Ruisku kaasarin tilalle
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Ruisku kaasarin tilalle
No niin. Ne jotka on laittaneet, niin uskallatteko raottaa salaisuuksien verhoa millainen kombinaatio on kyseessä. Valmiitahan on monella valmistajalla esim. Holley, MSD Atomic, EZ efi. Mutta moniko on rakentanut palasista esim. mega/tatech, bensapumppu tuolta valmistajalta, mikä imari, 4- vai 8-piste ruisku jne. Missä hinnoissa liikutaan. Valmistajien sivuilta nyt saa vähän osviittaa.
Starskyn projektia on tullut jo luettua.
Omaan nyt tarkoitus laittaa paxtonin kanssa, niin ajatuksena ollut tankkiin laittaa jälkiasennuspumppu ja mega. Ehkä joku valmis 351w ruisku purettuna jostain. Tai jotain.
Pietarilta varmaan voisi myös saada vinkkiä.
Starskyn projektia on tullut jo luettua.
Omaan nyt tarkoitus laittaa paxtonin kanssa, niin ajatuksena ollut tankkiin laittaa jälkiasennuspumppu ja mega. Ehkä joku valmis 351w ruisku purettuna jostain. Tai jotain.
Pietarilta varmaan voisi myös saada vinkkiä.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Moro
Mulla on haltec.
Imari on yks tasoinen mihin on tehty paikat suutin holkeille.
läppärunkona on suomessa valettu ja auton speksien mukaan koneistettu 4 reikäinen progressiivisella vivustolla.
Bensa pumppu on bosch 044. linjat kaikki an liittimillä ja teräspunosletkulla. Kontissa ns turvatankki.
Pelaa hyvin. Ruiskuboksi alkaa vaan olemaan vanha ja siinä ei ole läheskään kaikkia ominaisuuksia mitä esim uudessa megassa on.
Mutta hyvimpä tuo on toiminut.
Juha
Mulla on haltec.
Imari on yks tasoinen mihin on tehty paikat suutin holkeille.
läppärunkona on suomessa valettu ja auton speksien mukaan koneistettu 4 reikäinen progressiivisella vivustolla.
Bensa pumppu on bosch 044. linjat kaikki an liittimillä ja teräspunosletkulla. Kontissa ns turvatankki.
Pelaa hyvin. Ruiskuboksi alkaa vaan olemaan vanha ja siinä ei ole läheskään kaikkia ominaisuuksia mitä esim uudessa megassa on.
Mutta hyvimpä tuo on toiminut.
Juha
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Nyt melkein kannattais varmaan tehdä sillein että kysyy jos joku ruiskujen ja ahtimien päälle ymmärtävä lähtis sun kanssa yhdessä suunnittelemaan ja toteuttamaan tuota projektia, alusta loppuun.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Minä aikoinaan tein näin. Onni minun tapauksessa oli, että tunsin tämän maailman huippuluokan kaverin jo entuudestaan.Topias74 kirjoitti:Nyt melkein kannattais varmaan tehdä sillein että kysyy jos joku ruiskujen ja ahtimien päälle ymmärtävä lähtis sun kanssa yhdessä suunnittelemaan ja toteuttamaan tuota projektia, alusta loppuun.
Tässä on oltava huolellinen, ettei ymmärtäjää lypsä kuiviin ja joudu valitsemaan uutta.
Tuon hinna voi kyllä itse ynnäillä, mutta aikalailla +5k€ paikkeille asettuu, jos oikein hienouksia hakee niin 10k€ ei välttämättä riitä.
Projektille kannattaa tehdä myös aikataulu. Kaiken jos teettää ulkopuolisella tai jos itse on lähes nero niin voi päästä alle vuodessa ajamaan. Muutoin projektit venyy yleensä 2-3 vuoteen.
PS. ahdin lisää kustannuksia ja sattaa jatkaa porojekti aikaa vielä vuodella.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Itellä toi fastin Xfi, ja periaatteessa toimi pakettina ihan ok. Ongelmaksi on nyt tullut kun sitä on laajennettu sytkä puolelle XIM boksilla, joka on orja purkki tolle toiselle, niin eipä ole vielä keskustellut nokkaakselin asentoanturin kanssa... Nyt en ole vähään aikaan ehtinyt paneutua, mutta sanoisin että jos sytkäpuoli on tarkoitus myös ottaa kehiin, niin sitten vaikka Holleyn purkki joka ohjaa myös sytkää, tai tatech tai haltech tai...
