Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Moron,
Tuli tuossa muutama vuos sitte vaihdettua c4 tilalle TKO500 ja samalla tuli investoitua hydraulisee kytkin settiin (# MCL-14005-30). Wilwoodin 3/4" pääsylkky ja mcleodin hydr. painelaakeri. Kytkimenä centerforcen dual friction. Sillosen 289 perässä toimi hienosti kunnes jo ensimmäisen kesän jäljilt painelaakeri alko vuotaan. No, sarjan mukana tuli varatiivisteet (o-renkaat). Ei muuta ku laatikko irti painelaakeri osiks ja uusil helyil takas kasaa. Isoin o-rengas oli sökö, kuin ilman voitelua olisi lyöty kasaan. Pelas taas moitteetta, kunnes taka-akselin vaihdon (tiheempi välitys, lukko yms) jälkeen ilmeni omituisuus kytkimes. Silloin tällöin harvakseltaan kytkin tuntui kuin siinä olisi ilmaa. Muutaman kerran polkimen tyhjää pumppailtua, kytkin taas ok. Ei vuoda, neste ei häviä mihinää, polkimelle toppari laitettu, painelaakerin välys paineasetelmaan ohjeen mukaan ym ok jo alun alkaen. Myös vetojousi laitettu kytkinpolkimelle helpottaakseen pääsylkyn männän palautumista. Uuden koneen myötä omituisuus lisääntynyt. max kierrokset 289:n n.5000 347:n 6300. Alkuun oletin että ongelma liittyisi vaihtamiseen korkeammilla kierroksilla, muttei aina niinkään ja välillä ongelma tulee esiin myös ihan rauhallises ajos. Kokeiltu vaihtaa kytkin nesteeksi dot3 dot4 sijaan ja pariin kertaan tehnyt omituisuutta myös tämän jälkeen. Mcleodille laitoin viestiä asiasta ja he sanoivat että painelaaakeri ei sovi centerforcen paineasetelman punnusten kanssa. Kysyin että kierroksilla lisääntyvä paineko on liikaa laakerille niin vastasivat että ei liity paineeseen vaan ne painot ottaa vastaan. Irrottamalla painot asetelmasta pitäs toimia oli ohje tai sitten vaihtaa mcleodin kytkin ja paineasetelma. Mcleodin sarjan ohjeissa ei ollut mitään mainintaa sopivuusongelmista ko kytkimen kanssa. Mutta esim nyt löytyy summitin verkkosivuilta maininta ettei hydr. painelaakeri sovellu vastapainoasetelmien kanssa. Mutta centerforcen punnukset paineasetelman levyjousen sakaroissa ei ole lähelläkään paineaakeria ,ne ei ainakaan fyysisesti pääse kosketuksiin.
Kysymys kuuluu, että mikä hitto tuon aiheuttaa? Onko vaihtoehdot siirtyminen normikytkinhaarukkaan ulkosel työsylinteril, toisen valmistajan painelaakeri (Tiltonin painelaakerin tiivisteet vissiin huulitiivisteit eikä o-renkaita = kestää paremmin painetta?), vaijerikytkin? Vai onko ongelma pääsylinterissä? Sekin kerran purettu ja tarkastettu. Rupeaa ideat loppuun.
Tuli tuossa muutama vuos sitte vaihdettua c4 tilalle TKO500 ja samalla tuli investoitua hydraulisee kytkin settiin (# MCL-14005-30). Wilwoodin 3/4" pääsylkky ja mcleodin hydr. painelaakeri. Kytkimenä centerforcen dual friction. Sillosen 289 perässä toimi hienosti kunnes jo ensimmäisen kesän jäljilt painelaakeri alko vuotaan. No, sarjan mukana tuli varatiivisteet (o-renkaat). Ei muuta ku laatikko irti painelaakeri osiks ja uusil helyil takas kasaa. Isoin o-rengas oli sökö, kuin ilman voitelua olisi lyöty kasaan. Pelas taas moitteetta, kunnes taka-akselin vaihdon (tiheempi välitys, lukko yms) jälkeen ilmeni omituisuus kytkimes. Silloin tällöin harvakseltaan kytkin tuntui kuin siinä olisi ilmaa. Muutaman kerran polkimen tyhjää pumppailtua, kytkin taas ok. Ei vuoda, neste ei häviä mihinää, polkimelle toppari laitettu, painelaakerin välys paineasetelmaan ohjeen mukaan ym ok jo alun alkaen. Myös vetojousi laitettu kytkinpolkimelle helpottaakseen pääsylkyn männän palautumista. Uuden koneen myötä omituisuus lisääntynyt. max kierrokset 289:n n.5000 347:n 6300. Alkuun oletin että ongelma liittyisi vaihtamiseen korkeammilla kierroksilla, muttei aina niinkään ja välillä ongelma tulee esiin myös ihan rauhallises ajos. Kokeiltu vaihtaa kytkin nesteeksi dot3 dot4 sijaan ja pariin kertaan tehnyt omituisuutta myös tämän jälkeen. Mcleodille laitoin viestiä asiasta ja he sanoivat että painelaaakeri ei sovi centerforcen paineasetelman punnusten kanssa. Kysyin että kierroksilla lisääntyvä paineko on liikaa laakerille niin vastasivat että ei liity paineeseen vaan ne painot ottaa vastaan. Irrottamalla painot asetelmasta pitäs toimia oli ohje tai sitten vaihtaa mcleodin kytkin ja paineasetelma. Mcleodin sarjan ohjeissa ei ollut mitään mainintaa sopivuusongelmista ko kytkimen kanssa. Mutta esim nyt löytyy summitin verkkosivuilta maininta ettei hydr. painelaakeri sovellu vastapainoasetelmien kanssa. Mutta centerforcen punnukset paineasetelman levyjousen sakaroissa ei ole lähelläkään paineaakeria ,ne ei ainakaan fyysisesti pääse kosketuksiin.
