Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
nojoo kävin tos vanhojen autojen kuukausi tapaamisessa zeppeliinissä ja taas sain kuulla et 6 konekko sul ja ????????????.mikä v.....u siin on etse kasi pitää olla.jos auto on tehastekonen 6 ni se on jase on mustangi 65 fb tälläkertaa ja mun ja ylpeä et omistan semmosen.mua rupee v...taan et jenkki katotaan koneen mukaan.eikö meitä yhdistä ford mustang ikään/kokoon/kokoon panoon katsomatta .henkilökohtasesti mietityttää et nauttiakko autosta yksin ja merkistä vai kuunnellakko naljailua ja käydä kokoontumisissa.mustangi on mustangi ja merkkiä eivoi muuttaa enkä HALUA
Rauhoitu hyvä mies. Olikohan Musse-porukkaa kun naljaili vai tavallisia puolimoottoreilla ajavia joilla ei jenkkiä edes ole? Kateellisia sanon mä. En itse ole havainnut juurikaan hyväntahtoista ihmettelyä vakavampaa tai ylenkatsetta pitkin nenänvartta vaikka on kuutosella tullutkin tahkottua jo tovi kerhopiireissä; tosin vielä ei ole tullut tuolla talviautolla isommissa tapahtumissa oltua mutta tänä kesänä sekin korjaantuu mm. FunRunissa. Kehtaan nostaa vaikka pellin auki parkkipaikalla, ja jenkeissä on pojilla suunnitteilla aikas hienot "6 inline" emblemit, jotka tullevat koristamaan kylkiä jossain vaiheessa. Ei pidetä vakan alla, ja tuskin tulee kerhopiirit pahasti kettuilemaan.
Jos ne pölöt meinaa ettei kuutonen kulje niin onneksi on pari putkaa tuolla rapakon takana, joista saa vauhtipalikoita myös kuutoseen. Melkein kaikkea on jo saatavilla, vain kunnollinen kansi puuttuu. Siis OIKEESTI kunnollinen. Ei onneksi kestä kauaa, kun markkinoilla on parikin aftermarket-alumiinikantta; täysin uutta designia ja amerikkalaisten moottorigurujen käsialaa (mm. Engine Challenge -kisan voittajaa suunnittelemassa jne.). Mahdollisesti tulossa 18V -ratkaisu jne. Mennään suht helposti vakio-V8:ien yläpuolelle tehoissa, lisätään ilmaa koneeseen väkipakolla ja alkaa olla varteenotettavaa suorituskykyä.
Itse arvostan kuutos-Mustia siinä kuin kasiaistakin, oli sitten vakiokuntoinen tai laitettu, viritetty, huonosti pidetty; kaikki käy. Jatka Mika samaan malliin, dare to b different.
Sunnuntaina muuten slalomiin kuutosella, katotaan kuinka käy. Tältä se meno suunnilleen kuullostaa:
no tuntu olevan jenkki harrastajia neki.tiedän et kateellisia ja kysymys ei ole niku halvasta autosta vaik 6 onki.itel auto ollu ajos nyt...2 tai 3 viikkoa ja km kertyny 2000 ja ostajia ainaki tääl raahes ollu jo 3 jotka kysyny et myytkö.tietysti otettu olen nuista tarjouksista mut jos auto on ja vaikei oliskaan mutjos kiinnostunut on jenkeistä ni pitäs kohdella sen mukaan eikä kuutiotilavuuden mukaan omistaa sit minkä pirssin hyvänsä.autojen ja ihmisten erinlaisuus on elämän rikkautta ja toivottavasti sitä naljailua ynm ei kuule tääl alan harrastajien keskuudessa.se karsii jyvät akanoista tahtomatta
korjattakoon se et en tarkota tällä yleisesti tätä seuraa vaan yleisestikki kaikkia amerikan autojen harrastajia ynm...muut merkit ja kaikkia pitää kunnioittaa vittuilematta
mika kirjoitti:korjattakoon se et en tarkota tällä yleisesti tätä seuraa vaan yleisestikki kaikkia amerikan autojen harrastajia ynm...muut merkit ja kaikkia pitää kunnioittaa vittuilematta
Niin kuutonen on kuutonen ja joidenkin mielestä nuhapumppu, mutta kyllä tuollaisella kutosella ja 3-speed manualilla näytettiin V70 Volvolle närhen munat yksissä liikennevaloissa ´68 4d Falconilla 90-luvun puolessa välissä.
