Mikäs Ruiskuimusarja?
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Niin ja muistat varmaan jyge miten homma mun kohdalla meni, nyt vakio ruiskut paikallaan ja mun mielestä pelaa paremmin kuin aftermarket ruutalla.
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Mutta se ei tainnut ollakaan ihan säädöissään?
Sen mitä tuolla euroautopuolella on vaihdelleet esim. 2.9 24V Cosworth motteihin Megasquirtia, KMS:ää jne, niin poikkeuksetta on tullut tehoa ja vääntöä sekä ajettavuutta tyhjäkäynniltä lähtien enemmän. Ja moni on säätänyt sen ihan itse kadulla.
Sen mitä tuolla euroautopuolella on vaihdelleet esim. 2.9 24V Cosworth motteihin Megasquirtia, KMS:ää jne, niin poikkeuksetta on tullut tehoa ja vääntöä sekä ajettavuutta tyhjäkäynniltä lähtien enemmän. Ja moni on säätänyt sen ihan itse kadulla.
Mach1 -71
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Mä olen tuossa aika paljon eri mieltä. Rullilla dynossa kuten Sporttiautossa Kyrössä, niin auto kiinni dynamometriin ja rullilla on koko voimasiirto töissä. Kaikki säätö voidaan tehdä livenä esim. 50 rpm tarkkuudella - mielestäni on aika helppoa. Ei sekään tosin tule tunnissa, mutta kahdessa tai kolmessa tekee jo paljon jos säätäjä on kartalla. Fordin uusi Coyote oli dynossa, niin aftermarket eculla tuli +40 kaakkia ja +100 Nm vääntöä alarekisteriin - ei tarvinnut olla vähäpäästöinen tosin, eli siellä koplattiin jo nokkienkin ajoituksia yms.kaara91 kirjoitti:En epäile aftermarket ruiskujen mahdollisuuksia säätää moottoria, vaan sitä, että siihen joudutaan käyttämään tolkuttomasti työtunteja ja koeajoja, jotta siitä saadaan vastaava kuin tehtaan tekele. Kun jokainen auto on yksilö osiensa suhteen, mitään suoraa ohjetta on vaikea tehdä, koska eri konbinaatiot vaatii erilaisen ohjelman. Vaikka moottori on sama, niin Fordillakin on useita boxeja eri malleihin, jopa eri vientimaihinkin on omat versionsa. Hyvälläkään virityspajalla ei ole näin mahdollisuuksia säätää moottoria tehtaan veroiseksi. Joten aina näissä muutoksissa tahtoo joku paikka kärsiä ja huonontaa ajettavuutta saastenormeista puhumattakaan. Tuskin Fordikaan tuota alavääntöä on tahallaan huonoksi säätänyt. Veikkaan, että kuten aiemminkin mainittiin. Päästöjen kustannuksella joutuu tekemään kompromisseja, muutoinhan tehokkaissa autoissa olisikin tehtaalla jo rakettimoottorit valmiiksi asennettuna.
Vähäpäästöisyys tekee varmasti tiukkaa, mutta jos on hyvä ecu niin sitä voi tehdä erikseen katsastusohjelman jossa kone on hoikalla. Sitten on katsastuksen jälkeinen asento, jolla apinat putoilevat puista ja alaväännöttömyys on historiaa - tietysti pikkulohkon mahdollisuuksien puitteissa. Mun mielestä on suorastaan hölmöä yrittää taikoa autoon supreme ecu softa joka tuottaa voimaa päättömästi ja pakoputkesta tulee vain lintujen viserrystä ja puhtaita ponnekaasuja, miksi tehdä kompromissiä??? Homman kun voisi tehdä em. tavalla, jossa on oma katsastus, kylä, rata yms asennot valittavissa. Se vähän maksaa enempi, mutta ei tartte tuskailla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
tehtailta saa enemmän ja vähemmän hyviä aihioita joista jokainen saa tehdä mieleisensä. vai miks kaikki ei aja vakiolla. 

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Fastbackin kanssa samaa mieltä. Toi muutettava ohjelmisto on oikein hyvä ratkasu, cruisailuun semmone ohjelma ettei liikaa pala ainetta ja sit ku pääsee radalle nii ei muuta ku läppärillä race ohjelma sisään ja leipää koneelle. Muuttuva venttiilien ajotus 32v modulaarissa rupee tuntumaan sellaselta vaihtoeholta että vois upoon kohta hommata koneen.