Periaatteessa valitsisin sen jolle löytyy paikallisesti asiantuntevaa tukea.
a
Periaatteessa valitsisin sen jolle löytyy paikallisesti asiantuntevaa tukea.
a
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Esim uusin Haltech on varsin soiva peli etenkin V8 koneisiin. Esim siksi, että sillä pystyy tekemään 8:lle sylinterille suorasytkän ja samalla siitä saa sekventiaalisen ruiskutuksen toimintaan.Mutta valitset sitten minkä tahansa ohjaimen käyttöösi, varmistu ettet saa mitään sellaista, jota pitää olla korjailemassa vähän väliä ja tietenkin osaava säätäjä on loppuviimein se tärkein henkilö pyrittäessä hyvään lopputulokseen.
Omasta mielestä sellainen on henkilö, joka on ajanut esim. itse kilpaa, rakentanut moottoreita jne. Eli kaveri jolla on kokonaisuutta ajatellen hyvä näkemys/kokemus. Osaa sanoa, missä mättää ja mitä muutoksia johonkin tiettyyn osakokonaisuuteen kuuluu tehdä, jotta päästään miellyttävään lopputulemaan.
Omasta mielestä tässä kohtaa kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun, pelkän hinnan sijaan. Ja jos tarvitset suosituksia hyvälle säätäjälle, niin laita yv:tä. Olen työni takia usein tekemisissä milloin ahdettujen, milloin vapareiden kanssa, joten tällä saralla on muutama hyvä kollega säätämistä ajatellen.
Omasta mielestä sellainen on henkilö, joka on ajanut esim. itse kilpaa, rakentanut moottoreita jne. Eli kaveri jolla on kokonaisuutta ajatellen hyvä näkemys/kokemus. Osaa sanoa, missä mättää ja mitä muutoksia johonkin tiettyyn osakokonaisuuteen kuuluu tehdä, jotta päästään miellyttävään lopputulemaan.
Omasta mielestä tässä kohtaa kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun, pelkän hinnan sijaan. Ja jos tarvitset suosituksia hyvälle säätäjälle, niin laita yv:tä. Olen työni takia usein tekemisissä milloin ahdettujen, milloin vapareiden kanssa, joten tällä saralla on muutama hyvä kollega säätämistä ajatellen.
Anti -Histamiini 65
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Komppaan porttaria ja pari muutakin, että on uskomatonta apua kaverista kuka ymmärtää ja tuntee efi maailmaa. Minulla on tuossa projektina efi tanelini koneelle, josta kuva ohessa. Efi kummisetänä toimii eräs efi guru täältä meiltä päin – kiitos jo vaan tähän astisesta avusta! Käytännössä vanha imusarja on lasikuulapuhallettu, johon on istutettu ruiskuholkit ja paikat kiinnikkeille. Työstä vastasi HiCar Ikävalko ja ei voi kuin olla tyytyväinen. Suuttimet, 2 x billet läppärungot, 2 x 044 boschit yms. on haalittu ja vielä ei kahta tonnia ole palanut. Tai no on lähellä kahta tonttua ollaan jo kun tuo erinomainen Duraspark jakaja ei mahdu paikalleen tunnelin kanssa, eli piti hankkia uusi msd pienikuorinen jakelija. Ecu tosin puuttuu ja toteutustapa on hukkakipinällä. Projekti vaan vähän seisoo, kun painaa muut harrastukset päälle. No tuolla osat lepäävät tallissa, kaasarikin vielä toimii, eli tänään viimeksi kävin tuulettamassa pölyt pois talviseisonnan tieltä.

Turussa on menossa 2 läppärunkoinen EZ Efi 427:n katolle, siitä on saanut lukea jo Ford Freak magazinesta.

Turussa on menossa 2 läppärunkoinen EZ Efi 427:n katolle, siitä on saanut lukea jo Ford Freak magazinesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Ruisku kaasarin tilalle
http://www.pim-engineering.com/
Tossa on kans yks joka saattaa olla joillekin tuttu.
Siinä kohtaa kun piti autoa käynnistää mietin et olipa kiva maksaa hirmu summia toiselle kun itseltä se ei oikeesti olis onnistunu
Eli vielä selvennyksenä, ei ne rahat hukkaan menny...
Tossa on kans yks joka saattaa olla joillekin tuttu.
Siinä kohtaa kun piti autoa käynnistää mietin et olipa kiva maksaa hirmu summia toiselle kun itseltä se ei oikeesti olis onnistunu

Eli vielä selvennyksenä, ei ne rahat hukkaan menny...
Re: Ruisku kaasarin tilalle
"Ohmikäämi" tuttu kaveri voin suositella. Tuurasi Mikkoa kun Piti ensi käynnistys tehdä autossa.pete74 kirjoitti:http://www.pim-engineering.com/
Tossa on kans yks joka saattaa olla joillekin tuttu.