Ajatukseni voivat olla hiukan kerettiläisiä, mutta on erittäin helppo perus pikkulohko harrastaja. Kasi lutisee "kunnioitusta" herättävästi ja sehän rittää. Kutvosella kulkijat voi siinä vaiheessa mollata roskasakiksi ja oikeasti tehokkaiden kasien seassa voi vielä pyöri hang aroundina
Itse en ole omistanut yhtään kuutoskoneellista US-autoa, mutta oli siinä ero ajoiko aidolla pikkulohkolla vai aidolla isolohkolla. Pikkulohkolla ajellessa ei ollut mitään suurempia vinoiluja, mutta sitten kun oli oikeasti harvinainen isolohko alla niin johan löytyi viisaita tietämättömiä suuriäänisiä tietäjiä. Jos ei muusta enää osattu niristä niin vaikka kierrolukumittarin punaisen rajan kohdasta. Se kyllä oli tuossa autossa juuri oikeassa kohdassa, mutta naljailu ja vi...llu vaan joskus rasittaa. Varsinkin silloin kun luulee menevänsä viettämään samanhenkisten harrastajien kanssa rentouttavia p:n jauhamishetkiä. Meistä jokainen onneksi harrastaa omalla tavallaan ja sitä tulisi arvostaa, mutta kuten eräs ystäväni väsyneesti aika vasta näistä asioista totesi: "Kellä onni on se onnen kätkeköön.". Onko tässä syy miksi monet harvinaiset autot viihtyvät aika paljon tallissa
Makuasioita, toinen tykkää tyttärestä ja toinen vaan itsepintaisesti rakastaa anoppia.
Mun mielestä kaunisvartaloinen 65FB jättää varjoonsa melkein kaikki autot ja muut traktorit (mm. V70 sukulaisineen) ihan vaan olemalla hiljaa paikallaan...mutta ei kai se FB:kään olisi kovinkaan eksoottinen, jos ei muita olisi; arvostuksen syntymiseen tarvitaan vertailu- ja vastakohtia.
Sama kai pätee tekniikankin puolelle. Tuntuisiko V8 miltään ihmeelliseltä jos kaikissa autoissa olisi? Ainakin 60-luvulta lähtien kuutonen on ollut halpa, halpa ja halpa, low cost, low maintenance, low performance, low emissions. Secretary Six, "hinnat alkaen". Tehty sitä varten, että siirretään x määrä ihmisiä paikasta a paikaan b edullisesti sen kummemmin brassailematta kuminpolttotalkoilla tai saundeilla.
Mikä kumma sitten sai Fordin laittamaan 80-luvun alussa tarjolle suoran nelosen ja suoran kutosen yhtäaikaa ja mikä sai asiakkaat valitsemaan kuutosen, josta ei saanut lisätehoa, ei painonpudotusta, ja kulutti enemmän bensaa? Vähän enemmän vääntöä, 6 on isompi numero kuin 4 vai mikä? V6:tkin olivat tulleet muotiin ja nähty jo Mustangissakin vuonna 1979 ennen matkalaukkumallia. Niinpä, aika harva enää 80-luvulla.
Em. tarpeeseen tehty pata oli/on kevyt, optimoitu täyttämään vihreiden määräykset ja kulkemaan suht pienellä kulutuksella, ainakin V8:iin verrattuna. 60-luvulla tehdyt ratkaisut riittivät silloin mutta nyt näyttävät lähinnä hupaisilta. Aina tarvitaan kuitenkin se hinnat alkaen malli vaikka kaikki ostaisivatkin kalliimpaa.
