Turvavöiden asennuskertomus 66ht
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Muutamia ketjuja Earlyjen turvavyöasioista on foorumilla mm:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=13129
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=11604
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=10&t=569
Korit ovat hieman erilaisia eri vuosimalleissa ja osassa valmiina reikiä vöiden kiinnitykselle, osassa ei (mm. 65-malleissa ei taida olla valmiina mitään reikiä ollenkaan ja 67-68 mallissa taas lisänä valmiina yläkiinnitysreikä etuvöille).
Ohessa kertomus etu- ja takavoiden hankinnasta ja asennuksesta 66ht-koriin.
Etuvyöt 3-piste.
Takavyöt keskellä lantio ja sivuilla 3-piste.
66-mallissa on valmiina seuraavat hyödynnettävät valmiit turvavöiden kiinnityspaikat ja kaikki vieläpä nykyisillä 7/16-20 UNF turvavöiden kiinnityskierteillä varustettuina.
Etulantiovyön reiät kuskinpuolella:
Ja takalantiovöiden kiinnitysreiät:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=13129
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=11604
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=10&t=569
Korit ovat hieman erilaisia eri vuosimalleissa ja osassa valmiina reikiä vöiden kiinnitykselle, osassa ei (mm. 65-malleissa ei taida olla valmiina mitään reikiä ollenkaan ja 67-68 mallissa taas lisänä valmiina yläkiinnitysreikä etuvöille).
Ohessa kertomus etu- ja takavoiden hankinnasta ja asennuksesta 66ht-koriin.
Etuvyöt 3-piste.
Takavyöt keskellä lantio ja sivuilla 3-piste.
66-mallissa on valmiina seuraavat hyödynnettävät valmiit turvavöiden kiinnityspaikat ja kaikki vieläpä nykyisillä 7/16-20 UNF turvavöiden kiinnityskierteillä varustettuina.
Etulantiovyön reiät kuskinpuolella:
Ja takalantiovöiden kiinnitysreiät:
Viimeksi muokannut starsky, 08 Helmi 2014, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Olin vyöasiasta yhteydessä aikaisemminkin foorumilla hyväksi havaittuun Turvavyö Oy ja saatiin puhelimessa ja muutamalla mittauksella tehtyä paketti autoon.
Etuvöihin tuli "alentaja", jotta vyö on olkapään suhteen mukavemmassa sijainnissa. Jos yläpisteen kiinnittää ilman alentajaa, niin vyö painaa helposti kaulaa.
Lisäksi alakiinityspisteeseen tuli "kaataja", joka helpottaa takapenkille siirtymistä.
Etuvyöpakettissa on alentajan mitta 20 cm kiinnityspultista mutkaan:
Ja vastinosa:
Takavöihin tulee pari rullaa hattuhyllylle ja mitattava asia oli alakiinnikkeiden mitta, että tulevat sopivasti penkkien välistä esiin. Ilmoitin mitaksi "pellistä penkkien pehmusteiden etupuolelle näkyviin" 10 cm:
em. lisäksi otin uusia kiinnityspisteitä varten valmiita hitsattavia lätkiä 2 kpl 6x3 cm ja 4 kpl 6x10 cm. Lätkässä valmiina 7/16-20 UNF naaraskierre.
Pulttiasioita ei erikseen tarvinnut mainita, kun tulevat mukana ja kierre se 7/16-20 UNF.
Värin sai valita web-sivun värivalikoimasta ja itse otin tummanvihreät.
Etuvöihin tuli "alentaja", jotta vyö on olkapään suhteen mukavemmassa sijainnissa. Jos yläpisteen kiinnittää ilman alentajaa, niin vyö painaa helposti kaulaa.
Lisäksi alakiinityspisteeseen tuli "kaataja", joka helpottaa takapenkille siirtymistä.
