Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Valvoja: Ville K
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Autoilijan normit helpottuvat – Lisää vapauksia, moottorin saa muuttaa, mittarit saa irrottaa
Trafi muuttaa monia autoihin liittyviä määräyksiä entistä lievemmiksi.
Trafi muuttaa vuonna 1998 liikenneministeriön antamaa päätöstä auton ja perävaunun rakenteesta. Muutos tulee voimaan lokakuun alusta alkaen. Määräys on kuitenkin yhä monisivuinen.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös jotkin muut moottorimuutokset helpottuvat.
Renkaat vapautetaan reangaspaineen valvonta-antureista. Rengaspaineen valvontajärjestelmän saa kytkeä pois tai poistaa autosta ilman muutoskatsastusta.
Rengaskoon suurentaminen tulee myös entistä helpommaksi.
Trafin keventyneiden määräysten taustalla on laaja ajoneuvoharrastajilla tehty kysely. Normien purkaminen on ollut myös hallituksen teemana.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uu ... aa-6000281
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Ahtaminen ?
Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Trafi muuttaa monia autoihin liittyviä määräyksiä entistä lievemmiksi.
Trafi muuttaa vuonna 1998 liikenneministeriön antamaa päätöstä auton ja perävaunun rakenteesta. Muutos tulee voimaan lokakuun alusta alkaen. Määräys on kuitenkin yhä monisivuinen.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös jotkin muut moottorimuutokset helpottuvat.
Renkaat vapautetaan reangaspaineen valvonta-antureista. Rengaspaineen valvontajärjestelmän saa kytkeä pois tai poistaa autosta ilman muutoskatsastusta.
Rengaskoon suurentaminen tulee myös entistä helpommaksi.
Trafin keventyneiden määräysten taustalla on laaja ajoneuvoharrastajilla tehty kysely. Normien purkaminen on ollut myös hallituksen teemana.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uu ... aa-6000281
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Ahtaminen ?
Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 28 Syys 2015, 17:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
eli pikainen laskutoimenpide 305 hp eli 224 kW SN-95 korisessa saa edelleen olla max 269 Kw, mutta koska alunperin tehopainosuhde on alle 10 kg/kw niin uusi raja olis n. 310 kW jos paino olis 1550 kg, eli 421 heppaa, eli Coyote tulis lailliseksi vaihtoehdoksi!
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 05 Marras 2015, 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Ahtimen asennus näyttäisi helpottuvan päästöjä ajatellen ainakin vähän vanhempiin.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa.
Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee
kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta
annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa
tulee käyttää E-säännön 67 vaatimuksia vastaavia osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa
E-säännön 110 vaatimuksia vastaavia osia.
Ajoneuvoon saa asentaa E-säännön 132 mukaan tyyppihyväksyttyjä jälkiasennettavia pakokaasun
puhdistusjärjestelmiä. Jos järjestelmän tyyppihyväksynnässä ilmoitetaan, että järjestelmä
muuttaa moottorin pakokaasupäästöt vastaamaan alkuperäistä tiukempaa päästöluokkaa,
niin kyseinen päästöluokka voidaan muuttaa ajoneuvon rekisteriin merkittäviin tietoihin.
2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, päästöihin välittömästi vaikuttavia rakenteita ja laitteita
saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain ajoneuvon valmistajan tai asianomaisen
viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevien
tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
Ajoneuvoon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa samaan
tyyppiin kuuluvaan, muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja
laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine
rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, jos moottori on
tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myö-
hemmät päästövaatimukset.
Myös ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästövaatimusten
tulee täyttyä. Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee
neste- tai maakaasu, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on
tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia.
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta,
päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on hyväksytty Euro 3 -
päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston
valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi
kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa
tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään
aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.
Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee
tehdä muunnoslaitteiston asennus.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa.
Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee
kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta
annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa
tulee käyttää E-säännön 67 vaatimuksia vastaavia osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa
E-säännön 110 vaatimuksia vastaavia osia.
Ajoneuvoon saa asentaa E-säännön 132 mukaan tyyppihyväksyttyjä jälkiasennettavia pakokaasun
puhdistusjärjestelmiä. Jos järjestelmän tyyppihyväksynnässä ilmoitetaan, että järjestelmä
muuttaa moottorin pakokaasupäästöt vastaamaan alkuperäistä tiukempaa päästöluokkaa,
niin kyseinen päästöluokka voidaan muuttaa ajoneuvon rekisteriin merkittäviin tietoihin.
2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, päästöihin välittömästi vaikuttavia rakenteita ja laitteita
saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain ajoneuvon valmistajan tai asianomaisen
viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevien
tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
Ajoneuvoon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa samaan
tyyppiin kuuluvaan, muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja
laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine
rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, jos moottori on
tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myö-
hemmät päästövaatimukset.
Myös ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästövaatimusten
tulee täyttyä. Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee
neste- tai maakaasu, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on
tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia.
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta,
päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on hyväksytty Euro 3 -
päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston
valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi
kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa
tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään
aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.
Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee
tehdä muunnoslaitteiston asennus.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Euro 3 = OBD autot eli 2001 eteenpäin
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/