Tosin nyt karkaa aika pahasti aiheesta mutta jatketaan silti:
Oikein säädetty aftermarket ecu on mun mielestä parempi, ne kun on kehitetty 2000 luvulla 1990 luvun vakio ecujen pohjalta, en usko että niissä on ruvettu pyörää keksimään uudestaan, vaan otettu nykypäivänä käytetyt komponentit lisäämään säädettävyyttä, luotettavuutta ja tarkkuutta. Ne saa säädettyä ihan samoin ku 90 luvun foordissa, jos ei niin ihmettelen kuinka salaista tietoa on fordin insinöörit pantannu kohta 25-30 vuotta.
Tosin nyt karkaa aika pahasti aiheesta mutta jatketaan silti:
Oikein säädetty aftermarket ecu on mun mielestä parempi, ne kun on kehitetty 2000 luvulla 1990 luvun vakio ecujen pohjalta, en usko että niissä on ruvettu pyörää keksimään uudestaan, vaan otettu nykypäivänä käytetyt komponentit lisäämään säädettävyyttä, luotettavuutta ja tarkkuutta. Ne saa säädettyä ihan samoin ku 90 luvun foordissa, jos ei niin ihmettelen kuinka salaista tietoa on fordin insinöörit pantannu kohta 25-30 vuotta.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Hei mulla olisi myytävänä tollainen ruisku setti!
Sanotaan vaikka näin: Ford sb 8.2" lohkoon kaikki mitä ikinä olet toivonut.
Ainoa lisäys jonka ostaja joutuu tekemään on noi lisäohjelmapätkät kadulle ja mummolle. Lisäksi jos aikoo ajaa felxifuel mallilla, niin joutuu tekemään ohjelmapätkät etanolille ja muille liemille. Lisäksi systeemissä on valmius NOS:n käyttöön bensalla ajettaessa (riittävän isot suuttimet).
Kaikki osat ovat huippu laadukkaita.
-ECU
-sytytys
-johtosarja
-suuttimet
-imusarja
-läppärunko
-vehkeet riittää noin +1000 hp bensalla ja hieman alle etanolilla.
Perus ohjelma kilpakäyttöön on valmis (eikä tämä ohjelma ole mitenkään rikkaalla toimiva vaan juuri oikealla seossuhteella max tehon osalta).
Sanotaan vaikka näin: Ford sb 8.2" lohkoon kaikki mitä ikinä olet toivonut.
Ainoa lisäys jonka ostaja joutuu tekemään on noi lisäohjelmapätkät kadulle ja mummolle. Lisäksi jos aikoo ajaa felxifuel mallilla, niin joutuu tekemään ohjelmapätkät etanolille ja muille liemille. Lisäksi systeemissä on valmius NOS:n käyttöön bensalla ajettaessa (riittävän isot suuttimet).
Kaikki osat ovat huippu laadukkaita.
-ECU
-sytytys
-johtosarja
-suuttimet
-imusarja
-läppärunko
-vehkeet riittää noin +1000 hp bensalla ja hieman alle etanolilla.
Perus ohjelma kilpakäyttöön on valmis (eikä tämä ohjelma ole mitenkään rikkaalla toimiva vaan juuri oikealla seossuhteella max tehon osalta).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Juu.
Mikä ihmeen race ohjelma? Mikä bensansäästöohjelma? Kyllä noissa meikäläisen ostamissa ecuissa on ollut kylmäkäynnistys kartta valmiina, ekana pakkaspäivänä vaan pistäny ennen starttia läppärin kiinni ja hieronu hieman jos on ollut tarvetta.
Hyvin starttaa reilusta 30 pakkasasteesta e85:llä ja käy hyvin heti tyhjäkäyntiä.
Ecun vaihto vaatii puoli päivää dynolla, ja yhden pakkasaamun niin saa kylmästartin täydelliseksi. Ei se vaadi mitään erillistä karttaa kadulle ja radalle, tai en ainakaan millään ymmärrä miksi sellainen (toki mahdollinen) pitäisi tehdä ellei polttoainetta vaihda.
Just pari viikkoa sitten sain kaverin chevyn ruiskumuutoksen valmiiksi, tein sytkäkartan hatusta, ajelin takarenkaat ilmassa 30min pihassa hiukan bensakarttaa kohdalleen ja 2h quicktunen ja tiedonkeruun kanssa nousiaisten pikkuteitä. Pelaa kun kello ja ecu ohjaa auton kaikki toiminnot ilmastoinnista, turbiinilukkoon, check engine valoon jne asti. Toki tollanen vakiopannu on ihan älyttömän helppo säätää. Nyt se pitäis vielä käyttää dynossa viimeistelyssä ja tehomittauksessa. Ecu makso saman mitä sellanen auto keskimäärin.