Etuvyöpakettissa on alentajan mitta 20 cm kiinnityspultista mutkaan:
Ja vastinosa:
Takavöihin tulee pari rullaa hattuhyllylle ja mitattava asia oli alakiinnikkeiden mitta, että tulevat sopivasti penkkien välistä esiin. Ilmoitin mitaksi "pellistä penkkien pehmusteiden etupuolelle näkyviin" 10 cm:
em. lisäksi otin uusia kiinnityspisteitä varten valmiita hitsattavia lätkiä 2 kpl 6x3 cm ja 4 kpl 6x10 cm. Lätkässä valmiina 7/16-20 UNF naaraskierre.
Pulttiasioita ei erikseen tarvinnut mainita, kun tulevat mukana ja kierre se 7/16-20 UNF.
Värin sai valita web-sivun värivalikoimasta ja itse otin tummanvihreät.
Viimeksi muokannut starsky, 08 Helmi 2014, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Koko paketin hinnaksi tuli toimituskuluineen 534,80.
Aloitin asennuksen takavöistä. Leikkasin hattuhyllyyn vahvikkeeksi 1,5 mm:n pellistä oheiset lätkät ja niihin hitsasin kiinni 3x6 kiinnityslatat.
Umpisaumalla hattuhyllyyn kiinni.
Aloitin asennuksen takavöistä. Leikkasin hattuhyllyyn vahvikkeeksi 1,5 mm:n pellistä oheiset lätkät ja niihin hitsasin kiinni 3x6 kiinnityslatat.
Umpisaumalla hattuhyllyyn kiinni.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Kuva rullan sijoittumisesta jossain vaiheessa työmaata. En muista montako kertaa takapenkkejä irroittelin ja asentelin sovittelun aikana.
ja yläpuolelta:
Etuvöiden rullan kiinnitys alapäästä 6x10 latta (taakse piti peltiin porata tietenkin ensin isompi reikä pultille). Oli helppo esikiinnittää pikkurei-istä itseporaavilla ruuveilla kohdalleen:
ja yläpuolelta:
Etuvöiden rullan kiinnitys alapäästä 6x10 latta (taakse piti peltiin porata tietenkin ensin isompi reikä pultille). Oli helppo esikiinnittää pikkurei-istä itseporaavilla ruuveilla kohdalleen:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
ja hitsattuna:
Yläpään kiinnikkeen hitsasin ao. kohtaan:
Vyo kiinnitettynä:
Kuvassa näkyy yksi asia, jota koetin pähkäillä sovitusvaiheessa. Alentajaan kohdistuu eteenpäin oleva voima ja alentajan alaosa siirtyy eteenpäin. Huomaa yo. kuvasta, että yläkiinnike on hieman taaempana kuin alakiinnike ja käyttötilanteessa rullan suhteen hihna lähtee melko suoraan ylöspäin.
Alarullanhan pitää olla täsmälleen pystyasennossa tai hihna lukittuu automaattisesti. Lisäksi jos vyötä käytettäessä hihna koko ajan hankaa kiinnitettäessä ja vapautettaessa johonkin, niin alkaa reunasta rispaantua jossain vaiheessa.
Yläpään kiinnikkeen hitsasin ao. kohtaan:
Vyo kiinnitettynä:
Kuvassa näkyy yksi asia, jota koetin pähkäillä sovitusvaiheessa. Alentajaan kohdistuu eteenpäin oleva voima ja alentajan alaosa siirtyy eteenpäin. Huomaa yo. kuvasta, että yläkiinnike on hieman taaempana kuin alakiinnike ja käyttötilanteessa rullan suhteen hihna lähtee melko suoraan ylöspäin.
Alarullanhan pitää olla täsmälleen pystyasennossa tai hihna lukittuu automaattisesti. Lisäksi jos vyötä käytettäessä hihna koko ajan hankaa kiinnitettäessä ja vapautettaessa johonkin, niin alkaa reunasta rispaantua jossain vaiheessa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Ohessa vielä miten "kääntäjä"-toimii.