Kysymys kuuluu, että mikä hitto tuon aiheuttaa? Onko vaihtoehdot siirtyminen normikytkinhaarukkaan ulkosel työsylinteril, toisen valmistajan painelaakeri (Tiltonin painelaakerin tiivisteet vissiin huulitiivisteit eikä o-renkaita = kestää paremmin painetta?), vaijerikytkin? Vai onko ongelma pääsylinterissä? Sekin kerran purettu ja tarkastettu. Rupeaa ideat loppuun.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Noita on nähty. Tiltonilla on parissa autossa ongemla ratkaistu...
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
nuo puntit vie käpältä kierroksilla päin painelakeria ja muistaakseni centerforce väitti ettei pedaalilla sais käyttää palautusjousta.
syy varmaan se että ei tule kierroksilla tuota kosketusta.
syy varmaan se että ei tule kierroksilla tuota kosketusta.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Pedaalin palautusjousen laitto ei auttanut ongelmaan. Teki ennen ja tekee jälkeen tuota. Aavistuksen ärsyttävä vika. Tiltonin painelaakeria katsellu kyllä. Ongelma tuntuu oudolta kun se ei aina tee sitä. Välil voi cruisail kylil tai antaa kenkää ihan ilma ongelmia (suljetul tieosuudel tietenki).
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
paljonko on välystä laakerin ja kytkimen välillä polkimeen koskematta ?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Katsellu ei riitä 
Itse tappelin pari kesä ton McLeadin kanssa. Ensimmäisellä kerralla kytkin alkoi luistamaan, eli sai vähänä lämpöä. Kaput.
Toisella kerralla en tiedä syytä. Tiltonin kanssa eläm ollut ongelmatonta, kun vaan polkimen stopparin säätää oikein. Lämmstä varmaan sekään ei tykkää, mutta ei mielestä ole niin herkkä.

Itse tappelin pari kesä ton McLeadin kanssa. Ensimmäisellä kerralla kytkin alkoi luistamaan, eli sai vähänä lämpöä. Kaput.
Toisella kerralla en tiedä syytä. Tiltonin kanssa eläm ollut ongelmatonta, kun vaan polkimen stopparin säätää oikein. Lämmstä varmaan sekään ei tykkää, mutta ei mielestä ole niin herkkä.
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Välys painelaakerin ja paineasetelman välillä tais olla tasan 3mm. Mitat on kyl kotona vihkoses ylääl. Mcleodin ohjehan ol 0,100-0,150 tuumaa. Jos nyt tän kesän ajot viel tuolla pääsis ja ens talvena sitte investois parempaan painelaakeriin. Vähä jää tän kesän tapahtumia (natikat & fun run) väliin kaiken maailman polttareitte ja hääjuhlien takia helvata. Onko muute se tiltonin painelaakeri käypä 3/4 tuumasel pääsylinteril?
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
3 mm pitäis kyllä riittää ettei ota kiinni ja pyöri lämpimäksi.Wesuri.V8 kirjoitti:Välys painelaakerin ja paineasetelman välillä tais olla tasan 3mm. Mitat on kyl kotona vihkoses ylääl. Mcleodin ohjehan ol 0,100-0,150 tuumaa. Jos nyt tän kesän ajot viel tuolla pääsis ja ens talvena sitte investois parempaan painelaakeriin. Vähä jää tän kesän tapahtumia (natikat & fun run) väliin kaiken maailman polttareitte ja hääjuhlien takia helvata. Onko muute se tiltonin painelaakeri käypä 3/4 tuumasel pääsylinteril?
toisenmerkkisellä vaan kokeilemaan.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Laita vaan kytkinhaarukka ja ulkoinen työsylinteri, niinpaljon helpompi huoltaa ja ilmata. Ja halvempi. Voin laittaa kuvan sulle toteutuksesta jos haluat. Niin ja tiltonin kanssa tuo 3/4 tuumanen pääsylinteri on ihan passeli, kun muistat vaan laittaa polkimeen säädettävän stopparin. Ja tuohon alkuperäiseen ongelmaan veikkaan että ilmaa letkustossa.
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Kyl o ilmattu sen verta että riittää. Tai sitte ottaa jostain ilmaa mutta ulospäin ei vuoda niin hankala etsiä. Pistä vaa toteutuksestasi kuvaa jos siul o. Tarttee vähä punnita mitä ens talvena sille tekee. Toissapäivänä taas kiusasin huolella mussee, toimi silloin ja tänä aamuna taas moitteetta.
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Täällä myös Mcleodin hydraulinen painelaakeri! Mutta minun mallissa täytyy olla preloadia linjassa. Laakerin kuuluu pyöriä koko ajan asetelman mukana. Toimii kuin unelma ja poljin tuntuma on koko ajan sama kierroksista riippumatta!
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Mcleod hydraulinen painelaakeri-mysteeri
Tuo kolme milliä minkä jätin painelaakerin ja paineasetelman väliin asennukses on painelaakeri kokonaan kasaan painettuna. Vähän vaikea mitata laakerin ja paineasetelman välystä paikallaan. Ilmauksen jälkeen laakeri hakee paikkansa. Kierroksia kun on enemmän niin centerforcen punnuksien lisän tuntee polimes kyl. Kytkin ongelmaa ei ole taas muutamaan päivään ollut. Tuli mieleen että näinköhä vois toi talven paikallaa olo aiheuttaa. Harvakseltaa talven aikana autoa kyl käytän ja vähä liikuttelen.