Toki noissa ecuissa on valtavasti eroja ja ne realisoituu joko käytön ja säädön helppoutena tai sen vastakohtana, mulla on ollut 1 autronic, pari vipecciä, atom ja ecumaster, lisäksi kavereiden autoihin toinen mokoma tullut asenneltua. Nää on ollut vallan mainioita tällaselle ei niin insinöörille käyttää. Yksi ecu olis vielä hyllyssä, taidan pistää sen käyttis jaggeen kun sen orkkis ecun bensakartta on ihan pyllystä jopa vakio koneelle, ja piti senkin konetta hiukan nyppiä kun se paloina oli.
Hei! Mulla on ruohonleikkurissa vielä kaasari! .. Ja puolison avoautossa kun se sen tyyliin kuuluu.
Nähräään natseissa!
Mikä ihmeen race ohjelma? Mikä bensansäästöohjelma? Kyllä noissa meikäläisen ostamissa ecuissa on ollut kylmäkäynnistys kartta valmiina, ekana pakkaspäivänä vaan pistäny ennen starttia läppärin kiinni ja hieronu hieman jos on ollut tarvetta.
Hyvin starttaa reilusta 30 pakkasasteesta e85:llä ja käy hyvin heti tyhjäkäyntiä.
Ecun vaihto vaatii puoli päivää dynolla, ja yhden pakkasaamun niin saa kylmästartin täydelliseksi. Ei se vaadi mitään erillistä karttaa kadulle ja radalle, tai en ainakaan millään ymmärrä miksi sellainen (toki mahdollinen) pitäisi tehdä ellei polttoainetta vaihda.
Just pari viikkoa sitten sain kaverin chevyn ruiskumuutoksen valmiiksi, tein sytkäkartan hatusta, ajelin takarenkaat ilmassa 30min pihassa hiukan bensakarttaa kohdalleen ja 2h quicktunen ja tiedonkeruun kanssa nousiaisten pikkuteitä. Pelaa kun kello ja ecu ohjaa auton kaikki toiminnot ilmastoinnista, turbiinilukkoon, check engine valoon jne asti. Toki tollanen vakiopannu on ihan älyttömän helppo säätää. Nyt se pitäis vielä käyttää dynossa viimeistelyssä ja tehomittauksessa. Ecu makso saman mitä sellanen auto keskimäärin.

Toki noissa ecuissa on valtavasti eroja ja ne realisoituu joko käytön ja säädön helppoutena tai sen vastakohtana, mulla on ollut 1 autronic, pari vipecciä, atom ja ecumaster, lisäksi kavereiden autoihin toinen mokoma tullut asenneltua. Nää on ollut vallan mainioita tällaselle ei niin insinöörille käyttää. Yksi ecu olis vielä hyllyssä, taidan pistää sen käyttis jaggeen kun sen orkkis ecun bensakartta on ihan pyllystä jopa vakio koneelle, ja piti senkin konetta hiukan nyppiä kun se paloina oli.
Hei! Mulla on ruohonleikkurissa vielä kaasari! .. Ja puolison avoautossa kun se sen tyyliin kuuluu.
Nähräään natseissa!
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Mun mielstä RZ kiteyttää asian aika tehokkaasti. Se on muuten helvetin tärkeää että harrasteauto lähtee käymään -25 asteen pakkasella - sillä jos meno jatkuu tälläisenä niin natikka aamuna on pakkasta lähellä tota lukemaa. Sitten mitataan kenellä on oikea harrasteauto ja onko aftermarket ecu parempi mitä oem tekoinen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Joo ja tehkää tosta ecu asiasta oma vääntö topiikkinne! Jokainen tekee tavallaan, pääasia että on ratkaisuunsa tyytyväinen. Minä olen tällä hetkellä tyytyväinen omaan ratkaisuuni. Ne joilla on aikaa ja kykyä ja rahaa toteuttaa omia haaveitaan niin tehkööt mitä lystää, multa puuttuu kaikkia, mutta jollain on elettävä. Vähän alkaa taas tuntua tää .... tai no vittu antaa olla.
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
No kun nuo muut luulee, että voisi tehdä jonkun säästö ohjelman tai jotain muuta.r.z. kirjoitti:Mikä ihmeen race ohjelma? Mikä bensansäästöohjelma?
Kyllä voi tehdä erilaisia ohjelmapätkiä mutta vain yksi on oikea jolla kone käy oikeilla seoksilla ja ennakoilla koko käyntialueen läpi, olkoon se vaikka race tai street ohjelma tai vaan optimi ohjelma.
