Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Museo leimaa ei estä esim. 15" torq trust vanteet, jotka nekin on period correct, vai hä? Tietty saa ostaa styled steel wheelsit, mikäli ne silmää miellyttää.
Aikakauden hengen mukaiset riittää, kuten Antti sanoi, eikä kokokaan tarvitse olla alkuperäinen.
Myös kaikki muut lisävarusteet ja viritykset joita on saanut 60-luvulla menee läpi.
Vanteita saa kaikilta kotimaisilta toimittajilta (jotka kerholehdestäkin löytyvät)
Jos tahdot punaraitaa tai valkosivua , ainakin Lassilan Sami myy renkaita (ja vanteitakin toki.) http://personal.inet.fi/business/gulf/index.htm
Aina kannattaa museorekisteröintiprojekti aloittaa konsultomalla tarkastajaa. Eli hakea sieltä mielipide ja työlista mitä autoon tarvitsee tehdä. Joskus saattaa nimittäin lista jäädä yllättävänkin lyhyeksi, aika monet tarkastajat suhtautuvat hyvin fiksusti asiallisiin autoihin. Toki niitäkin on, jotka vaativat ruosteisia kynnyslistan ruuveja vaihdettavaksi tai tuhkakuppia kiillotettavaksi tuhkien jäljiltä (TOTTA!), mutta tällaisten vaatimusten osuessa kohdalle on syytä vaihtaa tarkastajaa. Toki itsestään selvät asiat voi tehdä etukäteen, kuten juuri suunnittelemasi modernien vanteiden vaihto ajan henkisiin. Styled Steel Wheelseillä tai orkkis pölykapseleilla ei tarvitse ainakaan selittää mitään, mutta tarvikevanteiden kanssa on hyvä varautua esim. vanhalla kuvamateriaalilla todistamaan vanteiden ajanhenkisyys. Nämän on juuri niitä asioita, missä on ikävä kyllä melkoista toleranssia tarkastajien välillä. Itse museoin 72 Mercuryn 15" Keystone Classic vanteilla, mitkä tarkastaja muitta mutkitta kuittasi ajan mukaisiksi lisävarusteiksi (niinkuin ovatkin).
Viime vuosina Ford Nationalseissa Alastarolla on ollut FHRA:n erittäin asiallinen museotarkastaja paikalla neuvomassa ja viime vuonna jopa tarkastuksia tekemässä. Eiköhän tänäkin vuonna. Siellä on ainakin helppo saada lisätietoa asiasta.
Joo, kävinkin itse asiassa toissa viikolla jossain Kehä III:n liepeilla (maantieto ei oo koskaan ollut vahvimpia ominaisuuksiani ) museotarkastusillassa, jossa auto käytiin monenkin tarkastajan voimin aika perusteellisesti läpi. Muutettavaa ja korjattavaa on, muttei ihan toivottomasti.
Jos sinulla on tallissa esim. alkuperäiset peltivanteet kapseleineen, niin ajossa voidaan pitää mitä tahansa. Omassa 1979 MR-Cobrassa on 1983-1985 15x7" aluvanteet, mutta originaalit TRX-vanteet 150x390 (= noin 6x15,35") tallissa.
raunoh kirjoitti: ↑22 Heinä 2018, 11:48
Jos sinulla on tallissa esim. alkuperäiset peltivanteet kapseleineen, niin ajossa voidaan pitää mitä tahansa. Omassa 1979 MR-Cobrassa on 1983-1985 15x7" aluvanteet, mutta originaalit TRX-vanteet 150x390 (= noin 6x15,35") tallissa.
Ei se nyt aivan noin mene. Ajoneuvo tulee pitää siinä kuosissa, kun se on tarkastajille näytetty.
Vanteet ovat autossa aika suuri muutos ja ne pitäisi kyllä hyväksyttää jälkeenpäin.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Käytännössä yks hailee, mitkä kiekot on alla. Näyttelyissäkin näkee museautoja, joissa +20" bligblingit. Hirveiltähän ne näyttää, mutta.... niin, kromi rauhoittaa!!
Minun 68 on tarkastettu 14" peltivanteilla ja kapseleilla. Hain FHRA:lta todistuksen että vuonna 68 on valmistettu ja on ollut saatavilla 15" American Racing Torq-Thrust vanteilla (sen ajan lisävaruste). Menin lapun kanssa ja vuosikatsastukseen ja inssi teki muutoksen rekisteriotteeseen.
Nelkku kirjoitti: ↑23 Heinä 2018, 21:53
Minun 68 on tarkastettu 14" peltivanteilla ja kapseleilla. Hain FHRA:lta todistuksen että vuonna 68 on valmistettu ja on ollut saatavilla 15" American Racing Torq-Thrust vanteilla (sen ajan lisävaruste). Menin lapun kanssa ja vuosikatsastukseen ja inssi teki muutoksen rekisteriotteeseen.