Tämän päivän normaalikokoiset henkilöautomoottorit ovat kooltaan n. 1.3L - 2.5L, joten kuutosten moottoritilavuus 2.4L-4.9L ei pitäisi olla tehon tiellä. Miksi sitten esim. yleisin kuutonen eli 200:nen (3.3L) puskee ulos vain 85hv vakiona? Käyttötarkoitus ja tehtaan hintaoptimointi; mahdollisimman edulliset valmistuskustannukset. Tästä johtuen ei ole panostettu siihen paljonko tehoa on vaan että ihmisiä siirtyy ja tehdas saa nettoa.
Tämän päivän nykyaikainen kuutonen 3-3.5L kokoisena tekee 200hv helposti, menee kohtuu kulutuksella ja saastuttaa rittävän vähän. Mistä lähtee? Riittävä hengitys, pakopuoli/imupuoli, laadukas oikeamääräinen air/fuel seos oikeaan aikaan ja tehokkaasti poltettuna. Persformaatorit kaivavat ensin kalkulaattorit taskusta ja laskeskelevat rod-ratiota ja onko se kampiakseli liian pitkä häh, päätyvät ehkä siihen ettei alakerran ratkaisu anna aihetta yläkerrankaan virittämiseen. Lohkoa ei helpostikaan strokata tai muutenkaan järkevästi muuteta rod-ratiota tai tilavuutta. Alakerta kestää kuitenkin huomattavasti raikkaamman piiskauksen (200 ja isommat) kuin mitä yläkerta tarjoaa. Sieltä se kumpuaa ylös - homma piilee sylinterikannessa, joka perinteisesti kuutosessa ahdistaa kuin johtajan liian kireä kravatti maanantaiaamuna.
Ihminen ei jätä valmiiksi pureksittuja asioita rauhaa, vaan asentaa V8:n vaikka hammasharjaan jos sille päälle sattuu. Tälläisten nikkareiden jäljiltä savun hälvettyä on markkinoille kehittynyt jälkimarkkinataloutta osien suhteen myös kuutosiin. Akilleen kantapäähän, hengityskykyyn, on jo kiinnitetty lähes riittävästi huomiota, koska saatavilla on laaja valikoima peltipakosarjoja ja nokka-akseleita sun muita ja joillekin ratkaisu on ollut kiertää heikko imupuoli vaikka väkisin, turbolla tai remmiahtimella. Huumetta koneille on annettu NOS-järjestelmillä, mutta tehtyjen ratkaisujen käytettävyys voidaan asettaa kyseenalaiseksi muissa käyttötarkoituksissa kuin mihin ne varta vasten on suunniteltu. Monesti tehdyt viritykset ovat niin tekijänsä käsialaa että muiden on vaikea hypätä niitä hoitamaan. Jälleenmyyntiarvo?
All around performanssia saadaan tulevaisuudessa nykyaikaisesta kansiratkaisusta kuutoseen, eikä tarvitse kikkailla omavalmisteisten puhaltimien tai räjähdysainesuuttimien avulla. Jenkeissä kaksi kilpailevaa osatoimittajaa on tuomassa kokonaan uutta designia olevat alumiinikantensa markkinoille n. 6-12kk sisällä. Suunnittelijat ovat alansa huippua, ja pöydällä on harkinnassa mielenkiintoisia ratkaisuja kuten 18V. Hommassa ei ole mitään mieltä jollei paketin virtausarvot ole huippuluokkaa tai jos kansi maksaa pienen omaisuuden. Kohta mennään bolt-on -tyyliin 75hv/litra luokkaan ilman power addereita.
Jäädään odottelemaan muita tarinoita, ja illalla kasaamaan V8:n yläkertaa nyt kun kuutonen on taas laulukuorossa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Kyllä talvikäyttöautona 79HB 2.3L:n 4-syl moottorilla (88 HP, brutto?) on toiminut varsin hyvin, mielestäni paremmin kuin isommilla ja painavammilla moottoreilla, jolloin nämä ( L6/V6/V8 ) autot on enemmän keulapainoisia, en ole liikenteessä jäänyt jalkoihin. Ja jos joku "viisastelee" tästä 79:n "puolikas-moottorista", en viitsi korvaani asialle kallistaa. Ajellaan sitten Shelbyllä toisena hetkenä...