Siinä kohtaa kun piti autoa käynnistää mietin et olipa kiva maksaa hirmu summia toiselle kun itseltä se ei oikeesti olis onnistunu
Eli vielä selvennyksenä, ei ne rahat hukkaan menny...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Hei,
Mullahan lojuu tuolla nurkassa yksi ruiskukone ja siihen kaikki ruiskun tykötarpeet jos nyt jotain tollainen ruuta kone kaikilla herkuilla kiinostaa.
Tuolta voi selvitä jotain ko. koneesta ja sen vaiheista.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 34+stroker
Mullahan lojuu tuolla nurkassa yksi ruiskukone ja siihen kaikki ruiskun tykötarpeet jos nyt jotain tollainen ruuta kone kaikilla herkuilla kiinostaa.
Tuolta voi selvitä jotain ko. koneesta ja sen vaiheista.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 34+stroker
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Vaikea keksiä kombinaatiota jolla Mega ei toimisi.FFreak kirjoitti:Valmiitahan on monella valmistajalla esim. Holley, MSD Atomic, EZ efi. Mutta moniko on rakentanut palasista esim. mega/tatech, bensapumppu tuolta valmistajalta, mikä imari, 4- vai 8-piste ruisku jne. Missä hinnoissa liikutaan.
Omaan nyt tarkoitus laittaa paxtonin kanssa, niin ajatuksena ollut tankkiin laittaa jälkiasennuspumppu ja mega. Ehkä joku valmis 351w ruisku purettuna jostain. Tai jotain.
Pietarilta varmaan voisi myös saada vinkkiä.
Esim. MS2/MS3/MS3pro, Korkeaohmiset suuttimet, kapasitiivinen puola+boxi, 36-1 hampainen triggeri ja Cherrycorp-hall on suht helppo projekti jos vain jaksaa vähän opiskella ja vetää sähköjohtoja.
Opiskelun ja eivapaaehtoisen tuotetuen tosin voi korvata vaihtamalla toiseen merkkiin.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Re: Ruisku kaasarin tilalle
Heitetään nyt mukaan kommentit, vaikkei ruisku vielä kiinni olekaan. Jokatapauksessa pitkän tutkimisen takana ollut hankinta.
Ostin aikoinaan Retrotek Powerjection I:sen (SEMA-voittaja) Chevyn 454:een. Tämä on kaasarin korvaava TBI-ruisku 4 suuttimella. Samaan aikaan oli jo tarjolla Powerjection III (II on ihan eri sarjaa, joten I ja III ovat peräkkäiset versiot). Näissä oli erona se, että I:ssä oli erillinen ECU ja III:ssa se oli integroitu läppärunkoon. Halusin sen vaihtoehdon, että tarvittaessa voisin päivittää toiseen ECU:un. No, sittenhän kävi just niin, että Professional Products osti Retrotekin ja tuon erillisen ECUn kehittäminen lopetettiin ja nyt tarjotaan vain tuota kolmosta. Tämä on tietty pasha juttu, koska softapäivitykset loppuivat siihen mutta toisaalta järkeilyni osui just nappiin. No, se alkuperäinenkin ECU on itseoppiva ja laajakaistalla varustettu. Ja pystyy sitä myös manuaalisesti säätämään, joten ihan käypänen kalu sekin. Ja jos kaikki menee pieleen niin kokonaisedullisesti (~1500€)
nykyisen ECUn voi korvata esim. FAST EZ-EFI 2.0:lla.
Paketti, jonka hommasin on "fuel on demand" -versio, joka ei tarvitse paluulinjaa ollenkaan vaan syöttää vain sen minkä tarvitaan. Fiksun oloinen keksintö. Vaikkakin näin jälkiviisaana ei se normaali paluulinjallinenkaan olisi ollut mitenkään paha rasti, kun autossa on vakiona kuitenkin paluulinjat.
Systeemi kaikkineen maksoi joku pari tonttua, mutta kuten joku tuolla yllä jo sanoi ei se lopu siihen. Polttoainelinjoihin 100 micronin esisuodatin, 30 micronin pääsuodatin ja kaikkine AN-liitimineen ja teflonletkuineen menee vielä pitkä penni lisää - jos haluaa hoitaa homman hyvin. Joissain tapauksissa voi toki hyödyntää alkuperäisiä kovia linjoja. Ja toki pitää vielä itse ruiskuun rakentaa/ostaa syöttölinja jne.