Voisi kuitenkin olla paikallaan ohjelma jolla hieman kuristetaan konetta, vaikka ennakoilla ja rajoitetaan kierrokset maltillisiksi esim max 5500 rpm jne. Jos on vielä laittanut sähköisen kaasupolkimen niin voi hieman kikkailla läpän aukeamisnopeudella eri ohjelmien osalla ts. hidasta tai nopeuttaa koneen reagointia.
Moi flexfuel / NOS ohjelmat siten pitää tehdä perusohjelman päälle jos meinaa erilaisia polttoaineita käyttää. Tässä tietenkin polttoaine järjestelmän ja suutimien mitoitus on syytä huomioida.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Olenko kirjoittanut jotenkin epäselvästi?
Osa harrastaa näitä uudempia bensalla toimivia päästömittausten piirissä olevia heppoja. Niitä palvelee katsastus asento mainiosti, eli ohjelman pätkä jolla saadaan kone hoikalle ja ehkä päästöjä pienemmiksi. Tähän Coyote moottori niin säädetään nokka-akselien ajoitusta palvelemaan päästöjen tiputusta. Not that hard - eh??
Jos harrastaa näitä vanhoja tanareita, joissa ei ole päästörajoituksia, niin sitten olen 99% mexicon kannalla, että yksi all out ohjelma joka toimii. 1% on sitten sitä, että voidaan turata asennot e85 kontra bensa. Muistan kyllä mexiconkin huvitelleen ohjelman pätkällä, jolla saa näyttävyyttä eli metriset lieskat pakoputkista. Eli kaikkea kivaa voi puuhailla jos pystyy ja osaa.
Sitten takaisin alkuperäiseen topiciin, eli topiaksen ruiskuimusarjaan. Tässä nyt kun vierestä on lukenut projektia, niin niin, onko imusarjan vaihto ihan pakollinen lisähevosten toivossa? Sulla on siinä rinnalla tbirdi joka on lievempien päästörajoitusten puitteissa, tee siitä raaseri. Tuollaisella tbirdillä 700 hv tehoilla ajaneena voin sanoa, että kulkoo ja meni päästöistä lävitse Hestecin tai haltecin voimin - en enää muista kumpi oli.
Osa harrastaa näitä uudempia bensalla toimivia päästömittausten piirissä olevia heppoja. Niitä palvelee katsastus asento mainiosti, eli ohjelman pätkä jolla saadaan kone hoikalle ja ehkä päästöjä pienemmiksi. Tähän Coyote moottori niin säädetään nokka-akselien ajoitusta palvelemaan päästöjen tiputusta. Not that hard - eh??
Jos harrastaa näitä vanhoja tanareita, joissa ei ole päästörajoituksia, niin sitten olen 99% mexicon kannalla, että yksi all out ohjelma joka toimii. 1% on sitten sitä, että voidaan turata asennot e85 kontra bensa. Muistan kyllä mexiconkin huvitelleen ohjelman pätkällä, jolla saa näyttävyyttä eli metriset lieskat pakoputkista. Eli kaikkea kivaa voi puuhailla jos pystyy ja osaa.
Sitten takaisin alkuperäiseen topiciin, eli topiaksen ruiskuimusarjaan. Tässä nyt kun vierestä on lukenut projektia, niin niin, onko imusarjan vaihto ihan pakollinen lisähevosten toivossa? Sulla on siinä rinnalla tbirdi joka on lievempien päästörajoitusten puitteissa, tee siitä raaseri. Tuollaisella tbirdillä 700 hv tehoilla ajaneena voin sanoa, että kulkoo ja meni päästöistä lävitse Hestecin tai haltecin voimin - en enää muista kumpi oli.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Mikäs Ruiskuimusarja?
Ei imarin vaihto pakollinen ole, otetaan vaan kaikki lisähevoset vastaan mitkä on saatavilla, kuitenkaan käytettävyys ei saa kärsiä. Tämä kun on niitä autoja millä on näköjään "rataleima" persiissä, ei tätä kukaan osta tavalliseksi autoksi, ja radalle jokainen tekee omansa. Nim. Mustangi jalassa!
Ja joo katsotaan nyt tuo böördin kohtalo ajan ja rahan kanssa, mitä sille tehdään, kopassa sivuilla pinta kuppaa mutta pohja hyvä, saas nähä.... Mussen kone böördiin???
Ja musseen isopikkulohko?? No joo, ainahan sitä saa haaveilla! 

Ja joo katsotaan nyt tuo böördin kohtalo ajan ja rahan kanssa, mitä sille tehdään, kopassa sivuilla pinta kuppaa mutta pohja hyvä, saas nähä.... Mussen kone böördiin???