Ajat sitten millä tahansa löytyy ahdasmielisyyttä ja muuta ylenkatsontaa, jopa harrastelijapiireissä. On merkki-,malli-,ja rakennustyylihalveksintaa mistä ei kannata välittää.
Itse vähät välitän mitä muut ajattelevat omista valinnoistani, varsinkin kun on ihmisiä jotka pitävät 40 vuotta vanhan kärryn omistamista orastavan mielisairauden merkkinä oli se auto tai tekniikka mikä tahansa.
Tarjosin eräälle tutulle C4-automaattiani tsekattavaksi ja kommentti oli:
"Kyllä ne kitkat tuon "cortinan" perässä toimii jos ne edes hipasevat toisiaan, pulttaa se autoon kiinni vaan" Eli arvostus huipussaan
voxagent kirjoitti:Tarjosin eräälle tutulle C4-automaattiani tsekattavaksi ja kommentti oli: "Kyllä ne kitkat tuon "cortinan" perässä toimii jos ne edes hipasevat toisiaan, pulttaa se autoon kiinni vaan" Eli arvostus huipussaan
Höh, ei tuollaisille kannata korvaansa lotkauttaa. Minäkin kutsun kaverien letukoita pontiakeiksi. Jos tuntuu pahalta että joku kutsuu mussea taunukseksi tai cortinaksi, niin ammu takaisin - mitä siinä menettää. Jos itse puhut ensin cortinasta tai tanarista niin pilkkaajien vitsi menettää tarkoituksensa.
Hmmph. Mitä traktoria V70:ssä on, monikos on ajanut esim. T5 traktoria? Jos se on traktori, niin minkä se tekee mustangista? Volvokin on Fordin omaisuutta joten ei muuta kuin ford racingin tarrat kupeisiin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Kuten Pony sanoi, kutvonen on aivan loistava kayttoauto. Lisaksi viimeisimmissa kutosissa on yllattavan paljon ruutia. Musseissa ongelma base mallin kanssa on lahinna kaikin puolin halpuus, joka nakyy myos suorituskyvyssa. Nopeusrajoitin on kasia alempana (mm. jukan onneksi ) ja kumi palaa toispuoleisesti, mutta toisaalta alusta on miellyttavan pehmea ym ym.
Jos joku alkaa kuittailemaan vajaamoottorista, niin ei siita kannata valittaa. Kukin tavallaan. Molemmilla ajaneena mielestani kutonen antaa mukavammat kyydit ja kasi taas on enemman tarkoitettu "hauskanpitoon". Ja jos alkaa ahistamaan, niin hommaa kasimukisen myohemmin rinnalle tai tilalle. Loppuu ainakin vajaamoottorinapina vaikkei nyt maisema niin kovin eri tahtiin vaihtuisikaan. Molemmilla saa (liiankin helposti) sakot.
Fastback kirjoitti:
Hmmph. Mitä traktoria V70:ssä on, monikos on ajanut esim. T5 traktoria? Jos se on traktori, niin minkä se tekee mustangista? Volvokin on Fordin omaisuutta joten ei muuta kuin ford racingin tarrat kupeisiin.
Traktorin isommalla moottorilla ilman karpannahkaverhoilua? Voipi olla, ettei kaveri arvostaisi, jos sen V50:n kylkiin laittaisi voorttin racerace tarrat.. Vaikka kylla tuo T5 on aika meneva laite, niin aika diplomaattisia kommentteja siita on tullut annettua.
Mistahan taa volvovastaisuus mustipiireissa oikein poikii..? Ei sen puoleen ettei aina tekisi hyvaa jattaa ruotsin fordi takapeiliin, mutta kuitenkin...
Jep, kaverin nubiraan olen luvannut ostaa heti "heart beat of america" tarran, jos suostuu liimaamaan paikalleen! Ja juu, volvo = traktori vitsi on jo vanha käsite. Jos mulla olisi em. volvo niin iliman muuta tulisi ford racingin tarrat sivuikkunoihin - voishan siitä jotkut volvoukot vetää herneitä nenään...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3