseistä. Näyttäis olevan perusteltu päivitys kansimuutosten yhteydessä/jälkeen.
Paitsi et MAF/TB kuntoon ensin. Ja viimeistään sitten joutuu jo EEC:ä peukaloimaan. QuarterHorse lienee "paras" työkalu tähän, jos ei halua EEC-IV ecua vaihtaa......

Megasquirt EEC-IV kittinä kiinnostaa itseä, mut ns valmis sarja ei mahdollista sequential ruiskua, vaan pitää itse kasata mokama. Tämä johtaa pömpelin fyysisen koon kasvamiseen, jollon ei välttämättä enää mahdu EEC-IV -kuoriin. Liitin ja johtosarja olis silti yhteensopivat.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

En tiedä kuinka pitkälle aiotte SN:ää virittää ja mitkä on tavoitteet, mutta mun entisessä cobrassa ainakin vakio ecu toimi hyvin vielä 321HV moottorissa, suuttimet oli 30lbs ja Maf oli Pro-M cold-air. Ja orkkis on huoleton eikä tarvinnu sorkkia! 8)

Tietty jos pitemmälle mennään niin jossain kohtaa sen vakio ecun älli ei enää riitä. Mutta vakio eculla ja kunnon Maffilla varmaan pääsee aika pitkälle, kannattaisko pysyä niissä niin kauan kuin toimii, vähemmän pään vaivaa. Ja muistakaa tietysti että perusasiat oltava kunnossa. Ja ei muuta kuin harrastamaan!

P.S. On mullakin tuolla laatikossa -95 GT:n johtosarja, suuttimet, Maf ja ecu automaatille ja manuaalille, ja Fast läppärunko, jos joskus vielä laittais ruiskua! :wink:
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Onko joku syy miksei pudottaisi tankkia pumpun vaihdon yhteydessä sensijaan, että rälläköi pohjan läpi? Siis jos tarkoitus on vain vaihtaa pumppu hyvin harvoin eikä esim. kuukauden välein? ;)

Pistin tohon GM:ään Racetronixin Walbro 255l/h -kitin samalla kuin vaihdoin uuden tankin. Ei ollut paha rasti ja ton kanssa pitää sentään pudottaa takarunko irti. Luulisi, että Mustangin kanssa ei ole ihan niin hankalaa? Vai onko siellä jotain erityistä tiellä?

Ps. on muuten hyvin saman näköinen toi pickuppi kuin GM:ssä.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ostin omani, kun Walbron kopioita ei vielä näkynyt, se kohu alkoi jokunen vuosi myöhemmin. Eipä ole tullut noiden tai minkään kamojen kanssa paljon säästeltyä, halpa on paras ei ole mun juttu. Mielummin teen hyvin kerran vaikka alkuunsa vähän maksaisi, kuin halvalla monesti. Tulee yleensä pitkän päälle halvemmaksi. Yleensä tommosia juttuja en tien päällä korjaa vaan hinautan ja korjaan tai korjautan muualla ja matkaa jatkan sijaisautolla. Olen tasan kerran jäänyt tien päälle, kun 30+ vuotiaasta vesipumpusta meni akseli poikki pienessä kilvanajossa BMW M3:sen kanssa.

Toki uusi voi mennä rikki tai olla rikki samantien, mutta kuinka paljon siihen kannattaa varautua tämän tai kaikkien muiden osien osalta on kunkin oma asia. Minäkin olen pudottanut vissiin vain 3 tankkia vuosien mittaan. Ei ole koskaan ollut ylivoimainen tehtävä eikä niissä ikinä ole mitään proppuja ollut. Tietty uuteen tankkiin semmosen laittaminen ennen asennusta ei ole kovin vaativaa sekään.

Tässä viimeisin prokkis:
Kuva
Kuva
Kuva'
Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siinävaiheessa kun auto on seissy pari vuotta ja tankissa on bensaa täyttöputkeen asti niin se tyhjennysproppu olis oikeen hyvä keksintö. Alkukuusta semmosen operaation sai kuitenki suoritettua, uuteen tankkiin tulee roppu.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Vanhemmissa autoissa on lähes poikkeuksetta tuo keksintö. Sitten joku valopää keksikin jossakin vaiheessa ettei sitä mukamas tarvita.
Mustang -67HT
Vastaa Viestiin