Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
MONTTU kirjoitti:Yksi hurja tuttu ajoi toploaderilla kiihdytystä kilpaa 80 luvulla, kai melko kovaakin. Muistaakseni hän uhosi että vaihtoi startin jälkeen "raakana" ilman kytkintä. Onko mahdollista???
Tiedän että monet askit sietävät sitä, prätkissä (ei HD ) kytkintä tarvitsee vain liikkeellelähtiessä ihan arkiajossakin.
kyllä toi pitää paikkaansa, ite en paljoo kytkintä polje huvikseni , on ihan lian raskas käyttönen siihen .
Olis ylimääräsenä ulostulo akseli ja häntä , ne lyhyemmät iso akselisesta laatikosta +muut sisäkalut !
Mitä kohtia Toploaderista kannattaa tarkistaa ja kunnostaa ilman, että purkaa sitä kokonaan ?
Kyseessä HEH-P , wide ratio, 1-1/16"input, 25-spline
David Keen sivuilla todetaan: In 1964 and early 1965 a few transmissions used a 25 spline output shaft which proved to be defective.
Mikä tuossa 25-rihlaisessa hajoaa ? Onko muut osat samoja kuin 28-rihlaisessa ?
Muut osat samoja. Akselin saa poikki. omassa oli kiertynyt 90 astetta ennen kun meni poikki, eli materiaali hyvää, mutta alimitoitettu. Akseli on ohuempi.
28 rihlainen akseli kestääkin sitten jo sen mitä muu laatikko. Multa hajosi seuraavaksi sisääntulo akselin ja ryhmäpyörän rattaat. Epäilen että DK:ltä ostettu sisääntulo akseli petti. Fordium olis kestänyt
Mulla tallissa laatikko 25 rihlasella katkenneella pääakselilla. Tämä oli ollut kutitellun 289:n perässä. Paukahtanut poikki stripillä, omistajan mukaan ei ollut mikään räväkkä kiihdytys mutta olihan tuo saattanut saada löylyä joskus aikaisemminkin. Muuten laatikon osat olivat suht hyvässä kunnossa, sivuakseli oli kulunut taaemman neulalaakerin kohdalta vaihtokuntoon.