Miksi startti ei pyöritä?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Miksi startti ei pyöritä?
Mustang conv 65 jossa 3 lovinen automaatti. Akussa virtaa ym. Nyt on alkanut oireilemaan niin että vaikka P- asennossa ja avainta kääntää , niin mitään ei tapahdu. Siis startti ei pyöritä. Alt ym valo palaa kun avainta kääntää. On myös pyöritetty starttia käsin ym jos siinä olisi vika. Oma teoriani on että automaattilaatikko ei jostaan syystä rekisteröi että vaihde on vapaalla jolloin se ei vapauta. Miten tämän katkaisijan pääsisi tarkistamman? Tai avainpesä sökönä? Kuitenkin vaihdetty n 5 vuotta sitten.
Olisiko jollain kokemusta ja näkemyksiä?
Kiitos.
Olisiko jollain kokemusta ja näkemyksiä?
Kiitos.
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Eipä ne tuota neutral switchin toimintaa oo ikiniä mulla missään autossa testanneet leimalla, vaarallistahan tuo toki on, jos lähtis kaikilla alueilla käymään.
Toi oma tekee satunnaisesti samaa, riittää kun tökkäsee keppiä hieman startatessa niin alkaa pyörittää. Ekan kerran hieman kyllä säikäytti kun jätti lähtemättä.
Toi oma tekee satunnaisesti samaa, riittää kun tökkäsee keppiä hieman startatessa niin alkaa pyörittää. Ekan kerran hieman kyllä säikäytti kun jätti lähtemättä.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Tuolla kanssa samantyyppisestä ongelmasta jutusteltu:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 30#p107623
Eli lähinnä tuon vaihdelaatikon neutraalikytkimen toiminnasta tähän starttiongelmaan liittyen.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 30#p107623
Eli lähinnä tuon vaihdelaatikon neutraalikytkimen toiminnasta tähän starttiongelmaan liittyen.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Kiitos hienoista kommenteista ja avusta. Täytyy kokeilla. Ajattelin kyllä hankkia uuden solenoidin jos siinä vika. Onko US PARTS oikea paikka?
Vielä siitä laatikon katkaisijasta.... Eikö itse shifterissä ole jokin vimpain joka lähettä tiedon siitä missä asennossa vaihde keppi on? Eikö se vosi olla rikki? Miten siihen pääsee käsiksi jos tarttis?
Kuten huomaatte, en tiedä tekniikasta mitään...
M
Vielä siitä laatikon katkaisijasta.... Eikö itse shifterissä ole jokin vimpain joka lähettä tiedon siitä missä asennossa vaihde keppi on? Eikö se vosi olla rikki? Miten siihen pääsee käsiksi jos tarttis?
Kuten huomaatte, en tiedä tekniikasta mitään...
M
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Siitä älä välitä, koitat vaan muotoilla kysymykset niin tarkasti kun pystyt ja vastauksien myötä tietotaito karttuu. Ei nää nyt niin ihmeellisiä vekottimia ole.Mag535 kirjoitti: Kuten huomaatte, en tiedä tekniikasta mitään...
M
Startin pyörittämisellä minäkin Mustangin harrastamisen aloitin.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Rohkeasti vaan kyselyä, asiat selviää.
Kokeile ensin seuraavanlainen testi, jolla selviää pelaako solenoidista eteenpäin käynnistysjärjestelmät.
Irroita alla olevan kuvan ympyröity pikkujohto solenoidista ja yhdistä tuo vasen puoli jollain metallilla (pihtien kärjillä tms.) pikkutappiin.
Ennen testiä laita vaihde asentoon P tai N.
Pyöriikö startti? Jos pyörii, niin solenoidi ja startti ovat kunnossa.
Kokeile ensin seuraavanlainen testi, jolla selviää pelaako solenoidista eteenpäin käynnistysjärjestelmät.
Irroita alla olevan kuvan ympyröity pikkujohto solenoidista ja yhdistä tuo vasen puoli jollain metallilla (pihtien kärjillä tms.) pikkutappiin.
Ennen testiä laita vaihde asentoon P tai N.
Pyöriikö startti? Jos pyörii, niin solenoidi ja startti ovat kunnossa.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Starsky, lähteekö piuha vetämällä vai avanko mutterin sen alla? Kun irroitettu ja yhdistetty (voiko saadas sähköiskun) ja P, niin ilmeiseti jonkun pitää kääntää starttiavainta?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Piuha lähtee vetämällä pois. Ei tarvitse availla alla näkyvää mutteria.