Systeemissä on tankin ulkopuolinen pumppu, johon pitää bensa saada tehokkaasti. Ja pumppuhan ei ime vaan työntää. Joten sinne pumppuun sen pitää valua eli suodattimet ja pumppu tankin alapuolella. Ratkaisin tämän hommaamalla erillisen pa-sumpun, joka hitsataan tankin pohjaan. Toki paras systeemi olisi sisäisellä pumpulla varustettu EFI-tankki, joita saa valmiina ja löytää ehkä EFI fuel tank -hakusanoilla tjsp.
Sitten tulee vielä se tekijä, että jos koneessa on rallinokka eikä se tuota paljoakaan alipainetta niin nämä valmiit ruiskut eivät välttämättä osaakaan hoitaa tyhjäkäyntiä täysin tyydyttävästi. Ratkaisu tähän on alipainepumppu ja säiliö tms. ja taas palaa rahaa. Mietonokkasimpien kanssa tätä ongelmaa ei välttämättä esiinny.
Ainiin, pakosarjaan piti kollektoriin tietty hitsata O2-sensorin "bung", eihän zydeemi ilman anturia toimi.
Jos ostaa saman firman Powerfire II -virranjakajan (myös SEMA-voittaja) niin ruisku ohjaa myös sytkää.
Minulla tästä siis edellinen malli: klikklik
Ostin aikoinaan Retrotek Powerjection I:sen (SEMA-voittaja) Chevyn 454:een. Tämä on kaasarin korvaava TBI-ruisku 4 suuttimella. Samaan aikaan oli jo tarjolla Powerjection III (II on ihan eri sarjaa, joten I ja III ovat peräkkäiset versiot). Näissä oli erona se, että I:ssä oli erillinen ECU ja III:ssa se oli integroitu läppärunkoon. Halusin sen vaihtoehdon, että tarvittaessa voisin päivittää toiseen ECU:un. No, sittenhän kävi just niin, että Professional Products osti Retrotekin ja tuon erillisen ECUn kehittäminen lopetettiin ja nyt tarjotaan vain tuota kolmosta. Tämä on tietty pasha juttu, koska softapäivitykset loppuivat siihen mutta toisaalta järkeilyni osui just nappiin. No, se alkuperäinenkin ECU on itseoppiva ja laajakaistalla varustettu. Ja pystyy sitä myös manuaalisesti säätämään, joten ihan käypänen kalu sekin. Ja jos kaikki menee pieleen niin kokonaisedullisesti (~1500€)

Paketti, jonka hommasin on "fuel on demand" -versio, joka ei tarvitse paluulinjaa ollenkaan vaan syöttää vain sen minkä tarvitaan. Fiksun oloinen keksintö. Vaikkakin näin jälkiviisaana ei se normaali paluulinjallinenkaan olisi ollut mitenkään paha rasti, kun autossa on vakiona kuitenkin paluulinjat.
Systeemi kaikkineen maksoi joku pari tonttua, mutta kuten joku tuolla yllä jo sanoi ei se lopu siihen. Polttoainelinjoihin 100 micronin esisuodatin, 30 micronin pääsuodatin ja kaikkine AN-liitimineen ja teflonletkuineen menee vielä pitkä penni lisää - jos haluaa hoitaa homman hyvin. Joissain tapauksissa voi toki hyödyntää alkuperäisiä kovia linjoja. Ja toki pitää vielä itse ruiskuun rakentaa/ostaa syöttölinja jne.
Systeemissä on tankin ulkopuolinen pumppu, johon pitää bensa saada tehokkaasti. Ja pumppuhan ei ime vaan työntää. Joten sinne pumppuun sen pitää valua eli suodattimet ja pumppu tankin alapuolella. Ratkaisin tämän hommaamalla erillisen pa-sumpun, joka hitsataan tankin pohjaan. Toki paras systeemi olisi sisäisellä pumpulla varustettu EFI-tankki, joita saa valmiina ja löytää ehkä EFI fuel tank -hakusanoilla tjsp.
Sitten tulee vielä se tekijä, että jos koneessa on rallinokka eikä se tuota paljoakaan alipainetta niin nämä valmiit ruiskut eivät välttämättä osaakaan hoitaa tyhjäkäyntiä täysin tyydyttävästi. Ratkaisu tähän on alipainepumppu ja säiliö tms. ja taas palaa rahaa. Mietonokkasimpien kanssa tätä ongelmaa ei välttämättä esiinny.
Ainiin, pakosarjaan piti kollektoriin tietty hitsata O2-sensorin "bung", eihän zydeemi ilman anturia toimi.
Jos ostaa saman firman Powerfire II -virranjakajan (myös SEMA-voittaja) niin ruisku ohjaa myös sytkää.
Minulla tästä siis edellinen malli: klikklik
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73