Keinuvivun koneistaminen/hiominen
Keinuvivun koneistaminen/hiominen
Moottorista löytyy jo hyvinkin kuluneet keinuvivut. Tyypiltään ne ovat ilman niitä ohjureita siinä venttiilin päässä (non rail style) ja valamalla valmistettu. Keinuvipuun venttiilinpään ja keinuvivun kosketuspintaan on kulunut selkeä steppi, helposti luokkaa 0.5 mm. Kärsiikö tuota keinuvivun steppiä koneistaa/hioa pois? Onkohan noita valurautakeinuja karkaistu?
Re: Keinuvivun koneistaminen/hiominen
En tiedä, en ainakaan muista missään mitään mainintaa karkaisusta. Voihan niitä sivusteppejä koitta poistaa ja käyttää lash cappeja varmuuden vuoksi.
Siellä voi olla ohjuritkin kuluneita, jos keinuvipu jotenkin kanittaa venttiiliä. Savuttaako käynnistettäessä?
Siellä voi olla ohjuritkin kuluneita, jos keinuvipu jotenkin kanittaa venttiiliä. Savuttaako käynnistettäessä?
Re: Keinuvivun koneistaminen/hiominen
Voi hioa jos kuluma ei ole kovin syvä.
Tosin uudet keinut ei ole kovin kalliit.
Mielestäni paras saatavilla oleva sarja on:
Crane Steel and Ductile Iron Rocker Arms 36800-16
hinta noin $192.00
Minä kunnostin alkuperäisistä vanhoista huolella valituista keinuista koko sarjan. Hyvin ovat kestänee kevyessä kilpakäytössä. Nätisti pysyneet paikoillaan ilman ylimääräistä säätöä ja kulumista. Onhan ne vähän hassun näköiset, mutta kun jäävät vena koppien alle niin ei niitä kukaan näe.
Konetta on pyöritetty ehkä parhaillaan 7200 rpm, jousi paine 130 lbs kiini paine ja 300 lbs aukipaine. Venttiili säätöjä ei ole tarvinnut tehdä koko kilpakauden aikana.
Jos oikein valitut ja huolella viimeistellyt alkuperäisen malliset keinut haluaa, niin siten joutuu maksamaan hieman enemmän.
Rocker arms, set of 18, Ford 289-351W (7/16 stud 1.6 ratio).
$610.00
Cobra Automotive has a unique offering for the vintage racer competing under strict FIA rules requiring the use of OE type rocker arms. We begin by hand selecting sets of stock style, cast steel rockers. Next, we grind oil slots in the push rod cups, and then the rockers and balls are “lapped” for smooth operation. Then the rockers and balls are machined for 7/16 studs. Finally they are cryogenically treated for strength and durability. Sold in sets of 18 so you automatically have 2 for spares
Tuo Cobran setti pohjautuu noihin Cranen keinuihin.
Tuossa kuvassa minun keinut.
Tosin uudet keinut ei ole kovin kalliit.
Mielestäni paras saatavilla oleva sarja on:
Crane Steel and Ductile Iron Rocker Arms 36800-16
hinta noin $192.00
Minä kunnostin alkuperäisistä vanhoista huolella valituista keinuista koko sarjan. Hyvin ovat kestänee kevyessä kilpakäytössä. Nätisti pysyneet paikoillaan ilman ylimääräistä säätöä ja kulumista. Onhan ne vähän hassun näköiset, mutta kun jäävät vena koppien alle niin ei niitä kukaan näe.
Konetta on pyöritetty ehkä parhaillaan 7200 rpm, jousi paine 130 lbs kiini paine ja 300 lbs aukipaine. Venttiili säätöjä ei ole tarvinnut tehdä koko kilpakauden aikana.
Jos oikein valitut ja huolella viimeistellyt alkuperäisen malliset keinut haluaa, niin siten joutuu maksamaan hieman enemmän.
Rocker arms, set of 18, Ford 289-351W (7/16 stud 1.6 ratio).
$610.00
Cobra Automotive has a unique offering for the vintage racer competing under strict FIA rules requiring the use of OE type rocker arms. We begin by hand selecting sets of stock style, cast steel rockers. Next, we grind oil slots in the push rod cups, and then the rockers and balls are “lapped” for smooth operation. Then the rockers and balls are machined for 7/16 studs. Finally they are cryogenically treated for strength and durability. Sold in sets of 18 so you automatically have 2 for spares
Tuo Cobran setti pohjautuu noihin Cranen keinuihin.
Tuossa kuvassa minun keinut.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Keinuvivun koneistaminen/hiominen
Lash cappeja tuohon minun tapaukseen ei voi laittaa kun venttiilin päät ovat lähestulkoon samalla tasolla venttiililautasen kanssa.
Pitääpi siistiä stepit pois. Katsoo jos vaikka saisi rakenneltua jonkun ohjurin smirgeliin jotta saisi säilytettyä alkuperäisen muodon.
Pitääpi siistiä stepit pois. Katsoo jos vaikka saisi rakenneltua jonkun ohjurin smirgeliin jotta saisi säilytettyä alkuperäisen muodon.
Re: Keinuvivun koneistaminen/hiominen
Jaa, voihan sen tehdä tuollaisella jigilläkin.
Minä kun en ole kovin tarkka noista koneistuksista ja kulmista niin sipaisin ihan käsi varalta pikku rälläkkää käyttäen.
Jos meni pahasti pieleen niin kerron siten kun ensimmäinen kiikku porsii.
Yhteen historic enduranse mustangiin tein samallatavalla käsivaralta kiikut, ovat kestänee ainakin kahdet 6 h kisat + muut lyhyet kisat, harjoitukset ja aika-ajot.
Tuossa viikonloppuna valmistelin uuden sarjan uuteen koneeseen samallatavalla käsivaralla.
Saattaa olla, että tuollaisessa käyttökoneessa ei ihan heti ongelmat tule vastaan vaikka tekisi vähän sinne päin.
Minä kun en ole kovin tarkka noista koneistuksista ja kulmista niin sipaisin ihan käsi varalta pikku rälläkkää käyttäen.
Jos meni pahasti pieleen niin kerron siten kun ensimmäinen kiikku porsii.
Yhteen historic enduranse mustangiin tein samallatavalla käsivaralta kiikut, ovat kestänee ainakin kahdet 6 h kisat + muut lyhyet kisat, harjoitukset ja aika-ajot.
Tuossa viikonloppuna valmistelin uuden sarjan uuteen koneeseen samallatavalla käsivaralla.
Saattaa olla, että tuollaisessa käyttökoneessa ei ihan heti ongelmat tule vastaan vaikka tekisi vähän sinne päin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.