Ei tarvitse olla avaimen perässä ketään. Eli kun kytketään tuo pikkutappi tuohon vasemmanpuoleiseen isoon johtoon, niin solenoidin käämi saa virtaa ja vetää. Solenoidi yhdistää tällöin oikein toimiessaan vasemmanpuoleisen paksun johdon oikeanpuoleiseen paksuun johtooon, joka menee startille -> Startti saa virtaa ja pitäisi pyörittää moottoria.
Teknisesti kun irroitat pihtien kärjet tms. millä suoritat tuon yhdistämisen noista liittimistä, niin jännite nousee solenoidin liittimessä (pieni liitin) muutamia kymmeniä voltteja (induktioilmiö, kun käämissä virta katkaistaan. Samalla periaatteellahan tuo puolakin toimii, mutta siinä on toisiokäämissä se suuri jännite), mutta ei ole vaarallinen (ellei sitten ole tahdistajaa tms.). Eli ei pitäisi tulla mitään sähköiskuja.
Joo ja varo tietenkin testiä tehdessä propellia ja hihnaa yms. osia, mitkää pyörivät kun moottori normaalisti käynnissä.
Ei tarvitse olla avaimen perässä ketään. Eli kun kytketään tuo pikkutappi tuohon vasemmanpuoleiseen isoon johtoon, niin solenoidin käämi saa virtaa ja vetää. Solenoidi yhdistää tällöin oikein toimiessaan vasemmanpuoleisen paksun johdon oikeanpuoleiseen paksuun johtooon, joka menee startille -> Startti saa virtaa ja pitäisi pyörittää moottoria.
Teknisesti kun irroitat pihtien kärjet tms. millä suoritat tuon yhdistämisen noista liittimistä, niin jännite nousee solenoidin liittimessä (pieni liitin) muutamia kymmeniä voltteja (induktioilmiö, kun käämissä virta katkaistaan. Samalla periaatteellahan tuo puolakin toimii, mutta siinä on toisiokäämissä se suuri jännite), mutta ei ole vaarallinen (ellei sitten ole tahdistajaa tms.). Eli ei pitäisi tulla mitään sähköiskuja.
Joo ja varo tietenkin testiä tehdessä propellia ja hihnaa yms. osia, mitkää pyörivät kun moottori normaalisti käynnissä.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Kiitoksia. Käyn autolla viikonloppuna. Palaan asiaan sen jälkeen. M
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Vielä viikonloppua varten muutama eväs.
Ota mukaan ylesmittari, jossa mielellään piippaava ohmimittaus. Eli tuolla saat mitattua pelaako se neutral switch.
Neutral switch sijaitsee vaihdelaatikossa ao. kohdassa.
Seuraa kytkimeltä lähteviä johtimia ja pitäisi löytyä liitin, jonka voi irroittaa ja mitata sitten ko. liittimestä itse vapaakytkimen toiminnan.
Huomaa, että vapaakytkintä voi hienosäätää pyörittämällä löysäämällä ensin kahta pulttia, jotka merkitty numerolla 2 ao. kuvaan.
Mittaa yleismittarilla, että johdinparin johtimet ovat oikosulussa toisiinsa P- ja N-asennossa. Jos kaksi johdinparia, niin toinen pari parkkivalolle ja se oikosulussa R-asennossa.
Jos oikosulut vaihteensiirtimen välikohdissa, niin löysää niitä 2-merkittyjä pulteja ja pyöritä kytkintä että alkaa toimia vaihteensiirtimen oikeissa asennoissa.
Jos vapaakytkin ei pelaa tai mittaus ei onnistu,niin saat koko kytkimen irroitettua avaamalla ensin yllä olevasta kuvasta mutterin 1, jolloin saat kick-down vivun pois ja seuraavaksi auki mutterit 2 ja kytkin irtoaa suoraan vetämällä.
Ota mukaan ylesmittari, jossa mielellään piippaava ohmimittaus. Eli tuolla saat mitattua pelaako se neutral switch.
Neutral switch sijaitsee vaihdelaatikossa ao. kohdassa.
Seuraa kytkimeltä lähteviä johtimia ja pitäisi löytyä liitin, jonka voi irroittaa ja mitata sitten ko. liittimestä itse vapaakytkimen toiminnan.