Tässä etuvyö on kiinni ja kääntäjä jousikuormituksessa. Jousi on melko heppoinen, eli ei aiheuta kiristystä tms. kuskille:
Kun vyö on auki, niin kääntäjä vetää taaksepäin:
Ja takapenkille menijälle on enemmän tilaa, kun vyö ei ole niin pahasti edessä:
edit: ensimmäisissä kuvissa oli turvavyö kierteellä, laitoin kohdalleen ja uudet kuvat kääntäjästä.
Tässä etuvyö on kiinni ja kääntäjä jousikuormituksessa. Jousi on melko heppoinen, eli ei aiheuta kiristystä tms. kuskille:
Kun vyö on auki, niin kääntäjä vetää taaksepäin:
Ja takapenkille menijälle on enemmän tilaa, kun vyö ei ole niin pahasti edessä:
edit: ensimmäisissä kuvissa oli turvavyö kierteellä, laitoin kohdalleen ja uudet kuvat kääntäjästä.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Loistavaa työtä! Parani turvallisuus kertaheitolla. 

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Kiitoksia.
Auto ei onneksi ole mikään harvinainen alkuperäinen K-koodi, Shelby tms., joten rakentelusta ja korin muuntelusta ei tule arvonalennusta.
Auto ei onneksi ole mikään harvinainen alkuperäinen K-koodi, Shelby tms., joten rakentelusta ja korin muuntelusta ei tule arvonalennusta.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Jos joku on sitä mieltä että tuollaiset muutokset alentaa auton arvoa niin 

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Muistakaa Corral 1/2014 jutussa mainittu tarjoushinta setin 2014 aikana tilanneille (485,- sis ALV).
Asennuksessa ei tullut muuta lisää, kuin että M12 mutteri piti laittaa kääntäjän alle, jotta kääntyi verhoilun aiheuttaman lisäpaksunnoksen yli.
Käyttökokemuksia tälle kesälle tuli 700 km ennen konerikkoa. Etupenkin vyöt toimivat kuskin kannalta hienosti. Ainoa juttu oli vyön meneminen välillä kierteelle alentajan yli. Kierteen rullan ja alentajan väliltä sai helposti pois ja pikku hiljaa oma vyönlaittotapa alkoi hioutua ja vyön kierteellemeno väheni.
Takapenkin vyöt toimivat moitteetta.
Ohessa muutama kuva verhoilun kanssa. Jos asennukseen tms. liittyvää kysyttävää tulee, niin viestiä jatkoksi tai yv.
Asennuksessa ei tullut muuta lisää, kuin että M12 mutteri piti laittaa kääntäjän alle, jotta kääntyi verhoilun aiheuttaman lisäpaksunnoksen yli.
Käyttökokemuksia tälle kesälle tuli 700 km ennen konerikkoa. Etupenkin vyöt toimivat kuskin kannalta hienosti. Ainoa juttu oli vyön meneminen välillä kierteelle alentajan yli. Kierteen rullan ja alentajan väliltä sai helposti pois ja pikku hiljaa oma vyönlaittotapa alkoi hioutua ja vyön kierteellemeno väheni.
Takapenkin vyöt toimivat moitteetta.
Ohessa muutama kuva verhoilun kanssa. Jos asennukseen tms. liittyvää kysyttävää tulee, niin viestiä jatkoksi tai yv.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Salmja1 vinkkasi ketjussa: 1965 gt ht coupe
yhden turvavöiden hankintapaikan lisää:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48818.0
yhden turvavöiden hankintapaikan lisää:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48818.0
- Salmja1
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
- Auto: 1965 HT 289 GT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Turvavöiden asennuskertomus 66ht
Soitin tänään tuonne em. paikkaan ja kyselin mussen turvavöistä. Paljastuikin, että ei itse vöitä valmista, mutta tilata voi.
Tämä siis tarkennukseksi...
Tämä siis tarkennukseksi...