Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Muutamia ketjuja Earlyjen turvavyöasioista on foorumilla mm:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=13129
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=11604
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=10&t=569

Korit ovat hieman erilaisia eri vuosimalleissa ja osassa valmiina reikiä vöiden kiinnitykselle, osassa ei (mm. 65-malleissa ei taida olla valmiina mitään reikiä ollenkaan ja 67-68 mallissa taas lisänä valmiina yläkiinnitysreikä etuvöille).

Ohessa kertomus etu- ja takavoiden hankinnasta ja asennuksesta 66ht-koriin.

Etuvyöt 3-piste.
Takavyöt keskellä lantio ja sivuilla 3-piste.

66-mallissa on valmiina seuraavat hyödynnettävät valmiit turvavöiden kiinnityspaikat ja kaikki vieläpä nykyisillä 7/16-20 UNF turvavöiden kiinnityskierteillä varustettuina.

Etulantiovyön reiät kuskinpuolella:
valmisreika_kuski1.JPG
valmisreika_kuski2.JPG
Ja takalantiovöiden kiinnitysreiät:
valmisreika_takapenkki.JPG
Viimeksi muokannut starsky, 08 Helmi 2014, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Olin vyöasiasta yhteydessä aikaisemminkin foorumilla hyväksi havaittuun Turvavyö Oy ja saatiin puhelimessa ja muutamalla mittauksella tehtyä paketti autoon.

Etuvöihin tuli "alentaja", jotta vyö on olkapään suhteen mukavemmassa sijainnissa. Jos yläpisteen kiinnittää ilman alentajaa, niin vyö painaa helposti kaulaa.

Lisäksi alakiinityspisteeseen tuli "kaataja", joka helpottaa takapenkille siirtymistä.

Etuvyöpakettissa on alentajan mitta 20 cm kiinnityspultista mutkaan:
etyvyo1.JPG
Ja vastinosa:
etyvyo2.JPG
Takavöihin tulee pari rullaa hattuhyllylle ja mitattava asia oli alakiinnikkeiden mitta, että tulevat sopivasti penkkien välistä esiin. Ilmoitin mitaksi "pellistä penkkien pehmusteiden etupuolelle näkyviin" 10 cm:
takavyo1.JPG
em. lisäksi otin uusia kiinnityspisteitä varten valmiita hitsattavia lätkiä 2 kpl 6x3 cm ja 4 kpl 6x10 cm. Lätkässä valmiina 7/16-20 UNF naaraskierre.

Pulttiasioita ei erikseen tarvinnut mainita, kun tulevat mukana ja kierre se 7/16-20 UNF.

Värin sai valita web-sivun värivalikoimasta ja itse otin tummanvihreät.
Viimeksi muokannut starsky, 08 Helmi 2014, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Koko paketin hinnaksi tuli toimituskuluineen 534,80.
lahete.JPG
Aloitin asennuksen takavöistä. Leikkasin hattuhyllyyn vahvikkeeksi 1,5 mm:n pellistä oheiset lätkät ja niihin hitsasin kiinni 3x6 kiinnityslatat.
takavyokiinnike1.JPG
Umpisaumalla hattuhyllyyn kiinni.
takavyokiinnike2.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kuva rullan sijoittumisesta jossain vaiheessa työmaata. En muista montako kertaa takapenkkejä irroittelin ja asentelin sovittelun aikana.
takavuokiinnike3.JPG
ja yläpuolelta:
takavuokiinnike4.JPG
Etuvöiden rullan kiinnitys alapäästä 6x10 latta (taakse piti peltiin porata tietenkin ensin isompi reikä pultille). Oli helppo esikiinnittää pikkurei-istä itseporaavilla ruuveilla kohdalleen:
etuvyo_alakiinnike1.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

ja hitsattuna:
etuvyo_alakiinnike2.JPG
Yläpään kiinnikkeen hitsasin ao. kohtaan:
etuvyo_ylakiinnike.JPG
Vyo kiinnitettynä:
etyvyo_kiinni.JPG
Kuvassa näkyy yksi asia, jota koetin pähkäillä sovitusvaiheessa. Alentajaan kohdistuu eteenpäin oleva voima ja alentajan alaosa siirtyy eteenpäin. Huomaa yo. kuvasta, että yläkiinnike on hieman taaempana kuin alakiinnike ja käyttötilanteessa rullan suhteen hihna lähtee melko suoraan ylöspäin.

Alarullanhan pitää olla täsmälleen pystyasennossa tai hihna lukittuu automaattisesti. Lisäksi jos vyötä käytettäessä hihna koko ajan hankaa kiinnitettäessä ja vapautettaessa johonkin, niin alkaa reunasta rispaantua jossain vaiheessa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Ohessa vielä miten "kääntäjä"-toimii.

Tässä etuvyö on kiinni ja kääntäjä jousikuormituksessa. Jousi on melko heppoinen, eli ei aiheuta kiristystä tms. kuskille:
kaantaja11.JPG
Kun vyö on auki, niin kääntäjä vetää taaksepäin:
kaantaja21.JPG
Ja takapenkille menijälle on enemmän tilaa, kun vyö ei ole niin pahasti edessä:
kaantaja31.JPG
edit: ensimmäisissä kuvissa oli turvavyö kierteellä, laitoin kohdalleen ja uudet kuvat kääntäjästä.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Loistavaa työtä! Parani turvallisuus kertaheitolla. :peukku:
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kiitoksia.

Auto ei onneksi ole mikään harvinainen alkuperäinen K-koodi, Shelby tms., joten rakentelusta ja korin muuntelusta ei tule arvonalennusta.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jos joku on sitä mieltä että tuollaiset muutokset alentaa auton arvoa niin :lol:
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Muistakaa Corral 1/2014 jutussa mainittu tarjoushinta setin 2014 aikana tilanneille (485,- sis ALV).

Asennuksessa ei tullut muuta lisää, kuin että M12 mutteri piti laittaa kääntäjän alle, jotta kääntyi verhoilun aiheuttaman lisäpaksunnoksen yli.

Käyttökokemuksia tälle kesälle tuli 700 km ennen konerikkoa. Etupenkin vyöt toimivat kuskin kannalta hienosti. Ainoa juttu oli vyön meneminen välillä kierteelle alentajan yli. Kierteen rullan ja alentajan väliltä sai helposti pois ja pikku hiljaa oma vyönlaittotapa alkoi hioutua ja vyön kierteellemeno väheni.

Takapenkin vyöt toimivat moitteetta.

Ohessa muutama kuva verhoilun kanssa. Jos asennukseen tms. liittyvää kysyttävää tulee, niin viestiä jatkoksi tai yv.
vyo1.JPG
vyo2.JPG
vyo3.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

vyo4.JPG
vyo5.JPG
vyo6.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Salmja1 vinkkasi ketjussa: 1965 gt ht coupe

yhden turvavöiden hankintapaikan lisää:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48818.0
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Soitin tänään tuonne em. paikkaan ja kyselin mussen turvavöistä. Paljastuikin, että ei itse vöitä valmista, mutta tilata voi.
Tämä siis tarkennukseksi...
Vastaa Viestiin