Huomaa, että vapaakytkintä voi hienosäätää pyörittämällä löysäämällä ensin kahta pulttia, jotka merkitty numerolla 2 ao. kuvaan.
Mittaa yleismittarilla, että johdinparin johtimet ovat oikosulussa toisiinsa P- ja N-asennossa. Jos kaksi johdinparia, niin toinen pari parkkivalolle ja se oikosulussa R-asennossa.
Jos oikosulut vaihteensiirtimen välikohdissa, niin löysää niitä 2-merkittyjä pulteja ja pyöritä kytkintä että alkaa toimia vaihteensiirtimen oikeissa asennoissa.
Jos vapaakytkin ei pelaa tai mittaus ei onnistu,niin saat koko kytkimen irroitettua avaamalla ensin yllä olevasta kuvasta mutterin 1, jolloin saat kick-down vivun pois ja seuraavaksi auki mutterit 2 ja kytkin irtoaa suoraan vetämällä.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Kiitos taas kaikille kaikesta infosta. Tuo vaihdelaatikon kytkin; miten pääsen siihen käsiksi? Pitääkö päästä auton alle vai konsolin alta auton sisällä? Mitä pitää poistaa/irroittaa.
Toinen kysymys: jos solenoidissa vika niin onko 289 ja 351 windsor konella erillaiset solenoidit. Vai käykö sama malli kaikkiin?
Toinen kysymys: jos solenoidissa vika niin onko 289 ja 351 windsor konella erillaiset solenoidit. Vai käykö sama malli kaikkiin?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Tuossa alemmassa kuvassa on näkymä nimenomaan auton alta. Eli kytkimen hienosäätöä/irroitusta + jos johtimia haluat seurata kytkimeltä ylöspäin varten joudut auton alle kömpimään.
351-konetta ei kyllä tullut tehdasasennuksena -65 ja -66 mallin Mustangeihin, eli tuolloin kone jälkiasennettu. Jos autossasi on 351w, niin samalla solenoidilla pelaa mitä alkuperäiset 289 koneetkin.
351-konetta ei kyllä tullut tehdasasennuksena -65 ja -66 mallin Mustangeihin, eli tuolloin kone jälkiasennettu. Jos autossasi on 351w, niin samalla solenoidilla pelaa mitä alkuperäiset 289 koneetkin.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Kävin autolla mutta en ehtinyt tehdä mitään muuta kuin otin muutaman kuvan. Pitäisi työntää auto ulos tallista että pääsee käsiksi alta ym. Menee vappuun. Ajattelin hankkia mukaan solenoidin varmuuden vuoksi kun ei maksa kuin 19€.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä?
Solenoidi vaihdettu uuteen. ei muutosta. Viikonloppuna saan auton ylös jotta voidaan tarkistaa vaihdelaatikko.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:51
- Auto: Mustang convertible 1964 1/2 289 V8 4bbl C3 automatic
Re: Miksi startti ei pyöritä? Kunnossa!
Tässä "loppuraportti":
-Ensin kiitokset kaikille avusta.
-Perussyy oli startin "herätys sähkö" joka meni oikosulkuun kun kännsi avaimesta. Sen lisäksi solenoidi ei toiminut kunnolla ja akkukin oli aika heikossa kunnossa. Kun sitten sain auton käyntiin vein sen Mikes garageen Espoossa, joka kävi kaikki tarkemmin läpi. Lähinnä hienosäätöjen (autmaatti) ja huollon jälkeen auto on kuin eri maailmasta. Kun hipaisee starttiavainta niin lähtee heti käyntiin, käy ja vaihtaa huppusiististi.
mag
-Ensin kiitokset kaikille avusta.
-Perussyy oli startin "herätys sähkö" joka meni oikosulkuun kun kännsi avaimesta. Sen lisäksi solenoidi ei toiminut kunnolla ja akkukin oli aika heikossa kunnossa. Kun sitten sain auton käyntiin vein sen Mikes garageen Espoossa, joka kävi kaikki tarkemmin läpi. Lähinnä hienosäätöjen (autmaatti) ja huollon jälkeen auto on kuin eri maailmasta. Kun hipaisee starttiavainta niin lähtee heti käyntiin, käy ja vaihtaa huppusiististi.
mag